Etik & moral Etik = beskriver vilka riktlinjer vi ska välja för hur vi ska handla, val vi ställs inför. När man funderar över skillnader i vad som anses.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Året var 2004, I en liten stad vid namn Laholm
Advertisements

Året var 2004, i en liten stad som heter Laholm, blev en trygghet totalt omkullkastad. En liten brun nallebjörn blev helt utkastad i kylan! Och blev liggande.
Behandlingsfas 1, hjälpmedel
Etik och moral Vad innebär det?.
Livsåskådning och religion
Liten begreppsgenomgång
Etik Hur ska vi vara mot varandra?
Pronomen.
Släktskapsregeln för 6a
Vi vill sända denna lilla saga som en extra tanke till julen
1) Ni har kommit överens om att barnet ska ta bort sin tallrik från bordet efter måltider. Det går bra ibland och ibland inte. Den här gången går ditt.
SAMHÄLLSKUNSKAP & RELIGION
Det va en gång en katt och hund del 1
God Kharma! Detta är en kort men trevlig läsning. Njut! Det här är vad Dalai Lama har att säga inför Allt tar bara några få sekunder att läsa och.
Konsten att spelleda Spelledarens uppgift. Vad är en spelledare? En spelledare är, enkelt uttryckt, den person som leder ett rollspel. Han eller hon utgör:
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Etik- Modet att välja!.
Etik - Vad är det?.
Etiska resonemangsmodeller
Ta ställning och handla!
Etik.
Olika teorier och religiösa perspektiv
EVA OCH CLAES – En berättelse om våld och brott i nära relationer.
Etik & Moral RELIGION HT-14.
Ett Brott Är Ett Brott Av Lovisa
Anders Hummel, Nolhagaskolan, Alingsås –
Etik och moral.
Etik och Moral Läran om rätt och fel.
Linnéa. Gode Gud Jag skriver för att säga förlåt för att jag var arg igår när du ignorera mina böner och ingenting blev som jag ville.
Etik Moral Filosofi.
Etik Religionskunskap, åk 9.
Ordkunskap Ord och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.
Centraletiska begrepp 2 Centraletiska begrepp 3 Konfliktbeteenden 4
ETIK - MORAL.
OLIKA FORMER AV ETIK.
Värderingsövning/ fyra hörn
RÄTT eller FEL? GOTT eller ONT?
Skriva noveller.
Gud På dessa fem pelare vilar ett liv i islam = ett liv enligt guds vilja, som leder till gemenskap med gud i detta livet och nästa. Bönen: fem gånger.
Religionskunskap Lektion 1.
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Filosofi 1.
Del 1 – mellanösterns bokreligioner
Etik.
Etik och moral Vad är rätt och fel?.
Esperanda Santana Lopez
Identitet Vad formar oss till oss?.
Att Skapa Serier.
Det va en gång en katt och hund del 1
Leva tillsammans.
Moral och Etik Moraliska frågor berör frågor om vad som är rätt och fel/orätt, ont och gott. Andra vanliga begrepp som använd är bör, plikt och rättvisa.
Vad tycker du? När man diskuterar berättar man vad man tycker om något. När jag tycker något har jag en åsikt. Ett finare ord för att säga något är att.
Olika sätt att resonera kring hur människor bör handla
Olika sätt att resonera kring hur människor bör handla
Etik och moral.
ETIK. VAD MINNS JAG? Vad är moral? Vad är etik? MORAL NE:s förklaring Uppfattning om rätt och orätt. Våra val och våra handlingar visar på vår moral,
Identitet & livsfrågor Etik och moral. Identitet & livsfrågor Begreppen etik (fr. grekiskans ethos = sed) och moral (av latinets moralis = det som rör.
+ Etiska begrepp. + Etik och moral I valet om vad som är rätt eller fel visar vi vår moral Rätten till abort Dödsstraff Donera sina organ Ska man förlåta.
Etik - Att göra det rätta.
Vad vägleder eller hjälper dig när du ska avgöra vad som är rätt eller fel? ETISKA REGLER/MODELLER; PLIKT- eller REGELETIKEN, KONSEKVENSETIKEN, SINNELAGSETIKEN.
Etik Vad är rätt och vad är fel?. Vad är etik? Etiken, eller moralfilosofin som den också kallas, försöker svara på frågor om vad som är rätt och vad.
Olika teorier och religiösa perspektiv
Livsåskådningar - hur människor beskriver och tolkar livet
Etik & moral Etik = beskriver vilka riktlinjer vi ska välja för hur vi ska handla, val vi ställs inför Moral = beskriver de val vi väljer beroende på åsikter,
Etik och moral.
Etik & moral.
Etik & moral.
Vad är regeletik, konsekvensetik och sinneslagsetik
ETIK Att göra det rätta….
Livsåskådningar - hur människor beskriver och tolkar livet
Presentationens avskrift:

