Varför reklam? Öka försäljningen
Reklamen ska: Ge kunskap om företaget, dess produkter Resultera i handling – KÖP! Skapa attityd – positiv bild kring företaget
3 typer av reklam: Lyfta fram fakta och information och övertyga om att produkten är bäst (bäst i test, räcker länge…) Framhålla emotionella argument (du blir populär, alltid rätt – ofta mode, godis…) Vädjar till plånboken – lågt pris
Viktigt Upprepning! Målgruppsanpassning Namn, symboler, slogans, logotyper – igenkänning!
Reklamens påverkan Direkt: vi köper varan Indirekt: förmedlar attityder, värderingar, visar ideal, vägen till lycka och framgång
AIDA Attention - uppmärksamhet Interest - intresse Desire - behov Action - handling
Reklam består av bilder o foton som visar en fantasivärld Orden är noga utvalda för att övertyga, locka… Målgrupp! Medvetna strategier…
Diskutera: Vilket är ditt favoritmedium? Fundera över all reklam du sett (TV, bio, tidningar, nätet…) Vilka typer av produkter är vanligast i reklamsammanhang? Varför? Vilken är din favorit-resp. hatreklam? Vilken målgrupp vänder sig dessa reklamer till? Varför gillar/ogillar du dessa? Vad tilltalar dig i en reklam? Går du på reklammakarnas tricks..? Vilken är den mest lättlurade målgruppen tror du?
Exempel Reklamombudsmannen
Läxa: Följ TV-reklamen en kväll! Finns det reklam som återkommer flera gånger? Hur många? Hur långt är inslaget? Vilken typ av produkt marknadsförs? Vilka är de vanligaste reklamorden? Gör en reklamordlista!