En grupp universitetslärares syn på studenters informationskompetens vid Linköpings universitet Ann-Katrin Perselli Kajsa Gustafsson Åman Linköpings Universitetsbibliotek Mötesplats inför framtiden, Borås
Bakgrund Projektet CUL, Centrum för Undervisning och Lärande Pedagogisk kompetens för alla lärare
Undersökningen Metod Intervjuer De intervjuade Tio lärare Två städer Linköpings Tekniska högskola, Filosofiska fakulteten och Utbildningsvetenskap
Frågeområden Lärarnas syn på: Deras egen informationskompetens Studenternas informationskompetens Bibliotekets roll Universitetslärarens roll Samarbete och CUL
Vad har vi fått fram? De olika områdena : 1. Studenternas informationskompetens 2. Ansvar 3. Undervisning i informationssökning 4. Lärarnas informationskompetens 5. Biblioteket 6. Samarbete 7. CUL
1.Studenternas informationskompetens ”naiv barnslig uppfattning som är helt OK hos min sjuåring” Använder inte vetenskaplig litteratur Svårigheter med att läsa engelska
1.Studenternas informationskompetens (forts.) Fråga 8: Vad ska studenterna kunna i informationssökning? Fråga 6: Hur vill du att en student som du handleder ska söka information till en uppsats? Fråga 9: Hur ser en bra uppsats ut?
1.Studenternas informationskompetens (forts.) Vad ska studenterna kunna? Nyfikenhet och kreativitet Kritiskt förhållningssätt Finna relevant information Tillgodogöra sig innehållet Omvandla till kunskap
1.Studenternas informationskompetens (forts.) En bra uppsats bör innehålla: En röd tråd Bra form, metod och analys Bidra till vetenskapen Problematisera Teoretisk bakgrund Knyta ihop data och teori samt skapa ny kunskap
1.Studenternas informationskompetens (forts.) Informationskompetens Den utvidgade definitionen, Christine Doyle (1994) Den relativistiska modellen, Christine Bruce (1997) Högskolelagen, kapitel 1, § 9 (Lag 1992:1434)
1.Studenternas informationskompetens (forts.) Skillnader: Litet samband mellan intentioner och resultat Missar lärprocessen Uppsatsen ses som en slutprodukt
2. Ansvar ”Someone else’s job” Utbildningsnämnden Läraren Bibliotekarien Studenten Alla
3. Undervisning i informationssökning Vaccin Strimma Progression
4. Lärarnas informationskompetens Del av jobbet Doktorandtiden Undervisas av bibliotekarier – nej tack Informationsstress
5. Biblioteket Fysisk byggnad Elektroniskt Tidskrifter Humaniora och samhällsvetenskap Naturvetenskap och teknik
6. Samarbete Kontaktbibliotekarier Litteraturluncher Sociala och organisatoriska skillnader
7. CUL Kritik Annonseras för sent Få praktiska tips Kurser i informationskompetens Förslag En arena
Våra förslag Utveckling av kursplanerna Beskrivning av bibliotekets undervisning Nyanställda Pedagogisk utveckling
Universitetslärares syn på studenters informationskompetens vid Linköpings universitet Rapporten i fulltext: Beställas tryckt