Grupparbete Nr 4 Grupp 1 Grupp 2 Grupp 3 Grupp 4 Grupp 5 Grupp 6

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Seminarieboken Kapitel 4 – Metodmedvetenhet
Advertisements

Mini-Konferens 2001 AFFÄRSSYSTEM – Motor i förändring eller grus i maskineriet 6 December klockan 13:00-18:00 Ljusgården, hus B, Universitetet.
Naturvetenskap.
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Fokusspår 5: Lokala resultat av den nationella föräldrastödssatsningen – erfarenheter från tre projekt i Västra Götalands län Från ord till handling -
Vetenskaplig Metod.
Rådgivningen, kunden och lagen Möte med branschen fredag den 4 maj 2007 Helena Pettersson Ann-Christine Ihrfelt
Viktorija Kalonaityte
Syften med utvärderingar • Kontrollera och ge beslutsunderlag Har man gjort det man skall? Har man följt riktlinjerna? Behövs det kompletterande åtgärder?
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
HUR GÖR BORN GLOBALS? – OM FÄLLOR OCH FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR UTLANDSFÖDDA FÖRETAG Sara Melén och Emilia Rovira Nordman Handelshögskolan i Stockholm.
Som man frågar får man svar. Vad är intressant? Varför?
Kurstillfälle 5 och 6 i MFM310
Er grupp ska under de kommande två timmarna göra en undersökning kring hur studenterna på Campus Valla upplever att det är att ta sig fram på Corson. Finns.
observation förutsägelser experiment förenklingar.
Lars Niklasson Linköpings universitet
Hur går forskning och vetenskapligt skrivande till?
Den vetenskapliga undersökningen Metod. Att välja problem - att inse vad som man inte vet - att se vad som går att ta reda på - att se vad som är värt.
Hälsa på samhällsnivå Hur vill du jobba med kapitel 7.
Introduktion fallstudie ATHF01 Ht Gatradhus i Landskrona, Elding och Oscarson.
1 Att göra användningstester Niclas Siljedahl, Länsbibliotek Dalarna.
Möte beträffande kvalitetsgranskning
K3 Att samla information
ANITA S VERONICA S ANDREAS S ANNELI S HELÉNE S HELÉNE S
Vetenskaplighet En gissning blir inte vetenskap för att den råkar visa sig vara sann. Vetenskap handlar om att ge tillräckligt goda /rimliga skäl för att.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Karlskrona Hemtjänst.
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
Ett naturvetenskapligt arbetssätt
Om kunskap som förmedlas genom ord
Kvantitativ strategi viktiga begrepp 1
Utvärderingsverkstäder Kari Jess Uppsala universitet
Att arbeta vetenskapligt
Håkan Jönson Socialhögskolan i Lund
Undersök och analysera K14. FÖR1. Hur ser marknaden ut? Vilka åsikter har målgruppen?
STUDIETEKNIK INOM SOCIOLOGI
Teoretisk referensram
BREDDAD REKRYTERING.
Forskningsmetodik och vetenskapsteori
Skriftlig individuell uppgift Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Lärare: Daniel Nylén.
Upplägget av delkursen massmedia:
Vetenskapsfilosofi En traditionell indelning av vetenskap som ofta används på universitet och högskoler är följande: Naturvetenskap (Exempelvis: Fysik,
Förslag på pilot: FoU-växthus i Nacka kommun version 0.2.
Samhällsvetenskapligt arbetssätt
Statsvetenskap 3, statsvetenskapliga metoder
Ekonomi och styrning i offentlig verksamhet Kurskod 722g39 Hemsida
Helena Lindgren 1 MDI – fördjupningskurs (D – nivå) Kursens mål ge teoretisk fördjupning i ämnet människa-dator interaktion, ge kunskap om metoder.
Hållbar utveckling och miljömål Hållbar utveckling och miljömål Naturvetenskapliga fakulteten.
Att välja metod Från Henrik Boström Vad används metoden till?
Introduktion NTH 001 Teoretiska och historiska perspektiv på naturvetenskap Christopher Kullenberg 1.
Grupparbete 1 Reflektera över eget motiv eller av saknaden av motiv till att delta i Lärande på arbetsplatsen.
Om problem och syften Jonas Gustafsson Lärarhögskolan i Stockholm.
Helena Lindgren 1 MDI – fördjupningskurs (D – nivå) Kursens mål ge teoretisk fördjupning i ämnet människa-dator interaktion, ge kunskap om metoder.
Krav på vetenskaplig tolkning
Musikkompendium Test. Musikkompendium Test 2 Musikkompendium Test 3.
VETENSKAPLIG TEXT Att göra en vetenskaplig undersökning Bollnäs Folkhögskola – Svenska 3.
Om att formulera forskningsbara frågor Inga Wernersson.
Metod i samhällsvetenskap s Ur centralt innehåll och kunskapskrav  Tillämpning av samhällsvetenskapliga begrepp, teorier, modeller och metoder.
Introduktion till vetenskapsteori och till bild/ikt & media Monica Langerth Zetterman Institutionen för utbildning, kultur och medier Uppsala universitet.
Examensarbete Byggledare, intag Schema  V 47 – måndag den 16 nov, kl  V 48 – måndag den 23 nov, kl  V 49 – måndag.
UTVÄRDERING OCH KVALITET Metod för utvärderingen viktig för utvärderingens status. En utvärdering utifrån ett vetenskapligt arbetssätt ger andra möjlighet.
Specialpedagogik Ht 12. Introduktion 7 sept kl , 12:131 Erfarenhetsutbyte/diskussion och information inför ventileringen 5 december kl ,
1 UNDERSÖKNINGSMETODIK Ett gemensamt syfte för alla undersökningar är att få ökad kunskap om ett visst problemområde Statistiska undersökningar kan vara.
Metod i samhällsvetenskap. Analysmodell: Letar kausala samband OrsakFöreteelseKonsekvens Åtgärd.
Workshop 2 - Kvalitetsutveckling Vad är kvalitetsutveckling? Kvalitetsutveckling = Det kontinuerliga arbetet med att förbättra kvalitén. Ett arbete.
Forskningsprocessen idealt
Vetenskapsprojekt, rubrik
Undersök och analysera
Data och att presentera data
Magisteruppsats 30hp Masteruppsats 30hp Examensarbete 30hp
Kvalitativa forskningsmetoder, 6 hp Kurstid: 21 januari–15 februari Kurskod: 729G07 Michael Tholander.
Presentationens avskrift:

Grupparbete Nr 4 Grupp 1 Grupp 2 Grupp 3 Grupp 4 Grupp 5 Grupp 6 Designa och reflektera över en egen ’mini-enkät’, 5 öppna frågor och 5 slutna frågor. Temat: attityder till ekonomisk brottslighet. Motivera valet av frågorna. Grupp 2 Hur kan en forskare använda deltagande observation för att få vetenskaplig kunskap om forskningsobjektet? Grupp 3 Designa en vetenskaplig intervju. Intervjua tre personer. Temat: attityder till invandrare i Finland. Grupp 4 Varför måste forskare operationalisera teoretiska begrepp och vad måste de beakta när de operationaliserar sina begrepp? Grupp 5 Diskutera för- och nackdelarna med tillämpningen av kvalitativa metoder Grupp 6 Vilka fördelar har användningen av kvantitativa metoder i vetenskaplig forskning? Finns det några nackdelar?

Grupp 7 Grupp 8 Grupp 9 Grupp 10 Grupp 11 Grupp 12 Grupparbete 4 Hur kontrollerar man validitet och reliabilitet i en enkätundersökning? Grupp 8 Designa en vetenskaplig intervju. Intervjua tre personer. Temat: attityder till astrologin. Grupp 9 Designa och reflektera över en egen ’mini-enkät’, 5 öppna frågor och 5 slutna frågor. Temat: attityder till terrorism. Motivera valet av frågorna. Grupp 10 Vad bör en forskare ta hänsyn till när han formulerar sin forskningsfråga och sina hypoteser? Grupp 11 Hur analyserar en forskare insamlada data om han har tillämpat en kvalitativ metod i sin undersökning ? Grupp 12 Hur kan en forskare testa en hypotes genom att utföra ett vetenskapligt experiment?

Grupperna presenterar sina resultat Sänd (eller ge) en kopia av gruppens arbete till föreläsaren senast den 7.1. (Grupparbete 3) och den 21.1.(Grupparbete 4) Grupparbetet startar Grupperna presenterar sina resultat 13.11. Grupparbete 1 3.12. 26.11. Grupparbete 2 10.12. 10.12. Grupparbete 3 8.1. 8.1. Grupparbete 4 22.1.

Sänd grupparbetet till föreläsaren Sänd grupparbetet till föreläsaren senast måndagen den 21 januari 2008 till denna adress: heikki.t.saari@kolumbus.fi