E-hälsa IT & Medicinsk Teknik i landstinget

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Vad är eHälsa? Nationell strategi för tillgänglig och säker information inom vård och omsorg sedan Sedan 2010 är socialtjänsten med fullt ut. Vision:
Advertisements

Från UFO till FoU. ”Från UFO till FoU resan” •Obekant –Familjärt •Ogripbart – begripligt •Från något som rör andra till något som rör mig.
Projekt Infrastruktur 2.0
NULÄGE VÅREN RESULTAT I KORTHET – EFFEKTMÅLEN FÖR 2013 MÅLRESULTAT TÄCKNINGSGRAD 60 % av registren >80 % 67 % ÖPPENHET Alla med över 80 % täckning.
Avtalet mellan staten och SKL 2013 • Båda spänner över socialtjänstens olika verksamhetsområden • Inom båda områdena är hanteringen av standardiserad och.
VAS-läsningsprojektet
Post- och telestyrelsen Nn a Alla i Sverige ska ha tillgång till effektiva, prisvärda och säkra kommunikationstjänster. Trygghetslarm Anna Lindgren Konsumentmarknadsavdelningen.
Landstings, regioners och kommuners samarbete inom eHälsoområdet
Dick Stockelberg Medicinsk chef, Inera AB
E-hälsa och invånartjänster
ETT UNIKT SAMARBETE MELLAN STOCKHOLMS LÄNS LANDSTING OCH NORRTÄLJE KOMMUN INOM HÄLSA SJUKVÅRD OCH OMSORG
Informationsstruktur Förutsättning för vad?
Mars 2005, bild 1 Vad är på G i LDC? Johnny Nilsson NETinfo 30/ Lunds universitets egen IT-leverantör.
Gemensam IT-organisation L U N D S U N I V E R S I T E T
Nyttobeskrivning för pågående gemensamma IT-insatser i VG
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Nationell Patientöversikt NPÖ i Sörmland
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
Innovations- och projektgrupp- IT Stig Brink Carl Henriksson Isabella Lindholm Solweig Rydmarker Marita Edsö Malmberg Enkelhet och komplexitet.
eHälsa Begreppet inkluderar helheten av elektronisk kommunikation
Länsteknik Utgångspunkten är att skapa största möjliga värde för patienterna och att systematiskt efterfråga vad kunden vill ha.
Folktandvården Norrland
Välkommen till Ledardagen!
Regionalt samarbete Tillit
Medicinsk stab Patientsäkerhet
Rätt information till rätt person i rätt tid
”Vägen mot e-samhället”
”Vägen mot e-samhället”
E-hälsa och strategisk IT
Projekt eHälsa – Status maj 2013
Ann Söderström, Hälso- och sjukvårdsdirektör
Projekt och Arkitektur
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Gemensam Folktandvård i Norrland?
Vården i siffror Tekniska bilder 2015.
Implementering av Nationell strategi för eHälsa och eSamhället
Barnhälsodataprojektet Skånepilot – mål enligt uppdragsbeskrivning  Kartlägga nuvarande - informationsutbyte mellan BHV och SHV  Kartlägga behovet av.
VIS förvaltning Kontaktpersoner (en/division)
IT utvecklar sociala tjänster! 1 KommITS 9 november 2011, Göteborg Åke Svenson, utredare, f d socialdirektör Järfälla,
Nationella Geodatastrategin – Geodatasamverkan - Standarder Gunnar Lysell Lantmäteriet 19 november 2013.
En säker e-tjänst till vården
IT – stöd för en bättre vård?
Samma musik men olika teknik Tekniken byts ungefär vart femte år. Informationsinnehållet har oftast en livslängd som är 25–30 år, ibland ännu längre. Besluten.
Nationellt samarbete eHälsa HSU Generell titel 2 remisser från SKL Den första presenterades 14 mars. Regionstyrelsen beslutade 27 mars. Remissen.
Daniel Andersson Maria Ekendahl. Alla bibliotek kan bidra efter förmåga Ett bibliotek kan visa upp mycket mer än det själv producerar genom samverkan.
Introduktion till Stöd och behandling nationell förvaltning
Digitala kliv i psykiatrin – pilot i Region Jönköping
Framtidens bästa primärvård
Region Skåne Dialogmöte privata vårdgivare
Ämne: diskussion om e-hälsoprioriteringar på chefsnätverket 21 augusti.
Division Länsteknik Vårt uppdrag är att utveckla och förvalta landstingets tekniska infrastruktur och säkerställa patientsäkra IT och MT-system/utrustningar.
Ny e-hälsovision, vad händer nu? Patrik Sundström, programansvarig e-hälsa SKL Jean-Luc af Geijerstam, utredare eHälsomyndigheten Sofie Zetterström, vice.
DIVISION Landstingsdirektörens stab Samverkan via video mellan landstinget och länets kommuner 25 april )Bakgrund 2)Hur det kommer att fungera efter.
Kontaktpersoner/övergripande användargrupp Pascal, Nationell patientöversikt NPÖ, Meddix SVP och Meddix ÖV 1 Cornelia
Projekt Stöd och behandling
Tempen på införandet av e-hälsa
Agenda E-hälsostrategi Testbäddar
Division Länsteknik Vårt uppdrag är att utveckla och förvalta Region Norrbottens tekniska infrastruktur och säkerställa patientsäkra IT och MT-system/utrustningar.
Timeline – eHälsa i Jämtlands län
Utbildning TVS Region Norrbotten
VIS förvaltning Kontaktpersoner (en/division)
Arbetsgrupper och VIP Februari 2018.
”Hur arbetar vi i ambulanssjukvården som en del i framtidens sjukvård”
Omställningen av hälso- och sjukvården
Division Länsteknik Vårt uppdrag är att utveckla och förvalta landstingets tekniska infrastruktur och säkerställa patientsäkra IT och MT-system/utrustningar.
Utbildning TVS Region Norrbotten
En tjänst för ökad tillgänglighet
Division Länsteknik Vårt uppdrag är att utveckla och förvalta Region Norrbottens tekniska infrastruktur och säkerställa patientsäkra IT och MT-system/utrustningar.
E-identitet för offentlig sektor, Efos
Länsteknik Utgångspunkten är att skapa största möjliga värde för patienterna och att systematiskt efterfråga vad kunden vill ha.
Presentationens avskrift:

