Medieplanering och hur man håller beståndet aktuellt och levande

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Stadsledningskontoret Medborgarundersökning 2013 Norrmalm.
Advertisements

VADÅ UPPHOVSRÄTT?.
Att förstå anonymiteten (översättning från
Att identifiera och utveckla ledare

Nya bibliotekslagens betydelse för personer med funktionsnedsättning Niclas Lindberg, generalsekreterare SDK:s jubileumskonferens 2013 Stockholm 29 november.
Centrum för lättläst
Varför är det bra med talböcker?
SKOP Elever - Västra skolan, alla årskurser 1 Rapport till Vara kommun om Elevundersökning 2010 SKOP:s arkivnummer: S19APR10 Elever - Västra skolan, alla.
Barnspåret inom LIM-IT-projektet
Informationssökning.
Dokumentera och utvärdera IKT-resurser Céline Rocher-Hahlin.
MS Excel 2010 – Dag 2 Mahmud Al Hakim
Lärare om unga elever på nätet T Microsoft Synovate Temo: David Ahlin, Marika Lindgren Åsbrink Datum:
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Barnkonventionen Rätt att utvecklas som person
Sjukhusbiblioteken SUS
Välkommen! Cecilia Persdotter, Länsbibliotek Östergötland 1.
Att marknadsföra DAISY på barnbibliotek och i skola
Brott och utsatthet för brott Elever som snattat de senaste 12 månaderna.
Resultat från SWEA Framtidsenkät December Januari 2009 REGION ANALYS: MAME Korta version 13 april 2009 Kontakt med enkätgruppen:
V E R S I O N N R 1. 2 T A V E L I D É E R I M I L J Ö.
Redovisning av drogvaneundersökning åk 7-9 Strömsunds kommun 2010
Logga in i Fronter och klicka på:  Rum  Alla rum  Biblioteket  Projektarbetet En plats att börja på Här hittar du massor av råd och tips – följ länkarna!
Hela världen i ett bibliotek på Odengatan
1 Långt ifrån paradiset? Hur kan en bra katalog hjälpa användaren fram till rätt version av Liza Marklunds Paradiset i en djungel av nya och ständigt föränderliga.
Elkraft 7.5 hp distans: Kap. 3 Likströmsmotorn 3:1
Camilla Lundberg, Landskrona-Kävlinge-Svalövs Gymnasieförbund
LANDSTINGSDIREKTÖRENS STAB Regional utveckling BILD 1 Resultat av enkät till landstingspolitiker
Svenska WebDewey Introduktion
Sidnummer1 Svensk utgivning 2011 enligt Dewey Hur blev det? Harriet Aagaard Olof Osterman.
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Barn och Utbildning Föräldraenkät 2011 Totalt resultat förskola Svarsfrekvens hela enkäten (förskola och skola) 39 %
V E R S I O N N R 2. 0 T A V E L I D É E R I M I L J Ö.
Droger och spel 2006Gymn åk2 1 Elever som röker (dagligen eller ibland)
Droger och spel Elever som röker (dagligen eller ibland)
Svenska WebDewey Introduktion Harriet Aagaard Svenska Deweyredaktion
Gymnasieskolan år 2 Brott och utsatthet för brott 2008 BILD 1 Elever som snattat de senaste 12 månaderna.
Grundskolan år 9 Brott och utsatthet för brott 2008 BILD 1 Elever som snattat de senaste 12 månaderna.
15 x 25 meter. Skriv banenavn Skriv designet af Skriv dato MÅL sväng vänster 6 sväng höger 5 runt 7 Vänster runt hund höger runt.
Emmaboda bibliotek Emmaboda BC Emmaboda bibliotek Emmaboda BC Bjurbäckskolans bibliotek SKUTAN Bjurbäckskolans bibliotek SKUTAN Lindås bibliotek Yttre.
Fakta om undersökningen
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever ( per klass)
Läslyftet det senaste nuläget.
Grundskolan år 9 Droger och spel 2008 BILD 1 Elever som röker (dagligen eller ibland)
1 Joomla © 2009 Stefan Andersson 1. 2 MÅL 2 3 Begrepp Aktör: en användare som interagerar med webbplatsen. I diagrammet till höger finns två aktörer:
1 Elevenkäten Elevenkäten Föräldraträff 2010 Järna 30/
Färgelanda bibliotek Kvalitetssäkring Låntagarenkät.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Informationssökningsprocessen:
1(31) Ett omdiskuterat ämne. Vad är det som händer? 2.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
INFORMATIONSKOMPETENS 1
Informationssökning och källkritik
Vem som svarat på enkäten Fig 1. Män =75 år Boende Fig 2 Eget boende, ej hemtjänst Eget boende med hemtjänst.
Koha biblioteksdatasystem – ett litet initiativ Ann Lundborg.
1 Anneli Juhlin FP
Medieplanering Falköping. Övergripande mål: Ett mediebestånd som är aktuellt och anpassat efter politiska mål och lokala behov och önskemål Som ett resultat.
Riktlinjer Dokumentation Kompetens- utveckling Stödmaterial.
Gymnasieskolan år 2 Droger och spel 2008 BILD 1 Elever som röker (dagligen eller ibland)
KÄLLKRITIK & INFORMATIONSSÖKNING
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
Talböcker i olika former 6 maj 2010 Susanne Lindell, bibl:ie Uppsökande avdelningen Folkbiblioteken i Lund
Bild 1 Prognos för länets arbetsmarknad Stefan Tjb.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
1 Jan Lundström OV’s Hemsida Utbildning Ledare. 2 Jan Lundström OV’s Hemsida Standard Lagrum.
När infaller Julafton och hur ofta?
Informationssökning Källkritik. Centralt innehåll i svenska 1 Bearbetning, sammanfattning och kritisk granskning av text. Citat- och referatteknik. Grundläggande.
Presentationens avskrift:

