Utvecklingstrappan – en röd tråd från E - Senior

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Att hålla lektion i ämnet Idrott & Hälsa
Advertisements

Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Tränings och Tävlingslära
Förhandling MBL Och Samverkan.
Mål och betygskriterier
Förberedelser Syfte och mål
Nivå- Bas Ämne: Human Resources & Volontärsamordning Modul 1: Introduction till volontärsamordning DU 1.1:Introduktion till ideellt engagemang Vad är ideellt.
LALP A-grupp 2010/11. Kontaktföräldrar 2010/11 Åsa Öystilä –Mobil: –Mail: Johan Nordberg –Mobil: –Mail:
Styrka & styrketräning
Bild 1 Välkomna! Lärarhandledning: 1.
Idrottsfysiologi, tränings och tävlingslära 2
Lokal Pedagogisk Planering
”Undervisningen är helt gratis ”
 I denna bilaga ger vi en kortfattad presentation inom olika områden gällande träning och hälsa som vi erbjuder på Forma träningscenter.  Kontakta gärna.
Mina erfarenheter av träning & tävling Orienterare Orienterare Friidrottare Friidrottare Idag Idag.
Träningsdagbok – vad ska det vara bra för?
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Samspel – ansvar 1 Ett mästerskap förutsätter samspel. Vilka är intressenter? Vilken roll har de? Vilket ansvar har de?
Utbildningstrappa för NTRK´s ridgrupper Miniknattar/ Ridlekis/ 30- minutersgrupp För våra yngsta elever handlar det mer om att umgås med hästar under ordnade.
Lyckad träning Hur?.
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
Till barn i grön/vit grupp och deras föräldrar Hej, Vi hoppas att ni har haft ett skönt sommarlov. Nu är det augusti och vi hälsar ALLA välkomna tillbaka.
S E N I O R A L E R T Team: Särkivaaragården, Övertorneå
Välkommen till Kattfots föräldramöte!
Göteborg Distriktlagsverksamhet. Varför är vi här? INSPIRERA!! VINNA TV-PUCKEN!!
Summering U12 säsongen 2012/13. Summering säsongen 2012/2013 Starten med en U12 grupp var en försöksverksamhet för verksamhetsåret 2012/13. Verksamheten.
GRUNDKURS TRÄNARE BANGOLF.
Inledning Initiativet till värdegrundsarbetet kommer från de tio medverkande idrotter i Göteborg som började diskutera möjligheten för barn att prova flera.
VISION 2008/ 2009 Alpina sektionen Alpin skidåkning för gemensam utveckling och framgång, med bredd och elit i symbios. 1.
Alpint skidting Välkommen till:. Alpint skidting :20Start och summering av vintern som gått (Ulf) 10:30Info om Värmlands Alpina (Ulf)
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Idrottsfysiologi, tränings- och tävlingslära 2 och träningslära 2
Talangprogrammet Antal aktiva med dokumenterad medaljkapacitet i sommaridrotter inför respektive år Finns det ett samband mellan pengar och idrottsliga.
Värmdö HC´s U9-U10 Hockeyskola 6-7 år U 8 U11-U12 U13-U14 U15-U16 B-jun A-jun A-lag B-lag Vetsutbildningstrappa Framåt.
SKIDTEKNIKENS GRUNDER Utbildning för tränare & ledare
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Workshop värdegrund USLK Klubbstugan
DM läger 2013 Uppsala Slalom Klubb Björnrike
Idrottspsykologi.
TRÄNINGSPLANERING Planering av träningsupplägg och bemanning för att uppnå styrelsens mål.
Qviding ungdom 2009 Ungdomsutskottet. Vi skall bli bäst i Sverige på att utveckla & utbilda våra ledare, tränare och spelare. Vision Qvidings ungdomsutskott.
Träningsplanering 2013/ /02/03. Prel. lägerplanering Läger 1: Juvas Läger 2: Stubaier Läger 3: Läger 4: Läger 5:
Föräldramöte Mintruppen Huddingehallen 5 sep 2010.
Betygskriterier Idrott & Hälsa
Högbo GIF Välkommen till klubben!! Föräldrainformation
Välkommen til Föräldramöte U10:1 2014/2015. Föräldramöte 22/9 Grundläggande värderingar Målsättning Träningsupplägg Träningsläger Tävlingsprogram Utrustning.
Individuell Spelarutveckling. Mål och resultat Långsiktiga mål Att utvärdera sig själv Ta fram vad som är prioriterat i närtid o Kortsiktiga mål = utvecklingsmål.
Namn: Adam Johansson Ålder: 22 Klubb: IFK Mora SK Träningstimmar: h i veckan Bakgrund: Började redan som ung åka skidor samtidigt som jag utövade.
Föräldramöte Information till föräldrar (och åkare) i U12-2 säsongen 2015/2016.
MÅLSÄTTNING - Att sätta mål för det du ska göra. VARFÖR SKA VI SÄTTA MÅL? Vet du inte vart du ska kan du inte planera vägen dit… För att nå ett bra resultat.
Träninglära för längdskidåkande JÄRVAR Peter Riekkola.
Luleå Sportklubb F-04, 2014 LSK F04 Föräldramöte Micke, Thomas.
Djurgårdens IF Alpina förening
TVTK Policy för träning och tävling
Lära för livet!.
Analys Fördjupning SLAO Utb 3-4 Peter Warnberg 2012 Copyright
Talangutveckling Ungdom
Styrka & styrketräning
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
Heby kommuns kvalitetspolicy
Föräldramöte U8:2 – 14 november 2017
Kommunikationspolicy för MASK
Informerar föräldrar om Barn- och Ungdomsverksamheten
VÄRDEGRUND/ SÄKERHET/ BEMÖTANDE
Region 1 Planering Tomas Edeblom
Svenska Skridskoförbundets Individuell utvecklingsplan Hastighet
ORGANISATION & ARBETSSÄTT SÄSONGEN 2017/2018 HISINGEN HOCKEY
Föräldramöte U8:2 2 december 2018
Svenska Skridskoförbundets Individuell utvecklingsplan Hastighet
Välkommen till kursen Friidrott år!
Presentationens avskrift:

Utvecklingstrappan – en röd tråd från E - Senior Underlag för planering av gruppens verksamhet

Mål och vision 2007-2012 En av de ledande alpina klubbarna i Sverige Visioner En av de ledande alpina klubbarna i Sverige Åkare i Världscupen Arrangör av stora tävlingar Stor bredd i verksamheten och få många att fortsätta länge med sporten Mål Minst 200 aktiva åkare år 2012 Minst en åkare i något landslag varje år från år 2012 SM-medalj varje år (USM – stora SM) Arrangör av SM inom 5 år Ekonomin i balans

Styrelsens mål och vision Elit n A-jun n B – C n åkare E – D n åkare När ska åkarna börja göra resultat? Hur vår syn på resultat klubbens arbetssätt och framförallt respektive grupps arbetssätt? Hur agerar vi mellan varandra inom gruppen för att alla skall vilja hålla på? Hur kommunicerar vi ledare med åkarna på olika nivåer – är åkarnas förväntan olika?

Utvecklingstrappan – en röd tråd Syfte och mål Utvecklingstrappan är tänkt att ge en vägledning till hur du som tränare skall leda dina unga skidåkare från att de kommer in i klubbverksamheten till att de lämnar den för att förhoppningsvis gå vidare till skidgymnasium. Dokumentet beskriver en skidåkares tänkta utvecklingsstadier utifrån ett mentalt, skidtekniskt och barmarksperspektiv. Det visar en åkare som börjar som E-åkare, där den största delen av träningen bygger på lek och inskolning och avslutas som Junior där vi har fullt kompetenta elitskidåkare som är redo att slussas vidare mot nya mål. Den röda tråden har sitt ursprung i ett samarbete mellan SSF och ett antal klubbar..

E & D - åkare Hur nå målen? -kompetens -bemanning -styrning -ekonomi Mentalt Åkaren tycker att det är jätteroligt med skidåkning Åkaren börjar få kunskaper gällande skidteknik Skidteknik Åkaren tränar på att behärska åkning med en stabil position i gynnsamma förhållanden Åkaren prövar på förmågan att åka kontrollerat i varierande terränger såsom lössnö, på is samt även kunna behålla kroppskontrollen i luftfärder Åkaren testar i lekfulla former på olika skidvaneövningar Barmark Åkaren tränar kontinuerligt någon form av fysisk träning 2 pass/vecka, helst i form av annan idrott Ingen utförsåkningsspecifik fysisk träning förväntas

C-åkare Mentalt Åkaren tycker att det är jätteroligt med skidåkning. Hur nå målen? -kompetens -bemanning -styrning -ekonomi Mentalt Åkaren tycker att det är jätteroligt med skidåkning. Åkaren utvecklar kunskaper gällande skidteknik samt börjar få kunskaper i fysisk träning. Åkaren har förmågan att besikta en bana och sedan återberätta var de största svårigheterna/möjligheterna finns. Skidteknik Åkaren börjar behärska åkning med en stabil position i gynnsamma förhållanden. Åkaren tränar på förmågan att åka kontrollerat i lössnö, på is samt även kunna behålla kroppskontrollen i luftfärder samt med korrekt rytm utföra stavisättning. Åkaren tränar för att på ett riktigt sätt kunna utföra grundläggande skidvaneövningar. Barmark Åkaren tränar kontinuerligt någon form av fysisk träning 2 pass/vecka. Helst i form av andra idrotter. Åkaren börjar lära sig att träna utförsåkningsspecifika barmarksmoment.

