Minne Föreläsning 3?.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Att förstå anonymiteten (översättning från
Advertisements

Att identifiera och utveckla ledare
Restauranger och service Våren 2005 T SHR: Leif Holmström Temo: Arne Modig, David Ahlin Datum:
Innehåll, huvudpresentation 4. Rangordning av ordningsstörningar (fråga 1) 5. Problem med nedskräpning (fråga 1a) 6. Problem med skadegörelse (fråga 1b)
Minnet -en funktion att räkna med
Tre attitydkomponenter som påverkar våra bilder av äldre
Vad vet vi och hur hanterar vi den kunskapen?
Vi härstammar från nomadiserande primater som burit barnen
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
PROJEKT TRAPPSTEGET Bilaga 1 PROJEKT TRAPPSTEGET
BENÄMNA lätta ord SPRÅKTRÄNING VID AFASIKg VIII
Kommunikation Studieteknik: Presentationsteknik
Tillämpning av bolagsstyrningskoden vid årsstämmor 2005 och 2006.
Hela Sverige ska leva Totalrapport. Regeringens bidrag har medverkat till kunskapsförmedling?
Projektföljeforskning
Kognitiva funktioner Verbal förmåga (språklig förmåga)
Eddie Arnold - Make The World Go Away Images colorées de par le monde Déroulement automatique ou manuel à votre choix 1 för dig.
LANDSTINGSDIREKTÖRENS STAB Regional utveckling BILD 1 Resultat av enkät till landstingspolitiker
UNIONEN - tillgänglighet under semestern 2014
Skånedatabasen & Region Skånes tillgänglighetsmodell
SAMHÄLLSKUNSKAP B Henrik Larsson
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
AM  Vår hjärna har sett likadan ut de senaste år sedan  Cromagnonmänniskan och nutidsmänniskan  Informationsflödet har förändrats och ökat enormt!
Kommunpussel Din uppgift är att sortera de organisatoriska delar på nästa sida på ett sådant sätt att det överensstämmer med hur din kommun är organiserad.
Punktprevalensmätning av trycksår 2011, v.40 Resultat från landstingen
V E R S I O N N R 2. 0 T A V E L I D É E R I M I L J Ö.
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
Vad är du för typ av person?
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
Hälsopedagogik. Kapitel 1 Hej, hur mår du?
Avgiftsstudie Nils Holgersson år 2007 Bild 1 Baserat på rapportversion
1 Vänsterskolan Debattartiklar. 2 Aktuell krok 3 Aktuella krokar 1. Direkt krok.
(2) Avvikelse från std. kostnad (5) Andel inv 65+ med insats (4) Andel 80+ i befolkningen (1) Kronor/ invånare (65+) (3) Kronor/ brukare (6) Ytterfall.
Digitalteknik 7.5 hp distans: 5.1 Generella sekvenskretsar 5.1.1
Hittarps IK Kartläggningspresentation år 3.
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
Brukarundersökning socialpsykiatri Kön 1. Man16 (44%) 2. Kvinna20 (56%)
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Greppa Näringen Medlemsundersökning, kvartal 1. 1.
1 Joomla © 2009 Stefan Andersson 1. 2 MÅL 2 3 Begrepp Aktör: en användare som interagerar med webbplatsen. I diagrammet till höger finns två aktörer:
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
Best pictures on the internet 2007 Awards 1http:// Är vänsteralliansen trovärdig i Norrköping.
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Novus Unga om vården Vårdförbundet Lina Lidell 1718.
1(31) Ett omdiskuterat ämne. Vad är det som händer? 2.
Best pictures on the internet 2007 Awards 1http:// (s), (v), och (mp) i Norrköping, gillar inte att vi använder grundlagarna.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
1 Föreläsning 6 Programmeringsteknik och Matlab 2D1312/2D1305 Metoder & parametrar Array API och klassen ArrayList.
1. Konnektionism – grunderna
SDDB hösten 2003 Preliminära resultat Svensk Njurmedicinsk Förening Riksstämman Stockholm KG Prütz Verksamhetsområde Internmedicin Helsingborgs.
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
Regional handlingsplan ”Det goda livet för sjuka äldre” RESULTAT i VG+Skaraborg.
OpCon/xps - A case study. Club2200Page 1 OpCon/xps – A case study Club2200 Magnus Nyman & Hans Forslind.
UNIONEN – ALLMÄNHETEN OM EGET FÖRETAGANDE MINDRE MÄTNING I SYFTE ATT TITTA PÅ INTRESSET FÖR MENTORSKAP VID START AV FÖRETAG Kund: Unionen Kontakt: Åsa.
Minne.
Smittspårarutbildning
Förmågan att dra korrekta slutsatser. Cannabisrökaren upplever sin personliga historia som höljd i dimmoln. Försämring har noterats inom följande funktionsområden:
Förmågan att koda in, lagra och plocka fram information
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
© Anders Broberg, Ulrika Hägglund, Lena Kallin Westin, 2003 Föreläsning 12 Sökning och Sökträd.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Hur du tar hand om din kunskap
Bild 1 Prognos för länets arbetsmarknad Stefan Tjb.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
ATT LÄRA SIG SKAPA GODA FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR ATT MÖJLIGGÖRA LÄRANDE Ann-Charlotte Mårdsjö Olsson
Kognitiva processer och representationer n Propositionella representationer lagrar information i LTM n Aktivationsspridning möjliggör åtkomst n Men sen.
Psykiskt funktionsnedsättning
Presentationens avskrift:

Minne Föreläsning 3?

Vad ni behöver komma ihåg Det finns olika sätt att dela upp minnet Koncepten finns för sin användbarhet Flera olika typer av processer sker samtidigt

Definition minne Memory - current views from in information processing theory (cognitive psychology and computer science). The capacity to store and retrieve information (comp sci) The faculty of the mind by which it retains the knowledge of previous thoughts, impressions, or events. (cognitive psych)

Varför lär vi oss och minns saker 1) Grundläggande responser (reflexer) Bestämt av vårt perceptuella system och evolutionära överväganden 2) Komplex inlärning Styrt av individuell motivation och behov

Välj ditt favoritkort! Memorera det!                                                                   Välj ditt favoritkort! Memorera det!                                                                                                

Störande moment

                                                                  BA-DA! Jag vet vad ditt favoritkort var för jag har tagit bort det från högen! Ditt kort finns väl inte här?                                                                                                

Tre olika uppdelningar av minnet Minnet som process Minnet som lager beroende på tid Minnet som lager beroende på innehåll Procedur minne Klassisk betingning Semantiskt minne Episodiskt minne Lagring Framplockning Inkodning Sensoriskt minne Korttids- minne Långtids- minne

Inkodning  Lagring  Framplockning 1 Minnesstadier Inkodning  Lagring  Framplockning (stoppa in) (hålla kvar) (komma åt) Belägg från bl.a hjärnavbildningsstudier som visar olika mönster i hjärnaktivitet vid inlärning kontra framplockning Aktivering av regioner i vänster frontallob under inlärning Aktivering av regioner i höger frontallob under framplockning Biologiskt belagt att minnesprocessen är uppdelad 9

2 Minnet som lager Beroende på tid: Sensoriskt minne Korttidsminnet Långtidsminne bråkdel av sekund några sekunder all evighet Idén om att vi har olika minnen som beror på de tidsintervaller som vi processar informationen, grundades av två minnesforskare: Atkinson & Shiffrin.