Medieplanering och hur man håller beståndet aktuellt och levande Aleksandra Erlandsson Pedagogiska centralen Malmö

VILKA FUNKTIONER HAR ETT SKOLBIBLIOTEK? Vara en arena för lärande och upplevelse Stödja undervisningen Fungera som ett kollektivt läromedel Vara en kreativ miljö för elevernas skapandet Systematisera och marknadsföra skolans material Förmedla information, lära söka och kritisk granska Väcka läslust och nyfikenhet Fungera som ett kulturrum, ett mötesplats för ord, bild och musik

VAD ÄR ETT BRA MEDIABESTÅND? Anskaffat i enlighet med skolans inriktning, arbetssätt och mål Användbart i skolarbetet Kritiskt granskat Aktuellt Täcker alla ämnen Lockar och erbjuder till användning Rätt språknivå i facklitteraturen Elektroniska medier anpassade för barn En mediesamling, men som kan ha olika placeringar i huset

VILKA MEDIER BÖR FINNAS I ETT SKOLBIBLIOTEK? Uppslagsverk: allmänna & speciella, ordlistor och språklexikon Facklitteratur som följer skolans ämnen Skönlitteratur för lästräning, temaläsning och läsupplevelser Pedagogisk litteratur Tidningar och tidskrifter och/eller Skolans Artikelservice från Bibliotekstjänst Cd-rom med allmänna uppslagsverk och referens-databaser t.ex. Alex, Nationalencyklopedin Tillgång till databaser via Internet t.ex. egen bibliotekskatalog, Mediearkivet, Landguide, Alex on-line, Presstext, Skolurvalet Video ev. UR-program Bibliografier för att hitta teman i skönlitteratur Talböcker, ljudböcker, bok och band, DAISY

PRAKTISKA TIPS

PRAKTISKA TIPS GÖR EN MEDIEPLAN Hur ser biblioteket ut idag? Vem ska använda medier? Vilka typer av medier ska finnas? Vilken nivå ska medierna ligga på? Vilket förhållande har skolbiblioteket till andra bibliotek? Hur anskaffar vi medier? Hur gamla får böckerna bli? Vad som ska omplaceras, magasineras eller utrangeras? Vad ska skolbibliotekscentralen/folkbiblioteket komplettera med? Vad behövs göras nu? Handlingsplan för närmaste året. Hur kommer skolbiblioteket att utvecklas? Mer långsiktigt plan.

PRAKTISKA TIPS MEDIEBERÄKNING - DANMARK

PRAKTISKA TIPS MEDIEBERÄKNING – SVERIGE Grundbeståndet oavsett skolans storlek bör vara: 3000 volymer x BTJ:s genomsnittliga och aktuella mediepris f.n. ca 175 :- (290:-) Därutöver behövs 3 band/elev under en uppbyggnadsperiod av 3-4 år Därefter medel motsvarande 1 band/elev/år i nyanskaffning + kostnader för abonnemang och databaser

PRAKTISKA INKÖPSTIPS GÖR BIBLIOTEKET TILL ”ALLAS BIBLIOTEK” Ta reda på lärarnas synpunkter. Låt eleverna önska vad som ska köpas. Bilda en inköpsgrupp. Som en del av arbetet med Bokjuryn med yngre elever kan en Barnbokskatalog gå runt där barnen får kryssa för böckerna de vill ha i biblioteket.

PRAKTISKA INKÖPSTIPS TÄNK I TEMA Beställ hellre mycket inom ett fackområde än lite av varje. BTJ:s katalog Temaläsning för barn och ungdom

PRAKTISKA INKÖPSTIPS HÅLL KOLL PÅ UTBUDET BTJ:s vandringsutställningar och bokprat Sambindningslistor och mediakataloger on-line Barnbokens dag anordnad av Svenska Bokhandelsmedhjälpareföreningen - BMF Bok- och biblioteksmässan

PRAKTISKA TIPS BESTÄLL BIBLIOTEKSINBUNDET I längden tjänar man oftast på att köpa de något dyrare BTJ-banden, som är mer hållbara och dessutom är utrustade. Använd tiden i biblioteket pedagogiskt! Ska böckerna bara användas under en kortare tid, kan man kanske nöja sig med pocket från bokhandeln eller förlaget En bok för alla.

