Division Opererande specialiteter

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Balanserad styrning och uppföljning i Region Skåne
Advertisements

Uppföljning av återbesök inom planerad specialiserad vård modell för registrering, uppföljning och redovisning till den nationella väntetidsdatabasen.
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Patientens väg genom vården
Nacka Närsjukhus Proxima AB är ett företag som samägs av
Systemkarta.
Landstingens framtidsplanering i NLL - verksamhet och lokaler
Vårdval Halland Plus HSS KM1.
Handlingsprogram för God Vård
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Division Opererande specialiteter. Divisionens strategiska mål Patient 1.1 Patientfokuserad 1.2 Tillgänglig Process/produktion 2.1 Säker 2.2 Evidensbaserad.
SJUKDOMSFÖREBYGGANDE METODER SJUKDOMSFÖREBYGGANDE METODER.
Patientupplevd vårdkvalitet
Så vill vi ha det i Norrbotten Likvärdig vård i länet oavsett bostadsort – Enhetliga bedömningar & prioriteringar – Enhetliga rutiner & utrustning Nöjda.
Folktandvården Norrland
Landstingsdirektörens ledningsstab Landstingsdirektörens ledningsstab 2 Vem är jag? 62 år ( nästan ) Sambo sedan 35 år tillbaka, en utflugen.
Handlingsöverenskommelse, HÖK Norrbottens läns landsting 2013
Länsdiabetesdag 15 april 2008 Diabetesvård i Norrbotten – en kedja som håller och ger bra resultat med God hälsa och God vård Elisabeth Holmgren Landstingsdirektör.
Välkommen till Ledardagen!
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Värdekompassen Clinical Value Compass Paul Batalden och Gene Nelson Dartmouth Medical School, New Hampshire, USA.
Ett balanserat styrkort
1 Landstinget Blekinge - en behovsstyrd hälso- och sjukvård - Allt vi gör har sin utgångspunkt i hälso- och sjukvårdslagen och tandvårdslagen Målet för.
Ramverk för patientmedverkan
Att navigera efter stjärnhimlen… En chefs betraktelser över vägen från patient till effektiv styrning Anna Pohjanen Länschef Kvinnosjukvården.
Landstinget Kronoberg
Detta är God Vård.
Vision, mål och uppdrag Nätverken Hälsa och Demokrati samt Uppdrag Hälsa.
Värdekompassen Arbetsblad 1 För arbete med Värdekompassen
Metoddokument ”Processorienterat arbetssätt”
Värdekompass koloncancerprocessen
Omkring personer i Sverige kommer få cancer i år. Runt sig har de många nära som också blir berörda. Varje dag med misstanke eller insikt om att.
Hemuppgift Beskriv koloncancerprocessen utifrån följande:
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Strategier för säker hälso- och sjukvård i Västra Götaland
Gemensam Folktandvård i Norrland?
NU-sjukvården. Tiderna förändras Krav och förväntningar ändras samtidigt som sjukvården utvecklas och förändras. Det är dags att tänka nytt.
Ledning och styrning av sjukskrivningsprocessen
Hemuppgift LS2 Färdigställ hemuppgift från LS1
Värnamo Sjukvårdsområde Patientsäkerhet
Patientsäkerhet Övergripande gemensamma mått
Förbättringsarbete division medicin, KPP/DRG
Balanced Scorecard Processen steg för steg
Målbild 2012 Mariestad
Strategiska perspektiv på verksamheten
Ledningskraft för god och säker vård - Fortsatt arbete hemma
DIVISION Opererande specialiteter Den tretvinnade tråden – att använda länet som helhet för att nå resultat. Ett förbättringsarbete vid länets ÖNH-mottagningar.
Regionalt koloncancerprojekt "Mer patientfokuserad och sammanhållen cancervård"
12,1 dagar Mats UddinVälkomna Barbro NaroskyinInledning Fikapaus Claes- Fredrik HelgessonStyrning med marknad
Landstingsfullmäktiges introduktionsutbildning 3 – 4 november 2010
Skillnader i medianväntetid Regeringen satsar 500 miljoner kr per år under perioden 2015 – 2018 för att Förkorta väntetiderna Minska de regionala skillnaderna.
Värdekompassen Clinical Value Compass Paul Batalden och Gene Nelson Dartmouth Medical School, New Hampshire, USA.
Nationell satsning för kortare väntetider i cancervården
Regeringsuppdraget Nationell informationsstruktur för vård och omsorg Monica Winge Socialstyrelsen.
Höftprojekt i Sundsvall Varför blev det så här? Thomas Blomberg
Samhälle Mål: ”Gotland erbjuder hög livskvalitet med social rättvisa, inomregional balans och en hållbar tillväxt som gör att människor vill bo och verka.
Patientens fokus utifrån TILLGÄNGLIGHET KVALITET DELAKTIGHET Ekonomi Rätt vård i rätt tid Vårdgarantin Befolkningens hälsa Bemötande Patientsäkerhet Kliniska.
Ramverk för patientmedverkan
HELHETSTÄNK - Ger effektiv operationssjukvård med bra arbetsmiljö!
på personer i behov av hjälp
stöd för uppföljning och förbättring
Förbättringsområde Effektiv mottagning – rätt patient till rätt vårdgivare vid Bankeryds vårdcentral.
Jämlik psykiatrisk vård
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
på personer i behov av hjälp
på personer i behov av hjälp
Introduktion till processen för balanserad styrning
Styr- och ledningssystem för specialiserad sjukvård
Hur styrs landstinget?.
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
Presentationens avskrift:

