Syfte och mål Öka tillgängligheten Öka förståelsen för processen

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Arbetet med anmälningsavgifter
Advertisements

Om bildspelet Detta bildspel är tänkt som ett bibliotek att plocka bilder ur. Om bildspelet ska användas av personer på bank är det viktigt att du målgruppsanpassar.
Svenska Volkswagen Finans
Från analoga till digitala Trygghetslarm Varför och hur?
Rose-Marie Gudmundsson 48 ÅR
Wikinggruppen Presentation av ”WIKING SMS” – Effektivisera din verksamhet.
© Brilex AB 1 Jur kand Torsten Brink V ordf NBL. © Brilex AB 2 Läkemedelslagens tidigare informationsbestämmelse 21 § Sådan information om läkemedel som.
– ny invånartjänst för hantering av läkarintyg
Skane.se Förnyelse inom varumärkesprojektet 2012.
1 En studiemedelsansökan för alla Ny tjänst för studeranderapportering.
Bredbandskartläggning 2011 • Bredbandskartläggningen mäter tillgången till bredband där vi bor och arbetar. • Teknikerna som mäts är fiber, kabel-tv-nät,
Tillsynare på FI Tillsynsforum Helena Pettersson
Om bildspelet Detta bildspel är tänkt som ett bibliotek att plocka bilder ur. Om bildspelet ska användas av personer på bank är det viktigt.
1 ROSENLUNDS HERRGÅRDS VÄNNER Informationsmöte 5 oktober 2009.
Mjukvara och nätverk Vad är det?.
eKörkort Genomförandegrupper 22 maj 2007
Digitalisering i Sverige Nordiska konferensen 10-12/6 2008
Medlemsmöte 13 oktober 2011 Sollentuna
Medborgarservice i Skellefteå kommun
SÅ TYCKER FORSKARNA OM VRs ANSÖKNINGSSYSTEM SYFTE: Mäta forskarnas åsikter om VRs elektroniska ansökningssystem Var tionde forskare, ca 400, ombads besvara.
En schweizerkniv i Järfälla kommun
FoU-samverkan på EU-arenan – Regionala FoU-strategier för Norra Sverige Erik Bergkvist Rapportör EuropaForum.
E-tjänster Upplands Väsby
NyA – nytt nationellt antagningssystem
Bibliotekens utveckling och behovet av samordning Mötesplats inför framtiden Borås, 13 oktober 2004 Gunnar Sahlin.
Dokument- och ärendehantering
Fortsatt översyn kundval inom hemtjänst, ledsagning och avlösning
Socialförvaltningen. Projekt Projektets början  21 maj Informationsmöte om 24 timmarsmyndigheten  juni Tällberg Försörjningsstöd Serveringstillstånd.
- digital avverkningsanmälan
Lärplattformstankar Herrestadskolan  Lärplattform. Vad innebär det för er?
Det nationella digitala biblioteket
Så här jobbar vi hos oss med arbetsmiljö och miljö!
2 2. Kommunens vision är att vara en framsynt tillväxtkommun, attraktiv att bo och verka i.
Kap 8: Marknadsföring genom relationer
Samordnad vårdplanering Regelverk och konfiguration Mats Forsberg Ingrid Joustra Enquist.
6. Inventera projektets resursbehov
Vad är metadata? Data som beskriver data.
Camilla Björck Mora Orsa miljökontor Helsingborg april 2011
Helen Ekelöf Kartan visar vägen till arkivets skattgömma.
Verksamhetsutveckling och samarbete kring sammanhållen e-förvaltning
Första jobbet/Feriearbete Bakgrund 1600 ungdomar ansökte om feriearbete sommaren ungdomar besökte Feriemässan den 16/ (drygt)
Regional Innovativ GIS- och E- tjänstsamverkan Samarbetsprojekt mellan 5 kommuner i Västernorrland; Örnsköldsvik, Kramfors, Härnösand, Timrå, Sundsvall,
Syfte och mål Webbanmälan och elektroniskt ärendesystem Öka tillgängligheten Öka förståelsen för processen Öka rättssäkerheten Påskynda ärendeprocessen.
Förberedelser Beslut Förstudie Nyttovärdering
IT utvecklar sociala tjänster! 1 KommITS 9 november 2011, Göteborg Åke Svenson, utredare, f d socialdirektör Järfälla,
1No. 1 e-förvaltning – se verksamheten ur kundens perspektiv.
Gemensam kundtjänst Skellefteå kommun
1177 Vårdguiden Driftstatus och namnbytet e-tjänster Huvudredaktörsmötet Anna Momcilovic, 1177-redaktör, kommunikationsenheten.
Svenska Pistolskytteförbundet Krishantering Kriskommunikation.
Varför skapa ett digitalt vårdbesök?
Sveriges största näringslivsorganisation
Min ansökan. Ansökan om utbetalning
Webbanmälan till högskolestudier HT 2016
Så här anmäler du dig till högskolan VT18
Processer och verktyg för effektivisering av spårbarhet av livsmedel.
Vägledning 5 steg för att följa Dataskyddsförordningen
Webbutbildning i allmän palliativ vård
- Hjärtstartarregistret
eHälsa och eTjänster inom socialtjänsten
2 Introduktion administration och system 25/ Sofia Wallgren
Invånarnas inställning till digitalisering i välfärden Undersökning genomförd av KANTARSIFO på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting våren 2018.
Patrik Sundström, programansvarig för ehälsa
NVDB på webb 2012 Dragana Hrstic
Effektkarta för extern webbplats
Hur kan digitala flöden underlätta, effektivisera och stärka ärendehanteringen?
Diariefört ärende och handling
Parkera VGR Information
Användarguide - chefer
Ekonomirapporten maj 2019 Anders Knape, ordförande Annika Wallenskog, chefsekonom Välkomna Anders. Hej och välkomna till presentation av vårens Ekonomirapport.
Mina sidor – inloggade tjänster
Presentationens avskrift:

Syfte och mål Öka tillgängligheten Öka förståelsen för processen Webbanmälan och elektroniskt ärendesystem Syfte och mål Öka tillgängligheten Öka förståelsen för processen Minska tiden från anmälan till beslut Ge tillgång till aktuell status för parterna Underlätta samarbetet med externa medarbetare ARN har som ett av sina mål att det ska vara lätt för konsumenter att använda sig av nämndens tvistlösning. Det ska också vara lätt att förstå vilka ärenden ARN kan pröva och inte pröva. Ett viktigt syfte med det nya elektroniska systemet är att göra det enklare att göra en anmälan och därmed öka tillgängligheten. Ett annat syfte är att i samband med anmälan kommunicera hur processen går till och därmed öka förståelsen för den. Med ett helt elektroniskt ärendesystem kommer handläggningen av ärenden att påskyndas och tiden från anmälan till beslut kan minskas, vilket är positivt för alla parter. Det blir också lättare att ge parterna tillgång till aktuell status i ärendet. Det görs genom att parterna har tillgång till all information om ärendet online. Systemet kommer även att underlätta samarbetet med externa medarbetare i arbetet med att bedöma ärenden.

Lansering, mottagande, användning Webbanmälan och elektroniskt ärendesystem Lansering, mottagande, användning Webbanmälan och elektroniskt ärendesystem lanserades i oktober 2011 Positivt mottagande av konsumenter, rådgivare och företag Stark ökning av antalet anmälningar 65% av alla anmälningar redan från början via webben 31 oktober 2011 infördes möjlighet för konsumenter att göra webbanmälan till Allmänna reklamationsnämnden, ARN. Alla ärenden hanteras sedan dess i ett elektroniskt ärendesystem. Det finns fortfarande möjlighet att göra en anmälan och att ha kontakt med ARN via brev, men även dessa anmälningar registreras elektroniskt i ärendesystemet och handlingar skannas. De första två månaderna med det nya systemet ökade antalet anmälningar till nämnden kraftigt. Jämfört med samma period 2009 respektive 2010 var ökningen cirka 22 procent. 65 procent av alla anmälningar som kom in januari-februari 2012 var webbanmälningar. Vi bedömer att det nya anmälningssystemet fyller ett behov och att ökningen av antalet anmälningar kommer att bestå 2012. Nämndens alla medarbetare, liksom externa avdelningsordförande och föredragande, ska kunna arbeta direkt i systemet. Nämndens ledamöter har också åtkomst till systemet, men har endast behörighet att läsa underlaget i de ärenden där de medverkar i beslutet.

