PROGNOSTISERING AV KOMPETENSBEHOV Heidi Backman 20.3.2009.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Arbetet med anmälningsavgifter
Advertisements

Är du vår nya kollega i Stockholm?
LinkedIn som en tjänst för nätverksbildande Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Kompetensplattform Västra Götaland Westum
• Religionsvetare/Filosof • Forskare inom cyberreligion • Föreläsare/Debattör (etik.blogspot.com) • Distansstrategiskt ansvarig – Högskolan Dalarna Jan.
Skola och arbetsliv i samverkan
Vi ser ingenting nytt… vad har ni gjort egentligen? Jo… det är såhär…
Innovativ användning av IKT i skolor i olika europeiska länder Ulf Fredriksson, Stockholms universitet Gunilla Jedeskog, Linköpings universitet 1.
(Utvidgad) inlärning i arbete Modeller, möjligheter, utvecklingspunkter.
Skolan i rörelse
EDU-vuxen Vuxenutbildningsservice på svenska Behov av fortbildning i framtidens vuxenutbildningsorganisationer Korsholm Iselin Krogerus-Therman.
Utvecklings- och fortbildningstjänster Taitaja – Mästare på svenska.
Från Push till Pull: Universitetsutbildningens stora utmaning
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
En presentation för dig som är lärare
Webb 2.0 för företag – med fokus på wiki’s Rickard Hansson, VD Mindroute Sofware AB.
Ett projekt kring nätbaserade studier: kompetenser, omfattning och statistikföring Projektpresentation 1/11.
- nyckeln till framgång mellan skola & näringsliv
1 Sociala medier inom juridiken Mark Klamberg, doktorand.
Regionförvaltningsverket i Västra och Inre Finland 1 Uppdatering av utbildningsstrategin för Egentliga Finland Carola Bryggman
Christina Jansson
Webb 2.0 i utbildningen. Ett mer digitalt samhälle kunskaps.
Nyutveckling av DOK • Projektorganisationen • Vilka är CTK • Hur uppdraget uppkom • Den gamla versionen • Hur vi har jobbat • Utmaningar i.
Energibranschens ryktesstrategi Milka Kortet, Finsk Energiindustri rf.
Sociala medier idag – några synpunkter Peter Höglund.
Sidnummer1 Nationell katalog – i nationens tjänst 3 maj 2011 Maria Hedenström.
E-Smart våren 2008 Välkomna!. PROGRAM e-utvecklarna inleder Jan Hylén –om lärresurser och trender Paus Samling i seminariegrupp.
Kartläggning Barn-Bibliotek-IT våren 2010 Visby
E-Validering Kompetensutveckling Marianne Andrén 2008 Marianne Andrén Projekt- och Forskningsledare Vård och omsorg Centrum för vuxnas lärande Off-e projektet.
Nya förutsättningar för lärande
Bakgrund och syfte Ska ses i ljuset av tidigare utredningar Organisationers önskan om ett annat och bättre sätt att samverka Regeringen vill erkänna,
Välkommen till ESF:s seminarium
De huvudsakliga resultaten av OECD:s undersökning Pisa
Arbete med unga som varken arbetar eller studerar Studie av arbetet med unga mellan 16 och 25 år som varken arbetar eller studerar 21 kommuner och 38.
Scenario Tjänsten produceras Beskrivning av tjänsten Värderingar
Det digitala kulturarvets framtid Norvalla, Vörå
Livslångt lärande EU:s nya gemensamma utbildningsprogram Mål ” Ett konkurrenskraftigare kunskapssamhälle, med bättre arbetsmarknad och ökad social.
Det nationella digitala biblioteket
Lantmäteriets informationsförsäljning
Valideringsprocessen
1 PROGNOSMODELLENS RESULTAT I BILDER Jouko Kinnunen & Richard Palmer 10 mars 2006.
OnlineSkolan Tillbaka till Lärandet 2008 Bergsjön - Gunnared, Göteborgs Stad.
Regional utveckling möter socialtjänst -lärdomar och reflektioner från utvärderingen av URBAL i Härryda kommun. Anna Johansson FoU i Väst/GR.
ÅRJÄNGS KOMMUN Sunne kommun Creare Vivere Finansierat av Europeiska socialfonden.
LÄRARSITUATIONEN VID DE FINLANDSSVENSKA YRKESLÄROANSTALTERNA PETRI SALO ÅBO AKADEMI/ÖSTERBOTTENS HÖGSKOLA/PEDAGOGISKA INSTITUTIONEN.
1 Produforum - ett nätverk för kulturaktörer. 2 Problem Behov Lösningar Drömmar Hurdant behov av stöd till kulturaktörer finns det? Dessa frågor har diskuterats.
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala ord och begrepp
Professor och forskningschef bodahlbom.se aktivering.se sust.se Staying Alive Bo Dahlbom.
EDUVUXEN Startseminarium Helsingfors SVEPS (Svenska Produktionsskolan) Verksamhetsledare Peter Rolin.
Utvecklingsstrategi för Örebroregionen
Strategiska perspektiv på verksamheten
EDU-vuxen, Korsholm Validering på ÅLAND Ålands landskapsregering Europeiska socialfonden
Visioner för vuxenutbildningen i Egentliga Finland Carola Bryggman.
Nationella Geodatastrategin – Geodatasamverkan - Standarder Gunnar Lysell Lantmäteriet 19 november 2013.
Urabaari  Grundades den 6 september 2007 (5 samarbetspartner)  Från och med utbildningsorganisationer som samarbetspartner (står för hälften.
Betydelsen av företagsnätverk – pågående studie av Automation region Peter Ekman Universitetslektor/forskare.
De byggde internet i Sverige Internet i Sverige 2003 – 2009 Cirka 35 intervjupersoner.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Begränsad frihet? Upphovsrätt och digitalt tillgängligt kulturarv eller Begrenset frihet? Åndsverkslov og digitalt tilgjengelig kulturarv Nordiske Museumsmøtet.
ArbetSam – Erfarenheter och satsningar
Anpassa fri programvara - Frihet ett, hur nyttjar man den? Copyright © 2006, 2007 Marcus Rejås Rejås Datakonsult Jag ger härmed rätten till alla att nyttja.
Koha – ett öppet bibliotekssystem Göteborg 8 december 2015.
Studie om yrkes- och lärlingssystemen i Norden Johanna Enberg och Göran Melin Reykjavik den 22 maj 2014.
Leonardo da Vinci Det europeiska samarbetet inom yrkesutbildning och kompetens- utveckling.
Vägledning 5 steg för att följa Dataskyddsförordningen
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Aktuella utlysningar “En jämställd och inkluderande arbetsmarknad”
Ett samarbetsprojekt mellan
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Presentationens avskrift:

PROGNOSTISERING AV KOMPETENSBEHOV Heidi Backman

Prognostiseringen av kompetensbehov o ger en vision om framtida förändringar i arbetslivet, om arbetsuppgifter i olika yrkesgrupper och om den kompetens som krävs i olika yrken o kan utnyttjas när examina, utbildningsprogram, examensgrunder, läroplaner och undervisning utvecklas o ger också information till dem som står inför studie- och yrkesvalet och till arbetsplatser, som vill vara steget före o ger viktig bakgrundsinformation för prognostiseringen av kvantitativa utbildningsbehov o kallas ibland kvalitativ prognostisering, eftersom den har en kvalitativ karaktär, men resultaten kan ofta kvantifieras och klassificeras

Ett projekt för prognostisering av kompetensbehov (VOSE) Utbildningsstyrelsen genomför med stöd av Europeiska socialfonden (ESF) ett riksomfattande tvåspråkigt projekt för prognostisering av kompetensbehov (VOSE) under tiden – Målet är att utveckla en nationell modell för prognostisering av kompetensbehov. Modellen ska omfatta Prognosmetoder Prognosprocesser Prognosnätverk Ett system för informationsförmedling

Prognosmodellen ska gälla yrkes-, yrkeshögskole- och universitetsutbildning utbildning för unga och vuxna behov på kort, medellång och lång sikt

