Experiment Som forsknings-, design- och utvärderingsmetod.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Seminarieboken Kapitel 4 – Metodmedvetenhet
Advertisements

Inferens om en population Sid
Naturvetenskap.
Utifrån entreprenöriellt lärande
Patientenkät sommaren -13
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Utvärdering av projekt
Hej hypotestest!. Bakgrund  Signifikansanalys  Signifikansprövning  Signifikanstest  Hypotesprövning  Hypotestest Kärt barn har många namn Inblandade:
Den gula tråden Emil Tyberg Adjunkt i engelska.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Mål och betygskriterier
Utvärdering, varför då? hur då?
- Konsten att ge feed-back
Språkteknologisk forskning och utveckling (HT 2007)
Som man frågar får man svar. Vad är intressant? Varför?
Kurstillfälle 5 och 6 i MFM310
Möjligheter till arbete med hjälp av kognitivt stöd ?
observation förutsägelser experiment förenklingar.
Bedömningsmodell Mål för examensarbete Värderingsdimensioner Bedömningar Mål för examen.
Statsvetenskap 3, statsvetenskapliga metoder
Introduktion fallstudie ATHF01 Ht Gatradhus i Landskrona, Elding och Oscarson.
Vetenskaplighet En gissning blir inte vetenskap för att den råkar visa sig vara sann. Vetenskap handlar om att ge tillräckligt goda /rimliga skäl för att.
Mål- och resultatstyrning
Del 1: Naturvetenskap s. 6-7
Språkteknologiska metoder Språkteknologisk forskning och utveckling (HT 2006)
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
Ett naturvetenskapligt arbetssätt
Om kunskap som förmedlas genom ord
Kvantitativ strategi viktiga begrepp 1
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Experimentell utvärdering Språkteknologisk forskning och utveckling (HT 2006)
Specialpedagogiken i matematiken med inslag av appar
Hur gör man en debattartikel?
Att arbeta vetenskapligt
Håkan Jönson Socialhögskolan i Lund
Statsvetenskap 3, Statsvetenskapliga metoder
Samhällsvetenskapliga metoder
En mycket vanlig frågeställning gäller om två storheter har ett samband eller inte, många gånger är det helt klart: y x För en mätserie som denna är det.
MDI och användbarhet Måndagen den 27/3 Design och utvärdering, 5 poäng.
Statsvetenskap 3, statsvetenskapliga metoder
Bedömning O Bedöma = åsätta någon ett visst värde
Design & Utvärdering, 5 poäng Designern Torsdagen den 23/3 Informatik A.3.
FRAMGÅNGSRIKA INTERVJUER
Helena Lindgren 1 MDI – fördjupningskurs (D – nivå) Kursens mål ge teoretisk fördjupning i ämnet människa-dator interaktion, ge kunskap om metoder.
Sannolikhet Stickprov Fördelningar
Perception och motorik Perception och MDI Modeller Konkreta resultat Generella slutsatser Att läsa: Kapitel 2 & 3 i Carroll.
Mentala modeller Vad syftar vi på mer specifikt? 6 idéer kring mentala modeller Fruktbara ansatser för framtiden Att läsa: Kapitel 6 i kursboken.
Perception och motorik
Design & Utvärdering, 5 poäng Metoder & Tekniker ”Character of Things” Fredag den 24/3 Informatik A.3.
Vimmerby Magnus Klofsten Generella framgångsfaktorer i kluster.
732G22 Grunder i statistisk metodik
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Formellt, skarpt och snyggt
Om problem och syften Jonas Gustafsson Lärarhögskolan i Stockholm.
Helena Lindgren 1 MDI – fördjupningskurs (D – nivå) Kursens mål ge teoretisk fördjupning i ämnet människa-dator interaktion, ge kunskap om metoder.
Validitet.
fokusgrupper En Kvalitativ datainsamlingsmetod Karina Kight
Krav på vetenskaplig tolkning
Anpassning av Europarådets språkliga referensnivåer för omsorgsarbete En lärande arbetsplats.
VETENSKAPLIGT SKRIVANDE SSA 220/230 MAGISTER/MASTERUPPSATS I SVENSKA SOM ANDRASPRÅK JULIA PRENTICE.
Statistisk hypotesprövning. Test av hypoteser Ofta när man gör undersökningar så vill man ha svar på olika frågor (s.k. hypoteser). T.ex. Stämmer en spelares.
UTVÄRDERING OCH KVALITET Metod för utvärderingen viktig för utvärderingens status. En utvärdering utifrån ett vetenskapligt arbetssätt ger andra möjlighet.
Specialpedagogik Ht 12. Introduktion 7 sept kl , 12:131 Erfarenhetsutbyte/diskussion och information inför ventileringen 5 december kl ,
1 UNDERSÖKNINGSMETODIK Ett gemensamt syfte för alla undersökningar är att få ökad kunskap om ett visst problemområde Statistiska undersökningar kan vara.
Daniel Nylén, Institutionen för Informatik Design 1.
STATISTISK METODIK 1. INLEDNING / VAD ÄR STATISTIK? 2. UNDERSÖKNINGSMETODIK 3. DESKRIPTION 4. SAMBAND.
UPPSATSPLAN HUR GÖR MAN EN SÅDAN?. UPPSATSPLAN Nytt steg i processen, PM godkänt PM är början på planen Handledartilldelning Samarbete med handledare.
Design & Utvärdering, 5 poäng
Innehåll i dagen Mata in Ubåtar i Net-klient Redigera inmatningar
Presentationens avskrift:

Experiment Som forsknings-, design- och utvärderingsmetod

Introduktion • Experiment som forsknings-, design- och utvärderingsmetod • Population, urval, operationalisering, reliabilitet, validitet • Experiment, teori och design inom MDI - kommentar till artikeln av Landauer • Exempel på ett experiment rörande informationsvisualisering

Forskning vs design • Forskning - syftar till att beskriva, förklara eller förstå olika fenomen - närma sig sanning om det existerande - främst deskriptiv - metoden som kvalitetsgarant • Design - syftar till förändring och skapande av det icke-existerande - normativ - bland annat experimentet som kvalitetsgarant...

Kvantitativ vs kvalitativ -metod Kvantitativa metoder - Precision - Bredd - Systematik och struktur - Det gemensamma - Avstånd till studieobjekt - Beskrivning och förklaring - Åskådare och/eller manipulator - Jag-det relation till studieobjektet Kvalitativa metoder - Följsamhet - Djup - Osystematik och ostruktur - Det säregna och unika - Närhet till studieobjekt - Sammanhang och strukturer - Beskrivning och förståelse - Deltagare eller aktör - Jag-du relation

Kvantitativ metod och experiment Kännetecknande drag • Formaliserade och strukturerade - strävar efter högre kontroll från forskarens sida - visst avstånd från informationskällan/källorna - statistiska mätmetoder viktiga vid dataanalys - kontroll och tvärsnittsbild • Operationalisering - kvantifierbara och mätbara aspekter

Population och urval • Ett experiment syftar till att säga något om en population baserat på observationer av ett urval • Hur kan vi veta att urvalet är representativt? - Fullständig representativitet kräver att urvalet är detsamma som hela populationen (orealistiskt) - Urvalstekniker kan hjälpa oss att finna mer eller mindre representativa stickprov

Urval 1. Slumpmässigt urval Baserat på sannolikheten för att vilken enhet som helst ska vara känd Representativt urval för en population 2. Teoretisk sampling Val av enheter som man tror har mest kunskaper inom området för undersökningen 3. Urval genom självselektion Enheterna själva får ta initiativ att vara med jfr, en tidning som uppmanar sina läsare att tycka till 4. Tillfällighetsurval Väljer enheter som är enkla och lätta att få tillgång till

Hypotesprövning • Kvantitativa studier bygger på hypotesprövning i stor utsträckning • Hypotetisk-deduktiv teoribildning Ur en teori genereras en hypotes som testas empiriskt • Exempel Teori – deltagande systemutveckling Hypotes – användare upplever högre kvalitet i informationssystem som de själva medverkat till Empirisk testning – forskaren ställer ett antal frågor om upplevd kvalitet till ett slumpmässigt, representativt urval användare ur en viss population

Hypotesformulering • Experimenthypotes – en förutsägelse om vilken effekt en viss behandling kommer att orsaka ”De som använder piltangenterna kommer att förflytta sig snabbare än de som använder mus och pekdon” • Nollhypotes- specifik variant av experimenthypotes – en förutsägelse om att behandlingen inte har någon effekt ” De som använder piltangenter kommer inte att navigera snabbare än de som använder mus och pekdon”

