PETRI SALO Åbo Akademi i Vasa VUXENPEDAGOGISK FORSKNING.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Examensmål SA SA Kreativ? Aktiv? Nyfiken?.
Entreprenörskap i gymnasieskolan
Konstruktivismens syn på krig och konfliktorsaker
Informationsteknologi och didaktiska perspektiv
Hög kvalitet?? Hög kvalitet – förutsättning för barns lärande och utveckling – vad är hög kvalitet i förskolan? Barns bästa – en god start i livet! Internationellt.
Staten och det civila samhällets organisationer
UNECE-strategin UNECE – United Nations Economic Commission for Europé UNECE-strategin för utbildning för hållbar utveckling - Environmental.
En av de främsta samhällsteoretikerna.
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
Regler och lösningar för uppdragsutbildning
Ledarskap och arbetsliv
Konstruktivism Aktörers identiteter och intressen kan inte tas för givet. Kan vara olika vid olika tillfällen. Immateriella fenomen, te x identitet, språk,
En reviderad läroplan för förskolan
SET Social Emotionell Träning
Om vi fick bestämma. För, med & av unga Vad är en ungdom?
Statskunskap Ämnespresentation för nya studerande Catharina Groop
Lärcentrum som infrastruktur för vuxnas lärande
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Uppsatsförslag Åsa-Karin Engstrand, docent Företagsekonomi
Tillgänglighets- uppdraget
Religionsdidaktisk introduktion Det religionsdidaktiska forskningsfältet --- Christina Osbeck
Del 1: Naturvetenskap s. 6-7
Lagar och överenskommelser
Hur ser världen ut - och vad vill ÅAB vara i den? margita vainio
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
VUXENVUXEN DIDAKTIK INLÄRNING Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Inlärning ? en förutsättning en utgångspunkt en process ett resultat.
INTRODUKTION TILL VUXENPEDAGOGIK pedagogik för vuxna ? livslångt lärande inlärning vuxenstudier deltagande och motiv historia vetenskaps- området Petri.
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Samhällskunskap 1a1 Kursens: mål innehåll kunskapskrav samhällsfrågor
VUXENPEDAGOGIK SOM VETENSKAPSOMRÅDE
Måste vi lära oss genom hela livet ?
Civila samhället och kärnvapennedrustning – vilken roll spelar vi och vilket ansvar har vi?
Håkan Jönson Socialhögskolan i Lund
VUXENVUXEN DIDAKTIK DEFINITIONER Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Undervisning ”De åtgärder och arrangemang med vilkas hjälp man skapar.
Organisationsteori 7,5 hp Kursansvariga: Gary Kokk och Patrik Zapata Den pedagogiska idén För de flesta av er är detta den sista kurs ni.
LÄRANDETS PARADOX FÖRÄNDRING INDI VID SAM FUND KONTINUITET
PPP Den moderna vetenskapsteorins berättelse om sin förhistoria.
Vuxenutbildningens historia och filosofi Vuxenutbildningens historia och filosofi Petri Salo Åbo Akademi i Vasa/Vuxenpedagogik2006 Kursdeltagarnas lärarinriktning.
Folkbildning igår och idag Petri Salo – Åbo Akademi i Vasa – 2008
BETYGSKRITERIER I GEOGRAFI
En utvecklingsmodell för (ingenjörs)utbildning Roger Renström.
Aktionsforskning Harriet Axelsson Teacher Professionalism Content Knowledge Perspectives on Content (science history, theory and education)
Praxis och professionell utveckling Göteborgs universitet 4-5 oktober 2007 Petri Salo, Tammerfors universitet, Finland Pedagogisk praxis.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Petra Andersson MORIA: Introduktion Petra Andersson
VUXENPEDAGOGISK FORSKNING Vuxenpedagogiska forskning PETRI SALO
SOCIOLOGI som vetenskap och studieinriktning
LFA Steg 1: OMVÄRLDSANALYS
Vuxenutbildningens historia och filosofiska utgångspunkter Vuxenutbildningens historia och filosofiska utgångspunkter FÖRELÄSNING
V U X E N DIDAKTIK Självstyrt lärande PLANERING
INNEHÅLL ~ Vuxenpedagogik som ett akademiskt ämne ~ Centrala forskningsområden under 1990-talet ~ Tyngspunktsförskjutningar inom forskning ~ Aktuella begrepp.
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Skriv en kort uppsats med rubriken
Socialpedagogiska innebörder
VUXENVUXEN DIDAKTIK STUDERANDE Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Den vuxne studerande... har livserfarenhet (kompenserar t.ex. sämre.
Miljöundervisningens traditioner Ph.D Per Sund, Member of The Institute for Research in Education and Sustainable Development, IRESD Uppsala.
Utbildningssociologiska studier av gymnasister och universitetsstudenter i Uppsala ILU, Uppsala universitet, 30 sept 2004 Föreläsningsserien Vetenskapliga.
Skolutveckling genom aktionsforskning
Anpassning av Europarådets språkliga referensnivåer för omsorgsarbete En lärande arbetsplats.
Perspektiver på makt Pål Aarsand
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
Utvärdering 1 Fredrik Björk Urbana Studier, Malmö högskola.
Presentation av Sociologi och Socialpsykologi
Presentation av Sociologi och Socialpsykologi
Sociologi Introduktion.
Ungdomskulturer 100 p Introduktion.
Etnologi och folkloristik – en introduktion I
Fortbildningscentralens verksamhetsidé
En workshopmall från Länsstyrelsen Jämtlands län
Presentationens avskrift:

