Skolbibliotek Folkbibliotek Där det inte råder enighet beträffande vissa grundläggande principer, är det totalt meningslöst att göra upp gemensamma planer.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Advertisements

VADÅ UPPHOVSRÄTT?.
Karlstad 16 juni 2011 Modersmål idag och imorgon Karlstad 16 juni 2011
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Nya bibliotekslagens betydelse för personer med funktionsnedsättning Niclas Lindberg, generalsekreterare SDK:s jubileumskonferens 2013 Stockholm 29 november.
Ulla Wiklund Musiker/kompositör Rytmiklärare Kungl. Musikhögskolan
Vem ska jag tro på?.
Föräldramöten VT-14 Tema: Betyg.
Läsplatta i undervisningen
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
Filippa Mannerheim, pedagog, journalist och föreläsare.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Mål och betygskriterier
Folkbibliotek Skolbibliotek. Folkbibliotek Skolbibliotek.
InfoComp Ett samverkansprojekt mellan skola och bibliotek om informationskompetens och lärande.
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Källkritik På internet.
Från vaggan till graven med talböcker
Curt Nicolin Gymnasiet
Pedagogiskt ledarskap
Arbetsplan för skolbiblioteket
Planering.
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Parförhållande eller What’s in it for me?
Camilla Lundberg, Landskrona-Kävlinge-Svalövs Gymnasieförbund
MALMÖ HÖGSKOLA LÄRANDE OCH SAMHÄLLE LÄRANDE OCH SAMHÄLLE Ämneslärarutbildningen består av tre integrerade delar: Ämne och ämnesdidaktik.
Nationella skolbiblioteksgruppen – vilka är vi? Bibliotek i folkhögskola och folkbildning, Centrum För Lättläst, DIK-förbundet, Föreningen Svenska Läromedel,
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
Tillgänglighet och den nya bibliotekslagen Göteborg 1 september 2014 Örjan Hellström,
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Möten. Möjligheter. Mervärde.. Mathias Ahrn Lärare (15 år) IT-pedagog (2006 och 2013) Projektledare.
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Att söka information för PA/EE. Else-Britt Hellström Definiera informationsbehov Vad behöver jag för information? Hur ska jag använda den?
Informationskompetens. Eleven ska kunna… orientera sig i en komplex verklighet med stort informationsflöde och snabb förändringstakt. Deras förmåga att.
Informationssökning, didaktik och lärande Louise Limberg LinCS Högskolan i Borås & Göteborgs universitet.
Varför vi arbetar med lässtrategier och vad de ger oss
Vision och organisation Högskolebiblioteket MDH Lisa Petersen Presentation för Biblioteksrådet
Välkommen till Braås skola
Äppelhyllevardag Folkbibliotekens arbete med tillgängliga medier för barn MTM:s rapporter nr 3 Av Lisa Börjesson.
Stadsbidrag Läsa-skriva-räkna.
INFORMATIONSKOMPETENS 1
Mitt utvecklingssamtal 2015
Gymnasieval.
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
Maud Hell, skolbibliotekarie  Vikingaskolan, Lund F-9-skola  SBC, B&U, Folkbiblioteken, Lund.
Lägg till en inledande text här Samarbete lärare och bibliotekarie i digitaliserad skola - Södertörns högskola 11 november2014 Anette Holmqvist, Skolverket.
En grupp universitetslärares syn på studenters informationskompetens vid Linköpings universitet Ann-Katrin Perselli Kajsa Gustafsson Åman Linköpings Universitetsbibliotek.
Aranäsgymnasiets bibliotek
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
KÄLLKRITIK & INFORMATIONSSÖKNING
Årskurs 9 Entréskolan vt 2013
1 Inför den skolförlagda utbildningen. ”Den nya gymnasieskolan i ljuset av en reform”
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Mål, kunskapskrav och LGR-11
Varför läsa ett språk till i åk 8 och 9?
Föräldraråd Tack!. Bildningsförvaltningen Lgr 11 Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 Del 1- Skolans värdegrund och.
Skollagen (2010:800) I 2 kap. 36 § skollagen, som började tillämpas 1 juli 2011, står det att eleverna i grundskolan, grundsärskolan, specialskolan, sameskolan,
Utbildas lärare inom rätt ämnen? Välkommen till UKÄ:s frukostseminarium.
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
Föräldramöte åk 1 och 2 Individuella val Programfördjupningskurser Behörighet /Meritpoäng Allmän information.
Skolverket och den digitala skolan?  Forskningen om den digitala skolan  Hur påverkas resultaten?  Hur kan ämnesundervisningen bli bättre med hjälp.
Ny statistik om behörighetsläget ur LL II-perspektiv.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
LULEÅ GYMNASIEBY Fyra kvarter samt bibliotek och Hälsans hus.
BESÖK OSS PÅ EDGYMNASIET.SE ELLER FACEBOOK
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Presentationens avskrift:

