Strukturerad processbeskrivning som kvalitetsfaktor - SAMBA Lars Björkman distr.läk, systemförvaltare 2003-10-09.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Barns psykiska ohälsa – ett prioriterat arbete
Advertisements

Samordnad vårdplanering - SVPL Gemensam rutin för Västra Götaland
SAMBA SAMverkan, Begrepp och Arkitektur
Modellering i praktiken
Balanserad styrning och uppföljning i Region Skåne
Uppföljning av återbesök inom planerad specialiserad vård modell för registrering, uppföljning och redovisning till den nationella väntetidsdatabasen.
Samordnad vårdplanering och informationsöverföring Sörmland
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
Basal processmodell för svensk sjukvård – SAMBA
Patientens väg genom vården
SAMBA Britha Sjöberg Lars Björkman
Samordnad vårdplanering
Disposition Processer Samba modellen Vad kan Samba användas till
AU Digital samverkan LO Process
UML och processmodellering i hälso- och sjukvård
Disposition Standardiseringsarbete / organisationer Modeller Contsys
Monica Grahn förvaltningschef Vård- och omsorgsförvaltningen
Projektledare: Pia Tingström Lektor Hälsouniversitetet Linköping
Regiongemensam utveckling av hälso- och sjukvården Regionstyrelsen
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
Nationella riktlinjerna för missbruks- och beroendevården
Medfinansiering av transportinfrastruktur Utredningens förslag i korthet: Planeringssystemet: Stark koppling till den statliga budgetprocessen och de statliga.
Bakgrund och syfte Ska ses i ljuset av tidigare utredningar Organisationers önskan om ett annat och bättre sätt att samverka Regeringen vill erkänna,
Projekt Region 2015 November 2012 till juni 2013.
Verksamhetsanalys av hälso- och sjukvård
Personprocessen Kommunikationsprocess förädlingsobjekt: information avseende egna problem och önskemål, meddelanden Hälsoprocess förädlingsobjekt: personens.
UML och SAMBA för modellering i hälso- och sjukvård
SAMBA – SAMverkan, Begrepp och Arkitektur
Modell för Utveckling av ledningssystem
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
SAMBA Metodologiskt utveckling IT i vården terminologi
SIKTA- Skånes implementering av Socialstyrelsens nationella riktlinjer för missbruks- och beroendevård- ett samverkansprojekt mellan Region Skåne och Kommunförbundet.
Överenskommelse om samordning kring barn
1 Patientlagen 1 januari Utveckling patientinflytande 2007 Valfrihet primärvård Halland 2009 Lag om valfrihetssystem Individens val styr Tvingande.
SAMBA Vitalis Maria Areblad Landstingets IT-enhet Landstinget i Östergötland.
Verksamhetsanalys av hälso- och sjukvård Magnus Fogelberg Luleå f og a re.
1 Processen i Region Skåne Regional arbetsgrupp –identifiera målgrupper, –ta fram lämpliga kommunikationskanaler, –ta fram utbildningsmaterial, verktyg.
Problem och problemgrupper i hälso- och sjukvård
SAMBA – processverktyget i väntetidsregistreringens tjänst
SAMBA – processverktyget i väntetidsregistreringens tjänst Magnus Fogelberg Stockholm f og a re.
SAMBA Lars Björkman SAMverkan Begrepp Arkitektur.
Värmland Missbruks- och beroendevård för Värmlänningen!
Vårdinformation och informationsöverföring
Vård utan omvägar - en del av programmet för ökad patientsäkerhet
Processerna Klinisk process
SAMBA – SAMverkan, Begrepp och Arkitektur
Välkommen till den nya hemsjukvården KOMHEM – vård, omsorg och rehab nära dig
Nationellt samarbete eHälsa HSU Generell titel 2 remisser från SKL Den första presenterades 14 mars. Regionstyrelsen beslutade 27 mars. Remissen.
Treserva Användarföreningen
Problem och problemgrupper i hälso- och sjukvård Maria Areblad Magnus Fogelberg Örebro f og a re.
Samordnad vård och omsorgsplanering i slutenvård, öppenvård och hemsjukvård Lokala anvisningar/rutiner för östra länsdelen.
Dalarnas nätverk för hållbar konsumtion. Avsiktsförklaring Dagens konsumtionsmönster behöver förändras och bli hållbara utifrån alla tre aspekter av hållbar.
Journaldokumentation  Lagar  Föreskrifter  Definitioner.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar - att uppnå gemensam inriktning och samordning Namn Efternamn Datum Version 1.0,
Regeringsuppdraget Nationell informationsstruktur för vård och omsorg Monica Winge Socialstyrelsen.
TILLSAMMANS GÖR VI SKILLNAD. Bakgrund till Mottagningsteamet - Behov av insats, där parterna samverkar i gemensam lokal. - Individen ska inte behöva besöka.
Patientlagen ur ett hjälpmedelsperspektiv Karlskrona den 26 maj 2016.
Kartläggning av huvudmännens styr- och ledningsdokument avseende hälsofrämjande hälso- och sjukvård En exempelsamling Milan Knezevic Presentation.
Ingemar Götestrand Temagrupp Uppdrag/Uppföljning Nätverket Hälsofrämjande hälso- och sjukvård (HFS) Uppföljning av år 2015 HFS-nätverket.
Nyhetsbrev 1, januari 2017 Trygg och effektiv vård
IBIC - NI tillämpad för äldre- och funktionshinderområdet.
Gränslös samverkan.
Vård- och behandlingsgarantin - en del av patientlagen
Arbetsgrupper och VIP Februari 2018.
”Lagen om samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård”
Samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
Arbets/aktivitetsplan Implementering av samverkanslagen
SPELPLANEN Implementering Identifierat BEHOV! Välj väg!
Samordnad utveckling för god och nära vård
Presentationens avskrift:

Strukturerad processbeskrivning som kvalitetsfaktor - SAMBA Lars Björkman distr.läk, systemförvaltare

Innehåll  Vad är SAMBA  SAMBAs tre parallella processer  Från vårdbegäran till vårdåtagande  Översikt av processflödet

SAMBA SAMverkan Begrepp Arkitektur

SAMBA - deltagare Nationellt nätverk på initiativ från Stockholm, start hösten 2001 ITHS-finansierat projekt från våren 2002 Deltagare: Stockholms läns Landsting Landstinget i Värmland Region Skåne Västra Götalandsregionen RegionIT (Jönköping, Östergötland) Örebro Universitet Carelink SFMI, Svensk Förening för Medicinsk Informatik

Utgångspunkter olika internationella modeller och standarder, t.ex. CONTSYS HL7 HISA processmodeller framtagna i olika landsting nationella arbeten med koppling till SAMBAs arbete, t.ex. POINT SITHS

Uppgift Identifiera och beskriva en gemensam huvudprocess inom hälso-och sjukvården Definiera huvudprocessens begrepp

Vision Beskriva de centrala processbegreppen på ett sätt som kan: Öka vårdpersonalens förståelse för IT-användande Öka IT-leverantörernas förståelse för verksamhetens behov Underlätta beslutsfattande avseende vårdens IT-stöd

Tidigare modeller  utgångspunkt i upplevd verklighet  sekvens av delprocesser  ofta utsatta beslutspunkter  beskrev egentligen flöden  ibland oklart vad som förädlades i de på varandra följande delprocesserna Så började också Samba

HoS process för vård av en enskild patient Uppleva vårdbehov Patientens process Motta vårdbegäran angående patient Ställa vårdbegäran mot vårdutbud Hänvisa / Avvisa Skapa / utforma vårdåtagande Utforma vårdplan Planera tjänst Utföra arbetsmoment Utforma vårdbegäran Utvärdera måluppfyllelse Avveckla vårdåtagande Utforma vårdbegäran Framställa begäran om vård avvakta / inte göra något matchar inte vårdutbud matchar vårdutbud fortsätta enligt plan förändra plan förändra vårdåtagande avveckla SAMBA – Arbetsmaterial Maria Areblad

Process SAMBAs processkännetecken  har ett förädlingsobjekt  disponerar resurser  har ett definierat mål/syfte  är värdehöjande för någon  alla aktiviteter är avsiktliga  aktivitet kan ge annat än avsett resultat - avvikelse  kan påverkas av händelser  har en ansvarig aktör till varje process grupp av samverkande eller varandra påverkande aktiviteter som omformar insatser till utfall (SS-EN ISO 9000, ISO 9000:2000 )

SAMBA-modellen Vid försök att tydliggöra vad som tillförs värde fann vi tre grupper av förädlingsobjekt som motsvaras av tre parallella processer som löper tillsammans i ett processpaket Ingående delprocesser kan var för sig ses som en fullvärdig process bestående av ett processpaket med de tre parallella processerna. Modellen är sålunda skalbar.