E-hälsa IT & Medicinsk Teknik i landstinget

….paradigmskifte eller knapptryckning ….?

E-hälsa ”användning och utveckling av informations- och kommunikationsteknologi för att främja vård och omsorg”

Länsteknik – landstingets leverantör av IT och Medicinsk teknik Kompetensorganisation,130 medarbetare Ägare av alla datorer, servrar, video och telefoni Drift och Förvaltning av 400 system Underhåll av Medicinteknisk utrustning Teknikakuten IT/MT support – ca 50 000 ärenden/år Projektkontor – nya önskemål, utredningar Strategi, rådgivning och samordning Samverkan – CEHIS nationellt, universitet, kommuner, region, EU m fl Omsättning ca 200 mkr, (ca 2,85 % av landstingets omslutning)

En patient – en journal Ett system utvecklat av vården för vården ! Omfattar alla yrkeskategorier, alla sjukhus, primärvården, tandvården samt vårdvalsaktörer och äldreboenden i kommunerna 100 % elektroniska remisser internt 98 % elektroniska recept VAS i ambulansen VAS i Tandvården Samverkan med Jämtland och Halland Sveriges nöjdaste användare – Pris för Bästa IT-stöd i vården 1998, 2004

Nationell e-hälsa (CEHIS) Kommunicera patientinformation över vårdgivargränser (NPÖ) Öka tillgängligheten för medborgarna genom webbtjänster – 1177, mina vårdkontakter, journalen på nätet, eremiss Gemensam Informationsstruktur – nomenklatur, diagnoser, koder Gemensamma säkerhetstjänster – inloggning med säkra kort (SITHS), åtkomstkontroll, behörigheter (HSA), loggar, medgivande, spärr - Sjunet - Nätverk för vården med hög säkerhet Lagar och regelverk för att förenkla kommunikation mellan vårdgivare Landstingen i Sverige satsar 300 mkr/år

