Vad kostar verksamheten i din kommun 2010. Vad kostar verksamheten i din kommun 2010 Tjänsteskrivelse 2011-09-21 DNR KFKS 2011/411-040.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Insikt 2013 Sundsvalls kommun
Advertisements

Analys av årsredovisningen Antal helårsstudenter Antalet helårsstudenter (exkl. uppdragsutbildning och beställd utbildning) fortsatte enligt plan.
Insikt 2013 Karlshamns kommun En servicemätning av kommunens myndighetsutövande gentemot företag.
Tertialbokslut Tertialbokslut Nacka kommun Tjänsteskrivelse DNR KFKS 2010/
Olika villkor Socialstyrelsens rapport 2010
Budget Umeå universitet 2014 inkl. ekonomisk plan 2015–2016
Balanskravsresultat (mkr)
Sektorn för administrativt stöd Copyright © Härryda kommun Omsätter miljoner.
1. 2 Not 1 Verksamhetens intäkter2011Mnkr Försäljningsmedel15,1 Taxor och avgifter28,8 Hyror och arrenden36,4 Bidrag m m27,5 Försäljning av verksamheter.
Fö 7 - Produktionsfaktorer
SCB:s medborgarundersökning våren 2009
Dialogmöte 30 september DIALOGMÖTE 30 SEPTEMBER 2009 av ekonomichef Kjell Fransson.
Joakim Feldt & Eva-Lena Arefäll
Syfte Att belysa den framtida befolkningsutvecklingen och vilka finansiella konsekvenser det medför vid den kvalitet och omfattning av kommunal service.
Tillväxt i Lidköping Tillväxtrapport för Lidköping Utveckling åren och benchmarking med Grupp24 och Hela landet
Fakta om undersökningen
Fakta om undersökningen
Ekonomirapporten. April 2014
Budgetramar inför 2014 Ekonomin inför 2014 Anvisningar – Ramar Budget 2014 Ekonomisk plan
Tertialbokslut Tertialbokslut Nacka kommun Tjänsteskrivelse DNR KFKS 2010/
Södertörnsnyckeltal 2008 – finansiella nyckeltal Agenda 09.10Traditionell analys 09.20Exempel Södertälje 09.30Frågor/synpunkter Jan Lorichs,
Månadsbokslut oktober, 2010 Nacka kommun Tjänsteskrivelse DNR KFKS 2009/234/041.
Budgetdagen februari 2014 Annika Wallenskog.
SCB:s medborgarundersökning våren 2009 Resultat för Södertörnskommunerna Jenny Hjort.
Kommunstyrelsen noterar informationen till protokollet.
1 Munkedal 2009 Sveriges Kommuner och Landsting Signild Östgren Leif Klingensjö.
Ekonomisk information och extern redovisning
1 Norrbotten 1 april Jonas Eriksson Sveriges Kommuner och Landsting.
1 Lagförslag om kompetenskrav inom IFO – håller vi måttet?
Årsredovisning 2003 – utdrag. Positivt resultat för tredje året i rad Resultatet 115 mkr 94 mkr bättre än förra året 43 mkr bättre än budget Beställda.
Vad kostar verksamheten i din kommun 2009 Tjänsteskrivelse DNR KFKS 2010/
Insikt 2013 Haparanda stad En servicemätning av kommunens myndighetsutövande gentemot företag.
Kommunerna i Stockholms län Den finansiella profilen
Ekonomirapporten. December 2014 Diagrammen.. 1 Resultat i kommuner och landsting Miljarder kronor Ekonomirapporten. December 2014.
Månadsbokslut september, 2010 Nacka kommun Tjänsteskrivelse DNR KFKS 2009/234/041.
Vänersborgs kommun – attraktiv och hållbar i alla delar, hela livet.
Julibokslut, 2009 Nacka kommun Tjänsteskrivelse DNR KFKS 2008/225.
Månadsbokslut maj, 2010 Nacka kommun Tjänsteskrivelse DNR KFKS 2009/234/041.
Marsbokslut, 2009 Nacka kommun Tjänsteskrivelse DNR KFKS 2008/225.
Månadsbokslut Nacka Kommun. Resultaträkning september 2008 MkrUtfall Utfall Periodiserad budget Avvikel se mot per.
Ekonomirapporten. April 2015 Diagrammen. Ekonomirapporten. April Real procentuell förändring av skatteunderlaget per invånare och år Procent.
Oktoberbokslut, 2009 Nacka kommun Tjänsteskrivelse DNR KFKS 2008/225
Mål för God Ekonomisk Hushållning Annika Wallenskog.
Kommunerna i Västra Götalands och Hallands län Den finansiella profilen
Sammanfattning, kommunen Delår Delårsresultatet för augusti 49 Mkr (exklusive återbetalning AFA 15 Mkr)
Ekonomirapporten. Oktober 2015 Diagrammen. Ekonomirapporten. Oktober
Ett öppet och levande Motala ResultatmålStatusNyckeltal 01 Företagsmiljö i toppklass + 69 arbetsställen 02 Meningsfull sysselsättning Ökad sysselsättning.
Ekonomirapporten, april 2016 – Om kommunernas och landstingens ekonomi Diagrammen.
Årsredovisning 2015 Regionstyrelsen 22 mars 2016.
Ligger kommunens kostnader ”rätt”?. Vem har dyrast äldreomsorg?
Bokslut 2015 Barn- och utbildningsnämnden. Har verksamheten bedrivits inom tilldelad budget, åtgärder? Underskott med -9,5 mkr. Åtgärdsbeting vid befarat.
Ekonomirapporten, oktober 2016 Diagrammen Ekonomirapporten, oktober
God ekonomisk hushållning
Ekonomirapporten, maj 2017 Diagrammen
Balanskravsresultat, mkr
Länspensionärsråd och tillgänglighetsråd
Tertialbokslut 1, 2009 Nacka kommun Tjänsteskrivelse DNR KFKS 2008/225
Hur mår niondeklassare i Sörmland? Trender
Inledning Kostnaderna för de kommunala kärnverksamheterna skiljer sig åt mycket mellan kommunerna. Det finns heller inget statistiskt samband mellan kostnader.
Välfärdens finansiering
Skyddsfaktorer Riskfaktorer Livsvillkor Levnadsvanor Hälsa Ekonomiska konsekvenser Vårdkontakter Jämställdhet Jämlikhet Skyddsfaktorer Riskfaktorer.
Ekonomirapporten, oktober 2017 Alla diagram
Ekonomirapporten, oktober 2016
Y Ränta När man lånar eller sätter in pengar på ett sparkonto kan banken använda pengarna och betalar därför för att låna dem.
Skolplanering för ett växande Stockholm
Förutsättningar för finansiering av den kommunala verksamheten
Verksamhetsplan med budget 2019:
Förutsättningar för finansiering av den kommunala verksamheten
Öppna jämförelser – Grundskola 2018
Presentationens avskrift:

