Etik & moral Etik = beskriver vilka riktlinjer vi ska välja för hur vi ska handla, val vi ställs inför. När man funderar över skillnader i vad som anses vara rätt och fel sysslar man med etik. Etiken handlar med andra ord om hur vi tänker och resonerar kring moral. Moral = beskriver de val vi väljer beroende på åsikter, uppfostran, kultur, religion osv.
Etiska modeller Regeletik (pliktetik) = utgår från att regler och plikter kan hjälpa en människa att leva moraliskt rätt. T.ex. du ska inte döda eller man inte ska vara otrogen, är regler som finns i många religioner. En plikt är något som man bör göra, t.ex. hjälpa gamla och sjuka människor – ifrågasätts inte, utan är självklar för många
Konsekvensetik = bygger på att det är konsekvenserna av en handling som avgör om det är moraliskt rätt – vad blir följderna av att du väljer det ena eller det andra? Sinnelagsetik = min tanke med handlingen avgör om den är god och rätt – jag vill att det ska bli bra. Sinnelag betyder ungefär tänkesätt eller läggning
Dygdetik = Aristoteles 300-talet f. Kr Dygdetik = Aristoteles 300-talet f.Kr. – det som kan hjälpa människor till goda moraliska liv är dygder – en dygd är en egenskap som exempelvis mod, ärlighet eller uthållighet. En dygd är inte medfödd utan den är något man lär sig under livet Ingen människa följer en och samma etiska modell hela tiden, utan växlar mellan olika modeller…
Vad händer när två regler krockar med varandra? Till exempel: Om du har bestämt dig för att aldrig stjäla, men att du också ska hjälpa dina föräldrar. Din mamma är svårt sjuk och du måste stjäla medicin, annars dör hon. Vad väljer du? Följer du regeln (pliktetik) att aldrig stjäla? Följer du sinnelagsetiken, dvs. att din handling är god för att du vill hjälpa din mamma? Eller följer du konsekvensetiken, dvs. att du tänker på konsekvenserna av att du stjäl?
Etiska dilemman
Etiskt dilemma 1: Johannas hamster Johannas hamster har rymt och är försvunnen. Hennes kompis Lotta cyklar hem till henne för att hjälpa till att leta. När Lotta svänger runt gathörnet kommer något utfarande ur ett buskage, en hamster. Lotta försöker bromsa, men hinner inte stanna, hamstern är överkörd. Lotta inser att hon har hamnat i en hemsk situation och blir panikslagen.
Vilka etiska modeller används i den här berättelsen? Hur ska Lotta göra? Ska Lotta berätta för Johanna om olyckshändelsen? Johanna kanske blir arg och ledsen. Ska Lotta låtsas som om ingenting har hänt och hjälpa Johanna att leta? Andra alternativ? Vad tycker du? Vilka etiska modeller används i den här berättelsen?
Etiskt dilemma 2: Lenas väninna Igår såg Lena sin bästa väninnas pojkvän ute på stan. Han var inte ensam utan gick och höll om en annan tjej. Lena hajade till och lyckades hålla sig undan så att han inte såg och kände igen henne. Lena vet att deras förhållande har varit stormigt, men allt verkar ha löst sig. ”Det känns jättebra nu, jag skulle inte kunna leva utan honom”, sa väninnan häromdagen.
Vilka etiska modeller används i den här berättelsen? Hur ska Lena göra? Ska Lena berätta för sin kompis? Varför eller varför inte? Vilka konsekvenser kan uppstå om Lena berättar? Vilka etiska modeller används i den här berättelsen?