Interaktionsdesign i digitala medier 7,5 hp Höstterminen 2011 5 september –7 oktober 2011 Anna Croon Fors Henrik Wimelius

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Att förstå anonymiteten (översättning från
Advertisements

Kort information om TYK = Tidig YrkesKontakt
Tidplan Akademiska kurser Science center-besök Laborationer Företagsbesök 16 aug 29 okt 23 maj 27 jun Sem 1 Sem 2 Sem 3 Sem 5 Sem 4 14 sep.
Gymnasiearbetet p..
Teknik 1 utifrån förmågorna och centrala innehållet Vad teknik är
Mediekritik och medieforskning Jaana Hagelberg, hösten 2008
En guide i praktisk loggboksanvändning
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Välkomna och inledning! Ladok – Swamidagar 24 – 25 oktober 2011 Högskolan Väst, Trollhättan.
Eva Pärt Enander och Malin Wester
Viktorija Kalonaityte
Kursintroduktion VVV + HUB – Presentation och förväntningar – Fika – Kursinformation – Synsättsövning.
Björn Thuresson CSC HPCViz/VIC Datorspelsdesign DH2650.
Uppsala centrum för hållbar utveckling (CSD UPPSALA) Hållbar utveckling B Centrum för miljö- och utvecklingsstudier (CEMUS) Vårterminen 2011 Välkommen.
Elkraft 7.5 hp distans: Kap. 3 Likströmsmotorn 3:1
IT och kommunikationsvetenskap Teresa Cerratto Pargman, DSV
Hjärtligt välkomna.  Kursintroduktion  Diskussion av läst litteratur  Inför nästa träff  Fika infaller vid väl valt tillfälle! Dagens program.
Välkommen till Hållbar utveckling A! Introduktion.
Säkerhet och Trygghet för Framtidens Äldre september 2010.
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
KID DH2655 Björn Thuresson VIC-Sthlm / MDI Skolan för datavetenskap och kommunikation, KTH PEL DH2460 Åke Walldius MDI Skolan för datavetenskap.
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
Engagerade ”användare” Från användare som representanter vilka legitimerar en nästan färdig tjänst, till engagerade och drivande (utvecklare) Karin Danielsson.
Möte beträffande kvalitetsgranskning
1 CoMaNwO-projektet Workshop nr 4 Nösund oktober 2007.
Lärandemålklinik – vanliga och ovanliga frågor om lärandemål (=LM) Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom projekt Alcuin, som har som.
Huvudområde offentlig förvaltning
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
Koncepten bakom att skapa en bra upplevelse för dina användare
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Projektledning och arbete i IT-projekt
Välkomna till Pedagogen!
Examination. Meteorolog för en dag!  Ni ska, i bestämda grupper, spela in en väderpresentation.  Filen ska vara mig till handa absolut senast måndag.
1 Joomla © 2009 Stefan Andersson 1. 2 MÅL 2 3 Begrepp Aktör: en användare som interagerar med webbplatsen. I diagrammet till höger finns två aktörer:
Lärandemål Program Dialogerna 1& Presentation av dialog Lunch dialog dialog.
Gymnasiedagarna var Gymnasiedagarnas sjunde år biljetter var förbeställda, varav 955 var lärarbiljetter Uppskattat antal besökare 18.
Kursintroduktion – 2fe055/2fe035:1  Kursmål  Innehåll  Examination  Litteratur  Schema/moment  Lärare: Petra Andersson, Roger Stokkedal, Göran Stöth.
Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Kursansvarig lärare: Daniel Nylén
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
Camilla Widmark Inst för Skogsekonomi
Experimentella metoder i fysik 2010 Inledning Kerstin Jon-And.
NETinfo Samordnat IT-stöd Lunds universitet Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders Sjöö, bitr. PL.
W EBQUEST Vad är det?. W EBQUEST : HISTORIA OCH DEFINITION Konceptet Webquest utvecklades 1995 av Bernie Dodge i samarbete med Tom March vid San Diego.
Skriftlig individuell uppgift Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Lärare: Daniel Nylén.
Petra Andersson MORIA: Introduktion Petra Andersson
MDI och användbarhet Måndagen den 27/3 Design och utvärdering, 5 poäng.
Kandidatuppsats Redovisning HT 2014
Ekonomi och styrning i offentlig verksamhet Kurskod 722g39 Hemsida
ITP – IT för Personligt Arbete VT 2006 Lisa Brouwers
Välkomna till Medie- och kommunikationsvetenskap 2013! a) Vad är MKV? Varför intressant? Vad använda till? b) MKV organisationsmässigt, personal c) Kursinnehåll.
Grundläggande icke-linjär redigering (A.2) HT-2012, 7,5 hp Peter Lundholm (Lärare) Daniel Nylén (Lärare, kursansvarig)
Välkommen till kursstart Konstpedagogik 1 Ht-11
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
Experimentella metoder i fysik 2009 Inledning Kerstin Jon-And.
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Bygginnovationssystem, VBEN20 Kristian Widén.
Introduktion. Administration Jag, B448, , Kursböcker enligt webben Schema enligt webbenwebben Laborationer 23, 29/10 + 7/11 kl
Kursintroduktion 2 Programmeringsteknik, 4p vt-00 Lärare/handledare Föreläsningar Thomas Johansson ank Marie Nordström
Experimentella metoder 2006 Inledning Kerstin Jon-And.
Design & Utvärdering, 5 poäng Introduktionsföreläsning Informatik A.3.
KID DH2655 Björn Thuresson VIC-Sthlm / MDI Skolan för datavetenskap och kommunikation, KTH PEL DH2460 Åke Walldius MDI Skolan för datavetenskap.
Fastighetsförmedling III. Välkomna Upprop Fastighetsförmedling III Kursutvärdering Kursens uppläggning Schema Introduktion.
Gymnasiearbete för högskoleförberedande examen
Välkommen! Hanna Sepp Albina Brunosson Moment 1: Introduktion till hem- och konsumentkunskap (5 hp) Momentet ger en introduktion till hem- och konsumentkunskap.
ISEX Individuella studieperioder och examensarbete Examensarbete 1 - T5 En introduktion till vetenskapligt arbete.
Välkommen! Hanna Sepp Moment 1: Introduktion till hem- och konsumentkunskap (5 hp) Momentet ger en introduktion till hem- och konsumentkunskap genom.
Examensarbete 2017.
Course info.
Kvalitativa forskningsmetoder, 6 hp Kurstid: 21 januari–15 februari Kurskod: 729G07 Michael Tholander.
Presentationens avskrift:

Interaktionsdesign i digitala medier 7,5 hp Höstterminen september –7 oktober 2011 Anna Croon Fors Henrik Wimelius

Kursintroduktion 1.Presentation och registrering 2.Kursinnehåll och förväntade studieresultat 3.Pedagogisk modell 4.Examinationer 5.Kurslitteratur 6.Gästföreläsningar och företagsbesök 7.Schema 8.Föregående studenters synpunkter 9.Gruppindelning

Kreativ medieproduktion A Interaktionsdesign i digitala medier Henrik Wimelius och Anna Croon Fors Grundläggande icke linjär redigering Karin Danielsson Storytelling design I Andreas Lund och Göran Landgren Storytelling design II Andreas Lund och Göran Landgren

Kreativ medieproduktion A Förväntade studieresultat: Beskriva och tillämpa grunderna inom interaktionsdesign för digitala medieprodukter Beskriva och tillämpa begrepp och metoder för design och analys av ickelinjära digitala medieprodukter. Beskriva och förklara digitalt berättande, samt beskriva och tillämpa begrepp och metoder för 3D- modellering, animationer och specialeffekter i digitala medieprodukter.

Kursinnehåll Beskrivning Momentet tar sin utgångspunkt i de senaste trenderna inom interaktionsdesign (ID). Under kursen introduceras området interaktionsdesign i syfte att skapa en god grund för dess betydelse för utveckling och användning av digitala medier Syfte Syftet med momentet är att ge den studerande en begreppsmässig bas för interaktionsdesign samt en uppsättning verktyg och metoder för att självständigt kunna laborera med innovativa interaktionsformer. Momentet syftar vidare till att ge den studerande en möjlighet att uttrycka en design i skrift utifrån internationellt vedertagna termer.

Kurslitteratur David Beyon (2010) Designing Interactive Systems. A comprehensive guide to HCI and interaction design. Second Edition. Artiklar: Bell, Genive och Dourish, Paul (2007) Yesterday’s tomorrows: notes on ubiquitious computing’s dominant vision. Klemmer, Scott R., Hartmann, Björn och Takayama, Leila (2006) How Bodies Matter: Five Themes for Interaction Design DIS 2006, June 26-28, University Park, Pennsylvania, USA. Ljungblad, Sara och Holmquist, Lars-Erik (2007) Transfer scenarios: grounding innovation with marginal practices. Rogers, Yvonne (2009) The Changing Face of Human Computer Interaction in the Age of Ubiquitous Computing.