Vad kostar verksamheten i din kommun 2010

Vad kostar verksamheten i din kommun 2010 Tjänsteskrivelse DNR KFKS 2011/

Sammanfattning Årets resultat som andel av skatter och bidrag har de senaste åren legat på en nivå omkring 5 procent för Nacka kommun, för 2010 är värdet 3,4 procent. Nackas långfristiga skulder ökar mer än övriga kommuner, bara Värmdö har en högre nivå. Värmdös stora ökning 2010 beror bl.a. på en ny organisation. Solna och Sollentuna är i princip skuldfria. Nackas skulder beräknas stiga kraftigt de kommande årens p.g.a. att den planerade investeringsnivån kommer att leda till ett ökat lånebehov.

Sammanfattning, forts Nacka hade 2010 en lägre kostnad än vad strukturen (enligt faktorerna i kostnadsutjämningen för resp. område) motiverar för förskola skolbarnsomsorg, grundskola, äldreomsorg och individ- och familjeomsorg. Det visar att Nacka har lägre kostnader än vad som motiveras av den egna strukturen, men kostnaderna i Nacka stiger 2010 inom flera områden jämfört med Kostnaderna för kulturverksamhet per invånare är klart högre i Nacka än i jämförelsekommunerna.

Årets resultat som andel av skatter och bidrag Nyckeltalet beräknas från resultaträkningen. Det beskriver årets resultat inkl extraordinära poster i förhållande till skatteintäkter och generella statsbidrag och utjämning. Är nyckeltalet negativt har kommunen ett underskott som årsresultat. Nacka har under de senaste fem åren legat på en relativt jämn nivå kring fem procent. För 2010 är värdet 3,4 procent. Detta värde visar inte balanskravsresultatet.

