Frivillig skuldsanering varje dag

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Det värdefulla ENGAGEMANGET
Advertisements

Skatteverket Ewa Almgren och Mattias Karlsson 21 maj 2014
Samarbetsavtal om utvecklingsinsatser i Oskarshamn och Östhammar
1 Så tryggar vi studiestödet i Norden Erfarenheter om orsaker, åtgärder och omfattning av felaktiga utbetalningar.
Justerad metod i RAMS Justerad metod i RAMS 2011 I framställningen av den Registerbaserade arbetsmarknadsstatistiken (RAMS) avseende.
BRANSCHSTATISTIK FÖR 2009 FRIVILLIGHET OCH TVÅNG 21 april 2010 Grand Hôtel, Stockholm SVENSK INKASSO.
1 Återbetalning av svenskt studiemedel från låntagare i utlandet Nordisk konferens juni 2012.
Välkommen till Kammarkollegiets Inkassogrupp
Q4 Rapport 2013 Stockholm Jan Bengtsson VD, Uniflex.
Ett inkassobolag utan betalande gäldenärer har ingen framtid.
PROCENT.
BRANSCHSTATISTIK FÖR år 2012 Inkasso och Kronofogdemyndigheten 23 april 2013 Grand Hôtel, Stockholm SVENSK INKASSO.
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
1 Kommunens kvalitet i korthet - resultat 2010 Är gräset grönare hos grann- kommunen?
Mina vårdkontakter En säker e-tjänst till vården
OM DET GÅR SNETT INTRODUCERA KAPITLET
Fastighetsboxar. 2 Är du för eller emot att man slutar dela ut posten vid varje dörr från år 2011 och istället delar ut posten i fastighetsboxar som fastighetsägaren.
Budget- och skuldrådgivning
BILD 1-20 Idag Varför ska barn komma till tals? Kaffe Vad behövs? (Vilka förutsättningar?) Hur kan det gå till? Barnperspektiv och barnets eget.
SVENSK INKASSO MEDLEMSMÖTE 10 OKTOBER 2013 VÄLKOMA TILL HÖSTENS MEDLEMSMÖTE! SVENSK INKASSO TILLVARATAR BRANSCHENS OCH BORGENÄRERNAS INTRESSEN UTVECKLING,
Bygg upp en stark ekonomi
Skatteregler för Bredband Vindkraftverk Presentation i Växjö 12/
År 2009 Kvartal 4 Norrbotten ligger på 18:e plats med 14,8 procents täckningsgrad.
Bokföring av Lönekostnader
Boo FF P03:
Läroplansträff Välkomna.
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
Bild 1 Välkomna! Lärarhandledning: 1.
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
Ungdomsdialog Alfta 12 maj. LUPP 2010 Vad är LUPP? Hur ska vi få länets högsta svarsfrekvens? Vad gör elevråden? Information från respektive elevråd U-råd.
2012 års skuldsaneringsutredning Ut ur skuldfällan SOU 2013:72.
Med systematiskt arbetsmiljöarbete menas
Skuldsanering för evighetsgäldenärer
© BJÖRN LUNDÉN INFORMATION AB 1 Nyheter för företag 2010 Rådgivar-/Ordförande-konferens 26–27 maj 2010 BJÖRN LUNDÉN INFORMATION AB.
BRANSCHSTATISTIK FÖR år 2013 Inkasso och Kronofogdemyndigheten 8 maj 2014 Grand Hôtel, Stockholm SVENSK INKASSO.
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
1 Bakgrund & Genomförande MÅLGRUPP Män och kvinnor år, dvs ca 7 miljoner Riksrepresentativt urval från Novus Sverigepanel som är slumpmässigt rekryterad.
Utvärdering + uppföljning = resultat
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
E-FAKTURA PRIVAT STATISTIKSAMMANSTÄLLNING - SVENSKA MARKNADEN 2013.
Svenska Friidrottsförbundet Elevenkät 2013 Friidrott Umeå RIG Antal svar:20.
Enkätresultat för Fritidshem Elever 2014 Skola:Fritidselever, Gillberga skola.
Statens skatter, avgifter och andra fordringar följer särskilda regler för fastställelse, beräkningar och indrivning än privata fordringar Reglerna är.
Kort tillbakablick på förhandlingsåret 2012 Roland Sernlind.
Haparanda Stad Medarbetarundersökning hösten 2012 Socialförvaltningen.
Om det går snett INTRODUCERA KAPITLET
DIVISION Länsteknik VIS mininyttoanalys Nyttoberäkningar.
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
Information MC-kollektivet viktigaste informationskällan för MC- förares säkerhetsmedvetande Skrifter: Full Kontroll och Bra Tänkt, á ex Medlemstidning.
Välkommen till Kammarkollegiet Välkommen till Kammarkollegiet
Green citizens - Åbo 2011 Individuell mätning av el, kallt vatten och varmt vatten i AB Bostadens lägenheter Projektledare Harry Jonsson Inom ramen för.
Angeles Bermudez-Svankvist G eneraldirektör, Arbetsförmedlingen
| Senior alert Sverige t om
Affärsrätt (747G62 ).
  FÖRPLIKTELSER Borgenär Gäldenär HUVUD BI POSITIVA NEGATIVA
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
BRANSCHSTATISTIK FÖR 2011 FRIVILLIGHET OCH TVÅNG 9 maj 2012 Grand Hôtel, Stockholm SVENSK INKASSO.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
BRANSCHSTATISTIK FÖR år 2014 Inkassobranschen och KFM 6 maj 2015
REKONSTRUKTION -En praktikers reflektioner. Lönsamhet Lagen om Företagsrekonstruktion Konkurs Tiden.
PRIVATJURIDIK & RÄTTSKUNSKAP KAPITEL 10 K Ö p A p Å k RE d IT KAPITEL 10 K Ö p A p Å k RE d IT.
Branschstatistik för 2015 Inkassobranschen 21 April 2016.
Utredningar & lagstiftning om -Överskuldsättning & Skuldsanering -Översyn av utsökningsbalken Utredningar av vikt för Inkassobranschen 21 April 2016.
Om det går snett TÄNK HEM yra och hemförsäkring l-räkning at Avgift till arbetslöshetskassan Telefon Övriga räkningar.
Konsument-ekonomi Ord och begrepp.
PRIVATJURIDIK & RÄTTSKUNSKAP
Stadsledningskontoret Skarpnäck stadsdel Medborgarundersökning, 2011 Stadsmiljö
Stadsledningskontoret Medborgarundersökning, 2010 Stadsmiljö
Kronofogden – så här gjorde vi!
Skulder Av samhällskunskap och religionsläraren Matildha Grip.
Presentationens avskrift:

Frivillig skuldsanering varje dag EN PRESENTATION AV INKASSO I PRAKTIKEN Peter Hellman, Informationschef, Alektum Inkasso AB 2010-04-21 Från “Aldrig ger efter för någon” “Ingen slipper undan” “Stenhård bevakning” Till Credit Management Solutions Vi sysslar med inkasso, men vi tror att vi kan göra det på ett sätt som gör att du behåller dina kunder.

Alla vill göra rätt för sig 1,7 miljoner aktiva inkassoärenden – inkasso och långtidsbevakning 35-40 % betalar frivilligt efter inledande kravåtgärder I 23 % av de ännu ej fullbetalda ärendena har det gjorts någon delbetalning. Välförpackade tjänster Alektum erbjuder såväl förebyggande som avhjälpande tjänster – allt från kreditupplysning och fakturering till inkasso och efterbevakning. Tjänsterna är baserade på mångårig branscherfarenhet. Det borgar för en hög lyckandegrad. Professionella medarbetare Våra handläggare är grundligt utbildade inom inkasso, telefonteknik och avslutsteknik. Merparten är också certifierade. Det ger en stabil bas för att kunna föra en givande dialog som leder till resultat. Avancerat teknikstöd Vi har ett marknadsledande datasystem som är utvecklat för att tillåta individuella lösningar. Det gör det enklare för våra medarbetare att nå en överenskommelse med din kund. Dessutom håller vi betydligt fler adresser i våra register än vad till exempel myndigheterna gör. Internationell närvaro Med Alektum får du samma höga kvalitet på indrivningen var din kund än befinner sig. Dessutom blir ditt arbete så mycket smidigare – ring bara din kontakt här hemma så får du hjälp med dina ärenden även utomlands. Jordnära attityd Den som har fått ett inkassokrav befinner sig i en utsatt situation. Därför är vi måna om att hålla en vänlig och trevlig ton vid indrivningen – så att du både får tillbaka dina pengar och behåller din kund. Som du vet är det väsentligt mycket lättare att få en befintlig kund att handla igen än att skaffa en ny. Slutsats: ”Vårt mål är att du ska få tillbaka dina pengar och samtidigt kunna behålla din kund.” Lägg gärna till något i stil med vad det är värt i kronor och ören att behålla sin kund. På så vis för du över diskussionen från pris till värde, och kan hävda att Alektum kanske är något dyrare initialt, men att det betalar sig mångfalt i slutändan. Frivillig skuldsanering varje dag.