Division Opererande specialiteter Pass 1 kl 10 Inledning –årets dagar ej lika inriktade på nästa års VO-plan Dock kort diskussion om förslag till divisionsplan enligt ny modell – jobba vidare på hemmaplan ”efter valet”-diskussion, vad händer härnäst? Konsekvenser för divisionen ge egen bild av hur läget är idag och vad som hänt Landstingsdirektörens krav

Mäta för att leda - Team kustklinik allmänkirurgi/urologi Norrbotten Michael Dahlberg – verksamhetschef kustklinik Allmänkirurgi/urologi Elsa Lehtonen – vårdchef kustklinik Allmänkirurgi/urologi Gun Andersson – enhetschef kirurgmottagning Sunderby sjukhus Lojsan Sundström – chefssekreterare/utredare, kirurgi Sunderby sjukhus Tarja Lepola – ekonomichef division Opererande specialiteter Veronika Sundström – planerare division Opererande specialiteter

En bra start Att utveckla en mätfilosofi i din verksamhet/ Robert Lloyd En ansvarstagande ledning efterfrågar och följer upp mätresultat och förbättringsarbete i dialog med verksamheten Det förutsätter att processer är på plats så att vi kontinuerligt kan fånga mätningar i flera väderstreck samtidigt - patientnytta, kliniska mått, funktionell status och resursanvändning Vi måste också lära oss att använda våra mätningar för utveckling och vidta åtgärder

Mäta för att leda Hur vet DU att vården är säker, tillgänglig, evidensbaserad, kvalitativt likvärdig och effektiv? Vilka mått behöver DU på din nivå? Vad gör DU av det du ser? Vad gör VI tillsammans för att få ett sammanhängande ledningssystem?

Utvecklingsarbete i regi av Qulturum – Jönköpings läns landsting Vi ville: Utarbeta sammanhängande system för ledning och styrning i division Opererande specialiteter som fungerar på alla nivåer Utveckla infrastruktur för mätningar i divisionen och på kliniknivå – hur allt hänger ihop Ta fram plan för spridning av resultat inom ramen för divisionens ledningsmodell till alla medarbetare

Detta har vi gjort Divisionsplan med mångdimensionella mål & mått Visualisering av resultat VO-plan med mångdimensionella mål & mått Arbetat igenom två processer enligt Värdekompassen Utformat & testat mätningar av processer Förslag till patientenkät för processer Förslag till förbättringsarbeten för att nå mål i processerna

