27 november 2009, 1 Datainsamlingens betydelse för tidsvärdet Maria Börjesson Centre for Transport Studies Royal Institute of Technology.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Omnibus Express v. 50 IKEA Försäljnings AB December 2009
Advertisements


Samma grundidé Din bostad kan vara värde miljoner, till vilken nytta?
Talföljder formler och summor
Julshopping 2012 Ingela Gabrielsson, Privatekonom Nordea
X-mas algebra Är du redo? Klicka!!.
[ ] GEMENSAM ANSÖKAN 2012 Kim Johansson ANSÖKNINGSTID ANSÖKAN GÖRS PÅ S:T OLOFSSKOLAN DEMOVERSIONEN.
Konsekvenser av förändrade bilkostnader för kvinnors sociala aktivitetsmönster Ulrich Olofsson och Charlotte Alm Linköpings universitet.
Energiledningssystem
MaB: Ekvationssystem Allmänt
Drankfoderstater till mjölkkor 30 kg ECM
Viktiga utgångspunkter
Semesterekonomi 2012 Ingela Gabrielsson, Privatekonom
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning)
Bakgrund Grupplivförsäkring för pensionärer har funnits i drygt 25 år och gjort nytta för många kunder. En grupplivförsäkring är en riskförsäkring. En.
Lönsamhet i produktionsförbättringar
BERNERS.
Försök med hemleverans. Ansvar för det som säljs. Ansvar för att motverka alkoholens negativa effekter. Ansvar för en bra service. Systembolagets roll:
FL4 732G70 Statistik A Detta är en generell mall för att göra PowerPoint presentationer enligt LiUs grafiska profil. Du skriver in din rubrik,
Vår affärsidé, Internet & Café
Telia Header: Relation Internal/Identier/File name
27 november 2009, 1 Värdering av förseningstid i kollektivtrafiken Maria Börjesson, Jonas Eliasson, Joel Franklin.
Vad gör egentligen Kronofogden?
Tillsammans gör vi studier möjligt
Kapitel 11 Prissättning.
Mistat.se Kira Berg .se  1,5 miljoner svenskar står utanför internet. Hjälp oss minska klyftan med fram till  Upprop,
- Hur vet vi om vi har lyckats?
Kundundersökning mars 2010
Upphandlingsbyrån Umeå kommun
Vad tycker NyföretagarCentrums kunder om rådgivningen? Hur många har startat företag efter rådgivningen? Branscher, omsättning, anställda? Jämförelse
Tidsvärde – definition och härledning Maria Börjesson 27 november 2009, 1.
Trygghetsstiftelsen, TSn Starta-eget-stöd 2011 Projektledare: Stig Holmer och May-Britt Bergström
Projektföljeforskning
1 Sårbarhetsanalyser av vägnät - gjort sedan förra mötet Referensgruppsmöte 16 november 2009.
Utbildningskvalitet Emelie Lilliefeldt. Det här passet Vad gör och tycker Saco om högre utbildning? Utbildningskvalitet Aktuellt i högskolelandskapet.
V E R S I O N N R 1. 2 T A V E L I D É E R I M I L J Ö.
Tjänstemän Arbetsbrist Trygghetsrådet TRR Trygghetsrådet.
Lösta och olösta problem i tidsvärdesestimering
Hur Solo-group konceptet kan effektivisera teamtandvården
Uppgift 1 a) 15/17≈ 0,88 x 100= 88% Svar: 88% har smart phones i min klass b) 53% 27% 13% 7% Appl e Sony Ericsson Samsung Huawei & Andra.
Arbetstidslagen Lokal baskurs Örebro läns läkarförening.
11 Kvaliteten i ditt vård- och omsorgsboende Stadsledningskontorets brukarundersökning Blackebergs Gruppboende Bromma.
Företagarpanelen – Q SEPTEMBER 2011 Hallands län.
Energiledningssystem - Arbeta systematiskt och strukturerat med energi.
Vilhelmina november 2009 En lång Historia tal 90-tal 00-tal andra halvan bild-telefon telemedicin telestugor tele-commuting infrastruktur.
Grundkurs i nationalekonomi, Åbo akademi Den öppna ekonomin: en kort introduktion.
Tidsvärdets utveckling över tiden
© Synovate Ungas attityder till rökning
Mer om tidsvärden Jonas Eliasson Professor Transport systems analysis, KTH Director Centre for Transport Studies.
Beräkna en ekvation (metod 1)
Erfarenheter av ögonstyrd dator som hjälpmedel för samspel och delaktighet för barn och ungdomar med flerfunktionsnedsättning - en pågående studie.
Träningsplanering - För kondition.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever ( per klass)
Helmjölk eller pulvermjölk med högre mjölkpris?
© RESEARCH INTERNATIONAL SWEDEN ABPROJEKTNAMN / PROJEKTNUMMER 1.
Total Rapport StudentBarometern 2013
Bilens roll för människors aktiviteter och subjektiva välbefinnande Cecilia Jakobsson Bergstad Göteborgs Universitet.
Brukarundersökning individ- och familjeomsorg Resultat från pilotundersökningen hösten 2014 Sveriges Kommuner och Landsting, SKL Rådet för främjande av.
Tidsvärden – result och tolkning Maria Börjesson 27 november 2009, 1.
Novus Opinion Förvärvsarbetande i Västra Götaland och Halland om arbetstider 3 februari 2010 David Ahlin Arne Modig.
Tillgänglighet - är det dyrt?
1 Anneli Juhlin FP
Ekonomi i rådgivningen Introduktionskurs Linköping 6-7 nov 2013.
Egenskaper för punktskattning
Fråga 1: Om ledamöter i ALF- kommittén har haft personlig fördel avs kommitténs bedömning av deras ansökningar? Fråga 2: Om kvinnliga & manliga ledamöter.
Trafikundersökning Beckombergaskolan 2014
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
732G22 Grunder i statistisk metodik
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
Föreläsning 1 Procent Matematik. Olika sätt att tänka 5 % av 900? 900/100 = 9 5 ∙ 9 = 45 5% av % = 90 5% = 45.
Presentationens avskrift:

