Cecilia Gärdén, 2006-05-29 (Vuxen)studerandes informationssökning Cecilia Gärdén Föredrag vid konferensen Den mänskliga sökmotorn, Göteborg 2006-05-29.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
3. Text Välkommen till övning 3. Här kommer du få lära dig bra grejer. Texthantering är något du bör kunna när du jobbar med Powerpoint. Det svåra är att.
Advertisements

I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Det värdefulla ENGAGEMANGET
Skolbibliotekets hemsida Vad finns där… Hjälp till skolarbeten.
Samtala om böcker.
Att hålla lektion i ämnet Idrott & Hälsa
Kvalitetssäkring - det digitala referenssamtalet
Källor: Skolverket, Annika Hultén
KKME – Livsfrågor Oktober 2007
Uppgiften i PowerPoint
Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
Solanderskolan presenterar
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Gå till första sidan Med användarna i fokus Användarundersökning som utgångspunkt för vidareutveckling av sökguide Borås Blekinge Tekniska Högskola.
Informationssökning & Källkritik
Mål och betygskriterier
Källkritik På internet.
Rapportskrivning – rep.
VT-2003 Carina Svensson Svenska A och B En fråga om överlevnad!
Formellt, skarpt och snyggt
Hela världen talar… Global Issues in Context är en lektion i att lyssna! Hulebäcksgymnasiet, Härryda. Västerhöjdsgymnasiet, Skövde.
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Varje dag försvinner flera personer…
Om ett ögonblick kommer Du in i en magisk värld!
Brukarenkät IFF Brukarundersökning individ, familj och funktionshinder (IFF) hösten Sammanlagt svarade 185 brukare på enkäten. För IF så var.
Logga in i Fronter och klicka på:  Rum  Alla rum  Biblioteket  Projektarbetet En plats att börja på Här hittar du massor av råd och tips – följ länkarna!
Att hålla en presentation
Swedex Muntligt test B1 40 poäng.
En vetenskaplig rapport
Reportage Något som bärs eller förs tillbaka!
Workshop inför Projektet
Källor! Hur gör man egentligen?
Inför provet.. Här får du lite hjälp med vad du ska träna på och vad du kan ha med på din stödlapp. Provet är till för att mäta dina kunskaper om hur Sverige.
Turismens historia kapitel 2.
1. Uppgiften presenteras
Skrivarskolan KÄLLHÄNVISNING.
Vilken ska bort. Fundera TYST och skriv ert svar i skrivboken
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Arnold Gesell Ge ett exempel på när Gesells metod troligen ger resultat som har giltighet i vardagen och ett exempel när den troligen inte gör det.
Att söka information för PA/EE. Else-Britt Hellström Definiera informationsbehov Vad behöver jag för information? Hur ska jag använda den?
Informationskompetens. Eleven ska kunna… orientera sig i en komplex verklighet med stort informationsflöde och snabb förändringstakt. Deras förmåga att.
Subjekt, predikat, objekt Huvudsats, bisats
Dystopia I litteraturen en skildring av ett inhumant, oftast totalitärt framtida samhälle. (Nationalencyklopedin) An imaginary place where people live.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Skräddarsytt bibliotek Presentation av Bibliotek
Om ett ögonblick kommer Du in i en magisk värld!
Här kommer det finnas ett stolpmanus för föreläsningen
Hur gör man en debattartikel?
Disposition till presentation Tredje kraften på besök hos niorna
Annika Hultén Vem skriver vad till vem och i vilket syfte? Några källkritiska tips när du använder nätet.
BREDDAD REKRYTERING.
Att lära sig att analysera
Internkonferens i Webbvetenskap. Webbvetenskap En ny vetenskap närmare bestämt en tvärvetenskap med ett studieobjekt – webben som teknologisk artefakt.
En guide för arbeten i SO
Samhällsvetenskapligt arbetssätt
Aranäsgymnasiets bibliotek
Naturvetenskaplig undersökning
KÄLLKRITIK & INFORMATIONSSÖKNING
Grupparbete och presentation
Ditt favorit husdjur! Du skall skriva och måla om ditt favorit husdjur. Sök fakta på Internet och i bibliotekets utbud.
Att inte ha någon egen agenda – aktivt lyssnade
Jobbansökan När du ska söka ett jobb är det viktigt att fundera över på vilket sätt du matchar de kvalifikationer som efterfrågas i platsannonsen. Skriv.
Varumärket yrkeshögskolan – vårt gemensamma åtagande
Källkritisk informationssökning
Formellt, skarpt och snyggt
Temaområde 1 Ledarskap i skolan – att leda lärande.
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
i högskolebiblioteket
Källkritik Plagiat Informationssökning Lästeknik Mindset.
Hitta databaser.
Presentationens avskrift:

Cecilia Gärdén, (Vuxen)studerandes informationssökning Cecilia Gärdén Föredrag vid konferensen Den mänskliga sökmotorn, Göteborg

Cecilia Gärdén, Varför söker studerande information? För att de måste: - Utbildningsplaner, kursplaner, uppgifter etc. ”Forskning”, självständigt/eget/individuellt/ arbetssätt, undersökande fördjupningsarbete etc. - Informationsbehov = ålagda - Kortfattat: belyser olika frågeställningar inom ett kunskapsområde med hjälp av olika källor, bearbetar informationen och presenterar på ändamålsenligt vis - Stora krav: studerande, lärare, bibliotekarie

Cecilia Gärdén, Varför ställs frågorna som de gör? Exempel (chattdialoger, Fråga biblioteket) ”Hur fungerar Sveriges välfärdssystem?” ”Info om Estland” ”Har ni någon fakta om Evert Taube?!?! Omg.” = Frågor initierade i formella utbildnings- sammanhang

Cecilia Gärdén, Forts. Specific fact finding / Known-item searches: finna ytterligare information om något man redan känner till, söker svar på en fråga, bekräfta något Subject searches: finna information inom ett ämne, vet inte exakt vilket/vilka svar man vill ha (chattdialoger, Fråga biblioteket) - ”Har ni någon fakta om Evert Taube?!?! Omg.” - ”Jag skulle vilja veta vart subduktionszonerna går, och även kontinentalzonerna.” -”Hur rengör man en försurad sjö?” -”Hur fungerar Sveriges välfärdssystem?”

Cecilia Gärdén, Exempel A: användare / B: bibliotekarie B: Hej XXX. Välkommen! A: Hur fungerar sveriges välvärdssystem? B: jag ska se om jag hittar ngn lämplig information A: okej tack B: här är en bra sida A: tack så mkt

Cecilia Gärdén, Varför är informationssökning problematiskt? (Några resultat från avhandlingen) ”Att söka information är lätt” - man hittar alltid något ”Finders keepers” - nöjer sig med det man först hittar ”Att söka utan att ha en fråga” - låg grad av problematisering Svårigheter: - Problemformulering -Värdering av information -Använda information/kunskap

Cecilia Gärdén, Exempel B: Hej xxx. Välkommen! A: info om estland B: ett ögonblick A: jag vill ha mycket info om estland gena bilder B: här har du bra basfakta, klicka på estland till vänster på sidan A: ursäkta jag fattar inte

Cecilia Gärdén, Vad samspelar? INDIVIDENS ARBETE MED EN UPPGIFT utbildningämnesyn på lärandeuppgiftenerfarenhet informations- kompetens presentation tillgängliga källor tid ålder, kön, etnicitet etc.

Cecilia Gärdén, Sammanfattning Detta har jag talat om:  Varför söker studerande information?  Varför ställs frågorna som de gör?  Varför är informationssökning problematiskt? Detta har jag inte talat om:  Varför ställdes denna fråga just till Fråga biblioteket?