Hastighetsmätningar i tätort – metod och analys Anna Vadeby och Anna Anund.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
GH Konjunktur- och arbetsmarknadsläge •Regionala RUS-gruppen
Advertisements

Vad är på gång inom gymnasieskolan? Elevstatistik 2012/13 Gymnasieingenjörsutbildningen - uppföljning - översyn Teknikprogrammet.
1 Handelshögskolan i Stockholm 2 Lunds universitet
Kommunens Kvalitet i Korthet - utveckling, syfte och innehåll
NEA-GRUPPEN anställda Cirka 50 orter 12 lokala bolag
BORIS dagen 10/ BORIS Resultat 2008 BORIS – Barn Obesitas Register i Sverige Viktoria Svensson / Claude Marcus BORIS styrgrupp.
Hastighetens påverkan på koldioxidutsläppen
Årsredovisning avseende benign hysterektomi 2010 Återrapport från Gynop-registret Sammanställning av nationella data inrapporterade till Gynop-registret.
Exempel från Göteborg Mats-Ola Larsson Miljörådgivare
Vägutformning och hastighetsgräns ersätts från förutsättningen att:
Affärsutvecklare 112/Krisberedskap
1 Trafiksäkerhetsrevisionen – en hjälp till självhjälp Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan.
Studentbostadssituationen – avrapportering till Forum för internationalisering Sveriges universitets- och högskoleförbund.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Granbergs Buss AB Trafikslag: Buss Sträcka: Skellefteå - Bodö.
Kundundersökning mars 2010
Kartläggning av PM10 och NO 2 -halter år 2010 i Stockholm och Uppsala län samt Gävle kommun och Sandviken kommun - Jämförelser med miljökvalitetsnorm.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Nässjö.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Pilotkommuner för serviceutveckling - vad erbjuds och vad krävs?
1 Sårbarhetsanalys av vägtransportnätverk Erik Jenelius Avd. för transport- och lokaliseringsanalys, KTH VTI Transportforum, Linköping, januari 2007.
Morgonrock Fredag 30 november på Stadshotellet i Luleå Trender inom svensk och internationell flygmarknad – hur påverkas vår region? HENRIK LITTORIN, omvärldsanalytiker.
Malmo Karlskrona Halmstad Vaxjo Kalmar Visby Jonkoping Linkoping Nykoping Gavle Falun Harnosand Lulea Vasteras NORRBOTTEN VASTERBOTTEN VASTERNORRLAND JAMTLAND.
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
Roger Rosbeck, S:t Örjans skolor, Stockholm –
RR – avslutade projekt Herrgårdsgatan, Vidingehem efter etapp 1
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
Tillväxtanalys uppdrag Bl.a. analysera förutsättningar för utveckling och hållbar tillväxt i olika delar av landet, inklusive tillgänglighet till kommersiell.
Stockholm stad Förskoleundersökning 2013
Målstyrning av trafiksäkerhetsarbetet i vägtrafik - en beskrivning
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013? Verksamhetsresultat för Mark Särskilt boende.
BORIS Resultat 2009 BORIS – Barn Obesitas Register i Sverige
Kartläggning av NO2 och PM10 för år 2010 i Stockholm och Uppsala län samt Gävle kommun och Sandviken kommun Magnus Brydolf Boel Lövenheim.
Motorcyklisters hastigheter
1 Bakgrund & Genomförande MÅLGRUPP Män och kvinnor år, dvs ca 7 miljoner Riksrepresentativt urval från Novus Sverigepanel som är slumpmässigt rekryterad.
Kartläggning av PM10-halter år 2010 i Stockholm och Uppsala län samt Gävle kommun och Sandviken kommun - Jämförelser med miljökvalitetsnorm.
Erfarenheter från mätning med Nätverks-RTK i Sandvikens Kommun
Attitydundersökning – Myrorna 2010
URBANISERING Kapitel 7 Vad är en stad?  Enligt EU: minst invånare, befolkningstäthet 500inv/km 2  Administrativt område  Område med urban karaktär.
Ystad-Österlen modellen 75 procent färre godstransporter
Björkdungens förskola Föräldrar Förskola - Våren svar, 69%
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
Resebarometern 2011 KRONOBERGS LÄN. Om du fick välja fritt, vilken svensk stad reser du helst till i sommar? 1. Stockholm (39%) 2. Göteborg (28%) 3. Malmö.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
Hastighetsnivåer i en attraktiv stad!
Cytbussen Projekttid: april-maj samt september- oktober 2012 Deltagande enheter: Kvinnohälsan i centrala Östergötland och Barnmorskemottagningarna i östra.
Stockholm stad Förskoleundersökning 2013 Norrmalm stadsdel.
Styrgruppsmöte Ost-RTK 23 juni 2004 Nässjö. Nätutformning.
Kommunens Kvalitet i Korthet - utveckling och syfte.
KLM - Föreningen KLM-kommunerna i samverkan
Nya hastighetsgränser I tätort – uppföljning Referensgruppsmöte Nya hastighetsgränser i tätort – uppföljning Beställare:
Utvärdering av nya hastighetsgränssystemet på landsbygd Anna Vadeby, VTI VTI är projektledare och genomför tillsammans med Vectura utvärderingsprojektet.
Cnossos-eu Mikael ögren.
Hearing om regeringsuppdrag avseende fjärrvärme Per Holm
Resebarometern 2011 ÖSTERGÖTLANDS LÄN. Om du fick välja fritt, vilken svensk stad reser du helst till i sommar? 1. Stockholm (33 %) 2. Göteborg (31 %)
Antal omkomna i vägtrafiken, Källa: STRADA, Transportstyrelsen.
Ett år med Nätverks RTK i Sandvikens Kommun. Korta fakta Kommunen är ca 6,5 mil lång och 3,7 mil bred på det bredaste stället Folkmängd ca personer.
Kartläggning av PM2,5-halter i Stockholms och Uppsala län samt Gävle kommun och Sandviken tätort - Jämförelser med miljökvalitetsnorm.
Primärvårdsforum Antibiotika Peter Iveroth.
SPUR-inspektioner Verena Sengpiel, MD PhD SPUR samordnare obgyn.
ForskarFredag Vetenskapsrådet 18 april 2007 Cissi Askwall och Anders Sahlman.
Rapport Fastighetsföretagarklimatet Fastighetsägarna i Göteborg Första Regionen.
BORIS dagen 25/ BORIS – var står vi? BORIS – Barn Obesitas Register i Sverige Viktoria Svensson / Claude Marcus BORIS styrgrupp.
Sammanfattning av Antagning 2017 Mätningar avhopp läsår
Antal omkomna Ökat fokus på oskyddade trafikanter! trafikanter
Analys av trafiksäkerhetsläget 2012
NYHETSSAJTER Mediekompaniet har unik kompetens om den digitala annonsaffären och är det mest heltäckande erbjudandet på marknaden, både vid direkta affärer.
NYHETSSAJTER Mediekompaniet har unik kompetens om den digitala annonsaffären och är det mest heltäckande erbjudandet på marknaden, både vid direkta affärer.
NYHETSSAJTER Mediekompaniet har unik kompetens om den digitala annonsaffären och är det mest heltäckande erbjudandet på marknaden, både vid direkta affärer.
Projekt Bättre hälsa II
Presentationens avskrift:

Hastighetsmätningar i tätort – metod och analys Anna Vadeby och Anna Anund

Bakgrund och syfte Bakgrund: Inga nationella hastighetsmätningar inom tätort sedan 2003, ingen möjlighet att följa upp hastighetsindikatorn på kommunalt vägnät. Syfte: Följa upp hastighetsefterlevnad och hastighetsnivåer på det kommunala huvud- vägnätet i tätort. OBS: 69 mätpunkter som på ett rimligt sätt speglar det kommunala huvudvägnätet och de hastighetsgränser som används där – ingen basram.

Val av tätorter Grundförutsättning: NTF har mätutrustningar i 23 orter, mätning i 3 punkter per vald tätort Arbetsgång vid val: VTI tog fram förslag på mätorter Slumpning av möjliga orter > inv radie på 10 mil från orten där utrustningen finns Praktiska aspekter Dialog med TrV och NTF några byten av tätort. Anm: I knappt 40 % av dessa orter har man börjat införa nya hastighetsgränser

Valda tätorter Karlshamn Ludvika Trollhättan Visby Sandviken Halmstad Östersund Nässjö Kalmar Växjö Luleå Lidköping Malmö Stockholm Nyköping Uppsala Karlstad Göteborg Skellefteå Sundsvall Västerås Kumla Linköping

Val av mätsträckor och mätpunkter 3 sträckor per tätort (olika hastighetsgränser) Huvudvägnätet: funktionell vägklass 3- 5 Hastighetsgräns 40, 50, 60 och 70 km/tim Om 40 och 60 finns väljs dessa i 1:a hand Längden per hastighetsgräns speglar antalet mätpunkter på respektive h-gräns. VTI väljer mätsträcka (även reserv) och NTF tar fram lämplig mätpunkt på sträckan. Dialog. Testmätning i juni 2012 Mätning under 3 veckor i september (1 vecka/punkt) Eventuellt ersättningsmätningar

Exempel Uppsala 2 alternativa sträckor (tex. A1 och A2)

Protokoll

Mätpunkter

Analys År 2012: basår År 2013: hastighetsindex för tätort vars främsta syfte är att redovisa förändringen mellan åren Hänsyn kommer att tas till ev förändringar i mätpunkter t. ex. ny hastighetsgräns Mått som studeras: Reshastighet Andel hastighetsöverträdelser (+6, +30)

Analys forts. Resultat redovisas för alla fordon och gator totalt och uppdelat på t.ex. Fordonsklass: Moped/MC Personbil Buss/lastbil Lastbil med släp Hastighetsgräns: 40, 50, 60 och 70 km/tim Resultaten inte avsedda för att jämföra nivåer mellan olika orter Resultaten beräknas klara i januari