Inkassoärendets kretslopp Telefoninkasso/brev, Frivilliga uppgörelser Inkassokrav Värdering (“scoring”) Löpande värdering till dess betalning sker Tre sätt att inkassera pengar Brev telefon och kronofogde - Rätt åtgärd i rätt tid Rätt åtgärd mot rätt person Vi värderar minst en gång i månaden, med info från KFM, Skatteverket, UC, Lantmäteriverket, Bilregistret, Telefonnummer... Rättsliga åtgärder, verkställighet Frivillig skuldsanering varje dag.

En vanlig dag… …genomför vi 2 500 utgående telefonsamtal …har 18,5 % av alla gäldenärer en pågående avbetalningsplan …är 9,2 % av alla ärenden föremål för utmätning Men endast… …0,66 promille av alla ärenden är tvistiga …0,71 promille av alla ärenden är föremål för konkurs …0,6 procent av alla ärenden är föremål för skuldsanering (på årsbasis) Välförpackade tjänster Alektum erbjuder såväl förebyggande som avhjälpande tjänster – allt från kreditupplysning och fakturering till inkasso och efterbevakning. Tjänsterna är baserade på mångårig branscherfarenhet. Det borgar för en hög lyckandegrad. Professionella medarbetare Våra handläggare är grundligt utbildade inom inkasso, telefonteknik och avslutsteknik. Merparten är också certifierade. Det ger en stabil bas för att kunna föra en givande dialog som leder till resultat. Avancerat teknikstöd Vi har ett marknadsledande datasystem som är utvecklat för att tillåta individuella lösningar. Det gör det enklare för våra medarbetare att nå en överenskommelse med din kund. Dessutom håller vi betydligt fler adresser i våra register än vad till exempel myndigheterna gör. Internationell närvaro Med Alektum får du samma höga kvalitet på indrivningen var din kund än befinner sig. Dessutom blir ditt arbete så mycket smidigare – ring bara din kontakt här hemma så får du hjälp med dina ärenden även utomlands. Jordnära attityd Den som har fått ett inkassokrav befinner sig i en utsatt situation. Därför är vi måna om att hålla en vänlig och trevlig ton vid indrivningen – så att du både får tillbaka dina pengar och behåller din kund. Som du vet är det väsentligt mycket lättare att få en befintlig kund att handla igen än att skaffa en ny. Slutsats: ”Vårt mål är att du ska få tillbaka dina pengar och samtidigt kunna behålla din kund.” Lägg gärna till något i stil med vad det är värt i kronor och ören att behålla sin kund. På så vis för du över diskussionen från pris till värde, och kan hävda att Alektum kanske är något dyrare initialt, men att det betalar sig mångfalt i slutändan. Frivillig skuldsanering varje dag. 4

Fem fördelar med inkasso 1. Frivillighet är alltid bättre 2. Flexibilitet och möjlighet till individuella lösningar genom dialog 3. Återskapade av relationer mellan gäldenär och borgenär 4. Stora samhällsekonomiska vinster 5. Hög grad av rättsäkerhet En lyckandegradshöjning på 5 % ger 150 000 kr mer i kassan (10 000 fakturor årligen om 300 kr i kapitalbelopp) Vi gör alltid vårt yttersta för att få in dina pengar – annars får vi inte betalt Att sälja in en ny kund är mer kostsamt än att behålla en gammal. (Marknadsföringskostnader, osäkerhet). Ny adress och telefonnummer gör kunden mer värdefull 15-21 alla vardagar, Ser till att brevet från Alektum hamnar överst i högen, lägger upp avbetalningsplaner. Gör att vi lyckas där fogden och våra konkurrenter går bet. Inga utläggsfakturor – vi gör rätt från början istället. Vi är så stolta över våra scoringmodeller att vi kan bekosta utläggen själva. Vår garanti för att få igen pengarna är vårt arbete, och du kan vara säker på att alltid ha de mest uppdaterade och bevakade inkassoärendena på marknaden Skuldsanering, konkurser, enklare juridik och utlandsinkasso ingår i priset! Spara tusentals kronor. Frivillig skuldsanering varje dag.