Landstingets mål (Attraktiv region) God hälsa God vård Engagerade medarbetare Stark ekonomi

Olika modeller för ledning och styrning Division opererande BalancedScoreCard (balanserad styrning) Verksamhetsområden (totalt sex st) Akutsjukvård Allm kir/uro Kvinnosjukvård Vårdprocesser - Värdekompassen

Balanserad styrning Fyra olika perspektiv Process/produktion Patient Lärande/förnyelse Resurs

Nedbrytning – röda tråden Vision Strategiska mål Kritiska framgångsfaktorer Handlingsplan

Divisionens strategiska mål Patient 1.1 Patientfokuserad 1.2 Tillgänglig Process/produktion 2.1 Säker 2.2 Evidensbaserad 2.3 Kvalitativt likvärdig & jämlik 2.4 Processorienterad Lärande/förnyelse 3.1 Engagerade medarbetare Resurser 4.1 Stark ekonomi Effektiv vård

Kritiska framgångsfaktorer (2009) Process/produktion 2.1.1 Postoperativa infektioner 2.1.2.Återinläggningar 2.1.3 Diagnossatta vårdtillfällen 2.1.4 Ytterfall i DRG 2.1.5 Fallskador 2.2.1 Operation av höftfraktur inom 24 h 2.3.1 Goda resultat i kvalitetsregister 2.3.2 Jämlik vård enl kvalitetsregister 2.3.3 Skillnader i tillgänglighet pga kön 2.4.1 Nyttjad tid/tilldelad tid på openheter 2.4.2 Första opstart på utsatt tid 2.4.3 Högfrekventa besökare vid akutmottagning 2.4.4 Huvudsakliga vårdprocesser identifierade & målsatta 2.4.5 Produktionsplan Patient 1.1.1 Nöjda patienter 1.2.1 Telefontillgänglighet 1.2.2 Vårdgarantin 1.2.4 Avancerad tillgänglighet nybesök 1.2.5 Tid från larm till omhändertagande ambulans 1.2.6 Väntetid vid akutmottagningar Lärande/förnyelse 3.1.1 Arbetstillfredsställelse 3.1.2 Frisknärvaro 3.1.3 Sjukfrånvaro 3.1.4 Ledarskap 3.1.4 Medarbetarsamtal 3.1.5 Medarbetarskap 3.1.6 Kompetens- och personalförsörjning Resurser 4.1.1 Resultatmål 4.1.2 Beslutade sparåtgärder 4.1.3 Kostnad per DRG inom vårdprocesser 4.1.4 Beläggning vårdavd 4.1.5 Produktivitet på op-enheter 4.1.6 Anpassad bemanning

Resurs Patient Lärande/ förnyelse Process/produktion

Vision & strategiska mål Allmänkirurgi Att bedriva en högkvalitativ och professionell verksamhet i en sammanhållen länsverksamhet Att tillgodose patientens behov av tillgänglighet, trygghet, information, gott bemötande och delaktighet. Att erbjuda sammanhållna effektiva vårdkedjor utan vårdköer. Strategiska mål Patient Process/produktion 1.1 Patientfokuserad 1.2 Tillgänglig 2.1 Säker 2.2 Evidensbaserad 2.3 Kvalitativt likvärdig 2.4 Processorienterad Lärande/förnyelse Resurs 3.1 Engagerade medarbetare 4.1 Stark ekonomi

