Marknadskommunikation och mediaval

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Presentation av resmål
Advertisements

TRÄFFA JOI Lär känna JOI communication. Vad kan vi göra för er?
- att överföra budskap, påverka, mm
COPYWRITING Det berättas att en amerikansk copywriter på väg hem från sitt arbete brukade passera en blind tiggare i parken. Tiggaren hade en kartonglåda.
Workshop: Marknadsplan 10 september 2013 Lukas Åvall
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
Kanaler och forum, hur man kan jobba med hemsidor, press och media? Kommunikation som påverkar – hur gör man? Hässleholm 18 nov 2010.
Mål och betygskriterier
Att använda sig av massmedier
Vänsterskolan Medieskolan.
MASSMEDIERNA omkring oss
Massmedia och reklam.
MARKNADSFÖRING OCH SERVICE
Kunskaper och förmågor FEK1
Intervju inför ViV-projektet.
kommunikation kommer av latinets communicatio
70 % av alla förändringsprojekt fallerar…
Projekt ”Inget Extra Liv” Motorförarnas Helnykterhetsförbund Regissör: Fredrik Davidsson Motorförarnas Helnykterhetsförbund ”Inget Extra Liv” En kampanjfilm.
Reklambudskap Varför går vi på allt?.
Det kreativa konceptets användning i rekryteringsannonser
Kommunikationsplanens delar
marknadsförarens verktygslåda
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Kap 8: Marknadsföring genom relationer
Planerad Kommunikation - att skapa och använda en kommunikationsplan
Från 4 P till relationer Med kunden i centrum.
Kommunikation OL108A.
Dagens schema: Gå igenom dagens schema
Kap 9: Kommunikationskanaler
Kap 10: Kampanjplanering
Media och reklam.
Varför reklam? Öka försäljningen
Upplägget av delkursen massmedia:
Kommunikationspsykologiska påverkansfaktorer
Propaganda.
Marknadsföring av Projekt X
Marknadsmixen – 4P Pris Plats Påverkan Produkt.
Marknadsföring av turism
Massmedia.
Efter filmen… 1) Vilka nya ord lärde du dig i filmen som handlar om reklam? 2) EPA- skriv ner och berätta för en kompis! 3) I filmen pratar man om att.
Konsten att lyssna, förstå, tala och engagera
Massmedia.
Reklam i olika medier.
I KONTAKT MED MEDIA MÅNGA LÄSER VIA NÄTET ELLER TALTIDNINGAR EN DEL LÄSTER VANLIGA TIDNINGAR INSÄNDARE I TIDNINGEN VANLIGT FRÅN HANDIKAPPRÖRELSEN NOTISER.
Kommunikation.
Olika texter du behöver känna till
BYGG VARUMÄRKE & KUNDRELATION
10:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsföringens olika fronter.
14:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Faktorer som styr medievalet Vilka vill vi nå? (målgrupp) Hur många vill vi nå? (räckvidd) När vill vi.
15:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Relationsförstärkare i mediemixen Mässor Direktmarknadsföring sales promotion Events Udda medier Sponsring.
Callcenter i fokus 2012 Bättre texter ger nöjdare kunder Hur kan kundkommunikationen förbättras och kundnöjdheten öka med bättre texter?
Shannon och Weawers kommunikationsmodell. Feedback.
Visuell Kommunikation – grafisk form Ann Lundqvist Visuell Kommunikation.
Kommunikation.
Massmedia.
Kommunikation.
Reklam.
Kommunikation.
Kommunikation.
Shannon och Weawers kommunikationsmodell.
Shannon och Weawers kommunikationsmodell.
ATT GÖRA ETT REKLAMBLAD
MASSMEDIA.
Produkt, pris, plats och påverkan
SÄLJAKTIVITETER SÄLJAKTIVITETER KAN:
Samhällskunskap år 6 Catha Glaas, Thomas Smith
Kommunikation.
Reklam eller redaktionellt budskap?
Tips & trix.
Presentationens avskrift:

Marknadskommunikation och mediaval

Kommunikation – att lyssna, förstå och övertyga Kommunikationsmodellen Sändare Budskap (Media) Störningar Mottagare Feed-back Vem…säger vad…via vilka kanaler…till vem…och med vilken effekt?

Marknadskommunikationens syfte Kunskapsmål, ökade kunskaper hos kunderna om våra produkter Attitydsmål, att skapa positiva känslor/relationer till företaget och produkten Handlingsmål, få kunden att göra något aktivt

AIDA – ett hjälpmedel vid målbestämmelse A, Attention, kunden uppmärksammar företaget/produkten I, Interest, kunden blir intresserad av min produkt D, Desire, Kunden får en känsla av att produkten och priset är bra, får ett köpkrav A, Action, kunden köper varan S,Satisfacaction, kunden är nöjd med varan och gör återköp

Hur utformas budskapet? Rubrik, ska väcka intresse nyfikenhet och sammanfatta kärnan i budskapet Texten, ska vara fängslande, fyndig och gärna rolig, utgå från kundens behov och ange fördelar med din produkt Bilden, tecknad eller fotograferad, ska fånga upp och belysa texten

Sinnesmarknadsföring Doft Ljud Synintryck Smak känsla

Att välja media/kanal Tidningar TV Utomhusreklam Direktmarknadsföring Internet Personlig försäljning SP Sponsring PR

Fyra bedömningspunkter för val av kanal Avgränsad målgrupp, selektivitet Hur stor andel av målgruppen man vill nå, räckvidd Hur ofta vill man nå målgruppen, frekvent Vilken genomslagskraft man behöver för sitt budskap, impact

Tidningar- nyheter och reklam Annonser Veckotidningar, månadstidningar Hobbytidningar, facktidningar

Utomhusreklam Når många människor Väldigt ytligt Meddelanden måste formuleras på enkelt sätt Reklambudskapet blir repeterat flera gånger

Media med action – film, TV och radio Levande och verklighetsnära Stimulerar både syn och hörsel Tekniska effekter TV reklam visas flera gånger vilket skapar repetitionseffekt Kostnad hög

DR Direktreklam är ett stort medium i Sverige Adresserad DR Oadresserad DR Inte lika offentlig som tex. annonser, vilket gör att konkurrenterna inte ser den. Kundorienterad

Webben som kommunikationsmedium En besökare på webben: Är mer aktiv än i andra medier Ofta befinner sig nära köp/handling Bearbetar budskapet under längre tid än i flera andra medier – under förutsättning att han/hon finner det intressant

Personlig försäljning Man påverkar människor muntligt Enkelt sätt att få fram sitt budskap Kan besvara frågor Dyrt att jobba med personlig försäljning Oftast vid B2B Mässor

Sales Promotion Ett sätt att stödja försäljningen och återförsäljningen. Personligt presentationsmaterial Video Föredrag Butiksmaterial Provsmakning Säljtävlingar

Public Relation På god fot med allmänheten Få sin produkt positivt omnämnd i press PR kallas för gratisreklam Pressrelease Presskonferenser

Sponsring Att gynna för att gynnas Ekonomiska bidrag Stödjer stora evenemang som syns i massmedia, event marketing Skapa positiva relationer till många målgrupper