Cecilia Gärdén, (Vuxen)studerandes informationssökning Cecilia Gärdén Föredrag vid konferensen Den mänskliga sökmotorn, Göteborg
Cecilia Gärdén, Varför söker studerande information? För att de måste: - Utbildningsplaner, kursplaner, uppgifter etc. ”Forskning”, självständigt/eget/individuellt/ arbetssätt, undersökande fördjupningsarbete etc. - Informationsbehov = ålagda - Kortfattat: belyser olika frågeställningar inom ett kunskapsområde med hjälp av olika källor, bearbetar informationen och presenterar på ändamålsenligt vis - Stora krav: studerande, lärare, bibliotekarie
Cecilia Gärdén, Varför ställs frågorna som de gör? Exempel (chattdialoger, Fråga biblioteket) ”Hur fungerar Sveriges välfärdssystem?” ”Info om Estland” ”Har ni någon fakta om Evert Taube?!?! Omg.” = Frågor initierade i formella utbildnings- sammanhang
Cecilia Gärdén, Forts. Specific fact finding / Known-item searches: finna ytterligare information om något man redan känner till, söker svar på en fråga, bekräfta något Subject searches: finna information inom ett ämne, vet inte exakt vilket/vilka svar man vill ha (chattdialoger, Fråga biblioteket) - ”Har ni någon fakta om Evert Taube?!?! Omg.” - ”Jag skulle vilja veta vart subduktionszonerna går, och även kontinentalzonerna.” -”Hur rengör man en försurad sjö?” -”Hur fungerar Sveriges välfärdssystem?”
Cecilia Gärdén, Exempel A: användare / B: bibliotekarie B: Hej XXX. Välkommen! A: Hur fungerar sveriges välvärdssystem? B: jag ska se om jag hittar ngn lämplig information A: okej tack B: här är en bra sida A: tack så mkt
Cecilia Gärdén, Varför är informationssökning problematiskt? (Några resultat från avhandlingen) ”Att söka information är lätt” - man hittar alltid något ”Finders keepers” - nöjer sig med det man först hittar ”Att söka utan att ha en fråga” - låg grad av problematisering Svårigheter: - Problemformulering -Värdering av information -Använda information/kunskap
Cecilia Gärdén, Exempel B: Hej xxx. Välkommen! A: info om estland B: ett ögonblick A: jag vill ha mycket info om estland gena bilder B: här har du bra basfakta, klicka på estland till vänster på sidan A: ursäkta jag fattar inte
Cecilia Gärdén, Vad samspelar? INDIVIDENS ARBETE MED EN UPPGIFT utbildningämnesyn på lärandeuppgiftenerfarenhet informations- kompetens presentation tillgängliga källor tid ålder, kön, etnicitet etc.
Cecilia Gärdén, Sammanfattning Detta har jag talat om: Varför söker studerande information? Varför ställs frågorna som de gör? Varför är informationssökning problematiskt? Detta har jag inte talat om: Varför ställdes denna fråga just till Fråga biblioteket?