Momentets examinationer Momentet har tre examinerande delar: 1.En skriftlig individuell uppgift - möjliga betyg U/G/VG - diskuteras den 30/9 - lämnas in den 7 oktober 2.Fyra artikelseminarier (individuell examination) - möjliga betyg: U/G - datum 9/9, 16/9, 23/9 och 30/9 3.Projektarbete som utförs i grupp - möjliga betyg U/G - presenteras utförligt den 7 september - slutredovisas den 4 oktober

Förväntade studieresultat Efter avslutad kurs ska studenten: 1.kunna beskriva centrala tekniker, metoder och teorier inom området interaktionsdesign, 1.tillämpa grundläggande tekniker och metoder från interaktionsdesign i utvecklingen av en prototyp, 1.muntligt och skriftligt presentera egna och andras vetenskapliga arbeten, samt 1.förhålla sig kritiskt och analytiskt till aktuell forskning inom området interaktionsdesign.

Gästföreläsningar och företagsbesök Gästföreläsning: Måndagen den 19 september Charlotte Wiberg Torsdagen den 22 september Per-Olof Ågren Tisdagen den 27 september Christy Dena Företagsbesök: Måndagen den 12 september Umeå Energi

Schema 5 september, måndagKursintro september, tisdagFöreläsning 13-15: Essentials, MA september, onsdagIntroduktion av grupparbete 10-15: MC september, fredag*Artikelseminarium 13-15: Yvonne Rogers, Ma september, måndag Förberedelse inför företagsbesök, 10-12, MC 313 Företagsbesök 13-15: Umeå Energi, MC september, tisdag Föreläsning 13-17: ID/Web 2.0/UX, MA september, onsdagStudentsportardagen 16 september, fredag*Artikelseminarium 13-15: Bell/Dourish (2007) Klemmer (2006), MA september, måndagGästföreläsning 14-16: Charlotte Wiberg MA september, tisdagHandledning Fas 1*, MA september, torsdagGästföreläsning 13-15: Per-Olof Ågren MA september, fredag*Artikelseminarium 13-15: Ljungblad och Holmquist (2007), MC september, måndag*Handledning 9-15: Fas 2*, MA september, tisdagGästföreläsning 13-15: Christy Dena, MA september, torsdag*10.00 Byte av utkast till temapapper, MA september, fredag*Artikelseminarium 9-15: Diskussion av temapapper, MA466/konferensr 4 oktober, tisdag*Redovisning av projektarbete 13-17, MA oktober, fredagInlämning av temapapper, senast 16.00

Synpunkter från tidigare studenter Studenterna var överlag mycket nöjda med momentets upplägg både gällande struktur, innehåll och examinationer. En relativt vanligt förekommande kommentar bland studenterna var bland annat att få mer handledning för det individuella temapapperet. Många studenter anser att kurslitteraturen är bra och ändamålsenlig. Ett fåtal studenter anser att en bok på svenska skulle ha varit att föredra. Artiklarna var relevanta och bra och det gav bra träning att läsa artiklar. Underbart med gästföreläsningar, kul att jobba för företag! Lite förvirrande vad vi egentligen skulle lära oss…

Förväntade studieresultat Efter avslutad kurs ska studenten: 1.kunna beskriva centrala tekniker, metoder och teorier inom området interaktionsdesign, 1.tillämpa grundläggande tekniker och metoder från interaktionsdesign i utvecklingen av en prototyp, 1.muntligt och skriftligt presentera egna och andras vetenskapliga arbeten, samt 1.förhålla sig kritiskt och analytiskt till aktuell forskning inom området interaktionsdesign.

Gruppindelning Grupp 1Grupp 4Grupp 7 Alexandra AlgerydhGustav AngerbjörnElin Boman Jakob CarlbringTony GidlöfJoakim Ihlström Saku KorosuoZanna MetzerPer Nordgren Adam NylundLilian OmoloSusanna Pörhölä Katja RahmFredrik WesterlundDaniel Östman Oskar Wirén T Grupp 2Grupp 5 Joel AnderssonNiklas Appelkvist Fredrik FrankMariyra Dicheva Markus FreskgårdAlexander Nilsson Oskar LandforsAnton Åberg Erik SchliemannLinda Åldal Grupp 3Grupp 6 Åsa AnderssonAnders Berglund Amanda OlofssonAndreas Holmbäck Mathias LjungbergErik Ranta Nilsson Kristoffer OlssonJan Palomaa Adam SjöbergMarcus Österström Andreas Stenberg