Kritiska framgångsfaktorer – hur når vi målen Kritiska framgångsfaktorer – hur når vi målen? - vad är viktigt för att nå målen? Patient Process/produktion 1.1.1 Nöjda patienter 1.2 Likabeh män/kvinnor 1.2.1 Hög telefontillgänglighet 1.2.2 Vårdgaranti uppnås 1.2.3 Avancerad tillgänglighet till mott 2.1.1 Få ytterfall i DRG 2.1.2 Patientförsäkringen 2.2.1 Följsamhet till nat. och reg. vårdprogram 2.3.1 Goda resultat i kvalitetsregister 2.4.1 Utvecklade vårdprocesser 2.4.2 Diagnossättning Lärande/förnyelse Resurs 3.1.1 Nöjda medarbetare 3.1.2 Gott ledarskap 3.1.3 Medarbetarsamtal 3.1.4 Strukturerat förbättringsarbete 3.1.5 Låg sjukfrånvaro 3.1.6 Hög frisknärvaro 3.1.7 God planering 3.1.8 Minskad övertid enl ATL 4.1.1 Resultatmål uppnås 4.1.2 DRG kostnad i nivå med Sverigesnitt 4.1.3 Medelbeläggning 4.1.4 Medelvårdtid

Exempel strategiska mått och målvärden Mått/nyckeltal Målvärde Framgångs- faktor (nr) Nyckeltal enligt respektive processteam Angivet i processteamens dokument 2.2.1 ” Min 1 möte/termin med klinikledning och processansvariga. 2.4.1 Alla processteam har på APT presenterat sina arbeten under 2008. Delegerat ansvarstagande i adekvata processteam 100 % av teamen har uppdaterat dokumentationen för respektive process senast 31/5-08

Exempel handlingsplan Kirurgi Utvecklingsområden Åtgärd och berörda verksamheter/motsv 2.4.1 Utveckla vårdprocesser Identifiera vårdprocesser och processägare. Klart 080101. Ansv: Vch Michael Dahlberg Införa flödesmodellen på allm kir Klart 080204. Ansv Lojsan Sundström En vårdprocess per diagnosområde skall på ett tvärprofesionellt sätt vara genomarbetat innan 080531. Ansv: Resp sektionsansvarige/processägare. Varje vårdprocess skall senast 080131 uppvisa deltagarlista för valt arbete och mötesagenda för våren. Tidsåtgång; 1 tim per vecka. Klart 080131. Ansv: Resp sektionsansvarige/ processägare.

Resurs Patient Lärande/förnyelse Process

Vårdprocess – hur definiera? Gemensamma mål/riktlinjer för behandling Följs i kvalitetsregister Nationella riktlinjer kring viss patientgrupp Fångas i KPP/DRG

Tillvägagångssätt Börja med att välja ut en patientgrupp/vårdprocess Vad är syftet/övergripande målsättning med förbättringsarbetet för den valda patientgruppen? Gör en värdekompass Välj ut 1-3 viktigaste måtten i varje perspektiv Beskriv vad som ska mätas, hur det ska mätas och målet med varje mått. Kartlägg och analysera processen Vilka idéer har vi för att förbättra processen?

Identifierade processer Allm kir/uro Vårdprocess Akut Barn övrigt Bröstcancer Bröst övrigt Struma Struma övrigt Bråck Varicer Galla Allmänkir övrigt Aortaaneurysm Perifera artärsjukdomar Dialysaccesser Kärl övrigt Vårdprocess Coloncancer Rektalcancer NGI övrigt Hudcancer Bröst- o bukplastiker Plastik övrigt Obesitas ÖGI-cancer ÖGI övrigt Diagnostiserad prostatacancer Makrohematuri Urologi övrigt

Mätpunkter i flödesmodellen i NLL Antal dagar från vårdbegäran till start av vårdåtagande Antal dagar från start av vårdåtgande till första bokning Antal dagar från första bokning till första besök Antal dagar från första besök till första diagnos Antal dagar från första diagnos till beslut om åtgärd Antal dagar från beslut om åtgärd till start av åtgärd Antal dagar från start av åtgärd till slut av vårdåtagande

Funktionell hälsostatus Värdekompassen Funktionell hälsostatus Fysiskt Mentalt Socialt Vad är viktigt för patientens dagliga liv? Klinisk status Provresultat Komplikationer Tillfredsställelse Upplevd hälsovinst Med sättet att ge vård Vad är viktigt i vården för patienten? Hur upplever patienten vården? Vad är viktigt för professionen? Kostnader Direkta Indirekta Vad kostar det? Vilka resurser används?

