Alla har rätt till läsning – läsombud gör det möjligt Johanna v.Rutenberg 10.5.2011.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Advertisements

januari : Fotboll februari : bloggen och Basket boll mars : Bord tennis april : Skriva projektet för fototävling.
Samtala om böcker.
Novus Allmänheten om regional identitet i Dalarna (Del B)
Barn och bibliotek Britta Olsson Samordnare/bibliotekarie
Pedagogisk verksamhetsidé
Att träna Läsförståelse
Tillgänglig läsning - en mänsklig rättighet
Centrum för lättläst
Rätt till litteratur och information – LL allt viktigare för många
Ulla Stina Åman Pedagogisk utveckling Lärum Lärum-förlaget
Nödvändigt att bygga fler äldreboenden. Inspirera och förbereda oss för att uppvakta våra respektive kommuner och efterfråga deras planer på äldreboenden.
Nuläges Analys - utse en bordsvärd - utse en tidshållare - utse en sekreterare Runda Vilka framgångar ser du att ni redan har gjort i i ert projekt? Vilka.
Läsfrämjande inom studieförbunden Kultur i Väst
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Vissa av bilderna i denna powerpoint-presentation är tagna av fotograf Paul Quant.   Fotografen har upphovsrätt till bilderna. Endast Handisam och Processtöd.
1 Produforum - ett nätverk för kulturaktörer Mariehamn
E-bläcket. E-bläcket är ett läs- och teknikprojekt för ungdomar i åldern år i Kungälvs kommun som pågick från februari 2010 fram till våren 2012.
5. Viktigt att få in skolbibliotekarier tidigt i arbetet för att ta hänsyn till de som har lässvårigheter.
- Hur vet vi om vi har lyckats?
Mer ungdomar med! Finlands Röda Kors Rekrytering av unga frivilliga Mer ungdomar med!
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Om vi fick bestämma. För, med & av unga Vad är en ungdom?
Svenska DAISY-konsortiet Talboks- och punktskriftsbiblioteket (TPB) Susanne Axner & Cecilia Mattsson Framtidens taltidning.
Kärnvärden.
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
Lättläst på webben Mittuniversitet 2 och 23 april 2007
Resultat Införandet av rapporter uppskattas och ses som mycket värdefullt av personalen. Personalen känner sig tryggare och bättre informerade. Alla tar.
En plats för UTMANING UPPTÄCKSFÄRD ÄVENTYR
Områdesutveckling Torpa
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
SENIOR-RÅDGIVNING K5 ÄLDRECENTRUM ÖSTERBOTTEN KASTE HÄLSA OCH LIVSKVALITET FÖR ÄLDRE I ÖSTERBOTTEN ,
Folkbildning som del av energi- och klimatstrategi.
Välkommen till årets Ordförandeseminarium 4 – 5 oktober 2014 Här möts vi som vill göra skillnad! 1.
Vidgade vyer och nya uppdrag Roland Esaiasson Svenska Daisykonsortiets konferens november 2014.
Välkomna till Kommunikationsplanerin g Linköping 7/12.
Alla har rätt till läsning Johanna v.Rutenberg
Samverkan Asperger Till Sysselsättning Arbete
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
OnlineSkolan Tillbaka till Lärandet 2008 Bergsjön - Gunnared, Göteborgs Stad.
Inkludering – med plats för alla
Skolutveckling via digitala medier
Mervärden och aha-upplevelser
KAMPANJEN MOT RASISM Veckan mot rasism Attitydtalko.
Behöver den lokala samverkan stärkas och kompetensen inom psykisk ohälsa utvecklas? KUR- projektet ger möjligheten! KUR-projektet vänder sig till anställda.
1 Produforum - ett nätverk för kulturaktörer. 2 Problem Behov Lösningar Drömmar Hurdant behov av stöd till kulturaktörer finns det? Dessa frågor har diskuterats.
Ortsutveckling Bettna Stormöte den 9 oktober 2013 Välkommen!
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
Massmedia.
Kognitivt perspektiv.
Patientstyrd gruppundervisning Carina Holmesson Kliniken för njurmedicin och transplantation i Lund
Projektet Bli företagare – Ett exempel på samverkan med det lokala näringslivet för att bidra till generationsskiften i småföretag HSS Karlstad
1 Framtidsverkstad Alternativa framtidsbilder G18, Helsingfors
Elevdemokrati i praktiken
Kan man lära gamla hundar sitta och varför?
SCHOOL OF HUMAN SCIENCES Värdepedagogiskt forskningsfält på HiK Utgår från den del av den pedagogiska praktiken som leder till att barn och unga utvecklar.
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Ledarmöte Innehållsförteckning 1.Övergripande – Vår policy i stort 2.Att vara ledare inom SGoIF 3.Barnfotboll, upp till 12 år 4.Ungdomsfotboll,
 Sedan 1956  200 st aktiva spelare i 14 lag  en förening för både pojkar och flickor Ludvika Handbollsförening.
pedagogisk dokumentation
Socialt entreprenörskap i ideell verksamhet En studie om de aktiva eldsjälarnas motivation och drivkraft som gör skillnad i samhället.
Bra planering skapar trygghet
Socialpsykologi.
Idéstuga – samla en grupp med både nya och gamla medlemmar och ta tillsammans fram förslag på nya aktiviteter.
Välkommen till Brunna, Gröna Lund och Stamvägens förskolor
Välkomna till styrd helpdesk
TRYGGA RELATIONER I KLASSEN
KRUT ATT GE PLATS.
Kognitivt perspektiv.
Presentationens avskrift:

Alla har rätt till läsning – läsombud gör det möjligt Johanna v.Rutenberg

LL-Center Producerar och främjar lättläst på svenska i Finland Målgrupper: Personer med utvecklingsstörning, afasi, minnessjukdomar, läs- och skrivsvårigheter, ovana läsare, mycket gamla läsare, läsare med ett annat modersmål.

LL-Center Ger ut den lättlästa nyhetstidningen LL-Bladet. Gör bearbetningar till lättläst av andras texter. Undervisar i och föreläser om att skriva lättläst. Bedriver projekt kring läsning och lättläst.

Vad är ett läsombud? Termen läsombud kommer från Sverige, där man har utbildat läsombud i 20 år. Där finns nu drygt läsombud. De som blir läsombud är oftast anställda inom omsorgen. Frivilliga kan också bli läsombud. I Sverige kallas dessa för högläsare.

Vad gör ett läsombud? Ett läsombud hjälper personer som inte kan eller som har svårt att läsa själva. Läsombudet gör böcker, tidningar och information tillgängliga till exempel för personer med utvecklingsstörning eller demens och för mycket gamla människor.

Vad gör ett läsombud? läser högt ordnar regelbundna läsestunder i grupp eller enskilt hjälper med all slags läsning hjälper vid biblioteksbesök känner till lättlästa böcker och annat lättläst material inspirerar sina kolleger till läsning.

Projekt Läsombud i Svenskfinland Provar den rikssvenska läsombudsmodellen inom handikapp- och äldreomsorgen i Svenskfinland. Utvecklar en modell för hur läsning och läsombud kan göras till en regelbunden och bestående verksamhet också hos oss.

Projekt Läsombud i Svenskfinland Samarbetar med Kårkulla samkommun, Folkhälsan, äldreomsorgen i Närpes och Vörå (Äldrecentrum Österbotten), DUV-föreningar. Utbildar 40 läsombud på samarbetsparternas boenden och dagliga verksamheter. Sprider också information om läsning och lättläst till frivilliga högläsare. Finansieras av RAY och pågår

Varför ska man läsa? Det är en demokratisk rättighet att kunna ta del av information och kultur. Om man har svårt att läsa själv ska man få hjälp med det, på samma sätt som man får hjälp med annat man inte klarar av själv. Forskning och erfarenhet visar att läsningen har många positiva effekter.

Vad ger läsningen? lugn och ro närhet, trygghet, gemenskap bra sätt att få igång diskussioner lära känna varandra

Vad ger läsningen? stimulans, sysselsättning, omväxling, minnesträning bearbeta känslor och upplevelser nya upplevelser, vidgat livsrum identifikation, bekräftelse

Vad ger läsningen? bättre delaktighet i samhället förberedelse för kommande händelser idéer till nya aktiviteter, gemensamma projekt social träning förbättrar språket

Vad behövs för att komma igång? En engagerad enhetsledare. Gärna läsning på schemat, men spontant går också bra. Gärna bekväm, mysig och lugn plats.

Vad behövs för att komma igång? Lättlästa, eller LL-texter fungerar bra för personer med minnessjukdomar och mycket gamla som har svårt att orka med långa texter. Det finns lättlästa romaner, faktaböcker, nyhetstidningar, samhällsinformation. Lokalt är ofta populärt.

Webbadresser

Kontakt Johanna v.Rutenberg Tfn LL-Center Nordenskiöldsgatan 18 A Helsingfors

Tack!