Långfristiga skulder per invånare, kommunen Kommunens långfristiga skulder stiger. Den stora ökningen 2010 i Värmdö beror på en ny organisation. Solna och Sollentuna är i princip skuldfria. Nackas skulder beräknas stiga kraftigt de kommande årens p.g.a. att den planerade höga investeringsnivån kommer att leda till ett ökat lånebehov. Detta kommer att leda till att kurvan de kommande åren kommer att peka brant uppåt för Nacka.

Soliditet Visar kommunens soliditet, dvs. eget kapital dividerat med summa tillgångar i balansräkningen. Soliditeten inkl. pensionsåtaganden var i Nacka 2010 ca 14 procent. Att Nacka förbättrar detta mått 2010 beror på ett lägre pensionsåtagande än året innan.

Finansnetto Finansnettot utgörs av skillnaden mellan finansiella intäkter och kostnader. Solna och Sollentuna har i huvudsak stora positiva finansnetton, det beror på stora finansiella intäkter. Solnas ”dipp” 2008 beror på nedskrivning av värdepapper. Värmdö, Tyresö och Nacka har det lägsta finansnettot. Ett negativt finansnetto belastar driftbudgeten.

En jämförelse mellan nettokostnad och standardkostnad (per invånare) Måttet ger en indikation på om en kommun har lägre eller högre kostnader än de som motiveras av den egna strukturen enligt faktorerna i kostnadsutjämningen för resp. område. En positiv avvikelse innebär att kommunen har en högre kostnadsnivå än vad strukturen motiverar. Avvikelserna kan bero på att kommunen bedriver verksamheten på en annan ambitions- eller effektivitetsnivå än genomsnittet. Det kan också bero på strukturella faktorer som inte beaktas i utjämningen.

Individ- och familjeomsorg, skillnad kostnad och standardkostnad Nyckeltalet jämför indextalen för kommunens kostnad för individ- och familjeomsorg med motsvarande indextal för rikets standardkostnad för individ- och familjeomsorg och beräknar hur mycket den redovisade kostnaden avviker i procent från standardkostnaden. Nacka har lägre kostnader än vad strukturen visar, det är dessutom en nedåtgående trend. Danderyd har betydligt lägre kostnader än vad strukturen visar.

Äldreomsorg, skillnad redovisad kostnad och standardkostnad Nyckeltalet jämför indextalen för kommunens kostnad för äldreomsorg med motsvarande indextal för standardkostnad för äldreomsorg och beräknar hur mycket den redovisade kostnaden avviker i procent från standardkostnaden. Nackas kostnader i förhållande till strukturen var lägst bland jämförelsekommunerna år 2009, men 2010 har kostnaderna stigit.

Barnomsorg, skillnad redovisad kostnad och standardkostnad Nyckeltalet jämför indextalen för kommunens kostnad för barnomsorg med motsvarande indextal för standardkostnad för barnomsorg och beräknar hur mycket den redovisade kostnaden avviker i procent från standardkostnaden. Nackas kostnader i förhållande till strukturen stiger 2010 och är i mitten bland jämförelsekommunerna. Värmdö avviker med högre kostnader än vad som motiveras av strukturen. Nacka och Danderyds kostnader stiger 2010.

Gymnasieskola, skillnad redovisad kostnad och standardkostnad Nyckeltalet jämför indextalen för kommunens kostnad för gymnasieskolan med motsvarande indextal för standardkostnad för gymnasieskolan och beräknar hur mycket den redovisade kostnaden avviker i procent från standardkostnaden. Nackas kostnader i förhållande till strukturen är högst bland jämförelsekommunerna. Den stiger också mest av alla jämförelsekommuner Därefter kommer Solna där en stor del av eleverna studerar i andra kommuner än i hemkommunen.

Grundskola, skillnad redovisad kostnad och standardkostnad Nyckeltalet jämför indextalen för kommunens kostnad för grundskolan med motsvarande indextal för standardkostnad för grundskolan och beräknar hur mycket den redovisade kostnaden avviker i procent från standardkostnaden. Nackas kostnader är lägre än vad strukturen motiverar men den ökar Övriga kommuner förutom Tyresö minskar.

Fritidsverksamhet, nettokostnader kronor per invånare Nacka har de lägsta kostnaderna bland jämförelsekommunerna för fritidsverksamhet per invånare Danderyd har de högsta kostnaderna för fritidsverksamhet per invånare 2010.

Kulturverksamhet, nettokostnader kronor per invånare Nacka har de högsta kostnaderna för kulturverksamhet i jämförelse med övriga jämförelsekommuner. Nacka är också den enda kommunen som märkbart ökar kostnaderna för kulturverksamhet jämfört med 2009.