Skolbibliotek Folkbibliotek

Där det inte råder enighet beträffande vissa grundläggande principer, är det totalt meningslöst att göra upp gemensamma planer. Konfucius

Ett bra skolbibliotek bemannat under hela skoldagen......en självklarhet för varje elevs och lärares lärande! Men hur når vi dit? Catotext

De svenska skolbiblioteken har i många fall en förskräckande låg standard. De ligger i sin utveckling långt efter folk- och högskolebiblioteken. Detta gäller såväl grundskolans som gymnasieskolans bibliotek, vilket har konstaterats i utredningarna; ”Skolbiblioteken i Sverige”. Rapport från Statens Kulturråd 1999:1 och ”Exploderar gymnasiebiblioteken?” Sveriges Allmänna Biblioteksförening I kommunerna har folkbiblioteken ofta i praktiken fått fungera som skolbibliotek utan att det har funnits någon egentlig beredskap eller särskilda resurser för det. Ur ”Biblioteksplaner – en idéskrift” Svensk Biblioteksförening sid.8

Skolbibliotek! Kan det liksom ”hus” betyda i stort sett vad som helst? ?

Uppdraget Kunskapssy n Människosyn ? ! Lust att läsa Lust att söka Lust att förmedla KOMPETENSKOMPETENS *Rummet *Samlingen *Bemanningen *Lärande/Utveckling *Läsa och skriva *Söka o tolka information *Förmedla information, kunskap o. känslor JA:-)

Sveriges Demokrat i Historia SnSn GhGh Ski n trom b Ar b Jä r Evo l Viking ar IR A ÖlÖl För f Gl a skl Säla r FNFN Geolog i Vatte n Skån e Kin a Karl XII El d Fågl ar Olj a SE X Krig Ög at väd er Mat Trafi k Filosofi Sv 2 Bild Historia Svenska Engelska Psykologi Slöjd Tyska Biologi Teknik Kemi Fysik Franska Samhällsvetenskap Matematik Idrott o hälsa Hem- och konsumentkunskap Spanska Datorteknik

Sveriges Demokrat i Historia SnSn GhGh Ski n trom b Ar b Jä r Evo l Viking ar IR A ÖlÖl För f Gl a skl Säla r FNFN Geolog i Vatte n Skån e Kin a Karl XII El d Fågl ar Olj a SE X Krig Ög at väd er Mat Trafi k Sveriges Demokrat i Historia SnSn GhGh Ski n trom b Ar b Jä r Evo l Viking ar IR A ÖlÖl För f Gl a skl Säla r FNFN Geolog i Vatte n Skån e Kin a Karl XII El d Fågl ar Olj a SE X Krig Ög at väd er Mat Trafi k Säla r FNFN Geolog i Vatte n Skån e Kin a Karl XII El d Fågl ar Olj a SE X Krig Ög at väd er Mat Trafi k Sveriges Demokrat i Historia SnSn GhGh Ski n trom b Ar b Jä r Evo l Viking ar IR A ÖlÖl För f Gl a skl Säla r FNFN Geolog i Vatte n Skån e Kin a Karl XII El d Fågl ar Olj a SE X Krig Ög at väd er Mat Trafi k SnSn GhGh Ski n trom b Ar b Jä r Evo l Viking ar IR A ÖlÖl För f Gl a skl Sveriges Demokrat i Historia Säla r FNFN Geolog i Vatte n Skån e Kin a Karl XII El d Fågl ar Olj a SE X Krig Ög at väd er Mat Trafi k Säla r FNFN Geolog i Vatte n Skån e Kin a Karl XII El d Fågl ar Olj a SE X Krig Ög at väd er Mat Trafi k SnSn GhGh Ski n trom b Ar b Jä r Evo l Viking ar IR A ÖlÖl För f Gl a skl Sveriges Demokrat i Historia Säla r FNFN Geolog i Vatte n Skån e Kin a Karl XII El d Fågl ar Olj a SE X Krig Ög at väd er Mat Trafi k Säla r FNFN Geolog i Vatte n Skån e Kin a Karl XII El d Fågl ar Olj a SE X Krig Ög at väd er Mat Trafi k STRATEGIER FÖR LIVET Läsa och skriva Räkna Söka, bearbeta och värdera Umgås Förstå samband Lära att lära och arbeta

