Transportforum 2004-01-14 1 B-WIM VÄGNING AV TUNGA AXLAR I FART. ETT PROJEKT FÖR ATT UNDERSÖKA BELASTNINGARNA PÅ VÄGNÄTET. Arne Lindeberg, ITS-sektionen.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Utdrag ur grundkurs Vägmarkering
Advertisements

Lars Henriksen Lars Norén Anders Svendsen Jonas Nilsson Althèn
Nätverks-RTK, Västsverige
Vetenskaplig studie av det alkoholpreventiva
Kvalitetskontroll av Kopparaccess med bredbandstjänster
Novus Allmänheten om regional identitet i Dalarna (Del B)
Fjärrvärmepriset i Kopparstaden, Falun
Stadsingenjörsdagarna i Göteborg 2007
Novus Allmänheten om regional identitet i Dalarna (Del A) November Peter Blid Helena Björck Ida af Robson 2064.
Mårten Lagergren Gysinge 5 oktober 2011
Fokusspår 5: Lokala resultat av den nationella föräldrastödssatsningen – erfarenheter från tre projekt i Västra Götalands län Från ord till handling -
Danielson & Co1 Principerna i bilaga Grundprinciperna i bilaga 13 om regionalt beslutande över den regionala trafiken och lokalt beslutande.
Välkommen till presentationen av TungTransport Postadress: Telefon: E-post:Webb: Evagatan Malmö
Att söka till högskolan
Driftoptimering av värmepumpssystem
1 Tillämpning av Koden Innehåll •Undersökningens metod och uppläggning, inkl. bolagsurval •Sammanfattning •Genomgång av svar på fokusfrågor.
1 Trafiksäkerhetsrevisionen – en hjälp till självhjälp Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan.
Regionalt flexibelt lärande inom vuxenutbildningen i Göteborgsregionen
HGH Bakgrund SMC – Vägverket Handlingsplan MC på väg FEMA (Federation of European Motorcyclists Associations)
Hygro-thermal stability of composite materials for radio telescopes
1 Hur sårbart är vägnätet för utbredda avbrott? Erik Jenelius Avd. för transport- och lokaliseringsanalys Inst. för transporter och samhällsekonomi KTH.
Hälsoekonomi FörhållningssättMetoder James Lancaster Hälsoekonomi och införande av nya metoder i hälso- och sjukvården.
Att ta tempen på den unga målgruppen
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
Plug In - europeisk satsning för enskilda framgångar.
Träffpunkter för äldre i Gävle, Söderhamn och Hudiksvall
1 Sårbarhetsanalys av vägtransportnätverk Erik Jenelius Avd. för transport- och lokaliseringsanalys, KTH VTI Transportforum, Linköping, januari 2007.
Nationella riktlinjerna för missbruks- och beroendevården
Räta Linjen och Räta Linjen Gruppen
Georgia Destouni, Klas Persson, Jerker Jarsjö
För- och nackdelar med bildbehandling för analys av effekten av en trafiksäkerhetsåtgärd Lars LedenLuleå tekniska universitet VTT, Finland Mikko RäsänenVTT,
Effektstyrning® av IT Vad är det? Varför då? Hur gör man?
Samverkan inom socialförsäkringen Rapport
1 Sårbarhetsanalyser av vägnät Erik Jenelius Transport- och lokaliseringsanalys, KTH Referensgruppsmöte 28 juni 2006.
Seminarium inför revidering av mobil LRIC  Agenda  Bakgrund och syfte - varför revidera mobil LRIC?  Hur revidera mobil LRIC?  Parallella.
Tomas Winnerholt Sektionen för vägteknik Samhäll och Trafik Vägverket, Borlänge
Att upptäcka matematiken med symbolhanterande räknare biennetten 2005 Patrik Erixon.
Julius projektet1 Agenda Julius Kort bakgrundbeskrivning av projektet Översikt av genomförda aktiviteter Visning av resultat och demo Planer.
Matlagning i hemmet.
Köpmansgatan / lv 115 Förankring i läroplanen Utifrån det centrala innehållet för; Samhällskunskap -Individers och gruppers möjligheter att påverka.
Från idé till projektplan
Kartläggning av Valberedningar tillsatta under Maj 2009.
Mervärden och aha-upplevelser
Planbesked Möjlighet för enskilda Öka förutsägbarheten
NETinfo Samordnat IT-stöd Lunds universitet Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders Sjöö, bitr. PL.
1 Tomas Winnerholt Transportforum 2004 B-WIM Mätningar 2002 – 2003 Resultat Vilka konsekvenser kan våra mätningar ge?
Program informationsmöte 4 dec  Genomgång utlysningstext  Ansökningsmallen  Övrig information.
Mary-Ann Hopkins 1 Monica Sandorf Mary-Ann (Mia) Hopkins Eva Jungmark Göteborgsregionen.
Hur arbetar Västra Götaland med uppföljning och utvärdering Presentation inom lärprojektet uppföljning av regional tillväxt (Reglab) Göteborg 12 april.
B-WIM Analys Tomas Winnerholt KU / Vägavdelningen Tomas Winnerholt KU/VÄG –PMS Objekt, ATB VÄG, FoU, Dimensionering Analysprogram Metodbeskrivning.
Benny Ersson VM Vägning av tunga fordon med Siwim. Resultat från
Position Stockholm-Mälaren
Nya hastighetsgränser I tätort – uppföljning Referensgruppsmöte Nya hastighetsgränser i tätort – uppföljning Beställare:
Förstudie Spårväg syd
HÖJDMÄTNING MED GPS Mikael Lilje Lantmäteriet
Föreläsning 7 Fysikexperiment 5p Poissonfördelningen Poissonfördelningen är en sannolikhetsfördelning för diskreta variabler som är mycket.
Kemins karaktär och arbetssätt Hur skaffar vi oss kunskaper om verkligheten? Att baka bröd Hur beskrivs ett brödbak?
Ekonomiska förväntningar. Om undersökningen Syfte Att undersöka hur nuläget i ekonomin påverkat arbetstagarnas förväntningar på ekonomin och löneutvecklingen.
1 Sårbarhetsanalyser av vägnät Referensgruppsmöte 13 maj 2008.
Förväntningar på Stockholmsregionens ekonomiska tillväxt April 2004 Fastighetsägarna.
Examensarbete 2017.
WP6D Lastbilsparkeringar med ITS
Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn
Hållbar framtid Hopp och framtidstro Avdelning: År:
Sunderbyn Europas modernaste sjukhus
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet Mall där allt underlag finns i denna presentation Datum 2018-XX-XX.
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet mall kortversion – underlag i annat underlag Datum 2018-XX-XX.
Projektets namn | Företagets namn | Presentatör
Nyheter i modellsystemet Rapsdagen
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Presentationens avskrift:

Transportforum B-WIM VÄGNING AV TUNGA AXLAR I FART. ETT PROJEKT FÖR ATT UNDERSÖKA BELASTNINGARNA PÅ VÄGNÄTET. Arne Lindeberg, ITS-sektionen

Transportforum VARFÖR? Framtida underhållsbehov? Ekonomiskt utrymme? Val av underhållsstrategi. Den tunga trafiken svarar för en mycket stor del av nedbrytningen av det belagda vägnätet. God kunskap om trafikflöden och andel tung trafik. Dålig kunskap om vikter (axellaster) Kraftig ökning av tung trafik. Överlaster?

Transportforum HISTORIK Försök på 80-talet med vägning av fordon i fart. Vågstationer vid fasta trafikmätningsplatser. Försöken avbröts pga att tekniska problem. Erfarenheter från europeiska wim-försök. Bridge-WIM intressant möjlighet. Demonstration på bro utanför Falun. Prov vid Kyrkdal BWIM-projektet

Transportforum SiWIM-SYSTEM Upp till 16 töjningsgivare Axeldetektorer för fordons- klassifikation och hastighet Datainsamling på plats Övervakning via telefon

Transportforum SiWIM-SYSTEM

Transportforum UTDATA

Transportforum HYPOTESER Vad kan vi på sikt uppnå med: Enbart riktade studier Kontinuerliga mätningar och stickprovsförfarande Vad kan vi uppnå genom: Projektet

Transportforum RIKTADE STUDIER Laster på intressanta platser/sträckor Storleksordning på avvikelser från generella antaganden utifrån andel tung trafik. Olika lastfall Storleksordning av överlaster Koppling mellan last och deformation på provsträckor Genom stickprov eventuellt möjligt att generalisera till olika vägnät

Transportforum PROJEKTET Verifiera att utrustning och mätmetod kan ge tillräcklig noggrannhet Få en uppfattning om: –Verkliga bruttovikter och axellaster –Överlaster Utreda möjligheterna att generalisera mätresultat till vägnät Förutsättningar för mätstrategi

Transportforum RESULTAT Vi har ett betydande problem med överlaster både vad avser bruttovikt och axellaster. Även utan överlaster kan de faktiska lasterna uttryckt i antal standardaxlar per fordon (den s k B-faktorn) variera mer än vad vi tidigare antagit. Nedbrytningseffekten av överlastade fordon kan variera eftersom B-faktorn och överlastfrekvensen inte samvarierar. Förekomsten av riktigt stora bruttovikter, mer än 75 ton, är sällsynt. Hastigheten hos den tunga trafiken är relativt hög. Mätmetoden ger en för syftet tillfredsställande noggrannhet

Transportforum SLUTSATSER Vi har ett betydande problem med överlaster. Den tillståndsbild vi fått genom projektet bör följas upp. Vi behöver öka vår kunskap om de faktiska lasterna på vägnätet. Vi har tillgång till en mätmetod som med tillräcklig noggrannhet gör det möjligt att få en tillståndsbild från olika mätplatser. Metoden lämpar sig bäst för tillfälliga installationer under kortare perioder. Metod och mätsystem ger goda resultat men fältarbete och analys är arbetskrävande. Mätsystemet har fortfarande en del ”barnsjukdomar”.

Transportforum FORTSÄTTNING (ej beslutad) Baseras på anskaffad utrustning. Projektform. Projekttid 4 år. Samtliga regioner. Bygga upp kompetens. Tillgänglig mätkapacitet fördelas på tre huvudsyften: –Nationellt kontrollprogram avseende överlaster –Regionalt informationsbehov –Utveckling