11

Sensoriskt minne Håller information aktuell under en bråkdel av en sekund Information från våra sinnen: det vi ser och hör Minnesstimuli representerad som visuell representation - ikoniskt minne ljud representation – auditivt minne Den information vi uppmärksammar förs vidare till korttidsminnet

Arbetsminnet alt. korttidsminnet Korttidsminnet kallas också för arbetsminnet och kan delas upp i följande komponenter: Korttidsminne: Passivt Arbetsminne: Aktivt - flera aktiviteter samtidigt

Arbetsminnet Kan kallas för vår uppmärksamhet eller vårt medvetande Det är lätt att komma åt denna information Håller information aktuell under kort period ca 20 sek Längre tid om man repeterar Håller information tillgänglig samtidigt som en annan uppgift utförs Begränsad kapacitet vad gäller tid och utrymme; Mellanstation före LTM

Begränsningar KTM / Arbetsminne Miller (1956) 7+/- 2 Chunking: 1 9 8 0 1 9 9 8 2 0 0 3 - Exceeds capacity 1980 1998 2003 - Reorganize by chunking

Långtidsminnet Det som överförs från arbetsminnet hamnar i LTM Omfattar allt som lagras i längre tid än några sekunder Innehållet i LTM är meningsbaserad Obegränsad utrymme Inkluderar flera lager: procedur, semantiskt och episodiskt

Långtidsminnets procedurer Inkodning i långtidsminnet Domineras av verbal representation i enheter Visuella och känslor kodas också i meningsbärande enheter Lagring Framplockning Ledtrådar för framplockning underlättar Interference: störningar i framplockningen av ”fel” ledtrådar

KTM - LTM Belägg för att det KTM och LTM är olika system kommer från observationer av patienter med amnesi Man kan ha utslaget LTM men väl fungerande KTM (det omvända är ovanligt) Hippocampus kritisk för LTM Områden i frontalloberna viktiga för KTM

Recency - primacy effekt Recency effekten reflekterar den del som kommer från KTM vid fri återgivning av en ordlista Primacy effekten indikerar det som kommer från LTM 19

Minnet som två ”typer” Explicit Implicit Deklarativt; minne som man kan beskriva Implicit Icke deklarativt; minnen som är svårt att återge verbalt 20

Explicit och implicit minne Man har ett minne och vet att man har det Kommer åt minnet med avsikt Kräver mental ansträngning Implicit Man har lärt sig något utan att veta om det Utan avsikt Hjälper inte med mental ansträngning

Beroende på typ av information Deklarativt (Explicit) 3. Minneslager Beroende på typ av information Minnet Icke- deklarativt (Implicit) Deklarativt (Explicit) Klassisk betingning Fakta Semantiskt Episoder Episodiskt Färdigheter Procedur Priming PRS

Minneslager Information hamnar i olika lager beroende på innehåll Tulvings teori om minnet Episodiskt minne Semantiskt minne Procedurminne

Minne Sensoriskt minne Korttids minne Långtids minne Explicit (Deklarativt) Implicit (icke- deklarativt) Episodiskt Semantiskt Procedur Betingning

Klassisk betingning Inlärning där tidigare neutralt stimuli blir förknippad till annat stimuli igenom upprepade sammankopplingar Ivan Pavlovs experiment Obetingad stimuli (OBS) Obetingad respons (OBR) Betingad stimuli (BS) Betingad respons (BR)

Pavlovs experiment OBS OBR BS BR BS OBS BS

Procedur minne Bred grupp av diverse heterogena fenomen – svårt att definiera Motoriska färdigheter Automatiserat (rutiniserat), inflexibelt Exempel: cykla, simma, spela piano Det är involverad i olika kognitiva färdigheter – läsa, skriva Det är inte tillgängligt på så vis att man kan plocka fram fakta – ej deklarativt

Semantiskt minne Kunskap för språket, ordförrådet, grammatiska regler, begrepp osv. Kunskapsminne i största allmänhet, kunskap om omvärlden Oklart huruvida kopplingen till det episodiska minnet är, dvs. två system eller inte?

