Varför börjar alla prata om ”Drop outs” ?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Upplägg Vad är folkhälsa? Definition och övergripande rekommendationer för hur man bör arbeta Vad ska vi göra inom folkhälsa? Mål och styrdokument Vad.
Temagruppen Unga i arbetslivet
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Ungdomar utanför gymnasieskolan

Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
Temagruppen Unga i arbetslivet
Barnanpassad utredning
Beteende Orsaker Orsaker Orsaker.
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Studie- och yrkesvägledare Kristina Modén
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Om risk- och skyddsfaktorer
Drogförebyggare Håkan Fransson
Att välja till gymnasieskolan ………är en process som pågår……
Uppdrag om utveckling av kvaliteten i introduktionsprogrammet yrkesintroduktion - ett av de svenska uppdragen som inkluderas i LPA-projektet Cristina.
Swedish mekteb Skärholmen.
Det kommunala uppföljnings- och informationsansvaret
SYV Studie- och yrkesvägledning
Samla in och sprida kunskaper och erfarenheter från ESF-projekt för unga.
Ungas frågor om alkohol och droger
”Se mig, se mig se mig” -skolsköterskans arbete med hälsa bland högstadieelever utifrån Georg Henrik von Wrights handlingsteori Anna Stålberg.
Temagruppen Unga i arbetslivet Peter Pedersen
Partille Kommun 2012 Ingegerd Winqvist
Genomförd av Samhällsmedicinska enheten, Örebro läns landsting.
Joakim Feldt & Eva-Lena Arefäll
Annelie Dahlberg Arbetsterapeut i Pyramiden
DROPOUTS Det behöver inte vara så. σ Sigma Variation Stigma t-esta.
Plug In riktar sig till elever som avbrutit eller riskerar att av bryta gymnasieskolan. Nationellt är frånvaron hög, närmare 30 %, för Västerbotten ligger.
Social investeringsfond Norrköpings kommun
Plug in riktar sig till elever som avbrutit eller riskerar att av bryta gymnasieskolan. Nationellt visar SKL:s öppna jämförelser att ca 77% fullföljer.
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
©GÖTEBORGSREGIONENS KOMMUNALFÖRBUND Depressioner hos barn Konferens Draken Länsstyrelsen, GR, FoU i Väst/GR.
Läroplansträff Välkomna. Program för förmiddagen 8.30 Uppföljning av lektioner som planerades förra gången. Berätta för varandra gruppvis om.
Bertil Almgren.
Manligt och kvinnligt i massmedia
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Elevhälsovården Rikskonferens 14 sept 2009
1 - Förstudien Tillväxt för alla - Socialfonden
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
Att främja närvaro – för alla elevers rätt till utbildning.
Askersunds kommun
Sjukgymnastik för äldre personer
Arbete med unga som varken arbetar eller studerar Studie av arbetet med unga mellan 16 och 25 år som varken arbetar eller studerar 21 kommuner och 38.
Europeiska socialfonden
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
SIM TEAM.
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
SKOP Föräldrar- Västra skolan, alla årskurser 1 Rapport till Vara kommun om Undersökning bland föräldrar i skolorna 2010 SKOP:s arkivnummer: S21APR10 Föräldrar.
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Sociala investeringar Kommunfullmäktige Kommunfullmäktige reserverar 120 milj. för perioden Kommunfullmäktige reserverar 120 milj.
Kvalitetsredovisning Resultat för gymnasieskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Kvalitetsutveckling inom gymnasieskolans individuella program.
Förslag till regional handlingsplan för Socialfonden i Västsverige 26/ Strukturfondspartnerskapet.
Fullföljda studier – den enskilt viktigaste faktorn för att våra barn och unga ska få ett gott liv.
Hej. Allt är inte så lätt som det låter Även om man är vuxen och har förstått, är det inte säkert att man gör som man blir tillsagd.
Sammanställning av enkätsvar ang
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Hälsofrämjande arbetsplats
Mobila Skolteamet Sjöbo
Källängsråd Dagordning 1.Skolans verksamhet - TEMA - studiero 2. Ekonomi och organisation 3.Övrigt - Säkra skolvägar.
Gy 2011 Anders Johansson.  Preparandutbildning 2834  Programinriktat individuellt val3141  Yrkesintroduktion3405  Individuellt alternativ5524  Språkintroduktion7586.
Komvuxutredningen (U 2017:01)
Ungdomsenkäten Om mig hälsa och livsstil bland ungdomar i Östergötland
Studie- och yrkesvägledare ”SYV-Mi” Campbell
Enkät i gymnasieskolan 2015
”Tänk om det räckte att vara asbra på sitt jobb” - om jämställdhet, mångfald och att vända en kultur Alexandra Johansson 26 mars 2019.
Elevhälsa Vilka behov ser vi? Hur kan vi förebygga? Marie Aspfors
Presentationens avskrift:

Varför börjar alla prata om ”Drop outs” ?

