27 november 2009, 1 Datainsamlingens betydelse för tidsvärdet Maria Börjesson Centre for Transport Studies Royal Institute of Technology
27 november 2009, 2 Bakgrund När man frågar SC frågor vill man ofta att frågorna ska anpassas till respondenten och slumpas fram. Pappersenkäter funkar inte gjordes telefonintervjuer. Men det är dyrt. Nu är det ”inne” med internetenkäter.
27 november 2009, 3 Frågor inför datainsamlingen Hur skiljer sig kvaliteten på svaren mellan Internet och telefon. Är det lättare att svara på Internet än per telefon. Eller slarvar folk igenom snabbare? Vad händer med svarsfrekvensen när Internet används som rekryteringsmetod En del av befolkningen har inte tillgång till Internet eller vill inte svara på internet pga t ex ovana vid datorer. Har dessa en annan socio-ekonomisk sammansättning? Har också lägre tidsvärden? Förklaras det i så fall av socioekonomin?
27 november 2009, 4 Datainsamling: Pilot TelefonInternet Svarsfrekves53%20% Antal svarande Antal svarande med godkänd bilresa Antal obervationer Respondenter slumpovis fördelade mellan telefon- och Internet- intervju. Samtliga informerades om studien via brev. Telefon: max tre försök. Internet: påminnelse per brev efter en veckor.
27 november 2009, 5 Datainsamling: Pilot Svarsfrekvens – effekt av påminnelse.
27 november 2009, 6 Datainsamling: Huvudstudien Samtliga rekryterades per brev. Alla fick telefonpåminnelse. (Max tre försök. Om fortfarande inte nådda fick de ny inbjudan och ny mätdag.) Möjlighet att svara på telefon för svarande som inte kunde svara på internet. Svarsfrekvens59% Ursprungligt sample6000 Antal med godkänd bilresa2240 Fullständigt ifyllda enkäter telefon255 Fullständigt ifyllda enkäter internet1222
27 november 2009, 7 De svarande – pilot: små skillnader Min.1 quintileMedianMean3 quintileMax. Internet, Distance Phone, Distance Internet, Time Phone, Time Internet, Income Phone, Income Internet, Age Phone, Age SexWomanManSum Internet Phone ProfessionOtherUnemployedSelf employedParental LeaveEmployedPensionerStudentSum Internet Phone Trip purposeWorkSchoolServiceRecreationOtherBusinessSum Internet Phone
27 november 2009, 8 Större skillnader i huvudstudien Min.1 quintileMedianMean3 quintileMax. Internet, Distance Phone, Distance Internet, Time Phone, Time Internet, Income Phone, Income Internet, Age Phone, Age SexWomanManSum Internet Phone ProfessionOtherUnemployedSelf employedParental LeaveEmployedPensionerStudentSum Internet Phone Trip purposeWorkSchoolServiceRecreationOtherBusinessSum Internet Phone
27 november 2009, 9 SC experiment
27 november 2009, 10 Enkel modell Omarrangera så att alt 1 alltid är billigaste alternativet (V = bud): Anta y=1(W>V) regress y on v med normal density kernel. Samma bandwidth. Pilot Huvudstudie
27 november 2009, 11 Svarstider på telefon och internet
27 november 2009, 12 Modellresultat piloter Större slumpfel och större spriding i VTT fördelning för telefon Tidsvärdet ungefär samma.
27 november 2009, 13 Skillnader i tidsvärde Större slumpfel telefonsvaren Tidsvärdet 53 % högre på Internet. Förklaras av skillnader i socioekonomi. Hur mycket av skillnaden beror på socioekonomi? Kan internet-modellen prediktera VTT för telefon: Ja - bara 9 % överskattning (89 kr/h). Socioekonomi förklarar det mesta av skillnaden.
27 november 2009, 14 Fråga Är det värt att göra fullskalig uppföljning om modellen kan prediktera skillnaden? Nej, kanske inte. Men man måste veta socioekonomi på bortfallet. Det verkar som telefonpåminnelse är viktig.
27 november 2009, 15 Slutsatser Det är lättare att svara på Internet än per telefon. Och kanske mindre stressande. Kvalitén högre på internetsvaren. Men, när bara Internet används som rekryteringsmetod faller svarsfrekvensen. Om internet användas så bör därför telefonpåminnelse användas. En del av befolkningen har inte tillgång till Internet. Dessa har en annan socioekonomisk sammansättning. De har också lägre tidsvärden, vilket tills stor del förklaras av socioekonomin. Därför bör man använda telefon för att intervjua personer utan tillgång till internet.