De viktigaste åtgärderna inom projektet Kartläggning av metoder som använts i Finland och EU under de senaste tio åren Utveckling av en prognostiseringsmodell Utveckling av ett verktyg för realtidsprognostisering i social media (arbetsnamn Prognos 2.0). Modellen och verktyget utvecklas och testas av två piloter En finsk pilot inom byggbranschen En svensk pilot inom social- och hälsovården Resultat från de två pilotbranscherna rapporteras våren 2011

METODER Foredata Oy

Metoder i Finland, t.ex. TKTT ammattibarometri (Egentliga Finlands TE-central) Klusteriennakointi, klusterprognostisering (en finsk specialitet) Baronetti (Utbildningsanordnare i Satakunta) SOTENNA (Social- och hälsovård) Yritysharava + Kotti (Östra Finlands TE-centraler)

Metoder inom EU Modeller i Storbritannien, Frankrike, Holland, Tyskland och Sverige beskrivs Den kvantitativa prognostiseringen är ofta nationell, prognostiseringen av kompetensbehov är ofta regional (Storbritannien, Holland). Också privata aktörer finns (Storbritannien, Frankrike) I Frankrike och Storbritannien görs inom centraladministrationen regelbundna studier av yrkens kvalifikationskrav Arbetsgivarnas roll är central inom vuxenutbildningen och kompetensbehoven (staten finansierar) Delfoi- och scenariemetoderna används allmänt samt förfrågningar, intervjuer, statistik- och litteraturanalys. Klusterprognostiseringen är en finsk specialitet Arbetsgivarförfrågningar görs av varierande slag och i hög grad utgående från nutida brister i kunnandet Kön ingår i några länders prognostisering Andra länder har inte ESF-finansierad prognostisering

Den svenska piloten Social- och hälsovård Kartläggning av prognosresultat, undersökningar, aktörer, nätverk och projekt (våren 2009) Piloten och ett nätverk bildas våren 2009 – T.ex. Edu Vuxen, Sifko, Sydkusten, Folkhälsan, Kompetenscentret, Esbo stad, branschgrupp inom yrkesutbildningen,högskolorna. Idrottsorganisationer Arbetsseminarier Utveckling och testning av prognosmodell, metod, verktyg Resultat maj 2011 STM i VOSE:s styrgrupp, Stakes i VOSE:s samarbetsgrupp Kontakt skapas till utbildningskommissionen samt till Norra Karelens ESF-finansierade Sotenna-projekt och andra finska projekt

PROGNOSTISERING I REALTID I SOCIALA MEDIER ? Prognos 2.0 Heidi Backman

SOCIALA MEDIER (socialt nätverk eller webb 2.0) En ny kultur för produktion och användning av information En medieform som är tillgänglig för alla Innehållet produceras huvudsakligen av användarna (eng. user/community generated content) Innehållet produceras tillsammans, kollaborativt, med öppen källkod (eng. open source) Samma person kan både konsumera och producera innehåll. Användarna är inte bara konsumenter, utan aktiva aktörer. Tröskeln att publicera och producera information är låg Informationen sprids direkt och innehållet granskas i regel inte före publiceringen

Öppen källkod eng. open source datorprogram där källkoden är tillgänglig för alla eller för många att använda, läsa, modifiera och vidaredistribuera.datorprogramkällkoden Användaren kan anpassa programmet enligt sina behov. I allmänhet erbjuds sådana förändringarna tillbaka till den ursprunglige upphovsmannen, som kan välja att göra dem till en del av den officiella versionen. Arbetet görs av ett antal personer, organisationer och företag som koordinerar sitt arbete via Internet.Internet

Upphovsrätten i de sociala medierna Bara material, som man har rättigheterna till, kan användas och spridas. Tolkningen av upphovsrätten håller på att förändras: Creative Commons Det finns upphovsrättsliga licenser som befrämjar spridning och kollaborativ utveckling av textdokument och delning av material. Alla kan förändra och sprida verk så länge licensen bibehålls och alla som bidragit tillskrivs sin upphovsrätt.upphovsrättsliglicens Wikipedia använder GNU Free Documentation License (GFDL eller GNU FDL). Linux har utvecklats med öppen källkod med en GPL-licensLinux Läs mer, t.ex. Hietanen, Oksanen, Välimäki, Sosiaalisen median tekijänoikeuskysymyksistä ensimmäinen opas suomalaisille, Tampereen yliopistoSosiaalisen median tekijänoikeuskysymyksistä ensimmäinen opas suomalaisille

