Noot-Book för F. A. B-d. Ett notfynd från Metsämäki i S:t Marie Mikko Lagerspetz, Åbo Akademi.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Atomer, molekyler och kemiska reaktioner
Advertisements

Utredande text - källkritik.
Rockackord Lärorikt bildspel för alla rockfans med minst tre
Att förstå anonymiteten (översättning från
FTFs motionsskola.
Källkritik.
Novus Allmänheten om regional identitet i Dalarna (Del B)
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Talföljder formler och summor
Skapa jullåtar i grupp med Garageband
Svenska WebDewey Introduktion
Referat En sammanfattning.
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Hur du själv kan räkna ut dur och mollackord för piano/keyboard!
Längd och massa s
ABSOLUT BrucElvis Det här bildspelet består av material som BrucElvis tror han kommit på alldeles själv. Dock kan ju någon annan varit lika ”smart / rolig”
Musik arbete. År Johannes Brahms  Karin,Simon,Anders,Felicia
• Frågeledaren är den som vet svaren. De finns under en länk på sidan i kalendern. • Ni behöver antingen en 12-tärning eller två vanliga tärningar. • Slå.
Här ser ni några sidor som hjälper er att lösa uppgifterna:
En genomgång av spelet: Dubbelkrig-Grön
Restauranger och service Våren 2005 T SHR: Leif Holmström Temo: Arne Modig, David Ahlin Datum:
Skapa jullåtar i grupp med Garageband Fyra tillfällen av skapande för år sju.
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
hej och välkomna EKVATIONER Ta reda på det okända talet.
1 Logikprogrammering ons 11/9 David Hjelm. 2 Repetition Listor är sammansatta termer. De består av en ordnad mängd element. Elementen i en lista kan vara.
Leif Håkansson’s Square Dancer Rotation
Instuderingshäfte inför prov
Resultat från SWEA Framtidsenkät December Januari 2009 REGION ANALYS: MAME Korta version 13 april 2009 Kontakt med enkätgruppen:
Resultat från SWEA Framtidsenkät December Januari 2009 REGIONANALYS / KORTARE VERSION: Svenska avdelningar 9 april 2009 Kontakt med enkätgruppen:
Vill du lära dig kort division?
Nytt golv av finaste furu
Redovisning av drogvaneundersökning åk 7-9 Strömsunds kommun 2010
Eddie Arnold - Make The World Go Away Images colorées de par le monde Déroulement automatique ou manuel à votre choix 1 för dig.
Svenska WebDewey Introduktion
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Kommunpussel Din uppgift är att sortera de organisatoriska delar på nästa sida på ett sådant sätt att det överensstämmer med hur din kommun är organiserad.
Droger och spel 2006Gymn åk2 1 Elever som röker (dagligen eller ibland)
Droger och spel Elever som röker (dagligen eller ibland)
Fastighetsbyrån Konjunkturundersökning Oktober 2012.
Tentamensdags och lab 3…. Större program delas normalt upp i flera filer/moduler vilket har flera fördelar:  Programmets logiska struktur när man klumpar.
Svenska WebDewey Introduktion Harriet Aagaard Svenska Deweyredaktion
Gymnasieskolan år 2 Brott och utsatthet för brott 2008 BILD 1 Elever som snattat de senaste 12 månaderna.
Grundskolan år 9 Brott och utsatthet för brott 2008 BILD 1 Elever som snattat de senaste 12 månaderna.
Musikens grundbegrepp och symboler
Källor! Hur gör man egentligen?
PerUllaIngaEgon 1.Skriv in de tävlandes namn. 2. Per börjar slå med två tjugosidiga tärningar. Han får 15 och 5. Gränsvärdet för första höjden är =10,
UPPSATSSKRIVNING ENTRÉSKOLAN
© Synovate Ungas attityder till rökning
Klassicismen
Urnordiska Mellan ca 200 – 800 e Kr. talade de nordiska folken i stort sett samma språk. Isländskan är i dag mest likt det språket.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Grundskolan år 9 Droger och spel 2008 BILD 1 Elever som röker (dagligen eller ibland)
1 Joomla © 2009 Stefan Andersson 1. 2 MÅL 2 3 Begrepp Aktör: en användare som interagerar med webbplatsen. I diagrammet till höger finns två aktörer:
Mozart pianosonat G-dur KV283
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Atomens inre Förra veckan lärde vi oss att atomen bestod av tre partiklar. Protoner, neutroner och elektroner.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Rokokon Den Galanta stilen Känslosamma stilen, Mannheim-skolan,
Version 1.11 Du ska starta bildspelet för övningsuppgiften. För att göra detta, leta upp symbolen som visas nedan och klicka på den. För att komma vidare.
En guide för arbeten i SO
Nackaungdomars fritid - en undersökning Tidpunkt Skolår 7, 9, Gy år 2 okt 2004 Skolår 4 okt 2005 Metod för insamling.
Gymnasieskolan år 2 Droger och spel 2008 BILD 1 Elever som röker (dagligen eller ibland)
Ingenjörsmetodik IT & ME 2008
© Anders Broberg, Ulrika Hägglund, Lena Kallin Westin, 2003 Föreläsning 12 Sökning och Sökträd.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Att referera och ange källa!
Källängsråd Dagordning 1.Skolans verksamhet - TEMA - studiero 2. Ekonomi och organisation 3.Övrigt - Säkra skolvägar.
Symfoniorkester. Ordet härstammar från det grekiska ordet orkhestra I antikens Grekland var orkhestra namnet på den plats framför scenen där kören stod.
Presentationens avskrift:

Noot-Book för F. A. B-d. Ett notfynd från Metsämäki i S:t Marie Mikko Lagerspetz, Åbo Akademi.

Metsämäki i S:t Marie Löjtnant Carl Johan Rosenbröijer ägde Metsämäki

Inbunden notbok på 55 sidor i storleken 19x15 cm

Namnteckning Löjtnant Carl Johan Rosenbröijer ( )? Major Carl Christian Rosenbröijer ( ; fram till 1819 Bröijer)?

Andra anteckningar en beskrivning av noternas namn och tonhöjd, längd samt förtecknen för sju durtonarter en ”låtlista”

Dikter, klotter Dikter på tyska och svenska Rinaldini och Rosa – huvudpersonerna i Christian August Vulpius ”Röfwar- anföraren Rinaldo Rinaldini. En romantisk historia från det förflutna århundradet...”. som utkom i svensk översättning Namn, klotter, årtal

Tidpunkt och sammanhang? Med hjälp av dessa anteckningar kan man sluta sig till när som melodierna ungefär skrivits in i boken. En marsch vid namnet ”Slaget vid Austerlits” förekommer 1813 och kan inte ha funnits till före själva slaget i december Boken kan alltså ha påbörjats tidigast då. Å andra sidan tycks boken ha börjat användas som klotterpapper runt Melodierna torde alltså ha blivit nedskrivna under årtiondet efter Finska kriget eller möjligen något år före eller efter. Man kan också utgå ifrån att boken skrivits och använts i ett militärt sammanhang. Ur musikutövningens synpunkt var, förutom Åbo, akademikretsarna och Musikaliska sällskapet där, sådana ställen som Sveaborg och kadettskolan i Haapaniemi viktiga centra. C Chr R tjänstgjorde i Sveaborg 1808, C J R var kadett i Haapaniemi

Motsvarigheter i andra källor

Mest kadriljer Melodierna tycks ha skrivits av fyra personer med olika handstilar. De första 13 melodierna är numrerade med siffror från 4 till 16, därefter kommer en ny version av melodin ”N:o 14 Nya Åttan”, transponerad från C-dur till B-dur och angiven som ”lägre stämma”. Därefter kommer ännu två melodier som är utan nummer men skrivna med samma hand. De sexton första melodierna har rubriker som anger till vilken dans de ska spelas, men inga namn (utom den sista, ”Hastig man”(?)). Åtta av dem är kadriljer (”Qwadrill”), tre är polonäser, en är en vals, en är en åtta och en är en ny åtta (skriven två gånger). Melodierna saknar någon rubrik. En tycks dock tydligen vara en polonäs, och de övriga är väl kadriljer i 2/4-taktart. I marginalerna för finns en anmärkning som kan läsas som V 1o (ex. 23) dvs. Violino primo. Efter den tyskspråkiga dikten kommer 12 melodier, varav den första är rubricerad som ”Qwadrille No 1. Violino 1mo ”. Nästa melodi är rubricerad som Qwadrille No 2, men därefter upphör igen numreringen och återstoden av melodierna betecknas rätt och slätt som kadriljer (”Qwadrille” eller Qvadrille”). Fyra går i 6/8-takt, de övriga har taktarten 2/4. De två sista melodierna i boken har båda rubriken ”Quadrille”. Den första av dem är den enda som tillskrivs någon kompositör – det finns en anmärkning ”par F: J:”i övre högra hörnan. De flesta melodierna (32) är alltså kadriljer. Dansens namn syftar på att den dansades i kvadratisk anordning; en och samma dans kunde omfatta turer med flera olika danssteg. Kadriljens glanstid i Sverige var årtiondena före och efter sekelskiftet 1800, efter vilken de avlöstes med vals som den mest populära dansen.

Ensemblespel ”Violino primo” Ackompan- jerande toner ”Adolf”

Ensemblespel Huvudtonarten för melodierna 1-16 är antingen C (12 melodier), F (2), D(1) eller B (den transponerade Nya Åttan). För melodierna är huvudtonarten F (5), C (2), d (2), B(2), c(1) eller G(1). För melodierna är huvudtonarten F (6), B (5) eller Ess (1). Huvudtonarten för de två sista melodierna är F. Att just de melodier som är anmärkta med Violino Primo (samt den transponerade Nya Åttan som är anmärkt med ”Adolf”) mest går i b-tonarter – inte lika behändiga för violinen som korstonarterna, men däremot bekväma för t ex klarinett – kunde peka på att det i den ensemble som uppfört melodierna även ingått blåsare. Antagandet är inte långsökt med tanke på det militära sammanhang som boken troligtvis använts i. I Metsämäki fanns också ett taffelpiano tillverkat i Borgå 1824, som kan ha ägts av C J Rosenbröijer. Instrumentet finns numera i Sibeliusmuseets samlingar.

Formen Omväxlande perikoper, dvs. bestående av vanligen fyra avsnitt på 16 takter med repris, eller också ömsesidiga perikoper där den första perioden till slut upprepas, vilket betecknas med Da Capo och Fine. I några fall (28, 38, 39) finns en trio med ömsesidig byggnad av ramtyp, vilket gör att formen kan betecknas som liedform med trio

Stilistiska särdrag

Nutida framförande? Att arrangera melodierna för en symfoniorkester av den wienerklassiska typen ser jag inte som någon anakronism. Trots att melodierna antagligen aldrig spelats av en sådan besättning, hör de till samma tradition som t ex Beethovens Zwölf Kontratänze, osv. Använda samma stilmedel som t ex i de dansanta satserna i Haydns symfonier, eller i Mozarts serenader, beakta det som Dahlström skriver om Crusells instrumentering. Använda ungefär samma tonomfång som hos t ex Haydn, och t ex låta trumpeterna och valthornen endast spela de noter som var tillgängliga före ventilernas införande; inte förutsätta att pukorna snabbt behöver stämmas om, osv.

Musikexempel Riku Rinne, vl Helena Ahlfors, cl John-Erik Saxén, vc Mikko Lagerspetz, pi

Tackar för uppmärksamheten!