Anläggningsdagen Acceptansprocessen vid järnvägsbyggande Karl-Olof Nylén Byrå Idun AB och Bo Aldurén, Bo Björk, Leif Lund ”alla aktiviteter och ställningstaganden som avgör om ett projekt kommer till stånd i tid med avseende på ekonomi, miljö, juridik och politik”
Anläggningsdagen Bakgrund Sedan 1999 har acceptansprocessen studerats –Definiera acceptansprocessen –Identifiera förbättringar –Implementera och följa upp förbättringarna Järnvägsutredningsskedet i Varberg-Hamra Generella förbättringsförslag Projektperspektiv
Anläggningsdagen Riskanalys i järnvägsutredningsskedet Analys av projektrisker förutsätter en klar målformulering för såväl projektet som helhet som projektriskanalysen. Analysen bör genomföras före det att en konsult handlas upp då många av de risker som identifieras påverkar arbetets fortsatta inriktning. Analysen bör justeras och uppdateras löpande efter projektets gång. De som genomför projektriskanalysen bör vara andra än de direkt medverkande i projektet. Trovärdighetsproblem kan uppstå då projekterande konsult identifierar risker vilka, för att minimeras, fordrar kostsamma konsultinsatser av just den konsult som identifierat risken. En utveckling till att hantera även de möjligheter som osäkerheten ger upphov till skulle öka potentialen i arbetet med osäkerhet.
Anläggningsdagen Enhetligare beskrivning av ändamålet En systematisk kravhantering som knyter ändamålet med projektet till slutproduktens utformning är en väg att gå.
Anläggningsdagen Användning av projektledningsverktyg i hela planeringsprocessen Stafettväxling lika gammal som Byggprocessen Varje del i de tidiga skedena är ibland sig själva nog En projektägare som håller ihop de olika skedena Gemensam målbild för hela projektet
Anläggningsdagen Osäkerheten måste ägnas större uppmärksamhet Att ge exakta tider och kostnader är omöjligt i tidiga skeden. Osäkerheten består av två delar risk och möjlighet. Osäkerheten i projekten kan reduceras och hanteras.
Anläggningsdagen Samordningen mellan järnvägs-, arbets- och detaljplan ses över 3 huvudmän driver tre planärenden parallellt. Svåröverskådlig process ur externa intressenters perspektiv. Ur demokratiskt och projektperspektiv bör lagstiftningen ses över.
Anläggningsdagen En för hela Banverket gemensam kunskapsbas bildas Osäkerhet ”Brist på exakt information” Samla och tillgängliggöra information Projekten är inte unika, Verkligen inte!