Tillsammans fördubblar vi kollektivtrafiken. 2 09-01-22.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Advertisements

Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor
Regionala trafikförsörjningsprogram
Aktuellt på EU-nivå Vitboken om den europeiska transportpolitiken ”Färdplan för ett gemensamt europeiskt transportområde – ett konkurrenskraftigt och resurseffektivt.
Partnersamverkan för en fördubblad kollektivtrafik
Regionala trafikförsörjningsprogram
Nya tider för kollektivtrafiken Välkomna! …till en dag om kollektivtrafiken i Dalarna i dag och i morgon. Buss Egen bil Tåg Taxi Integration Samordning.
Spelregelsprocessen och samarbetet med civilsamhället
Målorienterade strategiska processer
VISION Kommunplaner – strategisk planering
Lerums vision Att vara Sveriges ledande miljökommun om 11 år.
Tillsammans fördubblar vi kollektivtrafiken
Flygets utveckling Mats Sigurdson 15NOV11. Marknaden • Stark koppling mellan BNP för OECD och passagerarutvecklingen • Inte lika stark koppling för Sveriges.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Uppdrag att stärka utveckling av lokal service Syfte: Ökad tillgänglighet till service i gles- och landsbygder.
Svenskt Lantmäteri en viktig grund för det goda samhällsbygget
Regionala miljömålsdagen 8 juni 2011 Lars Nyberg.
Erfarenheter och förväntningar i Gävleborg – så här har vi gjort
KOLLEKTIVTRAFIKMYNDIGHETEN I VÄSTERBOTTENS LÄN
Affärsmodell för att fördubbla kollektivtrafikens marknadsandel
Regionalt trafikförsörjningsprogram för Västerbottens län
Bättre inköp! Att forma en organisation, och skapa verktyg och rutiner, som möjliggör för universitetet att följa lagar och regler inom inköpsområdet.
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
Förstudie Roslagspilen
Västsvenska paketet.
Förbundsfullmäktige Jokkmokk den 24 april
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 EU 2020 Smart och hållbar tillväxt för alla Smart specialisering Ökad fokusering Ökad koncentration.
Den kommersiella busstrafiken – En del av trafikförsörjningsprogrammet Magnus Forsberg – Så kan den kommersiella trafiken bidra till kollektivtrafikens.
Anpassning – brett arbete som spänner över hela samhället Länsstyrelserna regionalt ledarskap –Samordna arbetet på regional nivå med anpassning till ett.
”Ett hållbart Blekinge” – Hur ska vi nå miljömålen?
Hur arbetar Västtrafik med Avtalsprocessen?
SKÅNE NORDVÄST – en region utan gränser ?. NULÄGE 10 kommuner med mellan 9600 och invånare Öresundsregionen är Nordens mest tätbefolkade storstadsregion.
Det regionala planeringen och växande arbetsmarknadsregioner
Utvecklingsprogram Södertörn. Vision 2020 Kommunerna på Södertörn är en attraktiv del av Stockholm - Mälarregionen, med en halv miljon invånare, som med.
marie rahlén-altermark psynkprojektet SKL
Vi blir Region Jönköpings län
Renodlad beställare Ett energieffektivt transportsystem Väl fungerande resor och transporter i storstadsregionerna Effektiva transportkedjor.
Trafik och infrastruktur ch 2050 Synpunkter från Kalmar län Helena Ervenius, Regionförbundet i Kalmar län
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Klimathotet Krympt global ekonomi - med 51 tusen miljarder kronor Svåra översvämningar (höjda havsnivåer) Vattenbrist, torka, ökenutbredning Oförutsedda.
Hållbar utveckling – Vad betyder det för Ängelholm
Från RUP till RUS Möjligheter nära dig Styr regionala utvecklingsarbetet Grund för regionala program med betydelse för hållbar.
EU:s Sammanhållningspolitik Fyrbodal Sverker Berglund Europeiska Unionen Europeiska regionala utvecklingsfonden Europeiska Socialfonden.
Tillsammans gör vi det hållbara möjligt!
Region Norrland Vision och mål för kollektivtrafiken Arbetsmaterial för Norrstyrelsens styrgrupp för trafik Benny Eriksson, S, Timrå Erik Sedig, KD, Vännäsby,
1 Innehåll Branschen  Vision  Förhållningssätt  Fjärrvärmens idé Föreningen  Verksamhetsidé  Rollfördelning  Strategiska prioriteringar Mål  Kommunikation.
Namn på presentation. Ändras i Sidhuvud/Sidfot 1 Mål och vision BRANSCHEN ● Vision ● Idé ● Strategiska områden ● Framgångsfaktorer.
Vilken roll har de idéburna organisationer Kärt barn har många namn – idéburna, ideella, non-profit, kooperativ och sociala företag Unikt inte komplement.
Spelregler för det öppna marknadstillträdet Lars Bull Vd Värmlandstrafik AB
Att dubblera kollektivtrafiken till 2020– går det? Kollektivtrafikens omfattning BUSS TOTALT T-BANA SPÅRVÄG tåg.
Region Norrland Vision och mål för kollektivtrafiken Arbetsmaterial för Norrstyrelsens trafikarbetsgrupp.
Infrastrukturplanering
Svensk Fjärrvärmes syn på en framtida offentlig prisändringsprövning
Strategisk inriktning för Trafikverket
Trafikverkets roll och förväntningar på trafikförsörjnings- programmet Mats Bengtén.
Regionalt trafikförsörjningsprogram för Gävleborg Nuläge – beskriva utbudet Identifiera var brister finns utifrån ett basutbud och till/från tätorter Identifiera.
Vägverket och Banverket förbereder åtgärdsplaneringen i gemensamt projekt Ett transportslagsövergripande synsätt ger de mest effektiva lösningarna Transportsystemen.
Vattenförvaltning och vattenrådens roll
Västsvenska paketet. Visionen om Västsverige Västsverige med Göteborg som kärna, ska vara en attraktiv, hållbar och växande region. Nu och i framtiden.
Västra Götalandsregionens nya handlingsprogram
Koll framåt Luleå. Luleå Lokaltrafik AB Ange Björk Vd.
1 Ett hållbart transportsystem - vad bör göras i Örebro? Per Elvingson, Programkansli samhällsbyggnad Örebro kommun, ,
Dalarnas nätverk för hållbar konsumtion. Avsiktsförklaring Dagens konsumtionsmönster behöver förändras och bli hållbara utifrån alla tre aspekter av hållbar.
”Från Kust till fjäll skapas en hållbar attraktiv region” Regional utvecklingsstrategi för Västerbottens län
Inrättande av Trafikverket 1 Info kring Trafikverkets organisation GNA
Beslut i kommunfullmäktige
Vad innebär regionbildningen?
ArtDatabanken Till styrmodell .
På spaning efter ett socialt hållbart samhälle VI
Göteborgs Stads väg till e-samhället – HPL 2017 CSG Augusti 2016
Nulägesanalys 3in Incitament för ökad digital och hållbar innovation i utvecklingen av morgondagens transportsystem.
Presentationens avskrift:

Tillsammans fördubblar vi kollektivtrafiken

Varför Fördubbling? Kollektivtrafiken är ett strategiskt verktyg för att klara angelägna samhällsmål Minskade koldioxidutsläpp med 23 % Samhällsekonomisk vinst 4 miljarder kronor Färre döda och skadade i trafiken Regional utveckling Sysselsättning, 1:4 Ett jämställt transportsystem

Varför Fördubbling? Utvecklingen har vänt åt rätt håll Trafikökningar på 20% är inte ovanliga Positivt stämningsläge i branschen Samhällsplaneringen prioriterar inte kollektivtrafiken Framkomlighetsproblem – investeringar och underhåll Stuprörsstrukturer hämmar utvecklingen Fragmentiserad verksamhet Rationaliseringspotential på minst 20%, minst 10 miljarder kronor. Nuvarande modell styr inte mot kundorientering och affärsmässighet

5 Kundens syn Tillförlitlighet Restid och turtäthet Enkelhet Lyhördhet Trygghet Prisvärd Brister i fysisk infrastruktur Brister i funktionell kvalitet Fordons- problem Splittrad infrastruktur-, trafik- och bebyggelseplanering Produktions- inriktad Samordning trafik och system Avsaknad av incitament för utveckling Bristande ägarstyrning Dålig image Brist på fokusering – passar alla Detaljstyrda operatörer Otydliga roller

Vår gemensamma vision ”Kollektivtrafiken är en självklar del av resandet i ett hållbart samhälle.”

Vår värdegrund Alla drivs av att skapa värde för resenärerna och av att få vara med och bidra till en hållbar samhällsutveckling. alla är lyhörda för resenärernas varierande och föränderliga behov alla har tillit till och förtroende för varandras vilja och förmåga att arbeta tillsammans och bidra till bra helhetslösningar alla är öppna inför nya idéer som bidrar till värdeskapande och hållbarhet

Vår spelplan Branschens åtagande Engagera och entusiasmera alla aktörer att samverka för att utveckla ”nästa generations kollektivtrafik” med utgångspunkt från kundbehoven. Statens åtagande Skapa förutsättningar för fördubblingen i form av infrastruktur, beskattning, lagstiftning m.m. Vårt gemensamma åtagande Alla åtgärder förstärker varandra.

Övergripande mål Fördubblad marknadsandel Resandet ska öka med 20 % till 2010, med 40 % till 2015 och fördubblas till Allt jämfört med 2006.

Nuläge % % 2020 För- dubblat resande Fördubblad marknads- andel Mål Vision

Kollektivtrafiken idag Nästa generations kollektivtrafik Vision

Resenär- ernas behov Tillgodo- sedda behov Ett perspektivskifte med gränslös samverkan

Delprojekt Avtalsformer Miljöprogram Kollektivtrafiken i den kommunala planeringen Skatteregler Infrastrukturinvesteringar Attraktiva bytespunkter Enkelt informations-, boknings- och betalsystem Kollektivtrafikforskning Piloter som visar vägen Kunskapslyftet Uppföljning Kommunikation och lobbying

Ny affärsmodell med fokus på: Förankra visionen och värdegrunden. Tydlig målstyrning. Helhetssyn på resenärernas behov. Ökad mångfald och valfrihet för resenärerna. Systemeffektivitet i naturliga arbetsmarknadsregioner. Tydlig rollfördelning mellan beställare och utförare. Utvecklade former för beställning av trafik. Ökad affärsmässig frihet för trafikföretagen Bättre förutsättningar för kommersiell trafik. Utvecklade former för gränslös samverkan.