Förvaltningshögskolan GU Lärare: Iwona Sobis, Doc. Fil.dr

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Advertisements

Upphandling av välfärdstjänster – valet av modell
Analys Lönelots.
Att svara på tentafrågan - Strategier Språkhandledningen på IT-fakulteten.
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
Beteendemedicinsk prevention och behandling i utbildningen
Den gula tråden Emil Tyberg Adjunkt i engelska.
En integrerad strategi för kompetensutveckling Linköpings universitet
Den nya högskoleutbildningen Aija Sadurskis Högskoleverket.
Charlotte Silén, Pedagogiska enheten, Hälsouniversitetet 2003
Lokal pedagogisk planering
Björn Thuresson CSC HPCViz/VIC Datorspelsdesign DH2650.
Det svenska politiska systemet: Introduktion
Organisationskultur, makt och konflikt
äldre forskning med en inriktning mot mediekonsumtionens sociala former; etnografiskt orienterat, inte minst James Lull och teve- studier ”Television.
Välkommen till information om utvecklingsarbete
Medborgarnas uppfattningar om den regionala demokratin Erfarenheter från Västra Götaland och Skåne Norrbottenskonferens 23 september.
Kandidatexamen Omfattning Kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng med viss inriktning som varje högskola.
Bedömning.
Kursintroduktion – Religionsdidaktik ht Här idag: Presentation kursen, deltagare, lärare Introduktion av kursen: Kursplan, litteraturlista, momentschema.
A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande B-nivå - Valbara moment Krav: 30 hp på A-nivå 1. Språk och kultur.
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Inför provet.. Här får du lite hjälp med vad du ska träna på och vad du kan ha med på din stödlapp. Provet är till för att mäta dina kunskaper om hur Sverige.
Lärandemålklinik – vanliga och ovanliga frågor om lärandemål (=LM) Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom projekt Alcuin, som har som.
Huvudområde offentlig förvaltning
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
Kunskapskrav och matriser
NIVÅ: GRUNDLÄGGANDE MÅLGRUPP: ÄMNESLÄRARE FART: ¼- DÅ EN MER LÅNGSIKTIG LÄROPROCESS ÄR AV VIKT Högskolan i Gävle 1 Uppdragsutbildning 7,5 hp – kurs för.
Samhällskunskap 1a1 Kursens: mål innehåll kunskapskrav samhällsfrågor
Hur blir man klok på universitetet?
Lönesamtalet.
Michel Thomsen, Maria Åkesson - Informatik Högskolan i Halmstad
Organisationsteori 7,5 hp Kursansvariga: Gary Kokk och Patrik Zapata Den pedagogiska idén För de flesta av er är detta den sista kurs ni.
Masterprogrammet i offentlig förvaltning Termin två, andra delen av terminen VT15.
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Petra Andersson MORIA: Introduktion Petra Andersson
Benkt Wiklund Enheten för näringsliv och samhälle.
Statsvetenskap 3, statsvetenskapliga metoder
Kandidatuppsats Redovisning HT 2014
Ekonomi och styrning i offentlig verksamhet Kurskod 722g39 Hemsida
Välkomna till Medie- och kommunikationsvetenskap 2013! a) Vad är MKV? Varför intressant? Vad använda till? b) MKV organisationsmässigt, personal c) Kursinnehåll.
Årskurs 9 Entréskolan vt 2013
Lärande utvärdering genom följeforskning
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Att lära sig att hantera sociologiska begrepp
Fastighetsförmedling III. Välkomna Upprop Fastighetsförmedling III Kursutvärdering Kursens uppläggning Schema Introduktion.
Anpassning av Europarådets språkliga referensnivåer för omsorgsarbete En lärande arbetsplats.
Revision & Redovisningsval Pernilla Broberg/Torbjörn Tagesson Balans nr 1/2015 s 8Civilekonomen nr 2/2015 s 30.
1EB003: Individen och företaget Medarbetarskap Anna Alexandersson, Jonas Stjernquist,
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
NIVÅ: GRUNDLÄGGANDE MÅLGRUPP: ÄMNESLÄRARE FART: ¼- DÅ EN MER LÅNGSIKTIG LÄROPROCESS ÄR AV VIKT Högskolan i Gävle 1 Uppdragsutbildning 7,5 hp – kurs för.
Statsvetenskap KLUSTER - Från teoretiskt begrepp till praktiskt innehåll i tillväxtpolitiken Line Säll Doktorand i statsvetenskap E-post:
Urban Carlén Fil. Dr. Tillämpad IT/Lektor Pedagogik
Presentation av Sociologi och Socialpsykologi
Något att tänka på när man söker pengar
Fördjupning och examination av VFU
Välkomna till kursen Uppsats - Examensarbete!
Presentation av Sociologi och Socialpsykologi
Föreläsning 7 Observation som datainsamlingsmetod
Sociologi Introduktion.
Organisationskultur Det symboliska perspektivet Definitioner
Kursintroduktion – Religionsdidaktik ht 2010.
LPP i Geografi ht Varför läser vi Vad skall vi gå igenom?
Organisationskultur Det symboliska perspektivet Definitioner
IT Fördjupning Databaser & Excel.
Workshop Arbetsplatslärande.
Redovisningsval & Revision Pernilla Broberg och Torbjörn Tagesson
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