PRAKTISKA INKÖPSTIPS FÖRLAG SPECIALISERADE PÅ LÄTTLÄST Hegas – www.hegas.se Opal – www.opal.se LL-förlaget – www.llstiftelsen.se

PRAKTISKA INKÖPSTIPS BOKHANDLAR MED ENGELSKA BÖCKER Utbildningsstaden/Teachers’ Bookshop – www.utbildningsstaden.se English Book Centre – www.englishbookcentre.se

PRAKTISKA INKÖPSTIPS LITTERATUR PÅ INVANDRARSPRÅK Kulturrådets katalog Barn- och ungdomsböcker på andra språk än svenska Aagots Bogimport i Köpenhamn – skön- och facklitteratur på 25 språk för barn och vuxna

PRAKTISKA INKÖPSTIPS TÄNK PÅ VISNINGSRÄTTIGHETER Privat bruk Hyrrättigheter Institutionella rättigheter Skolor Folkbibliotek AV-centraler

HUR HÅLLER VI SKOLBIBLIOTEKET AKTUELLT? Skolbiblioteket måste utvecklas hela tiden Material skall köpas kontinuerligt Beståndet måste vara uppdaterat och anpassat till skolarbetet Översyn av beståndet – A & Ö!

VARFÖR GÖR VI EN BESTÅNDSÖVERSYN… För att öka attraktionen För att öka tillgängligheten För att ha en aktuell mediesamling För att rensa bort material med inaktuella och t.o.m. felaktiga uppgifter För att hålla en bra kvalité på mediebeståndet

… OCH VARFÖR GÖR VI INTE DET? Har inte tid Är rädda för att göra något fel Känner motviljan att ta bort något från beståndet

URVALSKRITERIER VID BESTÅNDSÖVERSYNEN Fysisk kondition Aktualitet Antalet exemplar Efterfrågan baserad på utlåningsstatistiken Utrymmen

URVALSKRITERIER VID BESTÅNDSÖVERSYN FYSISK KONDITION Trasiga Smutsiga Dålig inbundna Slarvig hanterade Sönderlästa

URVALSKRITERIER VID BESTÅNDSÖVERSYN AKTUALITET Aktuella uppgifter saknas (t.ex. böcker om geografi och samhällskunskap, politik, naturvetenskap, datafrågor m.m.) Innehåller föråldrade anvisningar, upplysningar, lagar, statistiska uppgifter, tabeller av olika slag Innehåller föråldrade synpunkter i t.ex. historia

URVALSKRITERIER VID BESTÅNDSÖVERSYN ANTALET EXEMPLAR Tidigare omtalad titel som har köpts i flera exemplar Gruppuppsättningar som inte används länge ”Modeämne” eller författare Gamla upplagor ersatta med nya

URVALSKRITERIER VID BESTÅNDSÖVERSYN EFTERFRÅGAN Materialet har varit utlånat vid få tillfällen Materialet har inte blivit utlånat under den senaste tiden

URVALSKRITERIER VID BESTÅNDSÖVERSYN UTRYMMEN Hyllplanen har ingen ”luft” Dåliga exponeringsmöjligheter Bokhyllorna ser ut som lagerhyllor

HUR MYCKET SKALL GALLRAS? Lika mycket som köps in (färdigväxta bibliotek) Hårdare gallring om den inte görs kontinuerligt Det bör finnas 15-20% luft på hyllorna

VAD KAN VI GÖRA MED UTGALLRAD MATERIAL? Magasinera Fråga kollegor om någon behöver materialet till ett praktiskt arbete Sälj i samband med skolans olika aktiviteter Erbjuda barnen som hjälper i biblioteket Fråga barnbibliotekarie om folkbiblioteket behöver något extra exemplar Samla böcker till en bildbank Slänga

Lycka till!

Bemanna skolbiblioteken! www.skolbiblioteksgruppen.se

Litteraturlista Ekström, Anette: Skolbibliotek för lärande! Idéer och tips för dig som ska bygga upp eller utveckla verksamheten.- Lund: BTJ, 2003 www.btj.se/skolan 2. Höglund, Anna-Lena, Klingberg, Ch Christer: Strategisk medieplanering för folkbibliotek.- [u.o.]: Janus, 2001 3. Lykke larsen, Hans: Indretning af skolbiblioteker – fra skolebibliotek til paedagogisk servicecenter.- Bjert: Bibliodan, 1997 4. Tumregler för skolbibliotek! www.skolbibliotek.se/ost/tumregler.htm