PETRI SALO Åbo Akademi i Vasa VUXENPEDAGOGISK FORSKNING

PETRI SALO Åbo Akademi i Vasa Vuxenpedagogiska forskning MÅL OCH SYFTE MED KURSEN Ett allmänt mål Att ni blir bekanta med aktuell vuxenpedago- gisk forskning Vad handlar vuxenpedagogisk forskning om? Var och hur bedrivs den? Ett mera specificerat mål Var och en av deltagarna bestämmer sig för ett specifikt intresseområde 1. Med detsamma! 2. Utgående från de preliminära gestaltningarna av forskningsområden! 3. Utgående från en preliminär bekantskap med aktuell forskning

PETRI SALO Åbo Akademi i Vasa Vuxenpedagogiska forskning MÅL OCH SYFTE MED KURSEN Var och en av deltagarna bekantar sig med forskning inom det egna intresseområdet € De centrala begreppen genom vilket området kan fångas och beskrivas € Ett antal olika/goda exempel på studier som redovisas mera detaljerat (Mål/syfte, teoretisk bakgrund, population/ metoder, resultat) € Ett flertal exempel (10 st.) som redovisas på ett allmänt plan (främst utgående från abstrakt) och några som presenteras i detalj Efter presterad kurs har samtliga deltagare minst tio vuxen- pedagogiska studier som utgångspunkt för sin kandidat- avhandling eller pro gradu arbete.

PETRI SALO Åbo Akademi i Vasa Hur går vi tillväga? Ni bestämmer Er vad Ni är/blir intresserade av! Jag gestaltar de vuxenpedagogiska forskningsområdena på ett allmänt plan = ger några möjliga kartor med hjälp av vilka man kan orientera sig Ni bestämmer Er vad Ni är/blir intresserade av! Vi övar oss på att ta del av och läsa abstrakt Vi letar fram och tar del av vuxenpedagogisk forskning (vetenskapliga tidskrifter, vetenskapliga konferenser, forskning vid universiteten) Vi går igenom vuxenpedagogisk forskning under de senaste åren i små grupper – redovisar våra fynd åt varandra Var och en sammanfattar och redovisar för forskning inom sitt intresse- område – dessa sammanfattningar presenteras vid ett avslutande tillfälle (10 st. studier rapporterade i artiklar eller vetenskapliga rapporter) Vuxenpedagogiska forskning

PETRI SALO Åbo Akademi i Vasa Vuxenpedagogiska forskning Vad är vuxenpedagogik?

PETRI SALO Åbo Akademi i Vasa Vuxenpedagogiska forskning Vad är vuxenpedagogik? En diskussionvetenskap eller en reparerande och helande verksamhet? Vad är vuxenpedagogisk forskning?

PETRI SALO Andragogik “Implies a scientific discipline examining problems of adult education and learning in all of its manifestations and expressions, whether formal or informal, organised or self-guided.” (Dusan Savicevic 1991) Åbo Akademi i Vasa En vid definition på vuxenpedagogik Centrala element Handlar om vuxenutbildning eller de vuxnas lärande i dess alla tänkbara uttrycksformer i alla tänkbara sammanhang i alla tänkbara former Vuxenpedagogiska forskning

PETRI SALO Åbo Akademi i Vasa Vuxenpedagogiska forskning VUXENPEDAGOGISK FORSKNING ÖVERSIKTSKARTOR

