Per Hamlin, ÅF Industry 2014-10-08 Minskade koldioxidutsläpp från personbilar genom att integrera forskning kring aerodynamik Per Hamlin, ÅF Industry 2014-10-08
Minskade koldioxidutsläpp från personbilar genom att integrera forskning kring aerodynamik Tidplan: Q2 2013 – Q2 2015 Huvudstödmottagare: Volvo PV & ÅF Industry Program: Energi & Miljö, FFI Stödsumma: 2 660 000 kronor
Bakgrund
Är CD < 0.200 möjligt? Mercedes CLA Blue Efficiency CD = 0.22-0.23 Volkswagen XL1 CD = 0.19 Mercedes Bionic Concept Loremo LS Concept CD = 0.20 Ford Probe V Concept CD = 0.14 Mercedes CLA Blue Efficiency CD = 0.22-0.23
Projektmål Leverera fordon med CD < 0.200 Attraktiv design Minst 4-sitsig kombi Marknadsmässig storlek Realistisk med avseende på andra egenskaper Överföringsbara aero-lösningar
projektinnehåll WP1 Litteraturstudie WP2 Kartläggning av berörda egenskapsområden och bestämning av kriterier WP3 Aerodynamiskt optimeringsarbete Utveckling av optimeringsmetodik Utveckling av fordon med CD < 0.200 WP4 Validering av resultat Test av fullskalig lerbil i Volvo PV:s vindtunnel WP5 Rapportering Rapporter Konferenser - Energirelaterad fordonsforskning 2014 - SAE World Congress 2015 - 10th FKFS Conference 2015
optimeringsmetodik Ny optimeringsmiljö för CFD-beräkningar utvecklad Latin Hypercube Sampling Artificial Neural Network Particle Swarm Optimization
Optimeringsmetodik - exempel 1. Takdropp 2. Undergolvstruktur 3. Diffuser 4. Insvep kaross 5. Hjultäckning
Optimeringsmetodik - exempel 1. Takdropp 2. Undergolvstruktur 3. Diffuser 4. Insvep kaross 5. Hjultäckning
Optimeringsmetodik - exempel 1. Takdropp 2. Undergolvstruktur 3. Diffuser 4. Insvep kaross 5. Hjultäckning 1. 2. 3. 4. 5.
Optimeringsmetodik - exempel Optimering för CD: CD -12.6% Prediktionsfel 0.3% Optimering för CD & CL:
fordonsutveckling Konceptuellt fordon med CD < 0.200 under utveckling
TACK! sammanfattning Ny optimeringsmiljö utvecklad Fordon med CD < 0.200 under utveckling Validering av resultat i Volvo PV:s vindtunnel planerad TACK!