12,1 dagar Mats UddinVälkomna9.00-9.05 Barbro NaroskyinInledning9.05-10.00 Fikapaus10.00-10.30 Claes- Fredrik HelgessonStyrning med marknad 10.30-11.30.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Vårdhandboken säkerställer god och säker vård på lika villkor
Advertisements

Vad är eHälsa? Nationell strategi för tillgänglig och säker information inom vård och omsorg sedan Sedan 2010 är socialtjänsten med fullt ut. Vision:
Nils Schönström Din Journal på nätet Nils Schönström Dagar om Lagar Nils Schönström.
HAKIR (handkirurgiskt kvalitetsregister) Ett samarbete mellan Södersjukhuset AB Linköpings Universitetssjukhus Skånes universitetssjukhus i Malmö Uppsala.
Patientenkät sommaren -13
Nacka Närsjukhus Proxima AB är ett företag som samägs av
En meny av möjligheter 1 Mötesinstruktioner •Mötes tid 13:00-14:30, 12 och 19 mars •Stäng av mikrofonen när du lyssnar •Tillgång till Internet för att.
Regionala Vårdriktlinjer
Mina vårdkontakter En säker e-tjänst till vården
”Så skulle det kunna bli” Nätverket Uppdrag Hälsa Stockholm,3 mars 2009 Karl-Henrik Pettersson.
Akuta Hembesök av läkare Region Skåne
ETT UNIKT SAMARBETE MELLAN STOCKHOLMS LÄNS LANDSTING OCH NORRTÄLJE KOMMUN INOM HÄLSA SJUKVÅRD OCH OMSORG
Eller, kan jag använda 1177.se i mitt dagliga jobb?
© 2013 ANTROP Resan genom äldrevården och äldreomsorgen i Uppsala län Hur kan vi göra den bättre?
Psykisk hälsa på 1177.se och UMO.se
Webbkollen hemma Följ upp förbättringsåtgärder för att säkra en trygg utskrivning Intervjustödet Webbkollen hemma kan användas vid uppföljning av åtgärder.
Delaktighet inom hälso- och sjukvården 1 Juni 2014 BjH.
Hälso- och sjukvårdens utvecklingsstrategi
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Regiongemensam utveckling av hälso- och sjukvården Regionstyrelsen
Vård i rimlig tid Region Skåne Lund
Vårdgaranti och tillgänglighet i Region Skåne
1 Vårdsök – en del av ”Vården på webben” Ulf Mohager.
Hur står sig sjukvården i Östergötland? Nationell jämförelse mellan landsting 2007 Presskonferens 8 okt 2007.
Hur hanteras det mellan kommun sjukhus idag? Uppdrag från LG 30/5
Program Inledning, Susanna Lindvall, Stockholm
(1) Landstinget Kronoberg 2009 – 2015.
Ett processinriktat arbetssätt
Välkommen till Ledardagen!
Mentometer Tryck på den siffra på dosan som motsvarar ditt val. OBS!
Välkommen till ledardagen 17 oktober Tema för dagen Förutsättningar för chefskapet? - Kreativ dag - Ett landsting som ”bygger nytt” på många plan.
Alf Jönsson. Öppna jämförelser Sydöstra sjukvårdsregionen: Bästa sjukvårdsregion Hälsouniversitetet: Bästa läkarutbildningen Sveriges.
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
Mål- och resultatstyrning
Vi har all anledning att vara stolta och glada! Hur står sig LiÖ i Öppna jämförelser ?
Sammanställning av gruppdiskussioner på pers.ass.-kurs, Fyrbodal
”Jag vill vara konstruktiv i debatten”. ”Jag vill inte vara en papegoja och upprepa vad andra sagt i syfte att höra min egen röst…även fast den är trevlig.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever ( per klass)
Behovsanalys och brukardialog 2011
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Betydelsen av processorientering - Hur kan vi tillsammans med patienten utveckla vårt sätt att tänka och agera! Linköping 18 maj 2010 Regionala gruppen.
Socialdepartementet Regeringens satsning på de mest sjuka äldre.
Omkring personer i Sverige kommer få cancer i år. Runt sig har de många nära som också blir berörda. Varje dag med misstanke eller insikt om att.
Lokal Strokeprocess i Hässleholm
Presskonferens Lasarettet i Ystad
Klicka här för att ändra format Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten – Nivå två Nivå tre – Nivå fyra » Nivå fem 1 Regionalt möte Bröstprocessen.
Och forsarna sjunga sin ljuvliga sång -vid den vill jag somna så stilla en gång och vila i värmländska jorden I Värmeland - ja där.
Patientsäkerhetskultur
BjH 8 mars BjH 8 mars
Målbild 2012 Mariestad
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
Rätt läkemedel till rätt patient vid rätt tillfälle !
Region Skånes 1177-tjänster ger ökad tillgång till kvalitetssäkrad information, underlättar kontakten med vård och omsorg och ger bättre möjlighet till.
Årsrapporter 2010 – återkoppling Kvalitetsregistren - tidsbrist - brist på resultat vid analys - varierande täckningsgrad > resp landsting hanterar frågan.
1177 – ett av Sveriges viktigaste nummer Nina Håkansson Enheten för vårdkommunikation, Region Skåne Lund
En säker e-tjänst till vården
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
VG Primärvård Dialogforum 5 december Frågor att ta upp: HSU- seminarium Träff med politiker Granskningar Akutmottagningar Aktuellt från VG PV-kontoret:
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
RMPG FORUM 11 januari 2012 Nässjö. Program 11/ Förmiddagen start ca11.45 Samverkan -Vård i regionen – regionsjukvård. Uppdraget för RMPG -
Framtidens bästa primärvård
Nationell satsning för kortare väntetider i cancervården
Leva livet bäst Möjligt Idag har jag rena tänder säger Ingegerd
Patientens fokus utifrån TILLGÄNGLIGHET KVALITET DELAKTIGHET Ekonomi Rätt vård i rätt tid Vårdgarantin Befolkningens hälsa Bemötande Patientsäkerhet Kliniska.
Vad är 1177 Vårdguiden?.
Triagering och psykosociala team workshop 18 oktober
Omställningen av hälso- och sjukvården
Nationellt kliniskt kunskapsstöd
För alla läkare under hela karriären
Vad är 1177 Vårdguiden?.
Presentationens avskrift:

12,1 dagar

Mats UddinVälkomna Barbro NaroskyinInledning Fikapaus Claes- Fredrik HelgessonStyrning med marknad och kunskap Axel TargamaaFörståelsebaserat ledarskap Lunch Workshop Fikapaus Workshop Barbro NaroskyinAvslutning

Målbild 2012 Bra vård och bättre hälsa

Om tillgänglighet Nå sjukvården per telefon < 5 minuter Få kontakt med primärvården 0-5 dagar På akutmottagning inte behöva vänta i väntrum mer än 1 timme och vara klar inom 3 timmar Få tillgång till specialistvård dagar Alltid få en tid för mottagning eller behandling vid beslutstillfället 2012 vill jag som patient…

Om kvalitet och säkerhet Kunna lita på att kliniska resultat är bland de bästa i landet och inte råka ut för undvikbara skador Kunna få råd om min hälsa Få ett gott bemötande Slippa en vårdrelaterad infektion 2012 vill jag som patient…

Om delaktighet Kunna känna mig delaktig i min vård Kunna använda fler tjänster via datorn 2012 vill jag som patient…

Patientfokus

Patientens perspektiv

Bikupa Prata med personen bredvid dig… exempel där skillnaden är uppenbar

Knöl i bröstet och coloncancer Brister i ledtider, information och resultat Uppdrag från LD Kan kräva omfördelning av resurser

Bröstcancerprocessen Långa ledtider Stor spridning Mellan 66 till 126 dagar

Vem ska göra vad? Framtagning av riktlinje Förankring Regionala medicinska programgrupper Ekonomisk kalkyl – beslut Gränsdragningsgrupp, ex ortopedi Genomförande och uppföljning

Lean – som ringar på vattnet…

IT som möjlighet Patientportal Webbtidbok Mina vårdkontakter 1177.se Vårdsök

Patientjournal Utvecklingspotential Trots allt det bästa på marknaden Både för primärvård och sjukhus Vi är många landsting Både administration och patientdokumentation Problem med prestanda och funktionalitet Inte färdigutvecklat Varierande användarvänlighet

Slutsats Vi förhåller oss till nuvarande system Den reella vägen är framåt Ledarskapet avgörande

Resursfördelning förslag från inkomna listor bearbetades av 7 grupper med verksamhetschefer från olika områden Områdena rangordnades Resulterade i en lista med de 17 mest angelägna områdena

Budgetförslag mkr ökad ram HSN 46 mkr engångsmedel Akut omhändertagande, engångsmedel för utvecklingsprojekt

Resursfördelning 2011

Akut omhändertagande prioriterat av alla! 1.Akutmottagningens regelverk,kompetensnivå 2.Tillgänglighet på akutmottagningarna 3.Akutansvar för kroniskt sjuka patienter 4.Äldre multisjuka patienter på akuten 5.Produktions- och kvalitetsmått i akutflödet

Ledarskapet är avgörande Helhetsansvar / sidledsansvar Tydligt kommunicerat uppdrag Ge feedback / återkoppling Säkerställa att gällande regler och riktlinjer fullföljs

Som chef bör jag fråga mig varje dag… Hur har jag bidragit till att patienterna blir nöjda med HELA vårdkedjan?