Indikator 1a Lärcentrerad undervisning och progression Täckningsgrad – mål i relation till huvudområde, nationell examensbeskrivning Examinerbarhet –

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Betygsregistrering Grundskola Grundsärskola 2013
Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
Bedömning under luppen
Skolan för teknikvetenskaplig kommunikation och lärande
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
Den gula tråden Emil Tyberg Adjunkt i engelska.
Den nya högskoleutbildningen Aija Sadurskis Högskoleverket.
Huvudområde/övergripande tema: Hållbar utveckling
 En jämförande studie av högskoleutbildning och yrkeshögskoleutbildning Agneta Bladh  Ratio-seminarium 18 november /11/2013.
VARFÖR IT SOM CENTRAL DEL I KURSEN GEOGRAFI 1 på småstadens gymnasium?
Planering.
Proposition nytt kvalitetssystem Jmf HSV´s förslag – proposition från regeringen.
1 Kvalitetsutvärdering för lärande Högskoleverkets förslag till nya kvalitetsutvärderingar för högskoleutbildningar HSVs rapport 2009:25 R Högskolan i.
Regeringens proposition 2009/10:139 Fokus på kunskap – kvalitet i den högre utbildningen Lars Rydberg Sid 1.
Vetenskap för lärare Fil.dr Annika Elm Fristorp Bitr. Sektionschef
Nytt kvalitetssäkringssystem Baserat på en presentation av Lars Haikola.
9 december 2009 Hälsa och Samhälle Malmö Högskola Rosalind Duhs University College London Centre for the Advancement of Learning and Teaching Från lärandemål.
Syfte: skapa och stärka relationen med tidigare studenter för ömsesidigt utbyte För att bl a kunna: få reda på.
Lärandemål för examination och progression
Högskola med eller utan forskningsanknytning
Nya utvecklingssamtal
Lokal Pedagogisk Planering
Kandidatexamen Omfattning Kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng med viss inriktning som varje högskola.
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Lärandemålklinik – vanliga och ovanliga frågor om lärandemål (=LM) Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom projekt Alcuin, som har som.
Ärendehantering och tillgodoräknanden i Ladok3
Högskoleverkets nya system för kvalitetsutvärdering.
Senaste nytt från Högskoleverket Luleå 20 juni 2012.
STOCKHOLMS UNIVERSITETSBIBLIOTEK Te l e f o n v x l: F ax: w w w.s u b.s u.se Lärandemål/förväntat studieresultat och informationskompetens.
Högskoleverkets granskning av pedagogik och ämnesdidaktik i lärarutbildningen Anders Jakobsson.
Utvärdering av Boråsmodellen Syfte: undersöka hur modellen fungerat utifrån intentionerna ur bibliotekets och utbildningarnas perspektiv Rektor beslutade.
”Kvalitet för lärande” Förslag på ett nytt system för kvalitetsutvärdering av högskoleutbildningar Högskoleverket
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
1 Mål som förväntade studieresultat - i ett svenskt perspektiv Jöran Rehn Uppsala universitet.
Are idioms difficult to learn? After this program it will ’be a piece of cake’
NOU NOU EXAMINATIONSKOMMITTEER Examinationskommitté för avancerad nivå NOU Barnmorskeprogrammet 90hp Specialistsjuksköterske- programmen.
Sveriges förenade studentkårer SFS Robin Moberg Vice ordförande SFS SFS 10 september 2009.
Mål som förväntade studieresultat - i ett svenskt perspektiv
Bättre lärande! Pedagogiskt utvecklingsarbete och kvalitetssäkring av utbildningen Marianne Stenius Åbo Akademi.
Michel Thomsen, Maria Åkesson - Informatik Högskolan i Halmstad
Regelsamlingen för utbildningen Utbildningsdagar för studentrepresentanter och programstudierektorer 13 februari 2015 Johan Torén, planeringsavdelningen.
Högskoleverkets kvalitetskonferens i Umeå 2007
Områdesnämnd för teknik och naturvetenskap. Områdesnämnder (ON) inom IS Områdesnämnd Teknik och naturvetenskap (ONTN) Områdesnämnd Samhällsvetenskap (ONSAM)
Nytt system för utbildningsutvärderingar Högskoleverkets rapport 2009:25 R Camilla Lindmark / Inger Bergström.
Anställningsbarhet - användbarhet Hur gick det för studenterna – objektivt, subjektivt. Etableringsgrad: Vad kan utbildningen påverka? Konjunkturer,
Den största Högskolereformen sedan 1977
Kvalitetsutvärdering av utbildning på grundnivå och avancerad nivå Seminarium den 30 november 2010.
Lärarexamen –struktur from ant 2007
Enkät genomförd av SCB: Inträdet på arbetsmarknaden Seminarium den 22 oktober 2010.
Indikator 1a Lärcentrerad undervisning och progression Täcks målen i HF:s examensbeskrivningar av utbildningens lärandemål? Är lärandemålen.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Nytt kvalitetsutvärderingssystem - under utveckling Pär Brännström Utredare, Högskoleverket NU2010, 13 oktober 2010.
Bedömning - Skolan har ett kunskapsuppdrag som bedömningen ska relateras till - Kunskapssynen uttrycks i styrdokumenten – läroplanen, Lgr 11.
Kvalitetsutveckling för kvalitetssäkring!. Internationella utvecklingstrender Utökat kvalitetsansvar för lärosätena Från kvalitetssäkring till kvalitetsutveckling.
Nytt kvalitetsutvärderingssystem KI utbildningskonferens Lars Haikola.
Pedagogisk utvecklingskommité (PUK) Samhällsvetenskapliga fakulteten Göteborgs universitet, 4 maj 2010 Rosalind Duhs University College London (UCL) Centre.
Dokumentation Workshop Stockholm | Målsättning Gå igenom en students väg från programmets start till examen via Byte av program Byte av programtillfälle.
Nytt kvalitetssäkringssystem höjer ribban – studenternas bästa i sikte Universitetskansler Harriet Wallberg.
Uppföljning – Ladok3 Öppen frågestund
Enkäter Strukturerat frågeformulär. Studentspegeln 2007 ”Studentspegeln är en undersökning om olika kvalitetsaspekter inom den grundutbildningen. Den.
Bedömning av VFU, när blir den rättssäker? Christel Borg.
Urban Carlén Fil. Dr. Tillämpad IT/Lektor Pedagogik
Välkommen till UKÄ:s rättssäkerhetskonferens 2016 på Norra Latin
Välkommen till studentdagen 2016
Validering inom Lärarlyftet
Utveckling av en pedagogisk profil för avancerad nivå Programnämnd 9, Karolinska Institutet Anna Carin Wahlberg, universitetslektor, programdirektor specialistsjuksköterskeprogrammen.
Universitetskanslersämbetets granskning av konstnärliga utbildningar i design och konsthantverk
Nytt system för kursutvärdering vid Åbo Akademi
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

