Hastighetsmätningar i tätort – metod och analys Anna Vadeby och Anna Anund
Bakgrund och syfte Bakgrund: Inga nationella hastighetsmätningar inom tätort sedan 2003, ingen möjlighet att följa upp hastighetsindikatorn på kommunalt vägnät. Syfte: Följa upp hastighetsefterlevnad och hastighetsnivåer på det kommunala huvud- vägnätet i tätort. OBS: 69 mätpunkter som på ett rimligt sätt speglar det kommunala huvudvägnätet och de hastighetsgränser som används där – ingen basram.
Val av tätorter Grundförutsättning: NTF har mätutrustningar i 23 orter, mätning i 3 punkter per vald tätort Arbetsgång vid val: VTI tog fram förslag på mätorter Slumpning av möjliga orter > inv radie på 10 mil från orten där utrustningen finns Praktiska aspekter Dialog med TrV och NTF några byten av tätort. Anm: I knappt 40 % av dessa orter har man börjat införa nya hastighetsgränser
Valda tätorter Karlshamn Ludvika Trollhättan Visby Sandviken Halmstad Östersund Nässjö Kalmar Växjö Luleå Lidköping Malmö Stockholm Nyköping Uppsala Karlstad Göteborg Skellefteå Sundsvall Västerås Kumla Linköping
Val av mätsträckor och mätpunkter 3 sträckor per tätort (olika hastighetsgränser) Huvudvägnätet: funktionell vägklass 3- 5 Hastighetsgräns 40, 50, 60 och 70 km/tim Om 40 och 60 finns väljs dessa i 1:a hand Längden per hastighetsgräns speglar antalet mätpunkter på respektive h-gräns. VTI väljer mätsträcka (även reserv) och NTF tar fram lämplig mätpunkt på sträckan. Dialog. Testmätning i juni 2012 Mätning under 3 veckor i september (1 vecka/punkt) Eventuellt ersättningsmätningar
Exempel Uppsala 2 alternativa sträckor (tex. A1 och A2)
Protokoll
Mätpunkter
Analys År 2012: basår År 2013: hastighetsindex för tätort vars främsta syfte är att redovisa förändringen mellan åren Hänsyn kommer att tas till ev förändringar i mätpunkter t. ex. ny hastighetsgräns Mått som studeras: Reshastighet Andel hastighetsöverträdelser (+6, +30)
Analys forts. Resultat redovisas för alla fordon och gator totalt och uppdelat på t.ex. Fordonsklass: Moped/MC Personbil Buss/lastbil Lastbil med släp Hastighetsgräns: 40, 50, 60 och 70 km/tim Resultaten inte avsedda för att jämföra nivåer mellan olika orter Resultaten beräknas klara i januari