Sociala nätverk Individerna bildar nätverk (fi. verkosto, yhteisö, eng. community) i sociala medier. En ny kultur och kommunikation utvecklas i nätverken som formar samhället. T.ex. Facebook – från början för universitetsstuderande, nu en nätgemenskap för 160 milj. människor (jan 2009). Växer snabbast av alla sociala nätverk. Facebook MySpace – ett nätverk i hög grad för yngre med musikintresse MySpace IRC-Galleria – populärt nätverk för finländska unga IRC-Galleria LinkedIn – en nätverkstjänst för professionella LinkedIn Ning – en tjänst för mindre nätverk Ning Berusad.org, x3m:s community – communityn för finlandssvenska unga Andra sociala medietjänster, t.ex. Blogger ja Twitter (bloggtjänster) BloggerTwitter Wikipedia (öppen encyklopedi Wikipedia Flickr, YouTube (bild- och videotjänster) FlickrYouTube Second Life, Habbo Hotel (virtuella världar) Second Life

De sociala nätverken har olika karaktär Användare vill ofta hålla arbetsliv och privatliv åtskiljs. Detta är inte (ännu) möjligt på Facebook eller MySpace. Ning, som möjliggör olika nätverk, kan därför fungera bättre för t.ex. undervisning eller professionella ändamål. Nätgemenskaperna är reklamfinansierade. En reklamfri miljö kan byggas upp i vissa av nätverken.

Webb verktyg Webb 2.0-verktygen möjliggör att gemenskaper kan skapas på nätet och att innehåll kan delas enkelt, öppet och i allmänhet gratis Tim O'Reillys begrepp webb 2.0 avser de verktyg, den teknologi, som de sociala medierna utnyttjar. Sådana verktyg är t.ex. wiki, blogg, podcast, RSS-flöden, taggning Wiki wiki betyder snabbt på hawaianska. Med ordet wiki syftas oftast på en öppen wiki där allmänheten har tillgång och alla besökare hjälps åt att skriva och förbättra sidornas innehåll. I praktiken behövs kontroll och begränsningar för att förhindra spamning. Taggning innebär att man märker något med ett kategoriserande begrepp, dvs att man klassificerar. Taggningen skapar en slags metadata.

Forskning om sociala medier i Finland Lietsala, Katri & Sirkkunen, Esa: Social Media: Introduction to the tools and processes of participatory economy. Hypermedialaboratorio. Tampereen yliopisto 2008 (painettu kirja ja wiki),Social Media: Introduction to the tools and processes of participatory economypainettu kirjawiki Melakoski, Cai & Sirkesalo, Sohvi & Tirronen & Helena (TAMK): "Himottaa, mutta pelottaa?" - Suomalaisen sisältötuotantoalan näkemyksiä osallistumistaloudesta ja sosiaalisesta mediasta (pdf)Melakoski, Cai & Sirkesalo, Sohvi & Tirronen & Helena (TAMK): "Himottaa, mutta pelottaa?" - Suomalaisen sisältötuotantoalan näkemyksiä osallistumistaloudesta ja sosiaalisesta mediasta (pdf) Salmenkivi, Sami & Nyman, Niko: Yhteisöllinen media ja muuttuva markkinointi 2.0, Talentum 2007 Erkkola, Jussi-Pekka: Sosiaalisen median käsitteestä. Lopputyö. Medialaboratorio, Taideteollinen korkeakoulu (pdf)Sosiaalisen median käsitteestäpdf Hietanen, Oksanen, Välimäki, Sosiaalisen median tekijänoikeuskysymyksistä ensimmäinen opas suomalaisille, Tampereen yliopistoSosiaalisen median tekijänoikeuskysymyksistä ensimmäinen opas suomalaisille Kalliala, Eija & Toikkanen, Tarmo: Sosiaalinen media opetuksessa. Finn Lectura, Teoksen verkkoversio.Teoksen verkkoversio

