Studenter som resurs - en modell för undervisning i informationssökning? Pablo Tapia Malmö högskola Bibliotek och IT
Utmaning Omvårdnad, termin 3 5 p Folkhälsa, Litteraturstudie Antal studenter: ca /termin Undervisning i informationssökning Testat olika modeller
Studenthandledare Peer educator Studenter lär studenter Pedagogisk modell Integration med utbildningen Studenthandledarna som resurs på kursen
Kursens upplägg En generell introduktion för hela kursen 2 lektioner för studenthandledarna 1 lektion som leds av studenthandledarna 1 ”efterläsning”, frågelåda som leds av bibliotekarie
Problematiskt Kvaliteten på undervisningen Beroende av vem som anmäler sig till studenthandledare
Slutsats Positiv utvärdering Studenthandledarna blir en resurs för hela kursen (den nära resursen) Studenthandledarna får bra kontakt med bibliotekspersonalen Övriga studenter vågar ställa ”dumma” frågor Studenter får träning i handledande/ pedagogiska roll Samarbete bibliotek - utbildningen