En grupp universitetslärares syn på studenters informationskompetens vid Linköpings universitet Ann-Katrin Perselli Kajsa Gustafsson Åman Linköpings Universitetsbibliotek.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
KANDIDATUPPSATS.
Advertisements

Lärandemodell för verksamhetsförlagd utbildning inom sjuksköterskeprogrammet BAKGRUND Hälso- och sjukvården i Stockholm läns landsting utgör en akademisk.
för sjuksköterskeexamen ©
Gå till första sidan Med användarna i fokus Användarundersökning som utgångspunkt för vidareutveckling av sökguide Borås Blekinge Tekniska Högskola.
Regler och lösningar för uppdragsutbildning
Vetenskaplig Metod.
Policy för miljö och hållbar utveckling
Från bokmagasin till diversehandel
InfoComp Ett samverkansprojekt mellan skola och bibliotek om informationskompetens och lärande.
Seminarieboken Kapitel 1 – Kännetecken på ett akademiskt arbete
Att läsa humaniora vid Uppsala universitet
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Personalmöte Handlingsplaner Värdegrund.
Linköpings universitet
GUP & GUPEA Göteborgs Universitets Publikationer - E-publicering och E-arkiv
Peter Gustavsson IEI/Företagsekonomi Torsdag 5 december 2013 kl (ca) Lokal: A2 Examensarbete - Information inför kurs 722A35/722A36/722A42 VT 2014.
Peter Gustavsson IEI/Företagsekonomi torsdag 7 okt 2011 kl (ca) Examensarbete - Information inför kursen 722A35 VT 2012.
Linköpings Universitetsbibliotek
Genomströmning i Sveriges ingenjörsutbildningar - studentperspektivet Skill Emma Eriksson & Lena Miranda.
Vetenskapligt arbete Eva Friman, HUB 2010.
Examensarbete - Information inför kursen 722A35 VT 2011
En presentation av projektet om hur intresse och måluppfyllelse kan utvecklas för teknik och naturvetenskapliga ämnen. Paul Pakkala 25/
Möte beträffande kvalitetsgranskning
En förnyare av forskning och utbildning Linköpings universitet Vetenskaplig hederlighet! 15 min! Linköpings Universitetsbibliotek.
Del 1: Naturvetenskap s. 6-7
Seminarieboken Kapitel 9 – Bedömning av ett akademiskt arbete
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Sökrummet. ”På så sätt ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar ett kritiskt tänkande kring sina egna resultat, andras argument och olika.
Seminarieboken Kapitel 2 – Att tänka på redan vid starten
Gymnasiebiblioteksträff Carlsunds utbildningscentrum 4 Bibliotekets roll i vuxnas lärande. Projekt KUR 4 Från information till kunskap - Kurs på.
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
Utvärdering av Boråsmodellen Syfte: undersöka hur modellen fungerat utifrån intentionerna ur bibliotekets och utbildningarnas perspektiv Rektor beslutade.
Ja jag tycker väl att alla utbildningar ska vara förankrade i en vetenskaplig grund, annars kan man väl lika gärna läsa en brevkurs inom ämnet, vi är ändå.
Visioner och verklighet Planeringsdagen Verkligheten  Universitetet blöder  Studenterna försvinner  Sparbeting och hyreshöjningar 2007  Nya.
Outline för dagens övning
Grupp 5 Hur samarbetar lärare, lärocenter och bibliotek i undervisning av informationskompetens?
Hur blir man klok på universitetet?
Undervisning i informationssökning vid ett program vid Linköpings universitet, Campus Norrköping Kajsa Gustafsson Åman Linköpings Universitetsbibliotek.
Riis & ÖgrenPU-funktionen vid Linköpings universitet - en utvärdering 1Riis & ÖgrenPU-funktionen vid Linköpings universitet - en utvärdering 1 PU vid LiU.
Introduktion till Umeå UB Informatik A, ht-10 Magnus Olsson
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
ECE-skolans utvecklingsplan några nedslag med fokus på KTHB Avdelningsmöte KTHB 24 september 2013.
Integrering av informationssökning – ett lyckat försök Kajsa Gustafsson Åman Linköpings Universitetsbibliotek Campus Norrköping.
Antagning förstahandssökanden 53 antagna efter 2:a antagningen – Tekniskt basår Efterantagning under augusti 76 inskrivna –2 avhopp.
Om skrivande av uppsats
Ekonomi och styrning i offentlig verksamhet Kurskod 722g39 Hemsida
Stora Sökguiden Eva Norling Anne-Marie Pettersson
Enheten för digital publicering Elektronisk publicering av examensarbeten / uppsatser vid Uppsala universitet Publicering genom DiVA - Vad är.
Studenter som resurs - en modell för undervisning i informationssökning? Pablo Tapia Malmö högskola Bibliotek och IT.
Varför inte bara Google?
Informationssöknings- processen En lärande process med lärare och bibliotekarie i samverkan med elevens informationskompetens i centrum Carol Kuhlthau.
Massmedia.
i högskolebiblioteket
Gymnasiearbete för högskoleförberedande examen
Skollagen (2010:800) I 2 kap. 36 § skollagen, som började tillämpas 1 juli 2011, står det att eleverna i grundskolan, grundsärskolan, specialskolan, sameskolan,
Att försvara sina teser. En uppsats ventileras. En disputation mellan respondent och opponent 1. Resp ges möjlighet att korrigera och komplettera. 2.
Presentation av Projektet Salutis om träning av generella förmågor Hur gick det för studenterna efter 3 år. Lasse Bourelius och Lena Kransberg.
Informationssökning Anu Salminoja
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
Teknisk rapport Fråga? Bakgrund = Vad, varför, åt vem Experimentellt = hur, mätning, test, analys, simulering Resultat = vad hände, hur blev det Slutsats.
KARLSTADS UNIVERSITET Fakultet | Namn | Datum Att undervisa som universitetslärare i Kemiteknik Björn Hansson.
Specialpedagogik Ht 12. Introduktion 7 sept kl , 12:131 Erfarenhetsutbyte/diskussion och information inför ventileringen 5 december kl ,
Kandidatuppsats i Statistik 732G32 Linda Wänström.
Fördjupning och examination av VFU
Välkommen till examensarbetet i Lärarprogrammet!
Välkomna till kursen Uppsats - Examensarbete!
Kursintroduktion – Religionsdidaktik ht 2010.
MIK-projekt Grundlärarutbildningen
Grundlärarutbildningarna
Presentationens avskrift:

En grupp universitetslärares syn på studenters informationskompetens vid Linköpings universitet Ann-Katrin Perselli Kajsa Gustafsson Åman Linköpings Universitetsbibliotek Mötesplats inför framtiden, Borås

Bakgrund Projektet CUL, Centrum för Undervisning och Lärande Pedagogisk kompetens för alla lärare

Undersökningen Metod  Intervjuer De intervjuade  Tio lärare  Två städer  Linköpings Tekniska högskola, Filosofiska fakulteten och Utbildningsvetenskap

Frågeområden Lärarnas syn på:  Deras egen informationskompetens  Studenternas informationskompetens  Bibliotekets roll  Universitetslärarens roll  Samarbete och CUL

Vad har vi fått fram? De olika områdena :  1. Studenternas informationskompetens  2. Ansvar  3. Undervisning i informationssökning  4. Lärarnas informationskompetens  5. Biblioteket  6. Samarbete  7. CUL

1.Studenternas informationskompetens ”naiv barnslig uppfattning som är helt OK hos min sjuåring” Använder inte vetenskaplig litteratur Svårigheter med att läsa engelska

1.Studenternas informationskompetens (forts.) Fråga 8: Vad ska studenterna kunna i informationssökning? Fråga 6: Hur vill du att en student som du handleder ska söka information till en uppsats? Fråga 9: Hur ser en bra uppsats ut?

1.Studenternas informationskompetens (forts.) Vad ska studenterna kunna?  Nyfikenhet och kreativitet  Kritiskt förhållningssätt  Finna relevant information  Tillgodogöra sig innehållet  Omvandla till kunskap

1.Studenternas informationskompetens (forts.) En bra uppsats bör innehålla:  En röd tråd  Bra form, metod och analys  Bidra till vetenskapen  Problematisera  Teoretisk bakgrund  Knyta ihop data och teori samt skapa ny kunskap

1.Studenternas informationskompetens (forts.) Informationskompetens  Den utvidgade definitionen, Christine Doyle (1994)  Den relativistiska modellen, Christine Bruce (1997)  Högskolelagen, kapitel 1, § 9 (Lag 1992:1434)

1.Studenternas informationskompetens (forts.) Skillnader:  Litet samband mellan intentioner och resultat  Missar lärprocessen  Uppsatsen ses som en slutprodukt

2. Ansvar ”Someone else’s job” Utbildningsnämnden Läraren Bibliotekarien Studenten Alla

3. Undervisning i informationssökning Vaccin Strimma Progression

4. Lärarnas informationskompetens Del av jobbet Doktorandtiden Undervisas av bibliotekarier – nej tack Informationsstress

5. Biblioteket Fysisk byggnad Elektroniskt Tidskrifter  Humaniora och samhällsvetenskap  Naturvetenskap och teknik

6. Samarbete Kontaktbibliotekarier Litteraturluncher Sociala och organisatoriska skillnader

7. CUL Kritik  Annonseras för sent  Få praktiska tips  Kurser i informationskompetens Förslag  En arena

Våra förslag Utveckling av kursplanerna Beskrivning av bibliotekets undervisning Nyanställda Pedagogisk utveckling

Universitetslärares syn på studenters informationskompetens vid Linköpings universitet Rapporten i fulltext:  Beställas tryckt 