En prognosmetod inbyggd i en databas på UBS server med en mekanism som ger en realtidsanalys Ett dynamiskt, flexibelt, modulärt gränssnitt LinkedIn Ning, FB … Ensti OPH.fi Olika fronter, sociala nätverk, plattformer, som verktyget lanseras på för att nå målgrupperna smidigt och för att uppnå en snabb process t.ex. En kartlägg- ning av prognos- metoder Användarna producerar kunskapen Prognos ett verktyg för en användarskapad realtidsprognostisering Övrig info

Möjligheter Snabbhet, realtid, informationen föråldras inte. En låg tröskel och god tillgänglighet. Möjlighet att nå stora mängder användare. Prognostiseringen får en genomskinlighet Förenar metod, processer, nätverk och informationsförmedling Användarna kan registreras och identifieras, vilket möjliggör att materialet kan grupperas enligt t.ex. olika användargrupper, region, språkgrupp, bransch, yrke, utbildningsområde, utbildningsnivå Tjänsten kan göras mångspråkig. Internationalisering möjlig? Kan globala behov beaktas?

Fler möjligheter Ett dynamiskt, flexibelt, modulärt gränssnitt möjliggör att material från olika källor kan förenas Prognosresultat om kvantitativa utbildningsbehov och resultat om kompetensbehov Kort- och långsiktiga utbildningsbehov Ungdoms- och vuxenutbildning Uppgifter om olika utbildningsstadier, utbildningsområden, branscher, språkgrupper Kvalitativ information kan kvantifieras enligt en klassificering av kompetensbehov. Helt kvalitativ information kan också samlas in, t.ex. svaga signaler, Delfoi, scenarier Taggning kan möjliggöra klusterbildning av prognosmaterial enligt en officiell klassificering. Klustren utgör då metadata. Information kan visualiseras och olika alternativ kan simuleras Olika moduler kan byggas till

Hur täckande blir resultatet? Alla branscher är inte välrepresenterade i sociala medier. Hur får vi tillförlitlig information? Risk för lobbning och spamning. Kan vi garantera att industrihemligheter inte sprids? Hur upprätthålla användarnas intresse så att materialet hålls up to date? Tjänsten måste beakta också användarnas intressen Lansering och marknadsföring Tjänsten måste regelbundet förnyas Är myndigheter redo att öppna för total genomskinlighet? Juridiska hinder? Krav på reklamfria miljöer? Att agera i sociala medier håller dock på att bli lika viktigt som att agera gentemot traditionella medier. UBS finns redan i Second Life. Upphovsrättsfrågor kan begränsa. Hinder för det tekniska förverkligandet. UBS ITK-arkitektur och kommunikationsstrategi Finansieringen? Resurser för upprätthållandet För innovativt? För utmanande? Risker och hinder

Generations Online in Sydney Jones, Susannah Fox, PEW INTERNET & American Life Project Online teens (12-17) Gen Y (18-32) Gen X (33-44) Younger Boomers (45-54) Older Boomers (55-63) Silent Genera- tion (64-72) G. I Genera- tion (73+) All Online Adults Use social networking sites 65 %67 %36 %20 %9 %11 %4 %35 %

Prognos 2.0 – en tidtabell 1)Ett allmän koncept våren 2009 Riskerna och möjligheterna samt metodkartläggningen beaktas 2)En konceptplan hösten 2009 Köptjänst, samarbete eller anställd person 3)Tjänsten planeras och utvecklas vidare 2010 I samarbete med piloterna och nätverk 4)Resultat maj 2011 Pilotbranscherna

Konceptplaneringen En ansvarig, arbetsgrupp, piloter Möten, arbetsseminarier Metod, klassificering, webb 2.0-verktyg, socialt nätverk Vad önskar användarna? Hur hantera riskerna? Finns redan något liknande? Lansering Namn

Kontaktperson för den svenskspråkiga delen i VOSE Undervisningsrådet Heidi Backman VOSE:s projektchef Ulla Taipale-Lehto VOSE:s projektassistent Seija Saari (talar svenska)