Samhällsvetenskapliga metoder Observationer: iakttagande eller deltag-ande, ev dolda. Intervjuer: med öppna eller slutna frågor. Och äntligen: Enkäter!
Vilken grupp ska undersökas? Hela gruppen kallas population, t ex hela Sveriges befolkning, alla AIK:are, samtliga elever på UBG. Gör ett urval – en sampel – som får representera hela populationen. Är svårt att vara korrekt representativ. Resultatet kan vara skevt, ha bias.
Gör ett bra urval av respondenter Kan vara slumpmässigt, t ex var tionde på en lista eller de som råkar finnas på plats. Kan vara representativt, d v s att man avsiktligt väljer ut samma ålder, kön, yrke osv som hela populationen har. Kan ha s k snöbollsurval, d v s att man hittar en lämplig respondent som sen får välja övriga personer.
Ofta problem med bortfall Det är alltid några som inte svarar – ett bortfall. Är problem eftersom vissa personer faller bort oftare än andra, vilket ger vinklade svar. Ex 1: Tycker du om att gå i skolan? Skolkare är frånvarande, vilket gör att svaren blir mer positiva än de borde. Ex 2: Har du använt droger under den senaste månaden? Missbrukare är svåra att nå, vilket gör att svaren blir mer negativa än de borde.
Hur få folk att vilja svara? Ha följebrev som informerar om syftet. Utlova anonymitet. Ge någon belöning, t ex pengar, en trisslott, en godisbit. Riktiga/proffsiga enkäter brukar vilja ha drygt 1000 respondenter. Ger högre tillförlitlighet (extern validitet) Frågar ofta efter kön/ålder för jämförelser.
Bra frågor – och dåliga… Ex 1: Dricker du mycket? Vatten eller sprit? Så du blir berusad eller som nattvard i kyrkan? Vad menar respondenten med mycket? Är det i liter eller i antal tillfällen? Förbättring: Hur ofta dricker du alkohol så du blir berusad? Markera det alternativ som stämmer bäst. □En gång i veckan □En gång i månaden
Bra frågor – och dåliga… Ex 2: Hur nöjd är du med lön och arbetskamrater? Fråga inte två saker i samma fråga. Förbättring: Hur nöjd är du med din lön? Markera det alternativ som stämmer bäst. □ Inte alls nöjd □ ganska missnöjd □ ganska nöjd □ Helt nöjd
Fråga inte utan påstå istället Är vanligt med påståenden som ska markeras i en likert-skala. Ex 3: Efter den här kursen är jag redo att döma efter den nya offsideregeln i hockey. Håller inte med Håller med till viss del Håller med till stor del Håller med helt och hållet □ □ □ □ Fyra rutor ger tydliga skillnader. Tio rutor ger mer detaljerad information.
Välj mellan öppna och slutna frågor Formulera sig fritt vid öppna frågor. Välja mellan färdiga svar i slutna frågor. Ibland bra att kombinera, t ex: Vilket lag är bäst i Stockholm? □ AIK □ Djurgården □ Hammarby □ Eget alternativ: ……………………
Nu blir det prov! Har ni lärt er något om enkäter? Markera det alternativ som stämmer bäst. □ Vadå lärt? Jag är i skolan för att träffa kompisar. □ Jag har ingen penna. □ Jag känner mig kränkt av oförberedda prov. Vad är numret till BRIS?
Undersökningsenkät Till eleverna i klass Sp3a för att se vanor och attityder om alkohol bland Sveriges ungdomar. Hur gammal är du? ........................................ 1. När drack du alkohol första gången? □ 14 år □ 15 år □ 16 år 2. Hur ofta och mycket alkohol dricker du? Svar: ............................................................... 3. I vilket sammanhang dricker du alkohol? □ Till maten □ För att bli berusad □ Tycker det är gott 4. Hur bra är det med Systembolaget som hindrar folks rätt att köpa alkohol? □ Bra □ Dåligt 5. Din lillasyster ber dig att fixa vin. Vad gör du? □ Mitt bästa □ Aldrig □ Har bara bröder Tack för hjälpen!