Varför reklam? Öka försäljningen

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Vad är reklam? Ordet reklam härrör från två latinska ord: "re", som betyder 'på nytt' och "clamare", som betyder ''ropa högt'. Ordet reklam betyder alltså.
Advertisements

REKLAM OCH MARKNADSFÖRING
Begreppsschema – Krönikor
Novus Allmänheten om regional identitet i Dalarna (Del A) November Peter Blid Helena Björck Ida af Robson 2064.
Presentation av resmål
Designen gör tekniken mänsklig Sid
Skapa en lönsam kundrelation
COPYWRITING Det berättas att en amerikansk copywriter på väg hem från sitt arbete brukade passera en blind tiggare i parken. Tiggaren hade en kartonglåda.
Tema: Uppfinning Av Thomas Mesumbe.
Presentation av: Johan Uddh Utvecklingschef. Våra kunder! Vår idé gör det enkelt att vara kund oavsett var du bor! Kvinnan står för beslutet till förändring.
Servicekunskap Lektion 1 s 7-14
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
Aldijana Puskar Brinellgymnasiet
Att inte tro på allt vi läser och ser…
MARKNADSFÖRING OCH SERVICE
Kunskaper och förmågor FEK1
Intervju inför ViV-projektet.
KONSTEN ATT ÖVERTYGA SIN PUBLIK
Kunder och konkurrens driver ekonomin
Att skriva en artikel.
Debattartiklar.
Riktlinjer för presentationer
Reklambudskap Varför går vi på allt?.
Insändare Struktur och respons.
Reklam.
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Affärsidé - företagets vägvisare
ATTRAKTIVARE ARBETSGIVARE
Info class Internal CC/Lovisa Appelberg/Att skriva för webb Att skriva för webb Pia Törner och Lovisa Appelberg
Vad är du för typ av person?
Att övertyga ! Disposition och mall.
marknadsförarens verktygslåda
Din vänskap är en värdefull skatt....
Göteborg Distriktlagsverksamhet. Varför är vi här? INSPIRERA!! VINNA TV-PUCKEN!!
VAD ÄR REKLAM? FÅ OSS ATT KÖPA SAKER.
Bygg ett argumenterande tal
Coaching –vad är det? Positiv Livskraft ©.
Livskarriär Din väg mot ett arbete som kommer att göra dig lycklig.
Den retoriska arbetsprocessen
Marknadsförarens yrkesroll
Media och reklam.
Marknadskommunikation och mediaval
Propaganda.
Affärsidé Den yttre affärsidén Vad skall produceras ?
Marknadsföring av Projekt X
VAD KÄNNETECKNAR EN INSÄNDARE?
Hur du tar hand om din kunskap
Jobbansökan När du ska söka ett jobb är det viktigt att fundera över på vilket sätt du matchar de kvalifikationer som efterfrågas i platsannonsen. Skriv.
Vad ser du på bilden? Beskriv bilden i ord! Vilken tid är det i bilden?
Propaganda Vad är propaganda?.
Vad säger bilden oss egentligen!?
Efter filmen… 1) Vilka nya ord lärde du dig i filmen som handlar om reklam? 2) EPA- skriv ner och berätta för en kompis! 3) I filmen pratar man om att.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Varumärke Värderingar Plattform Identitet Relationer Service
Reklam i olika medier.
Posterseminarium Inför Exjobbs-redovisningarna
Vad tycker du? När man diskuterar berättar man vad man tycker om något. När jag tycker något har jag en åsikt. Ett finare ord för att säga något är att.
Litteraturhistoria – epoker och analys av textutdrag
Vad är propaganda? Jenny Manning Åsa Gårdsskolan ht 2015.
Köp, köp, köp! Om reklamens påverkan.
Reklam.
Kommunikation.
ATT GÖRA ETT REKLAMBLAD
Delmoment 1: Rapport över sociala webben
SÄLJAKTIVITETER SÄLJAKTIVITETER KAN:
Reklam och marknadsföring
Reklam eller redaktionellt budskap?
Tips & trix.
Målsättning/Huvudsyfte
Presentationens avskrift:

Varför reklam? Öka försäljningen

Reklamen ska: Ge kunskap om företaget, dess produkter Resultera i handling – KÖP! Skapa attityd – positiv bild kring företaget

3 typer av reklam: Lyfta fram fakta och information och övertyga om att produkten är bäst (bäst i test, räcker länge…) Framhålla emotionella argument (du blir populär, alltid rätt – ofta mode, godis…) Vädjar till plånboken – lågt pris

Viktigt Upprepning! Målgruppsanpassning Namn, symboler, slogans, logotyper – igenkänning!

Reklamens påverkan Direkt: vi köper varan Indirekt: förmedlar attityder, värderingar, visar ideal, vägen till lycka och framgång

AIDA Attention - uppmärksamhet Interest - intresse Desire - behov Action - handling

Reklam består av bilder o foton som visar en fantasivärld Orden är noga utvalda för att övertyga, locka… Målgrupp! Medvetna strategier…

Diskutera: Vilket är ditt favoritmedium? Fundera över all reklam du sett (TV, bio, tidningar, nätet…) Vilka typer av produkter är vanligast i reklamsammanhang? Varför? Vilken är din favorit-resp. hatreklam? Vilken målgrupp vänder sig dessa reklamer till? Varför gillar/ogillar du dessa? Vad tilltalar dig i en reklam? Går du på reklammakarnas tricks..? Vilken är den mest lättlurade målgruppen tror du?

Exempel Reklamombudsmannen

Läxa: Följ TV-reklamen en kväll! Finns det reklam som återkommer flera gånger? Hur många? Hur långt är inslaget? Vilken typ av produkt marknadsförs? Vilka är de vanligaste reklamorden? Gör en reklamordlista!