27 november 2009, 1 Datainsamlingens betydelse för tidsvärdet Maria Börjesson Centre for Transport Studies Royal Institute of Technology

27 november 2009, 2 Bakgrund När man frågar SC frågor vill man ofta att frågorna ska anpassas till respondenten och slumpas fram. Pappersenkäter funkar inte gjordes telefonintervjuer. Men det är dyrt. Nu är det ”inne” med internetenkäter.

27 november 2009, 3 Frågor inför datainsamlingen Hur skiljer sig kvaliteten på svaren mellan Internet och telefon. Är det lättare att svara på Internet än per telefon. Eller slarvar folk igenom snabbare? Vad händer med svarsfrekvensen när Internet används som rekryteringsmetod En del av befolkningen har inte tillgång till Internet eller vill inte svara på internet pga t ex ovana vid datorer. Har dessa en annan socio-ekonomisk sammansättning? Har också lägre tidsvärden? Förklaras det i så fall av socioekonomin?

27 november 2009, 4 Datainsamling: Pilot TelefonInternet Svarsfrekves53%20% Antal svarande Antal svarande med godkänd bilresa Antal obervationer Respondenter slumpovis fördelade mellan telefon- och Internet- intervju. Samtliga informerades om studien via brev. Telefon: max tre försök. Internet: påminnelse per brev efter en veckor.

27 november 2009, 5 Datainsamling: Pilot Svarsfrekvens – effekt av påminnelse.

27 november 2009, 6 Datainsamling: Huvudstudien Samtliga rekryterades per brev. Alla fick telefonpåminnelse. (Max tre försök. Om fortfarande inte nådda fick de ny inbjudan och ny mätdag.) Möjlighet att svara på telefon för svarande som inte kunde svara på internet. Svarsfrekvens59% Ursprungligt sample6000 Antal med godkänd bilresa2240 Fullständigt ifyllda enkäter telefon255 Fullständigt ifyllda enkäter internet1222

27 november 2009, 7 De svarande – pilot: små skillnader Min.1 quintileMedianMean3 quintileMax. Internet, Distance Phone, Distance Internet, Time Phone, Time Internet, Income Phone, Income Internet, Age Phone, Age SexWomanManSum Internet Phone ProfessionOtherUnemployedSelf employedParental LeaveEmployedPensionerStudentSum Internet Phone Trip purposeWorkSchoolServiceRecreationOtherBusinessSum Internet Phone

27 november 2009, 8 Större skillnader i huvudstudien Min.1 quintileMedianMean3 quintileMax. Internet, Distance Phone, Distance Internet, Time Phone, Time Internet, Income Phone, Income Internet, Age Phone, Age SexWomanManSum Internet Phone ProfessionOtherUnemployedSelf employedParental LeaveEmployedPensionerStudentSum Internet Phone Trip purposeWorkSchoolServiceRecreationOtherBusinessSum Internet Phone

27 november 2009, 9 SC experiment

27 november 2009, 10 Enkel modell Omarrangera så att alt 1 alltid är billigaste alternativet (V = bud): Anta y=1(W>V) regress y on v med normal density kernel. Samma bandwidth. Pilot Huvudstudie

27 november 2009, 11 Svarstider på telefon och internet

27 november 2009, 12 Modellresultat piloter Större slumpfel och större spriding i VTT fördelning för telefon Tidsvärdet ungefär samma.

27 november 2009, 13 Skillnader i tidsvärde Större slumpfel telefonsvaren Tidsvärdet 53 % högre på Internet. Förklaras av skillnader i socioekonomi. Hur mycket av skillnaden beror på socioekonomi? Kan internet-modellen prediktera VTT för telefon: Ja - bara 9 % överskattning (89 kr/h). Socioekonomi förklarar det mesta av skillnaden.

27 november 2009, 14 Fråga Är det värt att göra fullskalig uppföljning om modellen kan prediktera skillnaden? Nej, kanske inte. Men man måste veta socioekonomi på bortfallet. Det verkar som telefonpåminnelse är viktig.

27 november 2009, 15 Slutsatser Det är lättare att svara på Internet än per telefon. Och kanske mindre stressande. Kvalitén högre på internetsvaren. Men, när bara Internet används som rekryteringsmetod faller svarsfrekvensen. Om internet användas så bör därför telefonpåminnelse användas. En del av befolkningen har inte tillgång till Internet. Dessa har en annan socioekonomisk sammansättning. De har också lägre tidsvärden, vilket tills stor del förklaras av socioekonomin. Därför bör man använda telefon för att intervjua personer utan tillgång till internet.