Förvaltningshögskolan GU Lärare: Iwona Sobis, Doc. Fil.dr [FH2224] Kultur, makt och beslutfattande i offentliga organisationer 7,5 hp Förvaltningshögskolan GU Lärare: Iwona Sobis, Doc. Fil.dr

Innehåll I kursen studeras teoretiska uppfattningar om tre forskningsområden: kultur, dess viktiga värden och normer för beteenden i offentliga organisationer, makt och maktrelationer beslutsfattande. Organisationskultur och makt utgör organisations informella drag som påverkar organisationens formella drag t.ex. organisationens mål och strategier att uppnå dem, organisationsstruktur. Samspelet mellan organisationens formella och informella drag beror av ledarskap men också har enormt inflyttande på ledarskap och på sättet hur beslut fattas inom organisationen Iwona Sobis, Doc. Fil.dr 2017-04-08

Kultur Vad vet vi om den organisatoriska kultur? Kroeber och Kluckholm (1952): 160 definitioner av begreppet kultur Edgar Schein (1984); organisationskultur - en klassisk referens Kultur kan beskrivas och förstås på flera nivåer: Grundläggande antaganden Våra värderingar och normer för beteenden Artefakter (fysiska, verbala eller beteendemässiga manifestationer av kultur) Denna kurs har i fokus organisationskultur i offentliga organisationer inte bara vad som gäller Sverige men även i andra EU länder. Iwona Sobis, Doc. Fil.dr 2017-04-08

Makt och maktrelationer Varför studera makt i offentliga organisationer? Offentliga organisationer är arenor där interna och externa koalitioner konkurrerar om resurser och inflyttande och försöker tillägna sig mesta möjliga av det som är av värde för gruppen Det är ett problematiskt begrepp. Makt kan betyda: Tvång (psykiskt och fysiskt) Manipulering Övertalning Auktoritet (regler, kompetens, karisma) Makt inom offentliga organisationer kan ha olika former (befattningsmakt, tvångsmakt, kontroll över resurser och belöningar, kontroll över information och kunskap eller tillgång och kontroll över dagordningar social och normativ makt, allianser i nätverk, personlig makt) Iwona Sobis, Doc. Fil.dr 2017-04-08

Beslutsfattande De viktigaste besluten i organisationer rör sig om fördelningen av begränsade resurser En beslutsprocess utgör en rad handlingar eller överväganden som leder fram till att ett beslut fattas Informationen samlas och tas ställning till med avsikt att påverka beteende Människan som rationell beslutsfattare Människan som begränsat rationell beslutsfattare Hur förhåller sig individuell och organisatorisk rationalitet (en konsekvenslogik eller en lämplighetslogik) Hur samspelar organisationskultur med informationssamling Jennis (1988); teorin om grupptänkande Organisationskultur och val av alternativa lösningar på problem Hur samspelar makt och förhandlingar i beslutsprocesser Iwona Sobis, Doc. Fil.dr 2017-04-08

