Likabehandlingsplanen klar – vad händer nu? n Genomgång med elever på lektionstid n Rastvaktsschema upprättas lagvis n Regelbunden kartläggning av trygghet.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
Advertisements

Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
BRUK En introduktion.
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
Kvalitet och inflytande i förskolan och skolan
SKOL- OCH BARNOMSORGSFÖRVALTNINGEN Stephan Rapp, Skolinspektionens dag Lund 22 nov 2010 ”Vi ska klara alla barn och elever”
Redovisning av uppdrag ang
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Vuxenutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008, antagen.
Systematiskt kvalitetsarbete
Dagordning föräldraråd 2/6
Nordhemsskolan - Åk Göteborgs Stad
Sandeklevsskolan - Åk Göteborgs Stad
Skårsskolan - Åk Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Bläseboskolan - Åk Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Trollängsskolan - Åk Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Trulsegårdsskolan - Åk Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar.
Sannaskolan år F-9 - Åk Göteborgs Stad
Utmarksskolan - Åk Göteborgs Stad
Skälltorpsskolan - Åk Göteborgs Stad
Torpaskolan - Åk Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Vättleskolan - Åk Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Utbynässkolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Angered - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Majorna-Linné - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Lundby - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar skolan.
Gunnestorpsskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar.
Gunnilseskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad
Hovåsskolan - Åk Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Glöstorpsskolan Åk Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar.
Kärralundsskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Gunnestorpsskolan - Åk Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar.
Lilla Trulsegården - Åk F-3 - Göteborgs Stad
Nytorpsskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Bergsgårdsskolan - Åk Göteborgs Stad
Gamlestadsskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad
Toleredsskolan - Åk Göteborgs Stad
Torslandaskolan F-5 - Åk Göteborgs Stad
Svartedalsskolan - Åk Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Västra Hisingen - Åk 4-9- Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Lundby - Åk 4-9- Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar skolan.
Kvalitetsredovisning 1 ÖSTERÄNGENS REKTORSENHET. kvalitetsredovisning 2.
Läroplansträff Välkomna. Program för förmiddagen 8.30 Uppföljning av lektioner som planerades förra gången. Berätta för varandra gruppvis om.
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Annedalsskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad
Bläseboskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Högsboskolan, G-verksamheten - Åk Göteborgs Stad.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Barns rätt till en trygg skola
Jakobsgårdskolan ansvar - kunskap - självkänsla - framtid Lokal arbetsplan Prioriterade mål under året! Pedagogik i klassrummet För att uppnå.
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Ett verktyg för systematiskt kvalitetsarbete
1 Förordning 1997:702 Vem? Varje kommun, kommunal förskola, fritidshem, skola Kommun: skolformerna, förskoleverksamhet, skolbarnsomsorg Andra huvudmäns.
Kvalitetsarbete i korthet – varför, vad och hur?
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Östra Göteborg - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Skärpta krav i SKOLLAGEN fr o m ht-11 Skollagen kap 6 Skyldighet att anmäla, utreda och vidta åtgärder mot kränkande behandling.
Kvalitetsredovisning Resultat för gymnasieskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Kvalitet i förskola, skola, vuxen- utbildning och skolbarnsomsorg Statens utgångspunkter –Elevernas utveckling mot nationella mål i centrum –Nationell.
Kalvhagskolan - Åk F-3 - Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
I Gymnasieförvaltningen Mölndals stad I I Kvalitetsredovisningar i dagsläget Ett led i den.
Utvärderingssamarbetet inom VÅGA VISA Danderyd, Ekerö, Nacka, Salem, Sollentuna, Tyresö, Upplands Väsby och Värmdö Kundundersökningen omfattar fler kommuner.
Källängsråd Föregående protokoll bordlagd punkt Säkra skolvägar 2. Övriga frågor PRAO 3. Skolans verksamhet Brukarenkäten Utvärdering likabehandlingsplan.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Presentationens avskrift:

Likabehandlingsplanen klar – vad händer nu? n Genomgång med elever på lektionstid n Rastvaktsschema upprättas lagvis n Regelbunden kartläggning av trygghet och trivsel 2ggr/termin (Visa) n Jämställdhetsfrågan lyfts upp n Utbildning för personal – skolverkets högskolekurs

Överlämningsplan n Januari – Överlämning särskilt resurskrävande elever n V Besök och information i klasserna åk 5 och 6 n V 9 - Föräldramöte åk 5 Ki + Få +Mi angående språkvalet n V 10 - Föräldramöte åk 5 No + Sa n V 11 - Föräldramöte åk 6 Ki +Få + Mi n V 17 - Klassbildningen klar n V 20 - Åk 5 och 6 besöker Vallhalla n V 25 – Överlämningkonferenser (avlämnande skola till Vallhalla) n Aug - Överlämningskonferenser speciallärare

Budget 2010 n 2009 – n 2010 – (prel) n Minskad totalram med n Orsaker n Elevminskning med ca 40 elever ht 10 n Besparingskrav pga försämrad ekonomi i kommunen

Kvalitetsredovisning n är skolor och huvudmän skyldiga att upprätta n ska utgöra verktyg för ett effektivt och systematiskt kvalitetsarbete n bör bestå av såväl kvantitativa uppgifter - sifferuppgifter och statistik - som kvalitativ och beskrivande information n lärare, övrig personal och elever ska medverka i arbetet med att ta fram kvalitetsredovisningen n varje verksamhetsenhet utarbetar och tillämpar rutiner för hur barns, elevers och vårdnadshavares medverkan och delaktighet i arbetet med kvalitetsredovisning skall säkras DISKUTERA!! n visa bild kvalitetscirkeln

Kvalitetsredovisningens syfte och funktion n ge en övergripande bild och bedömning av kvaliteten och måluppfyllelsen n ta upp särskilda insatser som har genomförts n fungerar framåtsyftande och ligger till grund för utvecklings- och verksamhetsplanering n används som underlag för dialoger inom skolan n är ett aktuellt och levande dokument för olika grupper

Prioriterade åtgärder för förbättring Exempel n Utöka användandet av det Webbaserade verktyget Unikum för att förbättra kommunikationen mellan skola och hem n Upprätta ett brukarråd för förbättrad kommunikation och inflytande n Planera föräldramöten med gemensamt innehåll för hela skolan n Hur ökar vi svarsfrekvensen bland föräldrar på skolenkäten DISKUTERA!

Föräldrarådet n Hur många träffar skall vi ha per termin? DISKUTERA

Övriga frågor n Duschar idrottshallen n Vaccination av elever n Cykelhjäm – kan skolan genomföra aktiviteter med cykel om eleverna inte har cykehjälm.

SLUT