EU 2020 - förbättra förutsättningarna för full sysselsättning och hållbar tillväxt Arbetslivets villkor och utbildningens organisation ” God utbildning är det viktigaste skyddsfaktorn för att ge förutsättningar för ett gott liv”

” lite statistik…” Efter grundskolan I Örebroregionen var 18% av eleverna i årskurs nio inte behöriga till gymnasiets nationella program Varken jobb eller studier 112 100 individer mellan 16 -25 år (2011) Efter genomgången gymnasieutbildning Knappt hälften går ut men godkänt i alla ämnen som ingår i programmet de valt

Många både i låg- och högkonjunktur

” lite forskning…” Tidigare forskning inriktades på att identifiera riskfaktorer /socialt stöd, beteende mm/ OBS socioekonomisk analys ÖMS!!! Senare års forskning har i högre grad studerat betydelsen av hela skolans organisation ” Skolavhopp är oftast en konsekvens av en process som pågått under många år” ” Skolans bemötande och förmåga att se elevers olika behov samt ha förväntningar på eleverna har avgörande betydelse”

De främsta orsakerna till avhopp Mobbning Bristande pedagogiskt stöd Psykisk ohälsa vanligt Små skillnader mellan könen. Fler killar som valt yrkesprogram tyckte det var för mycket teori.

Orsaker till avhopp (i fallande ordning) Mobbning/ Socialt utanförskap Brist på pedagogiskt stöd i skolan Vuxna som inte bryr sig Dåligt bemötande i skolan Bristfälligt pedagogiskt stöd i skolan efter en långvarig frånvaro i skolan (på grund av sjukdom eller missbruk) Behov av mer praktik och mindre teori Stökig skolmiljö

Fel val Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar som inte upptäcks under utbildningen Dåliga hemförhållanden

Drömskolan Lärare och andra vuxna som bryr sig och inte blundar för problem Pedagogiskt stöd i skolan Mindre klasser/grupper Individuell och anpassad studieplan Mer praktik och mindre teori Flexibla tider/schema

Vuxna ska bry sig och inte ge upp så fort, de ska fråga hur man mår och vara ett stöd – inte släppa taget. I skolan ska man få hjälp så att man kan hänga med i alla ämnen. Det ska vara små grupper och gärna ett individanpassat schema där man tillsammans med lärarna kommer överens om rimliga ämnen och mål, men också möjligheter att anpassa tiderna, vi alla lär oss bäst på olika tider och vi lär oss på olika sätt. Några lär sig bättre genom att göra saker och inte genom att läsa sig till kunskaper. Att varva teori och praktik lite olika mycket beroende på vad man klarar av för stunden vore optimalt. I skolan ska det finnas anti-mobbnings program och vuxna ska kunna ge rätt stöd när dom märker att man mår dåligt. Miljön i skolan är viktig, det går inte att koncentrera sig när det är högljutt och stökigt och lärarna ska bemöta oss på ett bra sätt.

”Jag var totalt osynliggjord i min klass, kände ingen tillhörighet och lärarna ansträngde sig inte att få oss att känna att vi tillhör en grupp. Hade jag känt att jag hör till och om det hade varit glädjefullt och roligt hade jag stannat. ”. Tjej 18 år ”Det behövs fler lärare till varje klass. Jag saknade möjligheten till bra lärare som fanns till hands vid behov. Kunde få sitta länge på lektioner och räcka upp handen efter hjälp, till slut ger man upp, kommer efter och orkar inte ta igen” Kille 27 år

Utmaning/behov Insats Effekt Drop outs Push outs Skolavhopp

HUR ?????? Arbeta främjande (alla elever) Inkluderande arbetssätt Tidiga insatser baserat på kunskap och erfarenhet Arbeta åtgärdande för att behålla elever kvar i studier Studiestöd Förstärkt studie och yrkesvägledning Arbeta åtgärdande i att få ungdomar att återgå till arbete eller studier Förbättrat uppföljningsarbete - Personligt stöd

EFS ÖMS Plug inn SPÅR 2 SYV Främjande Övergång Tidiga insatser Kommuner