Videokonferens - NLL i framkant Stora videokonferensanläggningar – Polycom Webbkamera/video, chatt via PC Kraftfull infrastruktur Streaming och inspelning Uthyrningspool – vid tillfälliga behov Distanskonsultationer Samverkan med kommunerna – en plattform i Norrbotten, NLL-drift Samverkan med Norrlands Regionförbund - multidiciplinära ronder

Telemedicin Multidiciplinära ronder Hudkonsultation Vårdplanering mot kommunerna Tidig hemgång för neonatalbarn Hjärtultraljud på distans Sjukgymnastik hemma – t ex axelopererade Logopedträning hemma Liveoperation ”på distans” ÖNH Sunderbyn

Liveoperation - öron näsa hals

Trådlösa visioner – allt i ett Trådlös telefoni Övervakning/positionering av personal, patienter, utrustning Kallelsesystem - Akutlarm/katastrof Bedside Journal intranät/internet produktionsdata – Ekonomi, personal, Datalager Videokonferens

Övervakning och positionering av hjärtpatienter - Sunderby sjukhus världsledande !

Breddinförande Hundratals system, tjänster och utrustningar är breddinförda - Dessa vidareutvecklas kontinuerligt - Nya projekt startas och system införs varje år STORA krav från vården finns på vidareutveckling och nya system för att effektivisera dagligt arbete!!! Prioritering VIKTIGT - Vårdens behov ska styra ! Landstinget är mycket duktiga på att breddinföra - utveckling och löpande leveranser av VAS i 20 år Stora området som kommer är video/telemedicin – Vi har redan tekniken!! - verksamhetsfrågor, rutiner, arbetssätt, ansvar - juridiska frågor - ekonomiska frågor

Piloter Projekt blir piloter som sedan breddinförs. Relativt få innovativa piloter Piloter måste göras i nära samverkan med vården och befintlig IT - påverkan på arbetssätt och rutiner i vården, IT-säkerhet, kopplingar till övrig IT och Medicinsk teknik EU-finansierade piloter som ska breddinföras kan ibland bli kontraproduktiva - om de ej är prioriterade av vården - tar tid och resurser från annan önskad utveckling - krockar med befintlig ITmiljö Inte pengar som är problemet - Tid, kompetenser, vårdens förmåga att ta emot, leverantörernas förmåga att producera, möjlighet att hinna testa och utbilda alla medarbetare i nya arbetssätt och rutiner

Utmaningar Stort tryck på vårdverksamheterna - IT-utveckling kräver extra insatser - Vården orkar inte ta emot hur mycket nytt som helst. Vården måste organiseras och dimensioneras för att kunna vara goda beställare, utbildare och ägare av sina verksamhetssystem Professionell utbildningsorganisation krävs för att säkerställa utbildning och kompetens hos vårdens medarbetare, i den nya ”tekniska världen”. Stort tryck på IT-verksamheten - Behoven från verksamheterna ökar - Nyckelkompetenser – lång upplärningstid, marknadsmässig konkurrens - Kräver intern effektiv organisation

Norrbotten väl framme i landet inom E-hälsa - Kostnadseffektiva 2,85% av omslutn - centralstyrd sammanhållen IT, ej utsourcad - prisbelönta system (VAS, VIS, Teknikakuten, Datalager, Intranät, Meddix) - Video /Telemedicin - kraftfull teknisk lösning, samverkan kommuner och region - Världsledande Övervak/positionering - Gemensam IT och Medicinsk Teknik – föregångare i Sverige Vi går alltmer mot nationella lösningar – Alla ska inte uppfinna egna hjul! Målet - Patienten i fokus! - Sveriges alla vårdgivare ska kunna kommunicera patientinformation på ett säkert och lagenligt sätt, inom och utom landet - Medborgare ska kunna kommunicera med vårdgivaren om sin vårdärenden - Uppföljning kan göras nationellt och automatiserat från våra lokala datasystem.

…full fart och på god väg…..! Tack för mig kristina.jonsson@nll.se