Minne.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
HJÄRNAN.
Advertisements

Behandlingsfas 1, hjälpmedel
Nulägesanalys genom frågor
Läran om ljud Akustik Hur ljud skapas. Hur ljud utbreder sig
Välkommen till föräldramöte åk 4-6
Att hålla lektion i ämnet Idrott & Hälsa
Optik Läran om ljus.
Välkommen till sluta röka för gott! SLUTA RÖKA Dokumenterat hög effekt i kliniska tester DEMO.
Förbi vårt medvetande flimrar och fladdrar oavbrutet något som vi kallar minne. Ibland hejdas flimret ett ögonblick och vi kan betrakta en bildruta, en.
Cannabinoidernas inverkan på det kognitiva systemet.
Barnanpassad utredning
Surfa till för att skapa ett eget konto.
Hantering av forskningsdata Birgitta Bergvall-Kåreborn Professor i Informatik.
Minnet -en funktion att räkna med
Kognitiva funktioner Verbal förmåga Logisk-Analytisk förmåga
Vad vet vi och hur hanterar vi den kunskapen?
Historiebruk.
Så gör du.  Namn  Arbetsplats/Yrke  Fritidsintresse   En bra bok/film 5 SNABBA Kaffe – The Bil –
Ellära Fysik 1 / A Översiktlig beskrivning av en del av innehållet i Ellära – Fysik A För djupare studier hänvisar jag till kurslitteratur som finns.
Informationshantering
Välkommen.
Studieteknik Av Elin Hanna Josefine.
- Konsten att ge feed-back
Att skriva en artikel.
Med hänsyn till de sju funktionernas dysfunktion
Kognitiva funktioner Verbal förmåga (språklig förmåga)
Persondatorer Datorns internminne (Kapitel 6)
Om hjärnan Föreläsning Lärstilar och minnestekniker
Grundläggande programmering
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
Fenomenologi Av grupp 4: Linnéa Johansson, Wilhelmina Horn, Elin Wahlberg, Nina Haraldson och Johanna Lindman.
STOCKHOLMS UNIVERSITETSBIBLIOTEK Te l e f o n v x l: F ax: w w w.s u b.s u.se Källkritik Värdera sanningshalt Bedöma trovärdighet.
Vad är du för typ av person?
Workshop inför Projektet
Av: Johan, Adam och Caroline =)
Olika test Andrea Watson Athley Sverige ska ha löst miljöproblemen till 2020 Miljömål 40% mindre energibehov ?
Kognitiva Scheman ”.
Medvetande - Yttervärld. Är världen så som den ser ut?
Kunskap 1. Vad är kunskap? Hur får vi kunskap?
Av: Ludwig Karlsson & Sebastian Sverin
Strukturerad intervjumetodik
Kärnkompetens Vilken är vår affär? Kompetens: Vetande (digitalt) Kunnande (analogt) Erfarenhet Värderingar Socialt nätverk Kompetens överförs.
Anställningsintervjun
Eva Vingård professor/överläkare
Kriser Vad är en kris? Följande kännetecken brukar användas att definiera en ”normalkris”   Individen upplever att något viktigt behov är starkt hotat.
Skriva.
Minne Föreläsning 3?.
MINNESTEST Memorera en talserie Du har 30 sekunder att memorera
Naturvetenskaplig undersökning
Flyta eller sjunka? Det är det som är frågan!
Varför UNIKUM? Genom att arbeta med IUP via Internet och verktyget Unikum vill vi uppnå flera saker: Ökad delaktighet i planeringen från föräldrar och.
Idrottspsykologi.
Undvik intervjumissarna
Förmågan att dra korrekta slutsatser. Cannabisrökaren upplever sin personliga historia som höljd i dimmoln. Försämring har noterats inom följande funktionsområden:
Förmågan att koda in, lagra och plocka fram information
FL3: Foundations Daniel Nylén. Kognitiv psykologi & IxD Centrala teorier om kognitiv psykologi utgör grunden för HCI- forskningen Att vara människocentrerad.
- Kroppens kontrollcentrum -
Hur du tar hand om din kunskap
Vad minns du från förra lektionen?
Referat Vad är det?.
Marie Hultén Demenssköterska i Mora Författare Utbildar/föreläser Baseboll.
Kognition och teknik Beata Terzis
Om personlig identitet 1. Har vi handlingsfrihet i den meningen att inget fram till den tidpunkt då vi träffar våra val (angående hur vi ska handla) oåterkalleligt.
Nervsystemet styr din kropp
Datorteknik Lektionsmål: – Datorns delar – ESD Kursmål: – Datorsystems uppbyggnad, komponenter och kringutrustningar. – ESD-säker hantering av mikroprocessorer.
Kognitiva processer och representationer n Propositionella representationer lagrar information i LTM n Aktivationsspridning möjliggör åtkomst n Men sen.
Vila och sömn är viktiga!
Grafisk visualisering
Föreningen kognitivt stöd
Anpassad för barn till den som drabbats av en hjärnskakning
Presentationens avskrift:

Minne

Minne Förmåga att koda in, lagra och plocka fram information. Förmåga att minnas  framgångsrikt lärande

Minnessystem Sensoriska minnet Korttidsminnet Registrerar bild med hjälp av sinnen. Ex. bil. En bråkdel av en sekund – försvinner! Sensoriska minnet Korttidsminnet (arbetsminne) Infon kommer till ktm, bevaras några tiotals sekunder. Ex. slå i telefonkatalogen. Kan arbetas upp. Långtidsminnet Repetera! Då lagras det i ltm. 3 olika typer av minnen: det vi upplevt, det vi vet och det vi kan .

Minnets tre faser Inkodning: sker när information från omvärlden når minnet Lagring: informationen förvaras Framplockning: informationen aktiveras och används på något sätt

Korttidsminnet/arbetsminnet Ett minne där aktiv information av olika slag finns. Informationen kommer från omvärlden, via våra sinnen eller så är den hämtad från vårt långtidsminne. Från arbetsminnet förs en del saker vidare till (tillbaka) långtidsminnet. Arbetsminnet kan liknas vid vårt medvetande, här har vi alltså informationen vi jobbar med för tillfället. Arbetsminnet är begränsat, kan hålla ca 7 enheter. Finns knep för att komma förbi detta t.ex. chunking

Långtidsminnet Det episodiska minnet, det vi upplevt, personliga händelser som är kopplade till tid och rum. (ex: första kyssen, första skoldagen). Det semantiska minnet, det vi vet, är fakta som att Stockholm är Sveriges huvudstad. Procedurminnet, det vi kan, är till exempel hur vi gör när vi cyklar eller simmar.

Varför glömmer vi? Tid. Arbetsminnet väldigt känsligt för tid, kan inte hålla information här länge. Men även i långtidsminnet bleknar minnen bort efter tillräckligt lång tid. Här beror tiden på hur ofta vi hämtar minnet och bearbetar det i arbetsminnet/korttidsminnet. Interferens: Den information vi ska återge kan störas av annat material som kodats in i minnet Informationen anses oviktig och kan inte kopplas till tidigare erfarenheter

Minnesfrågor Vilket är ditt första minne? Vad kännetecknar våra tidigaste minnen? Finns allt som nått våra sinnen lagrat i hjärnan?