Litteratur & Övning PEL ht 2014

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

BFL Piloter och rektorer 27/8 De 5 nyckelstrategierna
Vad säger lagen? – om projekt När barn är anhöriga
Barnanpassad utredning
En presentation om test utifrån ett projektledarperspektiv
VÄSTBAS TIDIGT – TILLSAMMANS Ett sätt att samverka kring barn och unga
Välkommen till Arbetslagsutveckling inom ramen för entreprenöriellt lärande Mål: Ökad medvetenhet om vilka behov ert arbetslag har, för att utvecklas.
Varför gör de inte som vi säger?
Your Name I am Perfect and loved as i am Everybody Fits I Focus on my strenghts I am worth $ _________ a month Focus on your own goal 15 min SeeLiveFeel.
E-post: Rosenlund Tideliusgatan 12, 6 tr Box Stockholm Tel: E-post:
KID DH2655 Björn Thuresson VIC-Sthlm / MDI Skolan för datavetenskap och kommunikation, KTH PEL DH2460 Åke Walldius MDI Skolan för datavetenskap.
Detta är en presentation tänkt att användas som information till vårdpersonal där enheten planerat att starta med Mina vårdkontakter. Gör så här: 1. Skriv.
Kurspresentation Virtuell produktion Bertil Gustafsson
Women to the Top.
©GÖTEBORGSREGIONENS KOMMUNALFÖRBUND Depressioner hos barn Konferens Draken Länsstyrelsen, GR, FoU i Väst/GR.
Participants: educators, leaders, representatives from Cau Giay DOET - Monday, Mai Dich Kindergarten, 50 pers - Tuesday, Dich Vong primary school, 50.
1.
Varför gör de inte som vi säger?
Välkommen till introduktion av kursen LYVU10 med start HT14
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
Möten med akademins värld Staffan Andersson Uppsala universitet.
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
INKA-projektet - IN tegration av verksamhetsprocesser och K unskapsh A ntering i nätverksorganisationer En gemensamt projekt mellan IbisSoft, DSV vid SU/KTH.
PRIO- dialog Psykisk ohälsa Ur primärvårdens perspektiv i VGR
FL3: Techniques Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Lärare: Daniel Nylén.
Fakta om undersökningen
Sammanfattning av utgångspunkter och frågeställningar koppade till aktuella uppsatser.
Om litteraturen, PEL-kursen ht 2013, KTH Litteratur & Övning PEL ht 2013 Åke Walldius, - formalia - Nils-Göran Olve et al Eppler.
Medarbetarundersökning 2010 Resultat Sittning 2 : Choose - Act
Aktionsforskning Harriet Axelsson Teacher Professionalism Content Knowledge Perspectives on Content (science history, theory and education)
Skriftlig individuell uppgift Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Lärare: Daniel Nylén.
Daniel Nylén, Institutionen för Informatik Organisation 2 C.1 Systemdesign.
Systemdesign som process
BUM. BUM Barnhusmodellen – en integrerad mottagning Barnmed Barnhab Barnpsyk.
Kursexempel Tekniska projekt och rapportskrivning.
CDT erfarenhet av EU-projektPage: (LTU) CDTs Erfarenheter av EU-projekt INNEHÅLL (20 min): * Kort om vad CDT är/gör * CDT-erfarenheter av EU.
Hållbart Nyföretagande/ CSR som värdegrund 14:15-16:50.
IT utvecklar sociala tjänster! 1 KommITS 9 november 2011, Göteborg Åke Svenson, utredare, f d socialdirektör Järfälla,
Digitalt referensarbete - att vara bibliotekarie i en social tidsålder Stockholms stadsbibliotek mars 2012.
System arbetssystem informationssystem
En säker e-tjänst till vården
Delaktighet i Finska HC nätverket Johanna Reiman
Arkitektrollen. Ansvar och uppgifter Architecture notebook Mycket intensivt elaboration – inception Mål: en stabil arkitektur i slutet på elaboration.
NETINFO Samordnat IT-stöd Lunds universitet Birgitta Lastow Anders Sjöö.
Examensarbete Hur gör man?.
Onkologidagarna / Swedpos nationella konferens
A Lean House –way of describing a Lean system
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Mars 2010 NETinfo-möte Samordnat IT-stöd Lunds universitet Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow,
KID DH2655 Björn Thuresson VIC-Sthlm / MDI Skolan för datavetenskap och kommunikation, KTH PEL DH2460 Åke Walldius MDI Skolan för datavetenskap.
© Gunnar Wettergren1 IV1021 Project models Gunnar Wettergren
NOTIS – Ökad arbetslivsanknytning i utbildningen
KICKOFF 27 september 2006 Tillämpningsexpert i vetenskaplig visualisering Ingela Nyström
Utbildning i SIP (samordnad individuell plan)
1 Integrerad samverkan – trendspaning på definitioner Jonas Wells, Nationella Nätverket för Samordningsförbund
Egen styrka-projektet
Digitization and Management Consulting
Types of Business Consulting Services Cornerstoneorg.com.
Tennis as they see it Research on attitudes to tennis of junior tennis players through gender perspective.
Kvalitetsgranskning och forsknings etiska principer
Bringapillow.com. Online Dating- A great way to find your love! The words ‘Love’ and ‘Relationship’ are close to every heart. Indeed, they are beautiful!
Course info.
Strategic Sustainable Development
You Must Take Marriage Advice to Stop Divorce! Dontgetdivorced.com.
Practice and challenges in involving fathers
International Business & Economics Program 240 Credits
Jonas Wells, Nationella Nätverket för Samordningsförbund
Eunis Research and Analysis Initiative
National Implementation of the GSBPM – The Swedish Experience
International Business & Economics Program 240 Credits
Föräldrainformation av familjewebben
Presentationens avskrift:

Litteratur & Övning PEL ht 2014 Åke Walldius, aakew@csc.kth.se - formalia - Olve et al. 2003 - Walldius & Lantz, 2011 - övningsuppgift

Från kurs-PM Kursen syftar till att integrera teknologens tidigare studier i Programvarudesign, Ekonomi och Ledarskap genom att studera problem som är så sammansatta att de kräver kompetens från flera områden för sin lösning. att ni ska kunna använda era projektresultat (betygsatta) som arbetsprover

PEL-kursen som ”påbyggnad” på KID (3hp) Uppläggning metodövningsfasen föreläsning om kurslitteraturen & ”den 4:e metodövningen” (idag) föreläsning & seminarium om övningen (2 okt 13-15) redovisning av metodövningen (3 okt kl 10-12) projektfasen PEL-tillämpningen redovisas på de 3 gemensamma avstämningarna plus en egen avstämning av metodtillämpningen (28 nov kl 10-12)

Komplett projekt – KID & PEL Projektgruppen definierar projektet utgående från ett givet tema Avgränsningar är upp till gruppen Avslutas i så stor utsträckning som möjligt Samtliga aspekter av er utvecklingsprocess belyses: P-E-L 4

Tvärvetenskap – KID & PEL Samma ämnesintresse, olika infallsvinklar Olika bakgrunder, formella och informella Lyfta fram mångfalden Synliggöra olika kompetenser Era specialiteter på ”PEL-områden”? projektledning marknadsföring supply chain management affärssystem branding lageroptimering change management customer relations manufacturing optimisation demand chain management entreprenörskap (digital) produktutveckling IT-strategier 5

HCI methods for data capture and modeling participatory observation motion analysis (photography, video) contextual inquiry/interview questionnairs focus groups design workshops* (re-use, also below) personas* design sketches prototypes* Modeling and communicating the overall design design reviews Customer journey maps design pattern maps* (re-use, also above) Service design blueprints strategy maps* SWOT analysis business models market surveys Technology Readiness Level estimates risk analysis

Introducera och använda strategikartor Nils-Göran Olve et al., Making Scorecards Actionable, 2003

Strategikartor Nils-Göran Olve et al., Making Scorecards Actionable, 2003 Secrets: 1) Scorecards are balanced – the 4 perspectives give a complete description of the business. 2) They show both internal and external aspects of the business. 3) Scorecards are linked through the cause-and-effect assumptions. Benefits: Communicating strategic intentions, discussing activities, monitor & reward activities. Most urgent: Managers need tools to communicate about intangibles or immaterial assets! Specifically where many employees have customer contacts (ACSI, networks, quality). Overall goal: Closing the loops of strategic action plans and measuring – to reach “virtuous circles” Then the map answers these two questions: How do we intend to succeed – and have we?

No waiting for journals Huddinge University Hospital - strategy map Take Care (Olve 2009, discussed in Walldius & Lantz 2011, Exploring the use of design pattern maps) Owners Patients Process Development Less lost time No waiting for journals New software

No waiting for journals Huddinge University Hospital - strategy map Take Care (Olve 2009, discussed in Walldius & Lantz 2011, Exploring the use of design pattern maps) Health in society Owners Patients Process Development Patient satisfaction Health effects Quicker responses Less lost time No waiting for journals New software

Better use of colleagues’ notes Huddinge University Hospital - strategy map Take Care (Olve 2009, discussed in Walldius & Lantz 2011, Exploring the use of design pattern maps) Owners Patients Process Development Lower health costs Better use of capacity Better decisions Better research Better use of colleagues’ notes New work routines

Huddinge University Hospital - strategy map Take Care (Olve 2009, discussed in Walldius & Lantz 2011, Exploring the use of design pattern maps) Health in society Owners Patients Process Development Lower health costs Patient satisfaction Better use of capacity Health effects Quicker responses Less lost time Better decisions Better research No waiting for journals Better use of colleagues’ notes New work routines New software

Gastro Centre, Huddinge University Hospital

multi-disciplinary participation Values - Effects - Work & Software patterns - example unit specified (Walldius & Lantz 2011) Owners Patients Process effects New work patterns New software Citizen health Patient health decision quality multi-disciplinary participation Link to scientific evidence Annotate across professional borders Use shared annotation Target June 2011: 20% more scientific references in patient journals than in 2010 link to scientific evidence shared annotation devices

Lösningen: Ett stödsystem! Gör känslig information okänslig genom att koppla den till position Automatisera eller förenkla administration Ta bort det (olagliga) “hemliga blocket” Nya möjligheter med GPS-navigering Ökad säkerhet Hitta rätt, hitta snabbt

Strategikarta Fokusområde Framgångsfaktor Mål Initiativ Tryggare samhälle Antal brukarkontakter 20% fler brukarkontakter 2011 Användning av nya systemet Fokusområde Framgångsfaktor Mål Initiativ Bättre arbetsmiljö för personal Arbetsmiljökvalitetsindex Index ska öka med 10% i nästa undersökning Utbilda personal i nya systemet, Ta fram nya rutiner Fokusområde Framgångsfaktor Mål Initiativ Förenklad administration Antal timmar nerlagt på administrativt arbete Effektivisera motsvarande ½ tjänst till 2011 Utbilda personal i nya systemet, Ta fram nya rutiner

Fokusområden Fokusområde Framgångsfaktor Mål Initiativ Förenklad administration Antal timmar nerlagt på administrativt arbete Effektivisera motsvarande ½ tjänst till 2011 Utbilda personal i nya systemet, Ta fram nya rutiner Fokusområde Framgångsfaktor Mål Initiativ Bättre arbetsmiljö för personal Arbetsmiljökvalitetsindex Arbets-miljökvalitetsindex ska öka med 10% i nästa undersökning Utbilda fält-personal i nya systemet, Ta fram nya rutiner Fokusområde Framgångsfaktor Mål Initiativ Tryggare samhälle Antal brukarkontakter 20% fler brukarkontakter 2011 Användning av nya systemet