Skolans uppdrag ”Eleverna skall kunna orientera sig i en komplex verklighet, med ett stort informationsflöde och en snabb förändringstakt.” (Lpo94 s. 7 )

? ? Helvetesgapet

Aktuell forskning visar … ( 1/3 ) … att elever ofta söker ”det rätta svaret”. Även webben används som en lärobok där svaret på en skoluppgift kan hämtas. … att eleverna allt för lätt hamnar i en kultur av ”klippa och klistra”. … att när informationssökning behandlas som faktasökning blir inlärningsresultatet dåligt. (En bra sammanfattning om forskning kring skolbibliotek och informationssökning kan du läsa i kapitel 2, Textflytt och sökslump av Mikael Alexandersson, Louise Limberg mfl. ) Forts.

… också att: ( 2/3 ) Förmågan att värdera och kritiskt granska källor är en förutsättning för att självständigt kunna bedöma och bearbeta information. Eleverna inte lär bra sökstrategier ”av bara farten”. Det krävs en systematisk och medveten strategisk plan för att eleverna skall kunna tillgodogöra sig denna förmåga. Utformningen av skolbiblioteket återspeglar en skolas pedagogiska grundsyn. Forts.

Forskning visar också att en ( 3/3 ) framgångsrik lärprocess kräver: God läsförmåga och lässtrategi. God förmåga att själv författa texter. Förmåga att ställa ”forskningsbara frågor”. Förmåga att organisera och fullborda sina uppgifter.

Vuxnas lärande – - en förutsättning för barns och ungdomars lärande. 1/2

A - Pedagogisk verksamhet (Ex. A3.6, J3.5 ) J - Materiella resurser BRUK 2/2

”Det stora problemet är inte tekniskt utan mentalt.” Hur tänker du?

… läs- och skrivlust ? … söklust ? … lust att dela med sig ? Planera för bibliotek i skolan som bidrager till att utveckla … För övrigt anser jag att …

Boktips: 1. Kunskap och lärande: Det öppna lärorummet, Anette Eliasson, Rigmor Lindö, Liber Multimediabyrån har en bra webkurs ”Undersökande arbete med IT” kopplat till boken. 2.Biblioteksplaner – en idéskrift Svensk Biblioteksförening (Sök via - Organisation / Verksamhetsfrågor / Biblioteksplaner)

Lä(nk)s-tips (1/2 ) 1.Sveriges regionala skolbiblioteksföreningar: Skolbibliotek Öst har t.ex. gjort "tumregler" för beräkning av resurser för skolbibliotek på grundskolan och gymnasiet. 2. Myndigheten för skolutvecklings sida om skolbibliotek: Under ”Material” finns tex ”Arbetsplan för skolbibliotek” och prenumeration av Skolbib-listan. 3. Nationella Skolbiblioteksgruppens hemsida: Här kan du bland annat ladda ner skriften ”Bemanna skolbiblioteken!”

Lä(nk)s-tips ( 2/2 ) 4.IFLA/UNESCO:s riktlinjer för skolbibliotek på svenska: Mycket konkret och praktisk! 5.Textflytt och sökslump - informationssökning via skolbibliotek: Forskningsrapport Mikael Alexandersson och Louise Limberg mfl. main?uri=scam%3A%2F%2Fpubl%2F178&cmd=view main?uri=scam%3A%2F%2Fpubl%2F178&cmd=view 6.Bra ”praktika för skolbibliotek”: Inspirationskälla för att utveckla befintligt Skolbibliotek. 7.Affisch – UNESCO:s skolbiblioteksmanifest på svenska. Gratis från Svenska Unescorådet: sweden.org/informationsmaterial/listpubs.asp?CategoryId=3