Episodiskt minne Erfarenhetsminne Situationer kopplade till: dig själv – du var med rum – var det inträffade tid – när det inträffade Exempel: att jag var i USA för två månader sedan Mäts med fri återgivning eller igenkänningstester av t.ex ordlistor 29

Episodiskt minne Utvecklas sist Mest utvecklat Mest komplicerat Beroende av större områden i hjärnan Därför mest känsligt Sist in - först ut

Barnamnesi Allra flesta har inget minne av händelser ur ens liv som inträffade före 3-års åldern VARFÖR? Minneslagren utvecklas i olika ordning, episodiska minnet är inte ”klart” före 3-års åldern, procedur minnet väl på gång Barns oförmåga att organisera information och bilda associationer Biologisk förklaring: Hippocampus inte utvecklad förrän vid 2-års åldern

Många faktorer påverkar minnet Faktorer som berör: Inkodning Framplockning Inlärningsmaterial Individen

Inlärning påverkar minnet Inkodning av verbal information i LTM representeras av innebörden i informationen - ge det som skall kodas in en innebörd, sätta i sammanhang Bättre förståelse – bättre inlärning Organisera: Bilda överordnade kategorier Visualisera: Method of loci (lokalisera i ett rum)

Framplockning påverkas Fri återgivning Igenkänning- recognition Underlätta framplockning med ledtrådar flera svarsalternativ ge tips – cued recall

Problem med inlärning eller framplockning? Att man inte kommer ihåg behöver inte betyda att minnet inte finns där => problem med framplockning Svårt att hålla isär inlärning och framplockning – beroende av varandra Testning med fri återgivning jämförs med testning med igenkänning Om bättre prestation vid igenkänning => talar för problem med framplockning och inte inlärning eller lagring

Samspel mellan inlärning och framplockning Bättre minnesprestation om framplockning sker i samma miljö (yttre och inre) som inlärningen Inlärning under vatten => bättre framplockning under vatten Inlärning på dåligt humör => bättre minne för negativa händelser

Individ-relaterade faktorer Emotioner Stresskänslighet Sömnbrist, trötthet Alkohol Könsskillnader Hälsa/sjukdomar

Emotioner och minne Känslor kan påverka minnet genom: Ständig återupplivning av händelsen: man berättar hellre om en händelse som väckte känslor än om en neutral händelse => bättre konsolidering Ångest: upptar ens koncentration => kommer inte åt minnet => blockerad framplockning Förträngning?

Stresskänslighet Vissa är mer stresskänsliga än andra En viss stress kan vara bra Prestation Bra Dålig Stress Litet Mycket

Alkohol Vid intag av alkohol försämras minnet i stunden Inlärningsförmåga i berusad tillstånd betydligt försämrad Måttligt alkoholkonsumtion livet igenom – bra eller dåligt?

Könsskillnader i minnet Betula studien, 3000 individer 35-85 år Kvinnor bättre än män på episodiskt minne Ingen könsskillnad vad gäller de andra minnessystemen Små skillnader i semantiskt minne (kvinnor 14/20 ord; män 13/20 ord) Andra studier visar att skillnaderna finns redan hos barn i 5-års åldern

Minnet är subjektivt Man rekonstruerar minnet av en händelse med hjälp av tidigare kunskap och förväntningar t.ex: Stereotyper: Människor är på ett visst sätt Scheman: Saker går till på ett visst sätt Top-down processer: ny info blandas, störs och utvärderas med den tidigare kunskapen man har ”Jump to conclusions”; drar slutsatser som också lagras som minnen

För att minnas Djupinlärning Minnesstrategi Extern lagring öva flera gånger övertid. Minnesstrategi Efter uppgift Efter dig Extern lagring

Baddeleys’ Working Memory Model

Working Memory Model Fonologisk Loop akustisk repetition Visuospatiala Ritblocket Episodisk buffert Multimodalt

Vad ni behöver komma ihåg Det finns olika sätt att dela upp minnet Koncepten finns för sin användbarhet Flera olika typer av processer sker samtidigt

Frågor? Annars tack för mig