Introduktion till varumärken Introduktion till varumärken.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Företagsskolan nIbland genomgår vårt företag förändringar. 3 lektioner nHär följer 3 lektioner som hjälper dig att överleva.
Advertisements

det är den här processen det är fråga om… fortsätt bildspel.
Protokoll föräldraråd Plats: Bjälbotullsförskola Tid: 17,30 •Tankar efter mötet med våra politiker. Finns det politiska frågor som vill lyfta.
Viktiga ord Tes Argument Motargument/ replik Huvudåsikt Ämnet/rubriken
Verkar otroligt ! General Dwight D. Eisenhower hade rätt när han gav order om att man skulle göra filmerna och ta fotona.
Välkommen till frukostmöte med Connect Väst Morgonens föreläsare Erik Bick och Ulf Ledmyr.
Biblioteken i Norrbotten.
AFFÄRSPLAN Elias Brander.
Den globala & trygga företagsskolan n Ibland genomgår vårt företag förändringar n Här följer 3 lektioner som hjälper dig att överleva…
Tema: Uppfinning Av Thomas Mesumbe.
Frederic Bill Entreprenörskapsprofilen, Växjö Universitet
Workshop: Marknadsplan 10 september 2013 Lukas Åvall
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
Värdsbutiken ”Världen” Världsbutiken VÄRLDEN är en marknadsplats för småskaliga producenter i Afrika, Asien och Latinamerika.
Prissättning av produkter och tjänster Nicola Brun Statistikcentralen
Kunskaper och förmågor FEK1
Marknadsföring av turism
Intervju inför ViV-projektet.
Block 4: Att driva företag
Branding Strategimöte den 3 maj , 2010.
För att + ingen – inte någon Barnen förstår ingenting. Föräldrarna talar engelska för att barnen inte ska förstå någonting.
Reklambudskap Varför går vi på allt?.
Ulf Börgesson Copywriter och varumärkesstrateg.. Exempel på varumärkets värde. Bland företagen på Fortune 500 utgör varumärket den enskilt mest värdefulla.
Branschorganisationernas Framtid Bengt Larsson. Vision En branschorganisation för alla företag och individer som arbetar med undersökningar och analys.
Leveraging the business Till slut kräver tillväxt att man rör sig från det tidigare affärsområdet. Denna strategi kan innebära risk. För att undvika en.
Grafisk profil.
Affärsidé - företagets vägvisare
ATTRAKTIVARE ARBETSGIVARE
Vad är du för typ av person?
Baspresentation om immaterialrätt för lärare
Sandwich låglaktos Vår nya målgrupp. Du lär dig av chefen Sälj mycket. Bearbeta befintliga kunder. Öka yta. Vi är bäst. Och sådan saker.
Workshop: Marknadsplan 14 oktober 2014 Lukas Åvall
Hur ser världen ut - och vad vill ÅAB vara i den? margita vainio
SBAR för strukturerad kommunikation
Kap 5: Mål och affärsidé Utifrån resultatet i nulägesanalysen formulerar ledningen mål; vad den vill uppnå på kort respektive lång sikt. Affärsidén ska.
Välkomna till Kommunikationsplanerin g Linköping 7/12.
Innehåll  Introduktion  Profeten Nuh (Noa)  Profeten Ibrahim (Abraham)  Profeten Musa (Moses)  Profeten ’Isa (Jesus)  Profeten.
Presentation 5 p (kräver närvaro hela lektionen) Fundera under presentationen på hur de olika bakgrunderna fungerar ! SRH.
Välkommen till Bevola - Bara bättre lösningar Nordeas Erhvervspris 2011CSR Award 2013.
Att sälja Lions Quest-kurser till skolor /14.
Föreläsning 4 Order- och leveransprocessen Kundorderpunkten
Logoped Lena Nilsson Logoped Elin Berglund
Livskarriär Din väg mot ett arbete som kommer att göra dig lycklig.
Databashantering MS Access 2003 Lektion 2
SEMIOTIK.
En mycket vanlig frågeställning gäller om två storheter har ett samband eller inte, många gånger är det helt klart: y x För en mätserie som denna är det.
Sammanfattning av varumärkesundersökning
Affärsidé Den yttre affärsidén Vad skall produceras ?
Företag.
Deliveries by train All photos: Jonas Jernberg. In our ambition to find the best solutions for the enviroment We are certified by ISO and FSC. We.
System arbetssystem informationssystem
Det är en exempel av framtidens datorer men före jag riktigt går in på det ska jag berätta om för i tidens datorer! Framtidens Datorer!
Varumärket SPF, Sveriges Pensionärsförbund. Varumärket är allt vi gör Varumärket är inte samma sak som en logotype, grafisk profil, slogan Varumärket.
Varumärket yrkeshögskolan – vårt gemensamma åtagande
Marknadsföring av turism
Från ord till handling.. Varför entreprenörskap? Rustas för framtiden. Entreprenöriellt lärande. Inga givna svar, skapar kontaktnät. ”Tasigförsamhet”.
Introduktion till marknadsföring som huvudämne 2015
Exempel på skriftligt omdöme
Nu ska jag/vi jobba smartare. Hur gör man då?
Vad är en grafisk profil?  Logotype  Symbol (Mjuklogga)  Profilfärger  Typsnitt  Mallar och regler för användandet av den grafiska profilen på brevpapper,
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
MARKNADSFÖRING Marknadsföring är allt arbete som utförs i ett företag i syfte att föra en vara eller tjänst från producent till konsument.
Scenarier för affärsutveckling Mini-workshop Studieförbundet Vuxenskolan 29 november 2016, Stockholm.
Grafisk profil.
Grafisk profil.
Presentation av affärsplan
Presentation av affärsplan
Företagets namn Affärsplan.
REKO = Relationsmat! I REKO-ringen skapas relationer mellan de som föder upp och odlar vår mat och de som sen tillagar och äter den. REKO står för Rejäl.
Presentationens avskrift:

Introduktion till varumärken Introduktion till varumärken

DAGORDNING PRESENTATION AV TALAREN DRAGNING OM VARUMÄRKEN 2 övningar

PRESENTATION AV TALAREN Mina kärnvärden: FAKTA RESPEKT SPÄNNANDE

Attitydtrappan

VARUMÄRKEN

FRÅN PRODUKT TILL VARUMÄRKE Sändare Mottagare Produkt A Produkt B Varumärke Egen modell

FRÅN PRODUKT TILL VARUMÄRKE Sändare Mottagare Varumärke Egen modell

Ingelsta Kalkon är ytterligare ett exempel på ett företag som gått direkt in i upplevelseindustrin. Affärsiden är att sälja delikatessprodukter baserade på kalkon, bl a genom en delikatessbutik i Stockholm. Ingelsta började med en gårdsbutik i södra Sverige och denna finns fortfarande kvar och har blivit en stor turistattraktion i området. Nu är det en turistattraktion mitt ute på slätten dit det kommer busslaster med människor som köper produkter och äter pårestaurangen. Det finns ingen uppfödning av kalkoner där, bara några som besökarna kan titta på, något som uppskattas av den urbaniserade svensken. (”Den viklösa ekonomin” Kairos future) Varumärken, produkten betyder inget Dream society, berätta en historia Branschglidning DET NARRATIVA ELEMENTET

JURIDISK DEFINITION Varumärkeslagen: Ett varumärke kan bestå av alla tecken som kan återges grafiskt, särskilt ord, inbegripet personnamn, samt figurer, bokstäver siffror och formen eller utstyrseln på en vara eller dess förpackning förutsatt att tecknen kan särskilja varor som tillhandahålls i en näringsverksamhet från sådana som tillhandahålls i en annan.

VARUMÄRKEN OCH IDENTITET Varumärkets identitet är en unik kombination av märkesassociationer som varumärkesstrategerna vill skapa och upprätthålla. Dessa associationer representerar vad märket står för och antyder ett löfte till kunder från organisationens medlemmar. Varumärkets identitet ska hjälpa till att etablera en relation mellan varumärket och kunden genom att generera ett värdelöfte innehållande funktionella och emotionella fördelar. Varumärkets identitetsstruktur inkluderar en kärnidentitet som är en central, tidslös essens av märket som förblir konstant även vid förflyttningar till produkter och marknader. Översatt från Aaker

“ A product is something that is made in a factory, a brand is someting that is bought by a customer. A product can be copied by a competitor, a brand is unique. A product can be quickly outdated, a succesful brand is timeless. ” SKILLNAD PRODUKT VARUMÄRKE King (1984)

Olika varumärken kommunicerar olika saker

Varumärket står för mer än 75% av börsvärdet

Varumärket expanderar som koncept Politik Offentlig sektor Skolor Sjukhus Dagis Högskolor

Bygg varumärken Inifrån I hela organisationen (inte minst ledningen) På lång sikt (jmfr kortsiktig lönsamhet) Ljug inte Koncistent och koordinerat Stå för någonting Inte “ allt åt alla ” Transparens

Vad vill vi med vårt varumärke? “ Top of Mind ” (det första “ marknaden ” tänker på) Ha en evig tillgång (jmfr patent) Inträdesbarriär för konkurrenter Slå ut konkurrenter Prisokänslighet för våra produkter DNA för organisationen Nålsöga för organisationen