Länsstyrelsens fyra roller i samhällsplaneringen

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Anmälan om samråd enligt 12 kap. 6 § miljöbalken
Advertisements

Prövning av vindkraft och kommande regelförändringar
Badrum i Knivstas nya äldreboende
Länsstyrelsen och kommunen i samarbete
MKB Miljökonsekvensbeskrivning
Undersökningstillstånd (Minerallagen) •innebär ensamrätt på mineraltillgången •gäller 3 år •kan förlängas år.
Planera för ett förändrat klimat – ansvarsfrågor Plan-, bygg och bostadsdagar, Luleå 20 november 2013
Psykosocial problematik Barn som far illa Lagstiftning Elisabeth Cedervall 2011.
Ändamålsenliga planbestämmelser
LÄNSSTYRELSEN VÄSTRA GÖTALANDS LÄN
Riskhanteringsplaner - tidplan, struktur och innehåll
Kulturmiljöfrågor i PBL
Särskilda skäl och tillsyn
Vad innebär ett barnperspektiv
Magnus Edström Vattenhandläggare Miljöenheten/Länsstyrelsen
Länsstyrelsen river upp strandskyddsdispens i Njurunda Fler får dispens för att bygga strandnära Miljödomstolen får besluta om fiskecampen Sista instans.
Samråd enligt 12 kap 6 § miljöbalken
Ofta förekommande frågor
Strandskydd och miljöpolitik
1 Rättshjälp i Sverige Konferens om rättshjälp i Norden, Reykjavik den 5 september 2014.
Bakgrund Länsstyrelserna fick ett uppdrag i regleringsbrevet för 2012, ”uppdrag 57” Länsstyrelserna ska utöva ökad tillsyn enligt miljöbalken av vattenverksamhet.
Samråd Vad en Tävlingsledare bör känna till Fråga: Vad är samråd.
Kartläggning av Kungsbackaån GRUNDVATTEN
Ny strandskyddslagstiftning
Ajourhållning för övrig topografi – så gör du!. Ett fungerande samhälle förutsätter att både din kommun och Lantmäteriet har en korrekt, aktuell och enhetlig.
Får jag lov? Om planering och byggande
MKB-processen i infrastrukturprojekt
Ajourhållning för övrig topografi – så gör du!. Ett fungerande samhälle förutsätter att både din kommun och Lantmäteriet har en korrekt, aktuell och enhetlig.
Presentation av nya strandskyddsregler
Översyn av det utvidgade strandskyddet Västra Götalands län.
Vad är metadata? Data som beskriver data.
Planbesked Möjlighet för enskilda Öka förutsägbarheten
Skyltar, tillstånd och tillsyn
Den framtida vattenförvaltningen och Nya Greppa Näringen Falkenberg Björn Sjöberg Västerhavets vattendistrikt.
Riksantikvarieämbetets arbete med kunskapsunderlag Krister Olsson Kristin Lindgren Samhällsbyggnad Samhällsavdelningen Riksantikvarieämbetet.
NYA STRANDSKYDDSBESTÄMMELSER
Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 1/9 Naturvårdsverkets utgångspunkter för efterbehandling av förorenade områden.
