Äppelhyllevardag Folkbibliotekens arbete med tillgängliga medier för barn MTM:s rapporter nr 3 Av Lisa Börjesson.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Talande böcker – läsande barn
Advertisements

SLÖINGESKOLAN 19 oktober 2010.
Lektion: Sekretess Axplock Frågorna 1. Vilka situationer kan innebära att man behöver överväga en moralisk tystnadsplikt i verksamheten..?
Om att läsa på annat sätt Jenny Nilsson, TPB Äppelhyllor – en dag om specialmedier Göteborg
Framtida vägval för nationella tjänster sammanställning ws 1 feb 2013.
Utveckling av MTM:s service till högskolestudenter Pia Hasselrot 25 april 2013.
Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
Talböckernas väg till eleverna
The Swedish Library of Talking Books and Braille DAISY Direkt – Egen nedladdning av talböcker Vad är det och hur gör man?
Kommunbiblioteket Självklarhet eller första val?.
Centrum för lättläst
Ljudbok eller talbok? • Ljudböcker – kommersiell produkt för alla som vill läsa.
Varför är det bra med talböcker?
Stöd för analys och förbättring
Barnspåret inom LIM-IT-projektet
vad innebär det för folkbiblioteken?
Talboksservice på Södertörns högskolebibliotek
Samtalet På Arbetsplatsen.
Tillgängliga läromedel Läromedelsavdelningen
Talböcker idag och imorgon
Från vaggan till graven med talböcker
Äppelhyllevardag Nätverksträff för Äppelhyllebibliotek, Lisa Börjesson, Inst. för ABM, Uppsala Universitet & Jenny Nilsson, MTM.
En reviderad läroplan för förskolan
Gabriella Johansson, Sambib, Lunds universitet
5. Viktigt att få in skolbibliotekarier tidigt i arbetet för att ta hänsyn till de som har lässvårigheter.
Teman VEGA Verksamhetsutveckling genom eget arbete.
Barr amma baro! – Antingen lär man ut, eller så lär man in!

Arbetsplan för skolbiblioteket
Redovisning av uppdrag ang
Vad har MTM som passar Äppelhyllan?
Svenska DAISY-konsortiet Talboks- och punktskriftsbiblioteket (TPB) Susanne Axner & Cecilia Mattsson Framtidens taltidning.
Barnbiblioteket i rummet och i rymden Luleå stadsbibliotek, Barnens polarbibliotek
Forskning och praktik IRL Exemplet Bibliotekshögskolan och Kultur i Väst Biblioteksdagarna Visby 12 maj 2011.
Projekt Region 2015 November 2012 till juni 2013.
Emmaboda bibliotek Emmaboda BC Emmaboda bibliotek Emmaboda BC Bjurbäckskolans bibliotek SKUTAN Bjurbäckskolans bibliotek SKUTAN Lindås bibliotek Yttre.
The Swedish Library of Talking Books and Braille DAISY Direkt – direktnedladdning av talböcker Vad är det och hur gör man?
Att fånga framtiden - Karlskoga biblioteks sökande mot ett nytt bibliotek Biblioteksdagarna 2013 Lasse Sjöberg - (s) Kristina Borén - (kd) Hans Lundell.
Taktila bilderböcker för fler barn!. Ny lag – nytt uppdrag Nya upphovsrättslagen 2005 gav fler rätt att få anpassad bild Nytt uppdrag för TPB fr o m 2006.
Vidgade vyer och nya uppdrag Roland Esaiasson Svenska Daisykonsortiets konferens november 2014.
HelGe-biblioteken NIO KOMMUNER – ETT BIBLIOTEK
Nytt från MTM Pia Hasselrot 25 april Samordnare eller bibliotek först? Ni väljer!
Cecilia Stiernstedt Anna-Klara Ehn Ericson
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Vägen mot handlingsprogrammet… Spela samman – en ny modell för statens stöd till regional kulturverksamhet, SOU 2010:11 Litteraturutredningen, SOU 2012:65.
Egen nedladdning i praktiken
Nytta per skattekrona - Arbetsmodell för att öka, utvärdera och upphandla nytta i offentliga verksamheter Johan Gunnars, Chef Strategiska Projekt.
Jenny Samuelsson                                                                             Bibliotekschef på LTU.
Kulturarvsportaler – mötesplats för samverkan. För oss i Västernorrland började allt redan på 1990-talet….
Strategiska perspektiv på verksamheten
Barnhälsovård och bibliotek Gåvoböcker foldrar och checklistor – så funkar det!
Regionalt folkhälsoarbete i Gävleborg
Varför har vi bjudit in dig? Vi vill berätta vad ett länsbibliotek är och gör och varför det finns. Vi vill ge dig möjlighet att träffa andra som är rätt.
OECD Territorial Review: Skåne 2012 Viktigaste slutsatserna.
Sexuell Hälsa Bakgrund 1.Antal fall av klamydia ökar (mest i åldern ) 2.Unga människor har fler partners 3.Unga reser mer 4.Otillräcklig användning.
Talböcker i olika former 6 maj 2010 Susanne Lindell, bibl:ie Uppsökande avdelningen Folkbiblioteken i Lund
Varför talböcker? Ingrid Källström Varför talböcker?
Förmedling på webben. Vad tycker barnen? Hittar barn till våra lästips?
ÄPPELHYLLEVARDAG FOLKBIBLIOTEKENS ARBETE MED TILLGÄNGLIGA MEDIER FÖR BARN Ingrid Källström Stockholm 23 april Tillgängliga medier på folkbibliotek2.
ANVÄNDARUNDERSÖKNING OM STUDENTER OCH TALBÖCKER Pia Hasselrot.
Skolbibliotek för alla Skolbibliotek för alla2 Ingrid Källström.
Bemötande är kompetens Erfarenheter från ett kompetensutvecklingsprojekt Cecilia Stiernstedt och Anna-Klara Ehn Ericson.
DIREKTIVET Arbetsgrupp: Polarbibblo.se Polarbibblo.se är en viktig del av Biblioteken i Norrbottens e-resurser.
Inspirationskonferensen 13 februari 2014
Från Kalix till Ystad observationer på folkbibliotek
Allhelgonaundersökning
Kommunikationssatsning skyddad natur Läget just nu
Digitalt först med användaren i fokus
E-böcker i Västra Götaland
Bubblan i Bibblan Bibliotopia 2019 Robert Hagström Enhetschef Bibliotek och Bubblan samt Folkhälsostrateg.
Presentationens avskrift:

Äppelhyllevardag Folkbibliotekens arbete med tillgängliga medier för barn MTM:s rapporter nr 3 Av Lisa Börjesson

Bakgrund Flera kvantitativa undersökningar har gjorts (se BBL 2006:1, BBL 2010:8) Bibliotek med Äppelhylla ökat från 44 % till 65 % Mest utlånat material var talböcker, följt av ”tecken som stöd” (TAKK) Behov enligt undersökningarna: marknadsföringsstöd MTM-rapport: Talande böcker och läsande barn (2013)

Kärnhusgruppen Arbetsgrupp på MTM för Äppelhyllefrågor ledd av Jenny Nilsson (vilande just nu) Såg ett behov av fördjupad kunskap om hur Äppelhyllan fungerar Kärnhusgruppen initierade en kvantitativ undersökning 2013

Genomförande Kärnhusgruppen formulerade en uppsättning öppna frågor Totalt gjordes 6 djupintervjuer i tre län (Västernorrland, Halland, Västra Götaland) Intervjuerna spelades in och transkriberades sedan av MTM Analyserades av Lisa Börjesson, doktorand på ABM-inst i Uppsala, som även skrev rapporten

Utgångspunkter Ur Rydsjö, Hultgren & Limberg: Barnet, platsen, tiden (2010) Äppelhyllan som plats Varande Lärande Görande Barnperspektiv/barns perspektiv

Planering, ansvar, uppföljning Äppelhyllan nämns oftast inte i biblioteksplanen Ansvaret ingår i ett generellt barnbiblioteksuppdrag – inte uttalat Inget samarbete med talboksbibliotekarier Uppföljningen inte utvecklad

Äppelhyllevardag Inköp, katalogisering, skyltning, gallring Info från MTM, SPSM samt privata förlag Egen nedladdning – praktiskt arbete och marknadsföring (skulle vilja göra mer) Talböcker i plastfodral gallras Kontakt med personalgrupper, främst specialpedagoger Kontakt med intresseorganisationer

Placering i rummet Medvetet framträdande plats Ibland problem med låneregler Brist på material (och ibland hyllmeter) Material FÖR och OM målgruppen Markerande/informerande skyltning – vissa brister (följande bilder är exempel på detta):

Markerande

Information om hyllan Missnöjd med Äppelhyllan = mindre marknadsföring Få ”evenemang” Digitalt: webb, nyhetsbrev, skolans intranät (ibland svår att hitta på bibliotekens hemsidor) Lärarkonferenser, föräldramöten Studenter med behov av facklitteratur

Hur öka spridningen? Analysera låntagarnas behov Speciallärare och logopeder nyckelpersoner Klassbesök Lättläst/Bok och talbok på ”vanlig” hylla i de flesta fall, ev med äppelmärkning Korta produktionstiden!

Resultat Lite av ett dåligt samvete för många… Genomtänkt placering – dock olika målgrupper olika behov (allt passar inte i samma hylla!) Kontakten med förmedlarna avgörande Utveckla hyllan till en plats för de vuxna förmedlarna – information och exempel på utbudet?

Framgångsfaktorer Etablerat koncept Medvetenhet om bibliotekets uppdrag Stöd från nationell nivå Regional gemenskap Regionalt stöd med fortbildning, planering, uppföljning Utvecklingsprojekt

Medveten biblioteksledare Uppdraget tydligt definierat Delat ansvar Strategiskt tänkande – formulerade mål Definiera målgrupperna Äppelhylla = en arbetsmetod mer än en hylla Informera även om inte hyllan är perfekt!

Vidare frågor Äppelhylla kontra äppelservice? Kunskap om användargruppen behövs Inblick i de äldre barnens läsvärldar och behov önskvärt – täcka övergången från barn till vuxen

”Uräpplet” av Tomas Skimutis - finns i Sambiblioteket Härnösand. Eva Nordlinder, Länsbiblioteket Västernorrland