Reliabilitet • Reliabilitet avser mätresultatens pålitlighet - ger upprepade mätningar samma resultat - kan vara slumpmässiga och systematiska • Möjliga orsaker till låg reliabilitet - Observatörer - Deltagare - Mätinstrument, utrustning

Validitet Tre typer: • Definitionsmässig validitet - mäter vi vad vi avser att mäta - är operationaliseringen fruktbar • Intern validitet - den utsträckning som experimentet visar att behandlingen haft effekt på urvalets experimentgrupp • Extern validitet - den utsträckning som resultaten är möjliga att generalisera från urvalet till populationen

Experiment, teori och design inom MDI Färger? Olika vyer? Hjälp- funktioner? Text eller grafik? Standards? Ljud? Designbeslut om gränssnitt

kompletterande synsätt Tre alternativa och kompletterande synsätt 1. Upprepade experiment är ett led i att formulera generella teorier och lagar 2. Teorier och lagar tillämpas för att informera design av det specifika 3. Experiment används för att (formativt) utvärdera specifika designalternativ

Fitts lag Uttrycker den tid (T) det tar att träffa ett mål med en markör som en funktion av: målets storlek (S) avståndet från startpunkt till mål (D) (T=k1+k2log(D/S)) S D

Hick’s lag Uttrycker den tid (T) det tar att välja ett av flera alternativ som en funktion av antalet alternativ Tid (T) Antal alternativ (A) 1 2 3 4

The Power Law of Practice • Förutsäger den tid det tar att utföra en uppgift som en funktion av antalet försök • Övning ger färdighet • En van användare förbättrar sig mindre och mindre • En ovan användare förbättrar sig markant i relation till antalet försök

Landauers argument mot teoridriven design De flesta användbara teorier är omöjliga!! - Bredd & precision --- svårt... Begränsade och av ringa betydelse - The keystroke level model Vissa teorier har vunnit erkännande och har därför viss betydelse Empiriska experiment däremot må vara specifika men ger större genomslagskraft.

Ett alternativ: Experiment- och utvärderingsdriven design Iteration--analys, revision Kontinuerliga experiment mot användarna Systematiska observationer Formativa utvärderingar av prototyper

om informationsvisualisering Exempel på experiment om informationsvisualisering “Information visualization” Comparing the use of a traditional and an advanced visualization technique Daniel Skog Department of Informatics Umeå University

Jämförande experiment Traditionell teknik; kartor, ritningar, symbler, etc. Avancerad teknik; multimedia, VR, etc. Frågeställningar: På vilket sätt skiljer sig avancerad gestaltningsteknik från traditionella tekniker? Hur kommunicerar avancerad gestaltningsteknik information? Vilka är konsekvenserna av att utnyttja avancerad gestaltningsteknik?

Experimentet Ett hus beskrevs med hjälp av en traditionell gestaltningsteknik och med hjälp av en avancerad gestaltningsteknik. De använde ritningar för att representera den traditionella tekniken och en VR-modell för att representera den avancerade tekniken. VR-modellen Ritningen

• Språk • Estetik • Rumsuppfattning • Funktionalitet

Språk VR-gruppen beskrev huset med ett rikt, uttrycksfullt språk och med grafiska beskrivningar Ex: “liten mysig stuga”, “trevlig design men alltför stelt” Ritningsgruppen fokuserade på planeringen av huset och beskrev rummens fördelning och storlek. Ex: “dåligt planerad”, “köket var beläget rakt fram”

Estetik VR-gruppen visade en större förmåga att se huset ur ett estetiskt perspektiv. Ex: Någon nämnde att huset hade ett ”lustigt tak”, “en trivsam och trevlig veranda” och ”fina pillars” etc. Ritningsgruppen hade inga kommentarer beträffande husets utformning och/eller estetik.

Rumsuppfattning Originalritningen av En skiss gjord av huset VR-gruppen Originalritningen av huset En skiss gjord av ritningsgruppen

Slutsatser Den virtuella representationen (VR-modellen) kan upplevas och ritningen endast betraktas. Deltagarna i VR-gruppen hade en stark känsla av att “faktiskt” varit i huset, erfarit huset. De starka intrycken och känslorna som VR-modellen skapade verkar distrahera användaren och ge en ofullständig och felaktig rumsuppfattning och en bristfällig förståelse av husets funktioner VR-modellen kommunicerade en känsla av närvaro i huset, och ritningen erbjöd en bättre översikt och bild över huset.

Det började med en idé...