ÅA/Ped.inst. PETRI SALO Källa: Åbo Akademi i Vasa Vuxenpedagogiska forskning

ÅA/Ped.inst. PETRI SALO Åbo Akademi i Vasa Vuxenpedagogiska forskning DET ”UNIKA” MED VUXENPEDAGOGIK? HUR OCH VARFÖR VUXNA LÄR, FÖRÄNDRAS UYVECKLAS = VÄXER SOM MÄNNISKOR, MEDBORGARE OCH MEDARBETARE STYRKAN LIGGER I ATT INTE BETRAKTA DETTA ENDAST I ETT INLÄRNINGSPERSPEKTIV (VAD? HUR?) – UTAN ÄVEN GENOM FÖRHÅLLANDET INDIVID – SAMHÄLLE (VARFÖR?) Rose 2002 DEN VUXNES VARDAGLIGA LIV OCH VERK- SAMHET I EN SOCIAL OCH SAMHÄLLELIG KONTEXT (allt mellan jord och himmel?)

ÅA/Ped.inst. PETRI SALO Åbo Akademi i Vasa Vuxenpedagogiska forskning VUXENPEDAGOGIK... studerar vuxna människors möjligheter och förutsättningar för lärande, bildning och utveckling på det individuella och sociala planet... i interaktion med andra kan vuxna utveckla sig, förändra sina liv och den sociala och materiella verkligheten... forskning och teori hjälper oss att förstå vad som konstituerar dessa processer Agniezska Bron 2006, 58

ÅA/Ped.inst. PETRI SALO Åbo Akademi i Vasa Vuxenpedagogiska forskning FORSKNING – FÖR VEM? TEORETISK REFLEKTION över verkligheten (språk) SANNING Den distanserade filosofen TEKNISK Handla för att åstadkomma METOD – RESULTAT Den effektiva läraren PRAKTISK Handla på ett klokt (etiskt-moraliskt) sätt Medmänniskan KRITISK-EMANCIPATORISK Handla med syfte att avslöja/ åtgärda orättvisa/missförhållande FÖRÄNDRA VÄRLDEN Revolutionären

ÅA/Ped.inst. PETRI SALO Åbo Akademi i Vasa Lärandeprocesserna har att göra med Kunskaper och färdigheter Emotioner, motivation och intresse Det (sociala) sammanhanget Vuxenpedagogiska forskning Revolutionären Medmänniskan Den effektiva läraren Filosofen FORSKNING - MED VILKEN FOKUS?

ÅA/Ped.inst. PETRI SALO Åbo Akademi i Vasa Synen på den vuxnes olika roller i olika samhälleliga sammanhang Adjusting position Critical position ModernPostmodern ConsumerSkilled member of an organization ParticipantInvolved person Human resource development/ management Personnel development Further vocational education On educational markets As hedonistic practice Flexibility, uncertainty on labour market Experience industry Empowerment Critical, enlightened conciousness Transformative learning Life politics, life-world (inter)action on local level Solidarity, sense of community Bottom up -pedagogics Vuxenpedagogiska forskning

ÅA/Ped.inst. PETRI SALO Åbo Akademi i Vasa Vuxenpedagogiska forskning HUMAN CAPITAL SOCIAL CAPITAL IDENTITY CAPITAL Skills Knowledge Qualifications Networks Associations Family, friends Self- concept Health Shuller, T., Preston, J. Hammond, C. Brasset-Grundy, A. & Bynner, J The benefits of learning. The impact of education on health, family life and social capital. Intresse för de mänskliga egenskaperna i ett informationssamhälle

ÅA/Ped.inst. PETRI SALO Åbo Akademi i Vasa Vuxenpedagogiska forskning Säganden Sayings Produktion ARBETE – färdighet, kapacitet Social tillhörighet MAKT – värden, känslor Kommunikation SPRÅK - förståelse HUMAN KAPITAL Materiellt-ekonomisk SOCIALT KAPITAL Socialt-politiskt IDENTITETS KAPITAL Kulturellt-diskursiv Praktik- arkitekturer Relateranden Relatings Göranden Doings

ÅA/Ped.inst. PETRI SALO Åbo Akademi i Vasa Vuxenpedagogiska forskning KUNSKAP OCH IDENTITET ALLMÄN UTTRYCKS FORM SOCIAL MEDIA STRUKTUR FörståelseKommuni- kation SpråkKulturell Diskursiv Värden, känslor Social tillhörighet MaktSocialt politisk Färdighet, kapacitet ProduktionArbeteMateriellt ekonomisk Samhälleligt sociala verksamhetsfält