Hur studenter ska jobba under kursens gång Undervisningsformer: föreläsningar, seminarier, fallseminarier, individuellt och grupparbeten Under litteraturseminarier och fallseminarier skall studenter problematisera och kritiskt förhålla sig till teoribildning och centrala begrepp i de nämnda tre forskningsområdena. Dessutom skall studenter genomföra en begränsad fallstudie. Studenter skall tillämpa i praktiken studerade teorier och deras centrala begrepp för att analysera, tolka, diskutera resultat av analys och dra slutsatser om det undersökta fallet. Denna kurs utgör en bra förberedelse inför skrivandet av en uppsats på master nivån. Iwona Sobis, Doc. Fil.dr 2017-04-08

Förkunskapskrav För tillträde till kursen krävs kandidatexamen inom det samhällsvetenskapliga utbildningsområdet eller motsvarande svensk eller utländsk examen samt Godkänt resultat på en av följande kurser: Politiska styrmedel (FH2105), Ekonomistyrning (FH2100) eller Organisation och omvärld (FH2102) eller motsvarande. Iwona Sobis, Doc. Fil.dr 2017-04-08

Mål: Kunskap och förståelse Redogöra för och diskutera teoribildning om kultur, makt och beslutsfattande som kan appliceras för studier om offentliga organisationer Förklara samband mellan teoriernas centrala begrepp och deras betydelse för ledarskap i offentliga organisationer. Iwona Sobis, Doc. Fil.dr 2017-04-08

Mål: Färdigheter och förmåga Välja ett fall av beslut som chef/er fattat inom en offentlig organisation. Utforma en plan baserad på relevanta teorier för att analysera detta beslutsfattande. Använda planen i praktiken för att analysera, tolka, diskutera resultat utav analys och dra slutsatser om det undersökta fallet. Iwona Sobis, Doc. Fil.dr 2017-04-08

Mål: Värderingsförmåga och förhållningssätt Förhålla sig kritisk till egna prestationer när det gäller genomförandet av fallstudien. Problematisera och värdera aktuell forskning om kultur, maktrelationer samt beslutsfattande och deras betydelse för ledarskap i offentliga organisationer. Iwona Sobis, Doc. Fil.dr 2017-04-08

Former för bedömning Kursens mål examineras genom att fyra obligatoriska, mindre inlämningsarbeten författas och behandlas på seminarium. Minst ett av dessa inlämningsarbeten genomförs individuellt. Närvaro och aktivt deltagande är obligatoriskt på seminarierna. Kursen avslutas med ett större inlämningsarbete – en fallstudie (också obligatoriskt) som genomförs i grupp. Även detta seminariebehandlas, och då ska studenterna både genomföra en presentation av sitt arbete samt kommentera en annan grupps arbete (obligatoriskt). Medverkan i och prestation på seminarier kan ingå i bedömningen. Studenter som inte har möjlighet att medverka vid seminarium ska genomföra skriftlig uppgift. Iwona Sobis, Doc. Fil.dr 2017-04-08

Betyg Bedömning av inlämningsuppgifter och medverkan på seminarierna sker utefter den tregradiga skalan: Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl Godkänd (VG). För att erhålla väl godkänt på kursen krävs VG på minst tre av inlämningsuppgifterna, varav åtminstone en ska vara individuellt författad. För G på kursen krävs att alla inlämningarna erhåller minst Godkänd. Iwona Sobis, Doc. Fil.dr 2017-04-08

En fallstudie Olika typer av beslutsfattande: Skolinspektionens beslut om nödvändigt förbättringsarbete i en skola i X kommun. Göteborgs stad beslut om att hjälpa oetablerade på arbetsmarknaden EU medborgare Göteborgs stads beslut om tillämpning av lagen om valfrihetssystem (LOV) inom äldreomsorg GU beslut om upphandling av IT service Iwona Sobis, Doc. Fil.dr 2017-04-08

Tack så mycket för er uppmärksamhet Ni är välkomna! Iwona Sobis, Doc. Fil.dr 2017-04-08