B-åkare Mentalt Åkaren tycker att det är jätteroligt med skidåkning. Hur nå målen? -kompetens -bemanning -styrning -ekonomi Mentalt Åkaren tycker att det är jätteroligt med skidåkning. Åkaren utvecklar kunskaper gällande skidteknik samt fysisk träning. Åkaren förstår tränarens instruktioner i skidbacken. Åkaren börjar bli medveten om sin egen skidåkning och hur de själva kan påverka utvecklingen. Åkaren reflekterar på åkningen och är delaktig i feedback på sin egen prestation samt resonerar kring den fortsatta utvecklingen. Åkaren har förmågan att besikta en bana och sedan återberätta var de största möjligheterna/svårigheterna finns. Skidteknik Åkaren börjar behärska åkning med en stabil position i gynnsamma förhållanden. Åkaren tränar på förmågan att åka kontrollerat i lössnö, på is samt även kunna behålla kroppskontrollen i luftfärder. Åkaren tränar för att på ett riktigt sätt kunna utföra grundläggande skidvaneövningar. samt med korrekt rytm utföra stavisättning. Barmark Åkaren tränar kontinuerligt någon form av fysisk träning minst 2 pass/vecka. Åkaren tränar på att uppnå tillräcklig rörlighet för att kunna utföra en korrekt benböj med kvastskaft på raka armar. (denna pkt drivs av många som förberedande för senare styrketräning med vikter) Utrustning Åkaren skall börja valla sina skidor själv och ha grundläggande kunskap om hur man slipar kanterna. Friåkningsskidor bör åkaren själv ansvara för att underhålla

A-åkare Mentalt Åkaren tycker att det är jätteroligt med skidåkning. Hur nå målen? -kompetens -bemanning -styrning -ekonomi Mentalt Åkaren tycker att det är jätteroligt med skidåkning. Åkaren är kapabel att agera ”sin egen tränare”, dvs. utifrån feedback själv arbeta med övningar, träna rörelser, analysera utfall och förbättrings- områden. Åkaren skall veta vad som krävs av honom/henne i tränings- mängd för att gå ”hela vägen”. Åkaren utvecklar/börjar få kunskaper gällande material, skidteknik samt fysisk träning och kost. Åkaren och tränaren kan diskutera tekniska detaljer och gemensamt börja komma fram till bra beslut. Åkaren har förmågan att besikta en bana och sedan återberätta var de största möjligheterna/svårigheterna finns. Utrustning Åkaren skall kunna sköta sina tävlingsskidor själv och genomföra en stor del av det löpande underhållet Skidteknik Åkaren behärskar åkning med en stabil position i de flesta förhållanden. Åkaren skall träna på förmågan att vara taktisk i sin skidåkning. Alltså, besikta en bana och sedan utföra den åkning som krävs för att klara av banan. Åkaren har förmågan att åka kontrollerat i lössnö, på is samt även kunna behålla kroppskontrollen i luftfärder samt med korrekt rytm utföra stavisättning. Åkaren kan på ett riktigt sätt utföra grundläggande skidvaneövningar. Barmark Åkaren kör kontinuerlig konditionsträning minst 2 pass/vecka. Åkaren kör kontinuerlig kontrollerad styrketräning minst 2 pass/vecka. Åkaren tränar på att uppnå tillräcklig rörlighet för att kunna utföra en korrekt benböj med skivstång/kvastskaft på raka armar.

Junior/senior Mentalt Hur nå målen? -kompetens -bemanning -styrning -ekonomi Mentalt Åkaren tycker att det är jätteroligt med skidåkning. Åkaren skall veta vad som krävs av honom/henne i träningsmängd för att gå ”hela vägen”. Åkaren har kunskaper gällande material, skidteknik samt fysisk träning och kost. Åkaren och tränaren kan diskutera tekniska detaljer och gemensamt komma fram till bra beslut. Åkaren tar initiativ till utvecklande dialog med tränare. Granskar kritiskt utvecklande både egen åkning och tränarens feedback. Åkaren behärskar att besikta en bana och sedan återberätta hur banan kommer att upplevas. Utrustning Åkaren tar ansvar för sin utrustning Skidteknik Åkaren behärskar åkning med en stabil position i varierande terräng och lutning samt olika sorters banor. Åkaren behärskar att vara taktisk i sin skidåkning. Alltså, besikta en bana och sedan utföra den åkning som krävs för att klara av banan. Åkaren åker kontrollerat i lössnö, på is och kan behålla kroppskontrollen i luftfärder samt med korrekt rytm utföra stavisättning. Åkaren kan på ett riktigt sätt utföra grundläggande skidvaneövningar. Barmark Åkaren har uppnått tillräcklig rörlighet för att kunna utföra en korrekt benböj med skivstången på raka armar. Åkaren kör kontinuerlig konditionsträning minst 3 pass/vecka. Åkaren kör kontinuerlig kontrollerad styrketräning minst 3 pass/vecka

Ledarbehov per grupp? Rollbehov? Gruppansvarig Träningsansvarig Tränare Föräldrasamordnare Tränarstöd (ex.förälder) Lagledare ? Mot målbild Viktning av kompetens inom respektive grupp Kompetensbehov? Pedagogik Ledarskap Utbildning (SATU 1, SATU 2 osv.) Analys Bansättning Skidåkning