Indikator 1a Lärcentrerad undervisning och progression Täckningsgrad – mål i relation till huvudområde, nationell examensbeskrivning Examinerbarhet – synlig användning användning av kunskap genom aktivitet från studenten Examinationsform – möjliggöra för studenten att visa att hon/han uppnått lärandemålen Uppnåbarhet – lärandemål ska vara uppnåbara och anpassade till kursens nivå

Indikator 1a Lärcentrerad undervisning och progression Täckningsgrad: Lärandemål och målen i den nationella examensordningen (Högskoleförordningen) Lärosätena ska kunna visa att relevanta mål i generella examen täcks inom huvudområdet ifråga. Lärosätena ska kunna visa att varje mål i aktuell nationell examens­beskrivning täcks av yrkesprogrammen ifråga. Ej godtagbar kvalitet Lärosätet har inte kunnat visa att relevanta mål i generella examen täcks inom huvudområdet ifråga. Lärosätet har inte visat att varje mål i aktuell nationell examensbeskrivning täcks av yrkesprogrammet ifråga.

Indikator 1a Lärcentrerad undervisning och progression Lärandemål: Examinerbarhet Examinerbara lärandemål uttrycker synlig användning av kunskap genom aktivitet från studenten. Lärandemål ska specificera på vilket sätt studenterna visar att de har uppnått resp. lärandemål. Ej godtagbar kvalitet Lärandemålen är inte examinerbara. De uttrycker inte någon synlig användning av kunskap genom aktivitet från studenten. De specificerar inte på vilket sätt studenterna visar att de har uppnått resp. lärandemål.

Indikator 1a Lärcentrerad undervisning och progression Examinationsformen och exempel på examinationsuppgift/fråga Examinationsformen och exemplet på examinationsuppgiften/frågan ska möjliggöra för studenten att visa att hon/han har uppnått lärandemålen. Ej godtagbar kvalitet Examinationsformen och examinationsuppgiften/frågan möjliggör inte för studenten att visa att hon/han har uppnått lärandemålen.

Indikator 1a Lärcentrerad undervisning och progression Lärandemålens/examinationens uppnåbarhet Lärandemål ska gå att uppnå inom kursens omfattning och vara anpassade till kursens nivå. Examinationen ska anpassas till kunskapsformen/kunskapsformerna i Högskoleförordningen. Examinationen ska testa aktuella lärandemål och anpassas till nivån för lärandemålen och kursen ifråga. Ej godtagbar kvalitet Lärandemålen verkar alltför svåra/lätta att uppnå och examinationen är dåligt anpassad till kunskapsformen/kunskapsformerna i Högskoleförordningen. Examinationen testar inte aktuella lärandemål. Examinationen är inte anpassad till nivån för lärandemålen och kursen ifråga.

Indikator 1a Lärcentrerad undervisning och progression Betygskriterier Skriftliga betygskriterier ska finnas. Vid kursstart ska studenterna få tillgång till betygskriterierna. Ej godtagbar kvalitet Betygskriterier saknas eller betygskriterier finns men studenterna får inte tillgång till betygskriterierna vi kursstart.

Indikator 1a - Underlag Lärosätet ska preliminärt även skicka in: urval av beslutade kursplaner, inkl. litteraturlistor utbildningsplaner/förteckning över kurser inom huvudområdet lokal examensordning ett ifyllt formulär med öppna frågor om progression

Underlag – Indikator 1b Utbildningens användbarhet på och för arbetsmarknaden lärandemål och examination med fokus på generiska kunskaper (formulär som i 1a) förteckning över arbetslivsrelaterade inslag i utbildningen

Indikator 2. Läranderesultat. Examensarbeten Förteckning över självständiga arbeten/examensarbeten sorterat på betyg Slumpat urval av dessa arbeten. (Urvalsstorlek tar hänsyn till den utvärderade utbildningens storlek) I förekommande fall kompletterande urval. (Goda arbeten som väljs ut av utbildningsanordnaren)

Indikator 3. Studentenkäter Formulering av frågor – extern referensgrupp Studentspegeln Course Experience Questionnaire (CEQ) National Student Survey (NSS) National Survey of Student Engagement (NSSE) “Pilotstudie” och tester Distribution – SCB Professionsrelevanta kunskaper och färdigheter - psykologutbildningar och civilekonomutbildningar 2010

Mer information på: