Hur vill vi utveckla Kalmar län med hjälp av infrastruktur Leif Larsson 2009-05-20.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Region Värmland Kunskapsutveckling i Socialtjänsten REGIONALA STÖDSTRUKTURER i ett större sammanhang.
Advertisements

Den tillgängliga regionen – med bästa läget Lobbyarbete nationell infrastrukturplanering Infrastruktur – l ä nstransportplan Regionala utvecklingsprojekt.
Europaforum Norra Sverige - några tillbakablickar … o Mål 6, mål 1 och mål 2 med det lilla extra... o Sveriges anslutningsfördrag och Lissabonfördraget:
Kalmar län Workshop om persontransporter 29 april 2010.
Kulturdepartementet Kulturpolitik – regeringens tre prioriteringar Barn och ungas rätt till kultur Vård av kulturarv Förbättrade villkor för kulturskapare.
1 Ny LTP , 4 april 2013 Direktiv och tidplan Dialogmöte ny LTP 4 april 2013.
RUPEN IV -Miljö i balans Prioriterade områden i perspektivet regional utveckling Östersjö i balans (övergödning) Fossilbränslefri region Olje- och.
KOLLEKTIVTRAFIKMYNDIGHETEN I VÄSTERBOTTENS LÄN
Goda kommunikationer med omvärlden
Fossilbränslefri region
DIALOGMÖTE Infrastrukturplanering INRIKTNINGSPLANERING – behovsinventering, proposition, riksdagsbeslut (inriktningar, nivåer etc) ÅTGÄRDSPLANERING.
Regionala infrastrukturplaneringen Direktiven  Utveckling av länets transportinfrastruktur  Länsöverskridande och nationellt perspektiv förutsätts.
Regional digital agenda för Östergötland
Affärsmodell för att fördubbla kollektivtrafikens marknadsandel
Sub-nationell politik Regionfrågan i Värmland
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
Nya hastighetsgränser och åtgärdsplanering
(Lägg till egen kommunlogga). Varför Klimatlöftet? Det är många som känner oro för klimatförändring. Klimatlöfteskampanjen hjälper invånarna att göra.
1 Om regionala systemanalyser Varför Viktiga principer Exempel på hur Önskvärda resultat DIALOG OM FRAMTIDENS TRANSPORTSYSTEM OCH INFRASTRUKTUR I VÄSTRA.
Uthållig kommun – ett verktyg för att nå målen 22% av landets kommuner 100% av länets kommuner Kalmar nationellt pilotlän.
Infrastrukturplanerna
Robèrt, M. International Journal of Sustainable Transportation Vol. 3, No. 1. (2009)
Välkommen! S eminarium om energieffektivisering i fastigheter Oskarshamn 10 mars 2010.
Behov av habilitering och rehabilitering
Dagordning  Välkomna  Regional plan – förutsättningar  Nationell plan – förutsättningar  Påbörjade och bundna objekt  Åtgärdspaket/potter  Fortsatta.
Att bilda opinion för bibliotek 1. Utgångsläget 2.
Trafik- och samhälls-planeringsnämnden
RTS Konjunkturbarometer RTS konjunkturbarometer Presenteras årligen av RTS i samarbete med regionala turistorganisationer Syftar till: att följa.
Bisek – fortsatt forskning Henrik Swahn Biseks programledare Presentation vid seminarium 4/4-06.
Inriktningsplanering för
Förslag till Cykelstrategi för Kalmar län
Det regionala planeringen och växande arbetsmarknadsregioner
Vård- och omsorgscollege Kronoberg
Verksamhetsidé Ung Företagsamhet arbetar, genom utbildningskoncept för skolan, för att Sverige ska få fler företagare och företagsamma medborgare. stimulerar.
Bilpooler i Örebroregionen
Färdplan 2050 Viktor Rydell. Global nivå Vid FN:s klimatkonferens i Cancún 2010 åtog sig alla industriländer att ta fram nationella långsiktiga strategier.
Utveckling och databehov ”what gets measured, gets done” Per Tryding, PhD vVD Handelskammaren
Green Living. Förstudien undersöker förutsättningar för att utveckla marknads- och mötesplatser med syfte att främja företagsutveckling inom klimatsmarta.
Trafik och infrastruktur ch 2050 Synpunkter från Kalmar län Helena Ervenius, Regionförbundet i Kalmar län
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
PORTFÖLJ blev KOFFERT eller KULTUR- SAMVERKANSMODELL ”En koffert med tydlig packsedel”
Regionalt SYV-råd Mönsterås
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Folkhälsoarbete och arbete med social hållbarhet ur ett regionalt och kommunalt perspektiv Nora
Bättre miljö Vad löser vi med infrastrukturplanerna ? Helena Ervenius
Vilka utmaningar står vi inför inom transportsektorn?
1 Inledande förordningstext Förordning (2008:793) om försöksverksamhet med riksrekryterande gymnasial spetsutbildning Utfärdad: Träder i kraft.
Utvecklingsstrategi för Örebroregionen
Niklas Lundin Näringsdepartementet
 Vad innebär jämställdhet?  Jämställdhet i regionala systemanalyser  Jämställdhet i åtgärdsplaneringen Jämställdhet och investeringsplaneringen.
ÖP-läget i kommunerna. Den 21 juni tog riksdagen beslut om en ny plan- och bygglag som börjar gälla den 2 maj I och med förändringen stärks översiktsplanens.
Krav på mäklare att vidarebefordra bud till uppdragsgivaren :5 Förutsättningar för spekulanter vid budgivning :5 Krav på mäklaren att.
Att dubblera kollektivtrafiken till 2020– går det? Kollektivtrafikens omfattning BUSS TOTALT T-BANA SPÅRVÄG tåg.
Energieffektivisering i fastigheter Mål i budgeten Preliminär nulägesanalys; vad har gjorts och av vem Energiingenjör som projektledare Handlingsplan Inte.
Infrastrukturplanering
ESS-S presentation för Region Skåne Utgångspunkter Ett unikt tillfälle En stor potential Hård konkurrens.
Länsträff Miljö och hälsoskyddshandläggare Västerås den 27 maj 2008 Klimat- och energistrategi för Västmanlands län -ett regeringsuppdrag.
Energieffektiviseringsstöd, Pilotlänsuppdrag, Färdplan 2050 och Klimatsamverkan Skåne.
Stockholm – Jan Valeskog, Börje Vestlund Stockholms län – Christina Axelsson, Lasse Dahlberg Sörmland – Göran Forssberg, Jörgen Danielsson Uppsala – Agneta.
Vägverket och Banverket förbereder åtgärdsplaneringen i gemensamt projekt Ett transportslagsövergripande synsätt ger de mest effektiva lösningarna Transportsystemen.
Nooil. Fossilbränslefri region Klimatmål för regional utveckling Med fokus på kommunala FASTIGHETER.
1 Satsning på biogas i Kalmar län - vad behöver ske för att få igång produktionen? Oskarshamn Ola Rosén, Grontmij.
© Regionförbundet i Kalmar län 2007 Biogas – nya substrat från havet Projektet delfinansieras av regionala strukturfonden för Småland och Öarna. Projektet.
Uthållig kommun i Kalmar län Möjligheterna att producera biogas från kommunalt avfall Emmaboda Stefan Svenaeus Regionförbundet i Kalmar.
VÅRD- OCH OMSORGSUTBILDNING PÅ GYMNASIAL NIVÅ (RIKET)
Genomförande länsplanen Större objekt Hastighetsanpassningsåtg Utvecklingspotten Kollektivtrafikanläggningar.
Sydsvensk regionbildning ideell förening -hälso- och sjukvård -kultur -kollektivtrafik -infrastrukturplanering -demokrati och internationalisering -hållbar.
Hur kan 793 Mkr bli mer? Håkan Brynielsson
Systemanalys för Sydsveriges infrastruktur
TIDPLAN LÄNSPLANERINGEN
Vad innebär regionbildningen?
Presentationens avskrift:

Hur vill vi utveckla Kalmar län med hjälp av infrastruktur Leif Larsson

© Regionförbundet i Kalmar län 2007Sidan 2 Ta vara på växtkraften Knyt ihop växande regioner Länka kompletterande regioner Trafik över Östersjön

© Regionförbundet i Kalmar län 2007Sidan 3 Fossilbränslefritt 2030 Från fyra till två arbetsmarknadsregioner Tågpendling Cykelparkering Pendlarparkering Attityder Nya bilar Expressbussar Anropsstyrd trafik Godslogistik Ecodriving

© Regionförbundet i Kalmar län 2007Sidan 4 Planeringsprocessen Här är vi nu!

© Regionförbundet i Kalmar län 2007Sidan 5 Tidsplan för transportplanerna 2008Underlag och systemanalyser Jan >Ta fram förslag till planer 20 majUtkast till plan - Seminarium 3 juniBeslut om samråd 10 juni – 1 sepRemisstid regional och nationell plan 23 oktoberBeslut i regionförbundet 2 novemberLämna till regeringen ÅrsskiftetRegeringen beslutar 1 nationell plan 21 länsplaner Dessa ska samverka

© Regionförbundet i Kalmar län 2007Sidan 6 Tid för samtal Vad räcker pengarna till? Hur används de bäst? Vem ska betala vad? Hur kommer vi närmare målen?  Fossilbränslefritt 2030  Större arbetsmarknadsområden