Hur görs anmälan? Anmälan görs på www.arn.se Webbanmälan och elektroniskt ärendesystem Hur görs anmälan? Anmälan görs på www.arn.se Nio olika anmälningsformulär Inloggningsuppgifter inom två dagar Parterna kan logga in till ”Följ ärendet” Kommunikation med parterna via webb och e-post En konsument som vill anmäla en tvist till ARN kan enkelt göra detta elektroniskt via nämndens webbplats, www.arn.se. Det finns nio olika anmälningsformulär beroende på vad anmälan gäller. På webbplatsen finns information och tips om de regler som gäller och som ger konsumenten möjlighet att själv bedöma om tvisten kan prövas av nämnden. Det finns också möjlighet för parterna att till anmälan koppla sådana elektroniska dokument som parten vill åberopa som bevisning. Efter att anmälan tagits emot får konsumenten inloggningsuppgifter till ärendet på www.arn.se . Även motparten har möjlighet att logga in på samma arbetsyta. Där kan parterna själva följa vad som händer i ärendet och läsa handlingar. De kan också via webbsidan kommunicera med nämnden.

Systemets funktioner Externt Internt Webbanmälan och elektroniskt ärendesystem Systemets funktioner Externt Internt Webb- anmälan Manuell registrering Inkorg Register Följ ärendet Ärende Dokument Ordförande webb Ledamots-webb Ärende Systemet består av följande delar: Webbanmälan är de formulär som konsumenten använder för att göra en anmälan. Följ ärendet är en arbetsyta med unik inloggning för varje ärende. Den är avsedd för anmälare och motpart att följa ett specifikt ärende. Ordförandewebb är en arbetsyta med fulla rättigheter i hanteringen av ärenden. Denna del är avsedd för avdelningsordförande och externa föredragande. Ledamotwebb är en arbetsyta för ledamöter i arbetet med ärenden. De har endast läsrättigheter. Allmänhetens dator är en publik dator med en begränsad sökfunktion. Den är avsedd för allmänhet, journalister med flera. Referatwebb är en databas med referat av vissa juridiskt intressanta beslut som ska visa praxis inom olika områden. Den är öppen för alla via webbplatsen. Allmänhetensdator Admin & security Diarium Referat- webb

Erfarenheter hittills Webbanmälan och elektroniskt ärendesystem Erfarenheter hittills Kort tid att utvärdera – gamla pappersärenden kvar en tid Stark ökning av antalet anmälningar Inkörningsproblem och stress för personalen Systemet är så nytt att det inte går att göra en fullständig utvärdering än. Pappersärenden kommer under 2012 leva sida vid sida med det elektroniska ärendesystemet eftersom inga gamla ärenden skannas in. Senare under året kommer alla ärenden att vara digitala. Den starka ökning av antalet anmälningar som noterades direkt efter lanseringen kommer med säkerhet bestå. De första månaderna av systemet innebar en hel del inkörningsproblem både tekniskt och resursmässigt. Det var ett nytt arbetssätt med annorlunda rutiner. Fler anmälningar totalt sett gjorde också att arbetsbördan blev stor.

Webbanmälan och elektroniskt ärendesystem Framtida utveckling Allt större andel anmälningar via webben – allt färre papper Alla ärenden digitala under 2012 Snabbare handläggning av ärenden Beslutsprocessen helt digitaliserad Bättre möjlighet att ge konsumentrådgivare, journalister och allmänhet tillgång till information Troligen kommer en allt större andel av anmälningarna att komma via webben. Det innebär mindre behov av att skanna pappersärenden. Anmälningarna kommer också att vara mer kompletta än förut vilket ger förutsättningar för en snabbare handläggning. Ett viktigt mål för nämnden är att minska handläggningstiderna och det elektroniska systemet kommer att bidra till det. Genom att alla dokument finns digitalt kommer det att bli enklare att ge snabb, tillförlitlig information till omvärlden, bland annat journalister.