Datautbildningar (D-nämnden) Datateknik (D), 180p, 150 studenter Informationsteknologi (IT), 180p, 30 studenter (förslag till 60 studenter). Programmet använder PBL (Problem Baserat Lärande) som pedagogisk modell. Datavetenskapliga programmet, 160p, 60 studenter Communication and Interactivity, 60p, 30 studenter Internationellt magisterprogram
D-programmet – D2000 Ny introduktion – Perspektivkursen med minikonferens med skriftlig och muntlig kommunikation, grupparbete med handledare från institutionerna, nytt www-baserat introduktionssystem för unix, emacs mm. Minskat obligatoriskt block, drygt 5 terminer, ca 113p Genomgång av kursstråk – matte, datavetenskap, system, elektronik Tre storgruppsprojekt: Utöver Perspektivkursens projekt, ett datorkonstruktionsprojekt (termin 5) och ett SE- projekt(termin 7) Integrering av ämnesområden Fler personlighetsutvecklande inslag i utbildningen
Dataprogrammens profiler Ca 18 profiler från elektronik teoretisk datalogi Nya profiler: Programvaruproduktion (Software Engineering) Bioinformatik (Patrick Lambrix, IDA) AI, interaktion och kognition (Arne Jönsson, IDA) IT, ekonomi och affärsprocesser (Mikael Ankelius, IDA) Teknik i användning (Sabrina Thelander, Tema)
IT - Informationsteknologi De tre första åren ges i huvudsak enligt Problem Baserat Lärande (PBL). Basgrupper, terminsansvar, teman Matematik med konventionell undervisning Hela termin 5 i form av ett projekt med tydliga ämnesinslag och tillsamman med studenter från ekonomi och psykologi (terminsansvarig: Ulla Ouchterlony)
C – Datavetenskapliga programmet Fria examensstruktur – leder till datavetenskaplig magisterexamen Arbetar nu med att överföra programmet till Bolognas struktur
Projekt inom grundutbildningen Införa gruppen som studiegrupp under första året Studenter granskar grundutbildningen ur genusperspektiv – GRACE en grupp för kvinnliga studenter på data- och elektroutbildningarna har bildats Balance scorecard som kvalitetsmodell