Vem är Benny. Vem är Benny Uppgift: Läs texten Vem är ”Benny”? Hur ska ni förstå Benny? Försök förklara hans handlingar utifrån berättelsen? Hur reagerar.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Om människosyn och etik
Behandlingsfas 1, hjälpmedel
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Att träna Läsförståelse
Puberteten.
Aktör / Struktur.
Invitation till sociologi
Symbolisk interaktionism
Konstruktivism Aktörers identiteter och intressen kan inte tas för givet. Kan vara olika vid olika tillfällen. Immateriella fenomen, te x identitet, språk,
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Samverkan utifrån ett Barnrättsperspektiv Kristina Bartley Fil dr Sociologi Högskolan i Borås.
Del 1: Språkets uppkomst
SOCIALA PROBLEM Tryck på pil-tangenten höger så startar bildspelet automatiskt.
Varför tror människor.
Stereotyper, fördomar & diskriminering
Varför gör vi som vi gör och inte som vi bör?
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
Agenda Tankar/funderingar sedan sist? Förtydligande formalia
A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande B-nivå - Valbara moment Krav: 30 hp på A-nivå 1. Språk och kultur.
Imorgon tänkte jag bjuda på något gott att äta. Ni får välja
Etik- Modet att välja!.
Sociologi.
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
Ta ställning och handla!
Olika teorier och religiösa perspektiv
Hyväksymis- ja omistautumisterapia Acceptance and Commitment Therapy
Strategi, kundmötet m.m. Mats Löventeg.
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Hörselskadad Svårighet att höra Avvikande beteende Negativ värdering av avvikelse Negativ värdering av avvikelse Stigmatiserande attityd / beteende Skamkänslor.
Allt var bättre förr! Eller? NEJ. Vad det bättre förr? Bättre poliser och snällare tjuvar.
Tro.
OLIKA FORMER AV ETIK.
Här kommer det finnas ett stolpmanus för föreläsningen
Hur gör man en debattartikel?
Håkan Jönson Socialhögskolan i Lund
Hur vi sätter mål och förankrar till vårat undermedvetna
Religionskunskap A 50p.
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
MORIA: Nietzsche. Nietzsche ( ) Slavmoral och Herremoral Resentment, samvete och skuld Det genetiska felslutet (Gud är död.
Kognitivt perspektiv.
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Normer Formar vårt beteende.
”Böckernas bok” ”Den heliga skrift” ”Guds ord”
FRIVILLIG SEXUELL EXPONERING PÅ INTERNET BLAND UNGA Pernilla Nigård Doktorand vid Malmö högskola Föreläsning för Ungdomsstyrelsen September 2010.
Delegering Vem får delegera?
Etik.
Andra perspektiv på historia
Etik och ledarskap.
Hur kan vi veta vad som hänt i det förflutna?
DEMOKRATI Skriv ner dina tankar kring begreppet Demokrati. Vad betyder det för dig? Vad tänker du när du hör ordet? Går det att föreställa sig hur det.
Erving Goffman Erving Goffman (1922 – 1982) En av sociologins moderna klassiker.
en start för det lagstadgade likabehandlingsarbetet
Att lära sig att hantera sociologiska begrepp
Sociologi – En ram för kriminologin *kriminologi som specialinriktning specialinriktning * Sociologi som förståelsebakgrund * Begrepp och ’verktyg’ Speciellt.
Positioneringar driver den sociala processen copyright thomas åström 1. Positioneringarna driver den sociala processen framåt. 2. Drivkraften är det som.
Vi uppfattar verkligheten på olika sätt
ATT LÄRA SIG SKAPA GODA FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR ATT MÖJLIGGÖRA LÄRANDE Ann-Charlotte Mårdsjö Olsson
Kärlek, sexualitet och unga med intellektuell funktionsnedsättning Lotta Löfgren-Mårtenson, Professor, sexolog.
Genusmedveten affärsrådgivning Anders W Johansson Ekonomihögskolan, Linnéuniversitetet.
Leder etnisk mångfald till kontakt eller konflikt? Andrej Kokkonen.
Presentation av Sociologi och Socialpsykologi
Presentation av Sociologi och Socialpsykologi
Sociologi Introduktion.
Samhället och individen
Att läsa mellan raderna
Kan man förutsäga vem som blir brottsling?
Individ och Identitet.
Kognitivt perspektiv.
Presentationens avskrift:

Vem är Benny

Uppgift: Läs texten Vem är ”Benny”? Hur ska ni förstå Benny? Försök förklara hans handlingar utifrån berättelsen? Hur reagerar omgivningen, skola, polis, myndigheter på Benny? Vad behöver Benny ?

Teorin om sociala band (Trevor Hirsch)

Vi söker oss närmare och intar ett mikroperspektiv på Benny - Identitet, socialisation och omgivningens respons på Benny

Två närbesläktade teorier Symbolisk interaktionism Stämplingsteori Läs nu om detta och försök tillämpa det på fallet Benny! (s69-72)

Symbolisk interaktionism Teoretiska utgångspunkter (G.H Mead) Språket i vid bemärkelse är det centrala för mänsklig interaktion Vi ser oss själva genom andras respons på vårt beteende Vi socialiseras till vår identitet Stämplingsteori

Identitet och socialisation utifrån Mead Självet Jag (I) Signifikanta andra Generaliserande andra Mig (Me) rollövertagande Identiteten och självuppfattning Socialisation Generaliserad andre Ett begrepp i G.H. Meads teori som innebär att individen under uppväxten tar över de generella värden som en given grupp eller ett givet samhälle omfattar. – Generaliserande andra Jag (i) – är den handlande människan som har relationer

Hur kan vi tillämpa detta på Benny Benny är som alla andra människor, han gör det som förväntas av honom. Alla människor tar på sig olika roller som bestäms av ens sociala omgivning. Inom socialpsykologin talar man spegeljaget. Det innebär att man speglar sig i den uppfattning som man tror att andra har om en. Den självbild som på det sättet skapas försöker individen få bekräftad av andra. Alltså vår självuppfattning påverkas av omgivningen. Om Benny i skolan och i familjen bara få negativa reaktioner, ger det honom dåligt självförtroende. - Socialisationsprocess som går fel - Med svaga signifikanta andra – oklara normer, svårt för socialt samspel - Hans negativa sidor får stort

Vi söker en teori - stämplingsteorin Majoriteten av alla unga begår något brott Men väldigt få blir kriminella Slutsats: Att bli kriminell eller missbrukare är en ”negativ karriär” Brottsligheten är inte orsakad av sociala omständigheter utan är definierad av dessa

Avvikande eller konformt beteende – vem bestämmer det? Lydigt beteende Regelbrytande beteende Upplevs som avvikande Falskt anklagad Rent avvikande Upplevs inte som avvikande Konformt Hemligt avvikande

Becker ”outsiders” En studie på marijuanarökare i 50-talets USA

Stämplingsteori Avvikande beteende: Om tillräckligt många anser att man är avvikande blir man det. De med makt bestämmer vad som är avvikande. ”Den självuppfyllande profetian.” Stigmatisering (Goffman)

Den negativa karriären – en inlärning Något definieras som avvikande Tillfälle till avvikelse Att göra brott/ta droger är en inlärning Sociala förebilder/medkamrater Ritualer, normer och koder Stämpling /reaktion Social tillhörighet - identitet

Synen på inspärrning Stärker ens kriminella identitet En skola i ”brott”

En social konstruktion (Thomas-theroemet)  "Om människor uppfattar en situation på ett bestämt sätt (anser den verklig så som de uppfattar den), blir den också verklig genom att de rättar sina handlingar efter sin uppfattning. Den uppfattade situationen (situationen sådan som den uppfattas) blir sålunda verklig till sina konsekvenser."