Självutvärdering av projekt

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Advertisements

TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
En progressiv utvecklingsfaktor
Här skriver ni in ett namn på ert förbättringsarbete
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
SÄTTA MÅL.
Ett utvärderingsinstrument för Styrning, uppföljning och resultat
Utvärdering av projekt
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Samverkan kring förebyggande barn- och ungdomsarbete Dokumentation
Att skriva projektrapport
Acando föreläsning Uppsala caseakademi
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Problemformulering Vad är problemet eller behovet– gapen i våra resultat? Vad: Vad påverkas? Är det specifikt? Innehåller det ett implicit förslag till.
PROJEKTETS LIVSCYKEL Projektaspekter Definitionsfas Planeringsfas
Lars Niklasson Linköpings universitet
1 Följeforskning i KOM-INN! Hanne Randle HSS-konferens, Karlstads universitet, den 4-6 maj 2011.
Genombrottsmetoden.
Genombrottsmetoden.
Intressenter OL108A.
Mål- och resultatstyrning
Välkommen till ESF:s seminarium
Utvärdering av processmognad
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
SNACKA OM LÖNEÖKNING! En föreläsning om vad som
Evidensbaserade metoder och Evidensbaserad praktik
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Hälsopedagogik Kapitel 4
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Regional utveckling möter socialtjänst -lärdomar och reflektioner från utvärderingen av URBAL i Härryda kommun. Anna Johansson FoU i Väst/GR.
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
LFA – Logical Framework Approach
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Projektarbete (PA1201) 100 poäng.
LFA Steg 1: OMVÄRLDSANALYS
5. Mål och syfte.
Kartläggning av inköpsprocessen
Lärande utvärdering genom följeforskning
Kemins karaktär och arbetssätt Hur skaffar vi oss kunskaper om verkligheten? Att baka bröd Hur beskrivs ett brödbak?
pedagogisk dokumentation
Bättre psykiatrisk vård med kvalitetsregister Qulturum Arbetsuppgift LS4 – LS5 Förbättringsteam.
Vad är ett projekt? En grupp projektdeltagare utför under ledning av en projektledare en klart definierad uppgift, på en viss tid, med givna resurser.
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
PROJEKT Projektkurs - DA7075 VT04.
Självutveckling Modul 6 PROJECT NO – UK/13/LLP-LdV/TOI-624.
PDSA cykel - förbättringsprocessen
Riskanalys i patientsäkerhetsarbete
Hälsoarbete på praktikplatsen, Kap 4
Att driva förändringar med hjälp av kommunikation - Så nyttjar du kommunikationens kraft på bästa sätt i ditt förändringsarbete.
Vårrullar Recept till lektion 3 Receptet fotograferat från Hem- och konsumentkunskap ÅK 6-9 Förlag Interskol.
MÅLSÄTTNING - Att sätta mål för det du ska göra. VARFÖR SKA VI SÄTTA MÅL? Vet du inte vart du ska kan du inte planera vägen dit… För att nå ett bra resultat.
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Projekt eller uppdrag? Syftet med denna guide är att hjälpa dig strukturera ditt arbete och vägleda dig i valet om uppgiften ska hanteras som ett uppdrag.
Att starta, planera och driva projekt
Hållbar framtid Hopp och framtidstro Avdelning: År:
Tips för det praktiska ledarskapet
Validering inom Lärarlyftet
Projekt eller uppdrag? Syftet med denna guide är att hjälpa dig strukturera ditt arbete och vägleda dig i valet om uppgiften ska hanteras som ett uppdrag.
Projekt eller uppdrag? Syftet med denna guide är att hjälpa dig strukturera ditt arbete och vägleda dig i valet om uppgiften ska hanteras som ett uppdrag.
Bättre brukarinflytande 2017
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Stöd till precisering av avrop från Ramavtalet ”bokning och bidrag”
Presentationens avskrift:

Självutvärdering av projekt Qaisar Mahmood | Justitiedepartementet 2001-05-19 Stockholm

Vad innebär utvärdering? Utvärdering är en process som består av följande steg; Formulera förväntade mål/önskvärda tillstånd Mäta/dokumentera ett faktiskt tillstånd Jämföra skillnaden (noggrant utvärdera) mellan förväntan och det faktiska tillståndet samt förklara orsaken bakom resultatet – varför uppfylldes förväntan eller varför uteblev den.