Process Klinisk process Vårdprocess Magnus Fogelberg

Process Kommunikationsprocess Styrprocess Klinisk process

Process

Magnus Fogelberg Klinisk process Styrprocess Kommunikationsprocess

Process Magnus Fogelberg Klinisk producentprocess (Annan vårdinrättnings process) (Patientens process) (Sjukhusets administ- rativa process)

Process Magnus Fogelberg

Process

Magnus Fogelberg

Process Klinisk process Styrprocess Kommunikationsprocess

Processerna Kommunikationsprocess förädlingsobjekt: information avseende resurser, handlingar, meddelanden Klinisk process förädlingsobjekt: patientens samlade hälsotillstånd såsom det uppfattas av HoS-personalen (uppfattat tillstånd) Styrprocess förädlingsobjekt: mandat baserat på vårdbegäran och vårdåtagande med innehåll avseende planering och beslut

Vårdbegäran bedöms Styrprocess - mandat Klinisk process - uppfattat tillstånd Kommunikationsprocess- information vård- begäran motta vård- begäran mottagen vård- begäran besluta om bedömning beslut att bedöma vårdbegäran uppfatta tillstånd uppfattat tillstånd 3

Matchning mot vårdutbud vårdåtagande görs matcha mot vårdutbud hanterbart tillstånd besluta om hälso-och sjukvårdsdmandat hälso- och sjukvårds- mandat Klinisk process - uppfattat tillstånd Styrprocess - mandat Kommunikationsprocess - information identifiera hälsoproblem uppfattat tillstånd vårdåtagande beslut att att bedöma vårdbegäran mottagen vård- begäran 5

Vårdåtagande  Ej allmänspråkligt - saknas i NE, SAOL, Norstedts.  Vanligt i svenska processmodeller.  Sjukvårdsproducentens utfästelse att ge vård

Vårdåtagande (SAMBAs precisering)  avser minst en HoS-aktivitet  avser minst ett hälsoproblem  bekräftar vårdbegärans erbjudan om HoS-mandat Därigenom har ett fullvärdigt hälso- och sjukvårdsmandat skapats (i princip en tvåpartsöverenskommelse) som ger uppdrag och befogenhet till HoS-producenten. Till detta mandat knyts alla beslut, planeringsåtgärder och kvalitetsvärderingar inkl beslutet att avveckla mandatet

Översikt 1 2 Vårdbegäran - direkt hänvisning

Översikt 1 3 Vårdbegäran - bedöms 4 Matchning mot vårdutbud - saknas

Översikt 1 3 Vårdbegäran - bedöms 7,8,9,10 Vårdplan, Aktiviteter - utredning, behandling, Kvalitetskontroll 5,6 Vårdåtagande görs, Problemkomplex, mål i vårdplan 11 Slut på processen, målet nått

Översikt 1 12 Processvarvet slut, målet ej nått 13 Problemkomplex - mål i vårdplan 3 Vårdbegäran - bedöms 7,8,9,10 Vårdplan, Aktiviteter - utredning, behandling, Kvalitetskontroll 5,6 Vårdåtagande görs, Problemkomplex, mål i vårdplan

Översikt ,8,9,10 Vårdplan, Aktiviteter - utredning, behandling, Kvalitetskontroll 12 Processvarvet slut, målet ej nått 13 Problemkomplex - mål i vårdplan 11 Slut på processen, målet nått 14 Remiss till annan HoS-producent 15 Vårdbegäran hos annan HoS-producent

SAMBA 

Tack! Utöver nya bilder till denna presentation har material hämtats från  Magnus Fogelberg  Maria Areblad  div arbetsmaterial från SAMBA