1. Bakgrund Vikten av bra vägmarkeringar i trafikmiljön har fått allt större fokus de senaste åren. En anledning är att medelåldern hos våra trafikanter.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Advertisements

Det värdefulla ENGAGEMANGET
Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor
Kvalitetskontroll av Kopparaccess med bredbandstjänster
Att finna rätt lokaler för vattenbruk! Jens Andersson Regionförbundet Jämtlands län.
Kvalitetssäkrad leverans i Maximoprojekt
Seminarium om kompetenskrav för arbete i underhåll och anläggning av väg och järnväg Problem med kompetenssäkringen För få formella kompetenskrav i väg-
Kulturdepartementet Arbetet med att ta fram en nationell strategi för digitalisering, digitalt bevarande och digital förmedling(/tillgängliggörande)
Enhetschef Fastighetsutveckling
Hur går det till att rapportera in betyg idag?
Åsa Lindqvist Miljösamordnare, GF Varuflöde
Några viktiga krav i ISO9001:2000
Nationella Nätverket NATIONELLA NÄTVERKET NAVIGATORCENTRUM • april 2010 Nationella Nätverket Med bidrag från Ungdomsstyrelsen 2008,
Grävningstillstånd –webbtjänst för samverkan i Stockholm
Om byNet 10 års erfarenhet av byggnation av fibernät på landsbygden. Genomfört över 200 föreningar runt om i Sverige. Samma upplägg som utbyggnaden av.
IBITS Samordnat IT-stöd Lunds universitet Birgitta Lastow Anders Sjöö.
Att införa nya arbetssätt……. …… och att upprättahålla det nya!
SATSA II Regional cykelstrategi. Vi arbetar tillsammans för att öka cyklandet i Stockholms län. Vi vill skapa snabba och effektiva stråk för cykelpendling.
Den ljusnande framtid är vård
Välkommen till ESF:s seminarium
+ stadsplanering Dansande robot!. + Motivering Vilken plats valde du, och varför?
Geoteknisk sektorsportal –
Arbetsberedning förebygger risker och fel
Sv På gång i NyA Anders Mobjörk. Sv Tidplan Ladok3-anpassningar Prioriterade utvecklingsprojekt Fortsatt satsning på kvalitet Förvaltningsplan.
Utbildarutbildning Ny organisation fr o m 1/ IdrottOnline (5 personer) IT/Drift (5 personer)
Vad händer i Sverige? Upphandling och krav Lars Petersson Nationell samordnare vägmarkering Nationellt Underhåll.
Det digitala kulturarvets framtid Norvalla, Vörå
Riskhantering Säkrare resultat genom systematisk riskhantering
Att lyckas med produktionssättning av Ladok3
Projektledning.
INNEHÅLL Vad är en biotopdatabas? Varför behövs den? Vad gör projektet idag och vad är målet?
Renodlad beställare Ett energieffektivt transportsystem Väl fungerande resor och transporter i storstadsregionerna Effektiva transportkedjor.
TMALL 0141 Presentation v 1.0 Vad händer i Sverige? Pågående projekt Lars Petersson Nationell samordnare vägmarkering Nationellt Underhåll.
Tillsammans fördubblar vi kollektivtrafiken
HKU Handgriplig kvalitetsutveckling
”Om vi fick bestämma” Kick-off oktober 2012.
Funktionsentreprenad med helhetsåtagande – mer väg för pengarna
Kommunerna och Kontaktcenter Framtida utmaningar Kommer offentlig sektor i framtiden att växa i samma takt som nu ? Vad tyder på motsatsen ? Befolkningens.
Vad är Energy Performance Contracting?
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
Projektnamn, projektledare och deltagande aktörer Midroc Electro Projekt Effektivisering av konstruktionsarbete Projektledare: Arto Lind Deltagande aktörer:
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Mars 2010 NETinfo-möte Samordnat IT-stöd Lunds universitet Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow,
1 Geoteknisk sektorsportal – nationell datainfrastruktur för tillgång till genomförda geotekniska undersökningar (utvecklingsprojekt)
Eneffektiv användning En effektiv användning av resurser.
Styrning och nyckeltal
OTP-PROJEKTET jämför bästa praxis och Integrerad Psykiatri (IP.) Från forskning till evidensbaserad praxis.
The Capital of Scandinavia Utvärdering av systemet för ersättning och tidsregistrering Mårten Lindskog
Projektledarträning. Målsättning / Önskat utfall Deltagarna/teamet har en gemensam uppfattning avseende sina egna och gruppens styrkor och svagheter i.
Nätverks-RTK för Vägverket? Ingvar Gustafsson Region Mitt, Härnösand.
TLl FOI-behov 2016 VO Trafikledning Trafikledningssystem Förvaltning Ewa Gustafsson Systemdesign Karl-Einar Jonsson.
Hur kan jag öka arbetsglädjen
Hur går det till att rapportera in betyg idag? Varje lärare fyller i ett Excel- dokument där varje delmoment i kursen fylls i. När betyget är satt skickas.
Resultat: Mättningar som vi gör en gång i vecka respektive månad ser vi en förändring och en markant förbättring i arbetet. Personalgruppen gillar PPP.
Framtidskartläggning
TMALL 0141 Presentation v 1.0 Webinarie - Hastighetsdata 2016 Emma Klasson
Rätt insats, i rätt tid vid kognitiv svikt PROJEKT VITAL I NORR. PROJEKTLEDARE: ANETT WUNSCH.
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
På väg mot Linnéuniversitetet
Maskinell läggning Tvärgående markeringar SVMF
Säkerhet på väg vid vägarbete Presentation av deltagarna SVERIGEFINLANDNORGEDANMARKISLAND Jan SalkertAnders ÖstergårdMarita BirkelandLars BoletÁsbjörn.
Exploateringsavtal och LOU Är det någon som vet vad som gäller?
Processer och verktyg för effektivisering av spårbarhet av livsmedel.
Säkerhetschefs-möten TRV/FSJ GNS-järnväg
SMGAO Jan-Olof Åberg Utvärdering I SMGAO Jan-Olof Åberg.
Transportprojekt hemvården Uppsala
Statusbedömning av byggnadsverk
Avsiktsförklaring Åtgärder för friskare arbetsplatser i kommuner och landsting Eva Thulin Skantze Arbetsgivarpolitiska avd, SKL.
Hur kan digitala flöden underlätta, effektivisera och stärka ärendehanteringen?
Nordisk chefsforum i Island Matti Piispanen
Avsiktsförklaring Åtgärder för friskare arbetsplatser i kommuner och landsting Eva Thulin Skantze Arbetsgivarpolitiska avd, SKL.
Presentationens avskrift:

1

Bakgrund Vikten av bra vägmarkeringar i trafikmiljön har fått allt större fokus de senaste åren. En anledning är att medelåldern hos våra trafikanter ökat. Med ökande ålder behöver trafikanten allt bättre visuell ledning. Sedan ett par år tillbaks kan dessutom fordonens stödsystem (LDW mfl) räknas in till dem som kräver funktionsdugliga vägmarkeringar. Efterhand som behovet av visuell ledning har ökat, så har väghållarna höjt kraven på vägmarkeringar Med detta projektförslag kan kedjan från inventering till åtgärd både kortas och effektiviseras, till vinst för alla! ”För trafikverket är projektet intressant eftersom det hjälper till att utnyttja potentialen i tillståndsmätningar till att styra underhållsmarkeringar till rätt plats och på så sätt öka kvaliteten utan att höja kostnaden.” - M.Wendel

Utvecklingsprojekt System för funktionsstyrt underhåll av vägmarkering Projektledare hos utföraren: Berne Nielsen, Ramböll

Dagens arbetsgång

System för funktionsstyrt underhåll Ett system som hanterar alla moment åtgärdsinventeringar urval godkända/underkända sträckor planering av åtgärder hanterar kommunikationen av planerade åtgärder mellan arbetsledaren och vägmarkeringsfordonen registrerar utförda åtgärder digitalt uppföljning och redovisning kontrollmätningar förenkla kommunikationen mellan entreprenör och beställare exportera data till PMS3

Digitaliserad arbetsgång PROJEKT DATABAS

System för funktionsstyrt underhåll

E 22 D Göta kanal – Norrköping Från: 0 Till: ÅDT: 5500 Klass: 3 Start efter kanalen i beläggninsskarv Slut mitt under bron i Tpl Borg Totalt att åtgärda; m

System för funktionsstyrt underhåll

Spin-off-effekter Minskar behovet av att vistas på vägarna Säkrar ett enat arbetssätt Skärpt uppföljning Systemet gagnar kvalitet Åtgärderna styrs dit dom behövs som bäst Mätningar och åtgärder kopplas mot NVDB och kan därmed överföras till TRV:s centrala databas, PMS3 Gynnar forskning och utveckling inom branschen Effektivisering kommer alla till gagn

System för funktionsstyrt underhåll Tack!