Pär Persson vattenstrateg Enheten för samhällsplanering
Strandskydd – dispenser och tillsyn
Vägledning strandskydd
Strandskydd PROP. 2008/09: 119.
Riksförbundet Enskilda Vägar
DOM FÖRBIFART STOCKHOLM Carolina Gustavsson Fredrik Bonde 1.
Strandskyddsvägledning Halmstad 10 mars 2010
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Stranden – en värdefull miljö! Vem tar ansvaret? Kommunaltekniska föreningen – Örebro den.
Risk- och sårbarhet för dricksvattenförsörjning Boden den 9-10 mars 2010 Länsstyrelsen om vattenskyddsområden Malin Andersson Länsstyrelsen i Norrbotten.
Plan-, bygg- och bostadsdagarna Planbesked Meningen med planbeskedet är att alla som har för avsikt att genomföra en åtgärd ska kunna få ett.
Boverkets Allmänna råd 2008:1, Buller i planeringen…….
Landsbygdsutveckling i strandnära lägen Avses ett område som: lämpligt för utvecklingen av landsbygden av ett sådant slag och har en så begränsad omfattning.
Miljökvalitetsnormer för vatten
1 Vindkraft och PBL Svårigheterna i de nya reglerna avseende detaljplan och bygglov.
1 VÄLKOMNA! Tillsynsvägledning 24 april 2012 Strandskydd.
Gemensamma anordningar Vägar och lokala grönområden VA Vatten och Avlopp (VAD) Fjärrvärme El Tele Fjärrvärme mm.
FV delvis också repetition
Fastighetsägarens ansvar för förorenade fastigheter
Regler om huvudmannaskap för platser där allmänheten ska ha tillträde
Tillsynens juridik och dilemman Miljöjurist, Dr Margaretha Svenning.
Områdesskydd (enligt Miljöbalken) Evgenia Pavlovskaia Juridiska Fakulteten, Lunds Universitet
Vatten i gränsen mellan stad och land Tilla Larsson Jordbruksverket Vattenenheten i Alnarp.
Vattenverksamhet Miljöbalken, 11 kap. Evgenia Pavlovskaia Juridiska Fakulteten, Lunds Universitet
Flyktingsituationen och mottagande av nyanlända Talieh Ashjari.
Mötestema: Fastighetsbildning. Fastighetsbildning Presentationsmaterial med länkar och frågor från Strandskyddsdelegationen för regionala och lokala möten.
Målkonflikter om skogens sociala värden? Politiska målsättningar Skogen och skogsmarken ska utnyttjas effektivt och ansvarsfullt så att de ger en uthålligt.
Masshantering Avfallsbegreppet Massor i infrastrukturärenden
Inrätta tätortsnära, kommunala naturreservat!
Utvidgat Strandskydd - Arild och Kringelängen
Planbesked Möjlighet för enskilda Öka förutsägbarheten
Utbildningsdepartementets arbete med den nya förvaltningslagen (2017:900) Anita Stawarz, kansliråd Utbildningsdepartementet.
Länsstyrelsens roll i planprocesser
”Stärkt ställning för hyresgäster” SOU 2017:33
Presentationens avskrift:

Länsstyrelsens fyra roller i samhällsplaneringen Rådgivningsrollen Samordningsrollen Myndighetsrollen Tillsynsrollen Länsstyrelsen ska tillhandahålla planerings- och kunskapsunderlag, ge råd om tillämpningen av plan-  och bygglagen, föra ut riksdagens beslut och regeringens mål samt ge en regional överblick. Länsstyrelsen ska som statens företrädare ta till vara, samordna och väga samman olika statliga intressen Länsstyrelsen ska pröva överklagade detaljplaner och medverka i prövningen av överklagade bygglov samt besluta i strandskyddsfrågor. Länsstyrelsen ska verka för en god livsmiljö, bevaka att lagar följs och ingripa vid överträdelser. Länsstyrelsen har enligt plan- och bygglagen tillsyn över länets kommuner i den fysiska planeringen. Normalt sker detta genom rådgivning. En enskild kan anmäla till länsstyrelsen om han/hon anser att en kommun inte skött sina uppgifter enligt plan- och bygglagen. Länsstyrelsen handlägger ärendet och meddelar kommunen sin bedömning. Ytterligare möjlighet till påföljder saknas.

MAPP: O:\Stationär Data\Strandskydd

Samråd med länsstyrelsen kan föranledas av olika anledningar: Länsstyrelsens roll i förrättningsärenden (407) Allmänbevakning. *Länsstyrelsen ska alltid underrättas om förrättningsbeslut om det inte är inom detaljplan. *Godkännande av förrättning. En förrättning kan normalt inte registreras förrän efter överklagandetidens utgång. Förrättningen kan dock registreras omgående om samtliga som har rätt att överklaga godkänner förrättningen. Ett ”godkännande” av länsstyrelsen innebär att länsstyrelsen avsäger sig rätten att överklaga förrättningen. Samråd. Samråd med länsstyrelsen kan föranledas av olika anledningar: Krav på samråd eller tillstånd är reglerat i lag, t ex behov av strandskyddsdispens, förvärvstillstånd, anmälan för samråd enligt 12:6 MB. b) Önskemål från länsstyrelsen att få ärenden för samråd som berör allmänna intressen. c) Önskemål från LM att få stöd av länsstyrelsen som företrädare för statliga sektorsmyndigheter för att kunna bedöma tillåtligheten av en åtgärd. Länsstyrelsen ansvarar för bevakning av allmänintressen i lantmäteriärenden. Vid förrättningar enligt fastighetsbildningslagen, anläggningslagen och ledningsrättslagen ska Lantmäterimyndigheten samråda med de myndigheter som berörs av åtgärderna. En av samrådsmyndigheterna är Länsstyrelsen. Länsstyrelsen lämnar underlagsmaterial angående bland annat riksintresseområden till länets lantmäterimyndigheter. I förrättningar som berör känsliga områden sker samråd mellan länets lantmäterimyndigheter och Länsstyrelsen i varje enskilt ärende. I förrättningar rörande jordbruks- och skogsfastigheter krävs också samråd med Länsstyrelsen i vissa fall. Det kan t ex handla om frågor rörande delningar av skogsfastigheter eller skogsskiften. Ett ärende kan exempelvis gälla avstyckning av en bostadsfastighet med befintliga byggnader från en lantbruksfastighet. Området kan t ex ligga inom område av riksintresse för natur- och kulturminnesvård, beröra fornlämningar och omfattas av strandskydd. Förrättningen kan också strida mot jord- eller skogsbrukets skyddsvillkor. Om Länsstyrelsen finner att tillstånds- eller fastighetsbildningsbeslut efter samråd strider mot allmänt intresse kan Länsstyrelsen överklaga beslutet till fastighetsdomstol.

Överenskommelse om PRINCIPER FÖR SAMRÅD I FÖRRÄTTNINGAR VÄSTERNORRLAND Principer för hantering av ärenden kopplade till i första hand olika områdesskydd.

Var gäller strandskydd? Vi anonyma har ett GIS-skikt som dock har mycket stora brister. För att säkerställa att man inte missar strandskydd, får man kontrollera diverse ärenden på karta och då ser man om ett vattendrag finns i närheten. Vi har en praxis att strandskydd inte hävdas kring tekniska anläggningar, dvs vägdiken, bevattningsdammar, simbassänger, olika typer av industridammar osv, såvida det inte finns höga naturvärden i anläggningen. Det är av praktiska skäl för att slippa rent löjliga dispensärenden där det helt uppenbart varken finns rekreationella eller ekologiska värden. Var gäller strandskydd? Vi i X har ett GIS-skikt som visar strandskyddets utbredning. Det är buffrat så att det utvisar 100-metersgräns från den strandlinje som är markerad på kartan vilken man får förutsätta visar någon slags medel- /normalvattenstånd. Vi i Y har bara GIS-skikt för utökat strandskydd. Eftersom vi inte har något undantag för mindre vatten gäller strandskyddet om vattendraget finns på karta. Kartskalan vi normalt använder är 1:50 000, dvs terrängkartan. Det kan hända att de allra minsta vattendragen inte finns på denna kartskala men vi bedömer att vi inte missar något väsentligt. Länsstyrelsen Dalarna gör bedömningen att med hänsyn till lagstiftningen och den rådande rättstillämpningen bör kommunen i första hand ha databasen för terrängkartan, tidigare topografiska kartan, i skala 1:50 000 som utgångspunkt för sin bedömning om var strandskydd råder. Länsstyrelsen Dalarna bedömer att grävda eller anlagda avvattningsdiken för infrastruktur (väg och järnväg), jordbruksmark, skogsmark och i tätort normalt inte berörs av strandskyddsbestämmelserna även om de är redovisade på terrängkartan. I Östergötland upphävde i våras vårt avgränsningsbeslut om vart strandskydd gäller. Så numera råder det generella strandskyddet vid kusten, sjöar och vattendrag plus i ett antal områden utvidgat strandskydd om 150 m. Vi ansåg inte att vi hade stöd för vår tidigare avgränsning. I Västmanland har vi ett beslut om vart strandskyddet gäller. Vi har även ett GIS-skikt, som tyvärr inte är helt uppdaterat.