1
Bakgrund Vikten av bra vägmarkeringar i trafikmiljön har fått allt större fokus de senaste åren. En anledning är att medelåldern hos våra trafikanter ökat. Med ökande ålder behöver trafikanten allt bättre visuell ledning. Sedan ett par år tillbaks kan dessutom fordonens stödsystem (LDW mfl) räknas in till dem som kräver funktionsdugliga vägmarkeringar. Efterhand som behovet av visuell ledning har ökat, så har väghållarna höjt kraven på vägmarkeringar Med detta projektförslag kan kedjan från inventering till åtgärd både kortas och effektiviseras, till vinst för alla! ”För trafikverket är projektet intressant eftersom det hjälper till att utnyttja potentialen i tillståndsmätningar till att styra underhållsmarkeringar till rätt plats och på så sätt öka kvaliteten utan att höja kostnaden.” - M.Wendel
Utvecklingsprojekt System för funktionsstyrt underhåll av vägmarkering Projektledare hos utföraren: Berne Nielsen, Ramböll
Dagens arbetsgång
System för funktionsstyrt underhåll Ett system som hanterar alla moment åtgärdsinventeringar urval godkända/underkända sträckor planering av åtgärder hanterar kommunikationen av planerade åtgärder mellan arbetsledaren och vägmarkeringsfordonen registrerar utförda åtgärder digitalt uppföljning och redovisning kontrollmätningar förenkla kommunikationen mellan entreprenör och beställare exportera data till PMS3
Digitaliserad arbetsgång PROJEKT DATABAS
System för funktionsstyrt underhåll
E 22 D Göta kanal – Norrköping Från: 0 Till: ÅDT: 5500 Klass: 3 Start efter kanalen i beläggninsskarv Slut mitt under bron i Tpl Borg Totalt att åtgärda; m
System för funktionsstyrt underhåll
Spin-off-effekter Minskar behovet av att vistas på vägarna Säkrar ett enat arbetssätt Skärpt uppföljning Systemet gagnar kvalitet Åtgärderna styrs dit dom behövs som bäst Mätningar och åtgärder kopplas mot NVDB och kan därmed överföras till TRV:s centrala databas, PMS3 Gynnar forskning och utveckling inom branschen Effektivisering kommer alla till gagn
System för funktionsstyrt underhåll Tack!