Koha biblioteksdatasystem – ett litet initiativ Ann Lundborg
Dagens presentation görs med utgångspunkt från mina reflektioner som mamma och medlem i föräldrarnas biblioteksgrupp på Lunds Montessorigrundskola i Lund.
Vad är viktigt för mig som förälder: Att mina barn läser och stimuleras till läsning. Att mina barn lär sig söka information till faktainsamling Jag är road av databaser/kataloger men blir ofta irriterad på de dyra lösningar som erbjuds och tycker att open source rörelsen tilltalar mig. Grattis och öppen källkod ofta Linux baserad
Verksamheten vid Lunds Montessorigrundskola (LMG) startade i augusti 1990 med en klass åringar. Två år senare tillkom mellan- stadieklasser och 1995 ett högstadium. Idag har skolan knappt 200 elever i åldrarna 6 till 16 år. LMG är en friskola. Den drivs som en föräldrakooperativ av elevernas föräldrar. Föreningsstämman väljer varje år en styrelse med ansvar för skolans verksamhet. Som alla friskolor står LMG under Skolverkets tillsyn. LMG drivs enligt Montessoripedagogiken, vilket bland annat innebär att eleverna planerar, väljer sysselsättning och ägnar sig åt vald uppgift så länge de önskar. Arbetet följer en Montessoriläroplan, som utgår från Skolverkets läroplan
Koha Koha betyder gåva på maori Utvecklades på Nya Zeeland och många skolbibliotek använder det där. Linux baserat Även Lunds universitets bibliotek hade funderingar på att använda Koha.
Lunds Montessorigrundskola – LMGLunds Montessorigrundskola Koha – gåva på maori – open source Plönningegymnasiets bibliotekPlönningegymnasiets Svenskt exempel – SipriSipri Nya Zeeland - HorowhenuaHorowhenua
Skolbiblioteket/ boksamling Föräldragruppen LMGs biblioteksnätverk 2005
Skolbiblioteket Föräldragruppen Lärargruppen Lunds stadsbibliotek LMGs ledning och styrelse LMGs biblioteksnät 2009 Koha Läsa faktainsamling Arbete i biblioteket Läs- främjande Låna skolbibl bokbussEleverna Använder biblioteket Arbete i biblioteket
2005 startade biblioteksgruppen för föräldrar med stöd av special lärare/bibl. ansvarig Gallring och inläggning av beståndet i bibliotekskatalogen. Inläggning genom import från Libris. Nu är bibliotekets bestånd inlagt men inte den facklitteratur som finns i klassrummen.
2009 –Vi arbetar 3 kvällar per termin med praktiska göromål. –Vi vill få ordning på cirkulationen och få ut katalogen på webben. –Vi vill också arbeta mer med läsfrämjande för eleverna. Pappor läser för söner, ta med elever till bok och bibliotek, deckarvandringar. Men då kompletterande med lärarnas läsfrämjande –Spännande med gemensamt projekt med Lunds stadsbibliotek och Maud Hell.
Bibliotekskatalogen som samlingsplats för samverkan mellan elever – lärare – föräldrar – skolledning - samhället Ann Lundborg Regionbibliotek Skåne