Etik & moral Etik = beskriver vilka riktlinjer vi ska välja för hur vi ska handla, val vi ställs inför. När man funderar över skillnader i vad som anses vara rätt och fel sysslar man med etik. Etiken handlar med andra ord om hur vi tänker och resonerar kring moral. Moral = beskriver de val vi väljer beroende på åsikter, uppfostran, kultur, religion osv.

Etiska modeller Regeletik (pliktetik) = utgår från att regler och plikter kan hjälpa en människa att leva moraliskt rätt. T.ex. du ska inte döda eller man inte ska vara otrogen, är regler som finns i många religioner. En plikt är något som man bör göra, t.ex. hjälpa gamla och sjuka människor – ifrågasätts inte, utan är självklar för många

Konsekvensetik = bygger på att det är konsekvenserna av en handling som avgör om det är moraliskt rätt – vad blir följderna av att du väljer det ena eller det andra? Sinnelagsetik = min tanke med handlingen avgör om den är god och rätt – jag vill att det ska bli bra. Sinnelag betyder ungefär tänkesätt eller läggning

Dygdetik = Aristoteles 300-talet f. Kr Dygdetik = Aristoteles 300-talet f.Kr. – det som kan hjälpa människor till goda moraliska liv är dygder – en dygd är en egenskap som exempelvis mod, ärlighet eller uthållighet. En dygd är inte medfödd utan den är något man lär sig under livet Ingen människa följer en och samma etiska modell hela tiden, utan växlar mellan olika modeller…

Vad händer när två regler krockar med varandra? Till exempel: Om du har bestämt dig för att aldrig stjäla, men att du också ska hjälpa dina föräldrar. Din mamma är svårt sjuk och du måste stjäla medicin, annars dör hon. Vad väljer du? Följer du regeln (pliktetik) att aldrig stjäla? Följer du sinnelagsetiken, dvs. att din handling är god för att du vill hjälpa din mamma? Eller följer du konsekvensetiken, dvs. att du tänker på konsekvenserna av att du stjäl?

Etiska dilemman

Etiskt dilemma 1: Johannas hamster Johannas hamster har rymt och är försvunnen. Hennes kompis Lotta cyklar hem till henne för att hjälpa till att leta. När Lotta svänger runt gathörnet kommer något utfarande ur ett buskage, en hamster. Lotta försöker bromsa, men hinner inte stanna, hamstern är överkörd. Lotta inser att hon har hamnat i en hemsk situation och blir panikslagen.

Vilka etiska modeller används i den här berättelsen? Hur ska Lotta göra? Ska Lotta berätta för Johanna om olyckshändelsen? Johanna kanske blir arg och ledsen. Ska Lotta låtsas som om ingenting har hänt och hjälpa Johanna att leta? Andra alternativ? Vad tycker du? Vilka etiska modeller används i den här berättelsen?

Etiskt dilemma 2: Lenas väninna Igår såg Lena sin bästa väninnas pojkvän ute på stan. Han var inte ensam utan gick och höll om en annan tjej. Lena hajade till och lyckades hålla sig undan så att han inte såg och kände igen henne. Lena vet att deras förhållande har varit stormigt, men allt verkar ha löst sig. ”Det känns jättebra nu, jag skulle inte kunna leva utan honom”, sa väninnan häromdagen.

Vilka etiska modeller används i den här berättelsen? Hur ska Lena göra? Ska Lena berätta för sin kompis? Varför eller varför inte? Vilka konsekvenser kan uppstå om Lena berättar? Vilka etiska modeller används i den här berättelsen?