Sociala perspektiv på emotioner: Ansikten och empati

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Handlednings-samtal Utforska – klargöra samband mellan tanke
Advertisements

Att förstå anonymiteten (översättning från
Generisk förskrivning - utmaningar och möjligheter
Kroppskommunikation Kristina Pettersson
Vs..
Vägledande samspel och ”Compassion” (Paul Gilbert)
Södertälje Parallellprocesser i arbetet med familjehemssekreterare och barnsekreterare.
RESULTAT Projekt Tag till vara kompetens! Dec 2009.
LinCS – The Linnaeus Centre for Research on Learning, Interaction and Mediated Communication in Contemporary Society Att studera lärande, tänkande och.
Aktionsforskning Harriet Axelsson
Kostnads-nyttoanalys inom CAFE – metod och preliminära resultat
”Genus och miljö” Manligt och Kvinnligt Kultur och Natur
Språkteknologisk forskning och utveckling (HT 2007)
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Perception och kognition
Temadag om sexuell hälsa 13/ Del 5
Statsvetenskap 3, statsvetenskapliga metoder
Metod i teori & praktik Daniel Nylén. Historik Stradis (1979) SSADM (1981) SSM (1966)RUP (1998) Ethics (1985) Agile (2001)
Tvångsgråt och tvångsskratt - koppling till lillhjärnan?
Människan – x:et i skapelsens ekvation Människan är genetiskt relativt oprogrammerad i jämförelse med andra arter. Människan är genetiskt relativt oprogrammerad.
Några av antropologins karaktärsdrag
- samhällsfaktorer, faktorer i närmiljö, kultur, etnicitet, kön.
Fiona Winders Hur kan stadsplaneringen bidra till ett socialt hållbar stad?
Skärp dig! – Hur svårt kan det vara att förändra?
Nonviolent Communication NVC”Giraffspråk”. Marshall Rosenberg Vad är det som gör att vi tappar kontakten med vår medkänsla? Varför beter sig människor.
Språk och interkulturell kommunikation
KÄNSLOR OCH SOCIALA FÄRDIGHETER – FÖRÄLDERN SOM VÄGLEDARE
Elevrelationer – sociala interaktioner mellan individer i en skolkontext Kontextuell nivå: Interpersonell nivå: Individnivå:
Möten med akademins värld Staffan Andersson Uppsala universitet.
Motivation och emotion
Kommunikation och samspel
”Forskarens perspektiv” Nätverkskonferens i Linköping 8 februari, 2006 Anders Anell Institutet för hälso- och sjukvårdsekonomi (IHE) Box 2127, Lund,
Välkomna till Musiken Sång Spela keyboard Eye of the tiger Ackord, bas
Lena Wängnerud Kön och korruption.
Neuroekonomi – studier av hur människor fattar beslut
Kommunikation OL108A.
Statsvetenskap 3, Statsvetenskapliga metoder
Plasticitet Kultur och Hälsa Naturvidenskabens påvisning av kulturens effekt.
LÄRANDETS PARADOX FÖRÄNDRING INDI VID SAM FUND KONTINUITET
Aktionsforskning Harriet Axelsson Teacher Professionalism Content Knowledge Perspectives on Content (science history, theory and education)
Daniel Nylén, Institutionen för Informatik Organisation 2 C.1 Systemdesign.
Hållbart Nyföretagande/ CSR som värdegrund 14:15-16:50.
Den multimodala hjärnan
Sensory Mechanisms Introduction
Luiz Pessoa : On the relationship between cognition and emotion.
Skriv en kort uppsats med rubriken
Hur bra är modellen som vi har anpassat?
The information contained in this document is Volvo Aero Corporation Proprietary Information and it shall not – either in its original or in any modified.
Miljöundervisningens traditioner Ph.D Per Sund, Member of The Institute for Research in Education and Sustainable Development, IRESD Uppsala.
Kan Ki67 bestämmas i rutin?
Urbana Social-Ekologiska System
Mathematics 1 /Matematik 1 Lesson 4 – discrete series and their solutions Lektion4 – diskreta serier och deras lösningar.
Learning study som aktionsforskningsprocess: Lärares och elevers parallella lärande.
Reliabilitet och Validitet
Artificiell intelligens och robotar
CHI-TSONG CHEN KAPITEL 2- Systems Kortfattade läsanvisningar Läs hela kapitlet utom 2.9 och 2.10.
Funktionshinderforskning Föreläsning 10 februari 2011, SQ1135, Fysiskt funktionshinder och långtidssjukdom – livsvillkor och sociala sammanhang.
En lärarhandledning från MÄN
TF-KBT impact of the trauma narrative and treatment length (2011) Deblinger et al
Grafisk visualisering
Utmaningar i interkulturell distansutbildning
Känslor…..
The Online Way to Engagement and Wedding Jewelry! Pearlleady.com.
Planering i matematikundervisning
Affiliate Meny – Business Partner
Ange vilken/vilka dimensioner av hållbar utveckling är
Hur står det till med det sexuella välbefinnandet bland personer som lever med hiv? Lena Nilsson Schönnesson.
The director of education and Research-Based Education
OL108A // Introduktion till projektledning // Samhällsentreprenör
Presentationens avskrift:

Sociala perspektiv på emotioner: Ansikten och empati Lektion, psykologprogrammet, KI 2010-11-30 Arne Öhman

Emotioner är kommunikativa Ansiktet speglar att emotionella uttryck är informativa på två olika sätt: Interpersonellt, dvs de kommunicerar emotioner mellan individer, något som redan Darwin hävdade. Evolutionärt centralt Intrapersonellt, dvs inom individen, den emotionella kompassen; ”facial feedback” och ”somatic marker” hypoteserna

Karaktäristika hos emotionella ansiktsuttryck Ganska kortvariga, 1-10 sek Bygger på icke viljestyrd motorik Homologer finns hos andra djur

Den biologiska basen

The outer layer of facial muscles

Ofrivillig ansiktsmuskulatur

Viljestyrd ansiktsmotorik

The distributed human neural system for face perception (Haxby et al Intraparietal sulcus Spatially directed attention Superior temporal sulcus Changeable aspects of faces – eye gaze, expression, lip movement Auditory cortex Prelexical speech perception Inferior occipital gyri Early perception of facial features Amygdala, insula, limbic system Emotion Lateral fusiform gyrus Invariant aspects of faces – unique identity Anterior temporal Personal identity, name and biographical information Extended system: further processing in concert with other neural systems Core system: visual analysis

Den komparativa dimensionen

There is an obvious comparative dimension to emotional expressions Implications of an evolutionary perspective: Continuity across species Emotions are adaptive Bodily mobilization as part of emotion Evolutionary old emotions likely to be subcortically controlled

Anknytningssystemet

Hierarkier, hot, konflikt

Hot mellan grupper

Hot mellan grupper

Hot mellan grupper

Mänskliga uttryck: Universella eller kulturspecifika? Darwin samlade stöd för att emotionella ansiktsuttryck är universella. Hans arbete har följts upp av Paul Ekman m fl Två aspekter på universalitet Inkodninghypotesen Upplevelser av olika (egna) emotioner resulterar i samma distinkta ansiktsuttryck i olika kulturer Avkodningshypotesen Olika emotionella ansiktsuttryck uppfattas som svarande mot samma emotionella upplevelser i olika kulturer

Emotionella ansiktsuttryck I

Emotionella ansiktsuttryck II

Emotionella ansiktsuttryck III

Emotionella ansiktsuttryck III

Korskulturella studier av emotionella ansiktsuttryck Forefolket Nya Guinea Amerikanska studenter Bedömningar av väster- Bedömningar av ländska ansikten Fore-uttryck (välj ett av tre ansikten; (välj en av sex slumpprestation=33%) termer; slump=17%) Vuxna Barn Ilska 84 90 51 Avsmak 81 85 46 Rädsla 80 93 18 Glädje 92 92 73 Sorg 79 91 68 Förvåning 68 98 27

Kritik av de korskulturella studierna Olika uttryck är olika svåra att känna igen a) Öppna svar ger liknande resultat Olika svarsalternativ (inkl ”inget av alternativen”) ger samma resultat 3. Dynamiska display bättre Gradientkritiken: bara vissa uttryck är universella ”Forced-choice kritiken Jfr med öppna be-skrivningar Inviterar uteslutning 3. Ekologisk validitet

Kulturell variation i tolkning av emotioner Amerikaner är bättre än japaner på att känna igen ilska, rädsla, avsmak och sorg; ingen skillnad för glädje och förvåning Amerikaner anser det mer acceptabelt än japaner att uttrycka negativa emotioner mot medlemmar av den egna gruppen; japaner tycker att detta är mer acceptabelt mot utgruppsmedlemmar Amerikaner skattar alla uttryck (utom avsmak) som mer intensiva än vad japaner gör

Finns universaler i andra emotionella uttryck än i ansikten? Psykofysiologiska skillnader mellan olika emotioner har demonstrerats i amerikanska studier. De inkluderar större pulsökningar i negativa emotioner som t ex ilska

”Finding a face in the crowd” Uppmärksamhetsbias för hotfulla ansikten?

Displays used in visual search experiment + + Small Display + Large Display Middle- size Display Lundqvist & Öhman, in prep

Eyemovements while searching for emotional faces Lundqvist & Öhman, in prep- Reaction Time (ms) First Gaze on Target (ms) Saccade latency (ms) Scanpath

Omedveten aktivering av emotionella ansiktsuttryck: En aspekt av empati? Och spegelneuron?

Facial responses to masked faces (Dimberg, Elmehed & Thunberg, 2000)

Facial responses to masked faces (Dimberg, Elmehed & Thunberg, 2000)

Hjärnavbildning av empati Figure 14.14 Study of empathy for pain. Each participant watched as a partner’s hand received a shock through a set of electrodes. Brain activity was very similar for one’s own pain and the pain of the partner, and the degree of brain activation was correlated with empathy.

Områden som aktiveras både hos person som utsätts för smärta och hos en observerande partner Singer et al., 2004

Områden som aktiveras vid observation av smärtstimulering för rättvisa och orättvisa medspelare Singer et al., 2006

Könsskillnader i aktivering och revanschlust vid observation av orättvis partner som utsätts för smärtsam stimulering Singer et al., 2006

Spegelneuronsystemet Schematic overview of the frontoparietal mirror neuron system (MNS) (red) and its main visual input (yellow) in the human brain. An anterior area with mirror neuron properties is located in the inferior frontal cortex, encompassing the posterior inferior frontal gyrus (IFG) and adjacent ventral premotor cortex (PMC)33, 36, 38, 45, 46, 48, 53, 62. A posterior area with mirror neuron properties is located in the rostral part of the inferior parietal lobule (IPL), and can be considered the human homologue of area PF/PFG in the macaque55, 109. The main visual input to the MNS originates from the posterior sector of the superior temporal sulcus (STS)113. Together, these three areas form a 'core circuit' for imitation41. The visual input from the STS to the MNS is represented by an orange arrow. The red arrow represents the information flow from the parietal MNS, which is mostly concerned with the motoric description of the action33, 40, to the frontal MNS, which is more concerned with the goal of the action33, 38. The black arrows represent efference copies of motor imitative commands that are sent back to the STS to allow matching between the sensory predictions of imitative motor plans and the visual description of the observed action42. Anatomical image adapted, with permission, from Ref. 114 © (1996) Appleton & Lange.