Världslitteratur Program på avancerad nivå, 120 hp Språk och litteraturer.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Dorota Lembrér Licentiand
Advertisements

KANDIDATUPPSATS.
Lunds universitet / Medicinska fakulteten / Handlingsplan internationalisering Master Medicinsk Vetenskap.
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
Islands universitet Humanistiska fakulteten Nordisk master ( 120 ECTS ) Masterprogrammet (isl. Norðurlandafræði) är ett kulturstudium med ett nordiskt.
Islands universitet Humanistiska fakulteten Nordisk master ( 120 ECTS ) Masterprogrammet (isl. Norðurlandafræði) är ett språk- och kulturstudium med ett.
Att läsa humaniora vid Uppsala universitet
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Utvecklingsplan – Korta lärarprogrammet AUO 60 p Göteborgs universitet
Medieteknik.
Det svenska politiska systemet: Introduktion
Svenska p Svenska p.
Bedömningsmodell Mål för examensarbete Värderingsdimensioner Bedömningar Mål för examen.
Termin 1-4Enligt studiegång Termin 5-6Listning. Kurser som skall läsas under termin 5 eller 6 Omvårdnad, examensarbete 15 Hp Profil (teori och VFU) 15.
IT och kommunikationsvetenskap Teresa Cerratto Pargman, DSV
Internationella språkprogrammet
MALMÖ HÖGSKOLA LÄRANDE OCH SAMHÄLLE LÄRANDE OCH SAMHÄLLE Ämneslärarutbildningen består av tre integrerade delar: Ämne och ämnesdidaktik.
Europeiska språkdagen
A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande B-nivå - Valbara moment Krav: 30 hp på A-nivå 1. Språk och kultur.
Välkommen till introduktion av kursen LYVU10 med start HT14
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Lärandemålklinik – vanliga och ovanliga frågor om lärandemål (=LM) Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom projekt Alcuin, som har som.
Språk och interkulturell kommunikation
Huvudområde offentlig förvaltning
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Fantastisk litteratur: skräck och den gotiska berättelsen
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
Master program inriktning klinisk laboratoriemedicin
NIVÅ: GRUNDLÄGGANDE MÅLGRUPP: ÄMNESLÄRARE FART: ¼- DÅ EN MER LÅNGSIKTIG LÄROPROCESS ÄR AV VIKT Högskolan i Gävle 1 Uppdragsutbildning 7,5 hp – kurs för.
Examensstrukturen Studiebyrån, augusti 2014
Lärandemål Program Dialogerna 1& Presentation av dialog Lunch dialog dialog.
Lärande, kommunikation och IT
Michel Thomsen, Maria Åkesson - Informatik Högskolan i Halmstad
Biomedicine and Methods in Medical Diagnostics Biomedicin och metoder inom medicinsk diagnostik Master program 120 hp inriktning Klinisk laboratoriemedicin.
Organisationsteori 7,5 hp Kursansvariga: Gary Kokk och Patrik Zapata Den pedagogiska idén För de flesta av er är detta den sista kurs ni.
Ämnen inom Institutionen för samhällsvetenskaper Freds- och utvecklingsstudier1-150 hp Medie- och kommunikationsvetenskap1-150 hp Medieproduktion1-60.
Bevaka mångfaldsaspekten vid produktion av rekryteringsmaterial och vid /…/ kampanjer. ”Ett inkluderande universitet”
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Petra Andersson MORIA: Introduktion Petra Andersson
Huvudområde offentlig förvaltning Kandidatprogrammets profil bygger på tre huvudspår: Policyanalys Ledning och styrning Förvaltningsekonomi.
Forum för genusvetenskap
Masterprogram i intersektionalitet ÅR 1 ÅR 2 UPPSATS (INLEDANDE FAS) GENUS VALBARA KURSER/ SPECIALLITTERATUR SJÄLVBILDS- KONSTRUKTIONER TEORETISKA PERSPEKTIV.
Minnesanteckningar: Informations- och planeringsmöte med studenter Möte med programråd Pol Kand
Ekonomi och styrning i offentlig verksamhet Kurskod 722g39 Hemsida
Välkomna till Medie- och kommunikationsvetenskap 2013! a) Vad är MKV? Varför intressant? Vad använda till? b) MKV organisationsmässigt, personal c) Kursinnehåll.
Välkomna till Statsvetenskapliga institutionen! Institutioner och aktörer i demokratin SK1113 Kurspaketet Statsvetenskapens grunder: SK1113 Institutioner.
Genrer Ett specifikt syfte – avgör vilken genre det handlar om
Medicinska fakulteten UTBILDNING, FORSKNING OCH INNOVATION SEDAN 1666.
Transport Management ”Transport Management är att kombinera flera transportrelaterade forskningsområden för att vetenskapligt kunna analysera transporternas.
KID DH2655 Björn Thuresson VIC-Sthlm / MDI Skolan för datavetenskap och kommunikation, KTH PEL DH2460 Åke Walldius MDI Skolan för datavetenskap.
Uppdragsutbildning modersmålslärare i samiska
VÄLKOMMEN. Struktur kandidatprogram Geografi fördjupning 2 30 hp Geografi fördjupning 1 30 hp År 3 Valbara kurser 30 hp År 2 Geografi forts.kurs 30 hp.
Det antropologiska basåret Välj kurser på vårt antropologiska smörgåsbord.
Barn- och ungdomsvetenskap Masterprogram 120 hp Göteborgs universitet Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande.
Läkarprogrammet, Uppsala universitet Ht-2015 Självständigt Arbete (SSA) - en översikt.
NIVÅ: GRUNDLÄGGANDE MÅLGRUPP: ÄMNESLÄRARE FART: ¼- DÅ EN MER LÅNGSIKTIG LÄROPROCESS ÄR AV VIKT Högskolan i Gävle 1 Uppdragsutbildning 7,5 hp – kurs för.
Presentation av Sociologi och Socialpsykologi
Fördjupning och examination av VFU
Bygga nya hv.se!!! Att göra fram till utbildningen:
Välkommen till examensarbetet i Lärarprogrammet!
Välkomna till kursen Uppsats - Examensarbete!
Politices kandidatprogrammet 180 hp
Presentation av Sociologi och Socialpsykologi
Högskolepedagogik för Utmaningsbaserat lärande
Wilhelm Kardemark Doktorand, religionsvetenskap
På G-Dagen Främmande Språk Engelska Franska Italienska Spanska Tyska
Magisteruppsats 30hp Masteruppsats 30hp Examensarbete 30hp
Internationella civilekonomprogrammet 240 hp
Maria Eidenskog Föreståndare CMTS
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

