Marknadskommunikation och mediaval
Kommunikation – att lyssna, förstå och övertyga Kommunikationsmodellen Sändare Budskap (Media) Störningar Mottagare Feed-back Vem…säger vad…via vilka kanaler…till vem…och med vilken effekt?
Marknadskommunikationens syfte Kunskapsmål, ökade kunskaper hos kunderna om våra produkter Attitydsmål, att skapa positiva känslor/relationer till företaget och produkten Handlingsmål, få kunden att göra något aktivt
AIDA – ett hjälpmedel vid målbestämmelse A, Attention, kunden uppmärksammar företaget/produkten I, Interest, kunden blir intresserad av min produkt D, Desire, Kunden får en känsla av att produkten och priset är bra, får ett köpkrav A, Action, kunden köper varan S,Satisfacaction, kunden är nöjd med varan och gör återköp
Hur utformas budskapet? Rubrik, ska väcka intresse nyfikenhet och sammanfatta kärnan i budskapet Texten, ska vara fängslande, fyndig och gärna rolig, utgå från kundens behov och ange fördelar med din produkt Bilden, tecknad eller fotograferad, ska fånga upp och belysa texten
Sinnesmarknadsföring Doft Ljud Synintryck Smak känsla
Att välja media/kanal Tidningar TV Utomhusreklam Direktmarknadsföring Internet Personlig försäljning SP Sponsring PR
Fyra bedömningspunkter för val av kanal Avgränsad målgrupp, selektivitet Hur stor andel av målgruppen man vill nå, räckvidd Hur ofta vill man nå målgruppen, frekvent Vilken genomslagskraft man behöver för sitt budskap, impact
Tidningar- nyheter och reklam Annonser Veckotidningar, månadstidningar Hobbytidningar, facktidningar
Utomhusreklam Når många människor Väldigt ytligt Meddelanden måste formuleras på enkelt sätt Reklambudskapet blir repeterat flera gånger
Media med action – film, TV och radio Levande och verklighetsnära Stimulerar både syn och hörsel Tekniska effekter TV reklam visas flera gånger vilket skapar repetitionseffekt Kostnad hög
DR Direktreklam är ett stort medium i Sverige Adresserad DR Oadresserad DR Inte lika offentlig som tex. annonser, vilket gör att konkurrenterna inte ser den. Kundorienterad
Webben som kommunikationsmedium En besökare på webben: Är mer aktiv än i andra medier Ofta befinner sig nära köp/handling Bearbetar budskapet under längre tid än i flera andra medier – under förutsättning att han/hon finner det intressant
Personlig försäljning Man påverkar människor muntligt Enkelt sätt att få fram sitt budskap Kan besvara frågor Dyrt att jobba med personlig försäljning Oftast vid B2B Mässor
Sales Promotion Ett sätt att stödja försäljningen och återförsäljningen. Personligt presentationsmaterial Video Föredrag Butiksmaterial Provsmakning Säljtävlingar
Public Relation På god fot med allmänheten Få sin produkt positivt omnämnd i press PR kallas för gratisreklam Pressrelease Presskonferenser
Sponsring Att gynna för att gynnas Ekonomiska bidrag Stödjer stora evenemang som syns i massmedia, event marketing Skapa positiva relationer till många målgrupper