Orsakskedja för ett projekt Varför ett projekt? Aktivitet/er Slutprestation/er Orsakskedja för ett projekt Problem/syfte Effekt/er

Exempel: Orsakskedja för ett projekt Problem/syfte Brist på lusten att engagera sig och brist på positiva framtidsbilder. Odemokratiska grupper har starkt fotfäste Flickor är osynliga Önskvärda effekter Fler ungdomar engagerar sig i mångkulturella frågor Förhindra nyrekryteringar till ungdomsgäng. Öka förståelse för andra kulturer TIPS -Sätt inte upp projektmål som innehåller effekter. En lätt minnesregel är att s.k effektmål beskriver det tillstånd som man förväntas uppnå efter ett avslutat projektet. Det önskvärda tillståndet kräver då oftast flera aktörers medverkan. Ha i minnet att ditt projekt bidrar med en viktig pusselbit. Var realistisk!

Exempel: Orsakskedja för ett projekt Slutprestation/er Teaterföreställningar Skapa plattformer för möte mellan människor En skrift Aktivitet/er Telefonjour Resa Design av en Internet hemsida Seminarium Workshops TIPS: Slutprestation är det som man uppnått efter genomförandefasen när alla aktiviteter genomförts och som används av brukare. T.ex. en tidning, en skrift, föreläsningar eller en teateruppsättning.

Varför självutvärdera ert projekt? Utförs alla aktiviteter i rätt ordning? Kommer aktiviteterna leda till slutprestationen? Kommer slutprestationen ge upphov till önskvärda effekter? Aktiviteter Slutprestation 2 1 3 Problem/syfte Effekter Utökad effektutvärdering

Ett projekts livscykel Planeringsfasen Genomförande fasen Sammanfattande fasen TIPS: Huvuddelen av utvärderingsprocessen sker under planeringsfasen!!! Planeringsfasen Genomförande fasen Sammanfattande fasen

Vad sker under planeringsfasen? Formulera önskvärda effekter Formulera den önskvärda omedelbara effekten Formulera mål för slutprestationen Projektets huvudmål Projektets delmål (Delmål är inte nya mål utan beskriver huvudmål utifrån tidsåtgång, budgetram och prestation.) TIPS: Formulera mål/förväntningar som är SMART:a (Specificerade,Mätbara, Accepterade, Realistiska och Tidsatta) KOM IHÅG: Om du inte kan mäta dina mål formulera dem inte.

Vad sker under planeringsfasen? Formulera förväntningar på en god arbetsprocess Tillgänglighet Inflytande Metoder för dokumentation Avgränsningar och riskanalys Vad skall vi inte göra/uppnå Vad kan gå snett?

Vad sker under genomförandefasen? Dokumentera och noggrant utvärdera arbetsprocessen Metoder (Återkommande gruppsamtal med projektgruppen, filma, fotografera och anteckningar) Dokumentera aktiviteterna Metoder (Filma, fotografera, anteckningar, etc...)

Vad sker under den sammanfattande fasen? Noggrant utvärdera slutprestationen Metoder (Enkät, intervju, visuellt, etc.…) Dokumentera och noggrant utvärdera den omedelbara effekten Metoder (Enkät, intervju eller annan data) Samlad analys av helheten Analysera och förutsäga sannolikheten till att projektet effektmål uppfylls utifrån den omedelbara effekten. Sprida erfarenheterna efter ett avslutat projekt