Världslitteratur Program på avancerad nivå, 120 hp Språk och litteraturer

Lite bakgrund Ett första programförslag till UPG vt 12 Ett andra programförslag till ”gamla” HUB ht 12 Nu: En mer genomgripande omarbetning Litteraturvetenskaplig parallell till språk- vetenskapliga programmet Språk och interkulturell kommunikation (SIK) – möjliga synergieffekter

Varför Världslitteratur? En möjlig fortsättning på Internationella språkprogrammet Möjlighet att utveckla kunskap om litteratur i ett globalt perspektiv Litteratur från olika delar av världen som kunskapskälla Ett bildningsperspektiv

Vem? Studenter från Internationella språkprogrammet (med SIK) Behörighet: kandidatexamen + reell kompetens inom valt huvudområde Lärare, översättare, förläggare, journalister, socialarbetare…

Första året (magister): Termin 1Delkurs 1: Världslitteratur. Introduktion7,5 hp Delkurs 2: Teori och metod del 1 (LIR)7,5 hp Delkurs 3: Konstellationer I7,5 hp Delkurs 4: Valbar kurs inom resp. huvudområde7,5 hp Termin 2Delkurs 1: Akademiskt skrivande7,5 hp Delkurs 2: Konstellationer II – Litteratur och historieskrivning7,5 hp Självständigt arbete (magister) eller: Valbara kurser inom huvudområde 15 hp

Andra året (master): Termin 3Delkurs 1: Konstellationer II – Kanon och kanondebatt7,5 hp Delkurs 2: Teori och metod del 2 (LIR)7,5 hp Delkurs 3: Valbar(a) kurs(er) eller praktik15 hp Termin 4Delkurs 1: Konstellationer III7,5 hp Delkurs 2: Valbar kurs inom huvudområde7,5 hp Självständigt arbete (master)15 hp Termin 4 (alternativ) Självständigt arbete (master)30 hp

Programspecifika delkurser T1, Delkurs 1: Världslitteratur – Introduktion T1, Delkurs 3: Konstellationer I T2, Delkurs 1: Akademiskt skrivande T2, Delkurs 2: Konstellationer II – Litteratur och historieskrivning T3, Delkurs 1: Kanon och kanondebatt T4, Delkurs 1: Konstellationer III

Delkursen Världslitteratur Ger en inblick i ’världslitteratur’ som ett framväxande undervisnings- och forskningsområde Begreppet ’världslitteratur’ problematiseras och historiseras De processer som bidrar till att en text träder in i ’världslitteraturen’ – dvs att den cirkulerar bortom sin ursprungliga språkliga och kulturella kontext – samt maktförhållanden mellan olika språkområden belyses, exemplifieras och diskuteras Spänningen mellan världslitteratur och nationallitteratur diskuteras

Konstellationer I Tar avstamp i Rosendahl Thomsens begrepp (Mapping World Literature, 2009) Tematiskt besläktade texter ur olika litterära traditioner studeras i översättning el. original Litteratur som källa till kulturell kompetens och som gränsöverskridare Pedagogisk arbetsform baserad på mångspråkighet och perspektivbrytning Lägger grund för delkursen ”kanon och kanondebatt” (termin 3)

Konstellationer II Litteratur och historieskrivning Utgår från historiefilosofiska och -grafiska teorier (White, Ricœur, Baumgartner m.fl.) Historia som resultat av en historisk diskurs, som här analyseras Litteraturhistoriska och litteraturteoretiska frågeställningar om hur litteraturhistorisk epoker (de)konstrueras

Kanon och kanondebatt Behandlas utifrån relationen mellan det egna och det främmande: Hur uppstår en nationell kärnkanon – det egna? Hur skapar denna kanon främmande kulturers kanon – det främmande? Vilka övriga kanon finns? Kanonbildande processer? Kanoninstanser? Vilken relevans har s.k. Tolkningskanon?

Konstellationer III Litterära rörelser (transitoriska): relationen mellan gränser och gränsöverskridningar (t ex Foucault, Görner) Berättarteoretiskt perspektiv: Olika former av metaforik (Ricoeur), fiktionalitet (Iser), dialogicitet (Gadamer) och intertextualitet (Lachmann) Genreteoretiska frågeställningar: reselitteratur, sammanhanget mellan migrationslitteratur och former av lifewriting och modern essäistik Analys av olika receptionsprocesser och hur dessa förmår spränga traditionella kulturgränser

Akademiskt skrivande Introduktion till vetenskapsprosa – retorik, stilistik, formalia, traditioner, konventioner och praxis Analys av språkliga och formella drag som kan anses typiska för respektive vetenskaps- område för att kunna presentera sin egen forskning både skriftligt och muntligt

Kommentarer och synpunkter!