Unga med Adhd INNAN DIAGNOS NYDIAGNOSTISERAD ATT LEVA MED Rättigheter = Identifierade problem Unga med Adhd = Visualiserade konceptförslag INNAN DIAGNOS NYDIAGNOSTISERAD ATT LEVA MED MÖJLIG E-TJÄNST: MÖJLIG E-TJÄNST: MÖJLIG E-TJÄNST: MÖJLIG E-TJÄNST: Samlad information om Påminnelser - Bli påmind om när medicin ska tas. Logga framsteg - Mot uppsatta mål i vardagen. Uppdaterat diagnos- tiseringsverktyg Uppdaterade frågor som kan hjälpa läkaren att upptäcka adhd i ett tidigt stadie. rättigheter- Självgenererad info med MÖJLIG E-TJÄNST: möjlighet att få reda på vad som gäller mig, i min kommun, MÖJLIG E-TJÄNST: MÖJLIG E-TJÄNST: Verktyg för samordning - Kunna kalla till möten, dela protokoll, samt ansvar mellan landsting, kommun, patient och närstående. i min situation, med min Självskattning - Möjlighet att själv få skatta hur man mår, biverkningar medicinering, hur dagen sett ut, för att ta kontroll över sin egen process. Kontakt - Veta vem man ska kontakta när. Både akut och vid frågor. MÖJLIG E-TJÄNST: MÖJLIG E-TJÄNST: diagnos. Vad har jag rätt till Utökade kanaler för kontakt Stöd i vardagen - Få överblick på inbokade tider, förnya recept, hämta medicin, se planerade aktiviteter etc. och vem kan hjälpa mig få det? vid förändring av tillstånd t ex mail och sms. Friskförklarad alt fel diagnos Hur hantera vardagen? Söker hjälp/råd/stöd Vad händer nu? Samordning Förändring av tillstånd Överlämning av ansvar Behandling Misstänker att något är fel Diagnos Möten 18 år = Myndig BUP utredning BUP Kommun Triggas av livsförändring: Tonåren Fortsätta stötta Förskolepedagog Förskolepsykolog MÖJLIG E-TJÄNST: Rättigheter Medicinering Nätbaserad utbildning Patientföreningar Skola Överblick av diagnos- Kunna se och förstå innebörd- en av min diagnos samt dela den med andra. Förälder/närstående BVC Regionalt vårdprogram BUMM (Barn och ungdoms medicinsk mottagning) Studierektor Graviditet BVC Vårdcentral Möjligheter Hjälpmedel Specialpedagog Går ut skolan BRIS LSS MÖJLIG E-TJÄNST: Primärvården (Arbetsterapeut) Assistent Skattning närstående - Att kunna skatta hur ens barn mår. Närstående blir projektledare Risk att falla mellan stolar Skolläkare SOL Socialtjänsten Klasslärare - Föräldern/närstående har ansvaret Vid överflyttning till vyxenpsykiatrin. Patienten klarar inte att ta allt ansvar helt själv, behöver fortsatt stöd från förälder/närstående. BUMM (Boendestödjare) för samordning mellan kommun och Rektor landsting, dvs skola, vårdgivare och andra stödinsatser. Närstående driver processen Svårt att veta vad man har rätt till och inte rätt till Habiliteringscenter - Tidskrävande. innan och efter diagnos Stor administrativ börda Socialtjänsten - Blir budbärare av information. - Förskolepersonal eller lärare kan Svårt att veta vilka rättigheter man har som patient och närstående och vad det finns för möjligheter till hjälp och stöd i vardagen. - Föräldern/närstående måste administrera barnets ärende när Utbildningar för föräldrar/närstående uppmärksamma symptom. Boendestödjare - Föräldern/närstående har ansvaret det gäller habilitering, medicinering, läkarkontakter, stöd i hemmet etc. för att utredning sker. Struktur/planering Samordnare/assistans - Föräldern blir inte lyssnad på, tagen på allvar. Sätta upp mål Landsting BUP Psykolog Läkare SSK STÄNDIGT PÅGÅENDE: Beställa / hämta / ta medicin Arbetsterapeut STÄNDIGT PÅGÅENDE: läkarbesök / psykologbesök Samordnare/assistans Försäkringskassan

http://eduscapes.com/marketing/images/2-service-blueprint-detail.jpg

Övningen – visualisera samspelet P-E-L-aspekter Individuell uppgift, maila till aakew@kth.se senast 26/9 kl 12 (lunch) & redovisa muntligt 3/10 Läs (klart) texterna av Olve et. al och Walldius & Lantz skriv en A4 om hur du med dina specialintressen skulle vilja använda BSC med strategikartor som visualiseringsmetod strukturera dina motiveringar i 2-5 väl genomtänkta punkter underbygg dem med citat från texterna maila mig din text senast fredagen 26 september vid lunchtid kl 12