ÅA/Ped.inst. PETRI SALO Åbo Akademi i Vasa Vuxenpedagogiska forskning Olika sätt att gestalta vuxnas verksamhet och livslångt från utifrån styrd, målinriktad och organiserad utbildning till lärande i förutsättningar för lärande - interaktion med andra – i syfte att förändra, det livslånga lärandets olika sammanhang (formell, nonformell, strukturer och mål för verksamhet och lärande på samhälls- nivå, i organisationer, hos lärande i spänningsfältet individ – samfund, förändring – den vuxne i samhället aktiv/passiv, lärandeprocessers kognitiva, emotionella och sociala dimen- sioner

ÅA/Ped.inst. PETRI SALO Åbo Akademi i Vasa Vuxenpedagogiska forskning Förändring inom arbetslivet och arbetsmarknaderna Arbetsmarknadspolitisk vuxenutbildning, arbetslöshet, lärande i arbetet samt växelverkan mellan utbildning och arbetsliv Organisationsutveckling Metoder och modeller, teamarbete, lärande organisation Undervisning av vuxna och de vuxnas studier Akademisk undervisning och studier, flerformsundervisning Den vuxne som lärande (individ) Vuxenhet, den sociala och samhälleliga betydelsen av vuxenstudier, vuxenstudier i människans livsförlopp Bubbling under Informations- och kommunikationsteknik, kön (kvinnoperspektiv), expertis och kunnande, personalutveckling, företagsamhet, ledarskap Den finländska vuxenpedagogiska forskningen de senaste tio åren

ÅA/Ped.inst. PETRI SALO Åbo Akademi i Vasa Vuxenpedagogiska forskning Arbetslivspedagogik (=vuxenpedagogik? ) Pedagogik i arbetslivet – sju Urval och Arbete, arbetskrav och Personalutbildning och Chefs-/ledarskaputbildning - ledares arbete, Förändrings- och utvecklingsprocesser i Upplevelse av arbete och Informallt lärande och arbetsplatsen som lärandemiljö Ellström, P-E., Löfberg, A. & Svensson, L Pedagogik i arbetslivet. Ett historiskt perspektiv.Pedagogisk forskning i Sverige, 10 (3/4),

ÅA/Ped.inst. PETRI SALO Åbo Akademi i Vasa Teman för vuxenpedagogiska årsböcker (Aikuiskasvatuksen vuosikirja) som ges årligen ut av Kansanvalistusseura YHTEISÖLLISYYS LIIKKEESSÄ HILJAINEN TIETO – TIETÄMISTÄ, TOIMIMISTA, TAITAVUUTTA AMMATILLISUUS JA AMMATILLINEN KASVU KONSTRUKTIVISMI JA REALISMI ELÄMÄLAAJUINEN OPPIMINEN JA AIKUISKASVATUS OPETTAJUUS MUUTOKSESSA VERKOT JA TEKNOLOGIA AIKUISOPISKELUN TUKENA OPPIMINEN JA IKÄÄNTYMINEN SIVISTYSTYÖ OSAAMISYHTEISKUNNASSA ARKIPÄIVÄN OPPIMINEN, TYÖN MUUTOS JA OPPIMINEN, OPPIMINEN JA ELÄMÄNHISTORIA, AIKUISKOULUTUKSEN ARVIOINTI - PANORAAMOJA JA LÄHIKUVIA, ELINIKÄINEN OPPIMINEN, AIKUISTEN OPPIMISEN UUDET MUODOT - KOHTI AKTIIVISTA OPPIMISTA Vuxenpedagogiska forskning

ÅA/Ped.inst. PETRI SALO Åbo Akademi i Vasa Från medborgare till medarbetare Arbetslivet Arbetsmarknaden Effektiv och produktiv medarbetare Vuxenpedagogiska forskning Utbildningssystemet Samhälle/Stat Laglydig medborgare Den vuxne som människa?

ÅA/Ped.inst. PETRI SALO Åbo Akademi i Vasa Vuxenpedagogiska forskning Presentation på KTOL:s 90-års jubileum 2009

ÅA/Ped.inst. PETRI SALO Åbo Akademi i Vasa Vuxenpedagogiska forskning Korsgaard, O. 2009

ÅA/Ped.inst. PETRI SALO Åbo Akademi i Vasa Vuxenpedagogiska forskning Korsgaard, O. 2009

ÅA/Ped.inst. PETRI SALO Åbo Akademi i Vasa Vuxenpedagogiska forskning Korsgaard, O. 2009