Rektalcancer & coloncancer Syfte/övergripande målsättning: Alla patienter med rektalcancer (coloncancer) ska få behandling inom 5 veckor. Vården ska kännetecknas av hög medicinsk kvalitet, säkerhet och trygghet samt vara kostnadseffektiv.

Vi gjorde om värdekompassen… Tillgänglighet Tillfredsställelse Upplevd hälsovinst Med sättet att ge vård Klinisk status Provresultat Komplikationer Kostnader DRG

(delmål för att nå övergripande mål) Rektalcancer - Kliniskt utfall Mål (delmål för att nå övergripande mål) Mått (vad mäta?) Mätmetod (hur mäta?) < 8 % re-operationer Antal re-operationer inom 30 dgr/totalt antal op-tillfällen på c-op inom processen Ur VAS, tertial < 2 % mortalitet efter operation Antal döda inom 30 dgr efter opdag/ antal opererade pat inom processen <= 7 dgr vårdtid för patienter < 75 år, ASA < 3 Antal vårddagar per vårdtillfälle Ur VAS, kont. <= 11 dgr vårdtid för alla patienter inom processen Inga akuta återinläggningar Antal akuta återinläggningar inom 30 dgr

(delmål för att nå övergripande mål) Rektalcancer - Tillgänglighet Mål (delmål för att nå övergripande mål) Mått (vad mäta?) Mätmetod (hur mäta?) <= 7 dagar från remiss till första läkarbesök Ledtid i veckodagar från remissdatum till första läkarbesök vid misstänkt rektalcancer. Ur VAS, tertial, enl flödes-modellen <= 14 dagar från första besök till beslut om behandling Ledtid i veckodagar från första läkarbesök till op-planering <= 14 dagar från beslut om behandling till start av behandling Ledtid i veckodagar från op-planering till opdag. Ur VAS , tertial enl flödes-modellen Patienttillfredsställelse > 90 % av patienterna ska känna sig välinformerade Frågorna 3, 4, 5 i patientenkät ska ges betyg 4 eller 5 Via patientenkät vid utskrivning > 90 % av patienterna ska känna sig trygga och väl omhändertagna Fråga 13 i patientenkät ska ges betyg 4 eller 5

(delmål för att nå övergripande mål) Rektalcancer - Kostnader Mål (delmål för att nå övergripande mål) Mått (vad mäta?) Mätmetod (hur mäta?) Kostnaderna ska ligga i paritet med rikssnitt DRG-kostnad för DRG-koderna 146 och 147 jämfört med rikssnitt i KPP-databasen Via databas, tertial

Kliniskt utfall – vårdtid rektalcancer

Delmål: Förbättra den postoperativa stomivården. Personalutbildning. PGSA-cykel nr:3 Delmål: Förbättra den postoperativa stomivården. Personalutbildning. Mätning: Andel patienter som känner sig trygga vid hemgång Förändring att pröva: Utarbeta riktlinjer för stomiträning av patienten. Utbildning av personal. Planera: Bilda en tvärvetenskaplig arbetsgrupp Möten inbokas Tidsplan: 11-03-2008 Agera: Vilka slutsatser drar vi av testet? Behöver vi testa i större skala? Vilka förändringar bör göras mot bakgrund av de resultat testet visade? Agera Planera Studera/analysera: Redovisning av patientenkät fråga 10, 11 och 12. Checklista på antalet vårdpersonal som genomgått utbildning I stomivård. Studera Göra Göra: Arbetsgruppen inventerar hur arbetet utförs idag. Hur gör andra sjukhus? Evidensgenomgång. Riktlinjer utarbetas gällande stomivård för mottagning/vårdavdelning samt egenvårdsträning för patienten. Utbildning av stomiterapeuten planeras..

Kliniskt utfall - återinläggningar

Kostnader DRG

Jämförelse medelvårdtider